Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  227 21850
Hmm. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Er mange her som mener at men skal sykle på gangstiene isteden for på veien. Det mener jeg er helt feil. Gangstien er for gående og ikke syklister. Ifølge vegtrafikkloven (som er sitert noen ganger) står det at syklister har samme rettigheter som bilister og andre motoriserte kjøretøy, så lenge det ikke er en motorvei med syklingforbudt skilt. Hvordan føler du det som fotjenger når en syklist sykler i 40 kmt rettforbi deg på en trang gangsti? Sykkel skal være ett miljøvennelig, lettframkommelig kjøretøy. Da kan MÅ man sykkle på veien. Vet at man i Oslo har rene sykkelstier likeved gangstien, og dær det er skal man bruke det.
Men desverre er det sikkert bare max 2 km i hele Oslo.

Er ikke helt sikker nå, men tror det nesten er bare Norge som har denne problemstillingen.
Har reist endel i Sør Europa og der er det ULOVELIG og sykle på gangstiene. I Spania er kantstenene som går opp til gangstien sikkert 30 cm høy. Noen som har vert i spania og sett hvordan dem kjører bil? likevell følte jeg meg tryggere i trafikken dær enn hjemme i Norge. Mulig de vet at folkesjikk også gjelder bak rattet.
FiseFin, det er mer enn 2km, bare så det er sagt.
Hvis en syklist tar så mye av oppmerksomheten deres så burde dere ikke engang kjøre bil i min mening. De har da all rett til å ferdes på veien. Skjønner ikke hva som er så galt, hadde jeg hatt en brukelig sykkel så hadde jeg gjort det selv. Jeg har også enorm respekt for de som faktisk sykler hver dag og trosser alle som klager. Heia!
Hvorfor skal dere på død å liv kjøre bil å spy ut eksos og faenskap?
Skaff dere en sykkel, kan garantere 100% at en sykkeltur med madamen fort blir kosligere en en biltur. Uansett sykler jeg hvor faen jeg vil, og kommer det biler i veien får de se angefingern.
Sitat av Fudge
Uansett sykler jeg hvor faen jeg vil, og kommer det biler i veien får de se angefingern.
Vis hele sitatet...
Thanks for proving my point. I rest my case.

Dette er den typiske sykkelmentaliteten som er ute og går. "Jeg gjør da vel hva faen jeg vil, og alle andre er idioter og får følgelig finger'n."
Sitat av Fudge
Hvorfor skal dere på død å liv kjøre bil å spy ut eksos og faenskap?
Skaff dere en sykkel, kan garantere 100% at en sykkeltur med madamen fort blir kosligere en en biltur. Uansett sykler jeg hvor faen jeg vil, og kommer det biler i veien får de se angefingern.
Vis hele sitatet...
Fordi noen av oss må komme seg på jobb. Personlig bor jeg i Oslo, men har et godt stykke til jobb.
Kunne jeg tatt buss? - nei.. for jeg jobber natt og kommer meg derfor ikke hjem med buss klokka halv 4 på natta.


Holdt på å kjøre ned en syklist på vei til jobb i går, da han kom i sinnsyke hastigheter feil vei i en enveiskjørt liten trang vei. Veien er en sving, og har små vegger på sidene så man klarer ikke se hva som er rundt hjørne, men hvorfor skal man trenge det? Dette er jo en enveis kjørt vei uten noe form for fortau. Fortauet er plassert 1 meter lenger bort.

Dette var en standard "tour de france" syklist med tights og sterke farger. Og 30-40 år gammel.

Han snidder bilen min og får så klart hjerte mitt til å sitte godt plassert oppi halsen, og jeg _regner_ med at han gjorde det samme.

Synd jeg ikke kjørte min bil den dagen der da jeg nesten kunne fått meg ny frontfanger.
Ser jeg en sykkelist med bremseslys og blinklys (evt strekker en arm til høyre eller venstre), så skal jeg ærlig gå med på at den sykelisten har noe i trafikken å gjøre.
Sitat av RandomiZed
I går var jeg ute på en kjøretur med madamen, vi hadde nettopp kommet til et sted der det var 50sone der vi møter en syklist som sykler på veien.
Det kommer masse biler i motsatt kjørefelt, så jeg må rulle bak denne syklisten (som forøvrig er en mann litt opp i årene, så han har ikke all verden med fart (20km/t ca) en god stund før jeg klarer å kjøre forbi ham.

Jeg kjører opp på siden av ham og opplyser han om at det er et fortau en meter til høyre for ham som han heller burde bruke istedetfor å sperre trafikken som han gjør.

Mannen blir sint og sier "Jeg skal sykle på veien din jævla drittsekk". - jeg kunne ikke gjøre annet enn å bare si wtf og kjøre videre:P

hva er det egentlig som får syklister til å tro at de er kjøretøy? hvorfor MÅ de på liv og død sette livet på spill og plage oss "ekte" trafikanter med å sykle i veien for oss?
Vis hele sitatet...

nei jeg sykkler mye i veien men jeg trener da så er for og slippe alle som går på fortauet. men jeg passer alltid på at bilene og andre kommer lett forbi meg med og sykkle ut av veien hvis dette går.
spør du meg er han mannen her av den sta typen som tror han eier veien! kjør han ned^^ hehe
kjedelig streiting
Det er en del syklister som klarer å oppføre seg i trafikken, å disse kan få sykle hvor dem vil for min del. Dette er gjerne syklister som bruker syklen for å komme seg fra a til b. Men så ser man disse "tour de france syklistene" som sykler 30 stykk med unger å alt mulig på slep i 15 i 70 sonen.. Ikke skal dem sleppe biler forbi heller.. Disse kan pelle seg opp på fortauet..

Greit at det står i trafikkloven at syklister i skal kjøre fortere enn gangfart på gangvei, men det står også at man ikke skal være til hinder for annen trafikk i kjørebanen.. Så om dere skal sykle, får dere enten ligge i veien å sleppe forbi biler så godt det lar seg gjøre. Eller sykle på fortauet å bremse for gående..

Om det er trening dere er ute etter, å derfor ikke vill stoppe for å sleppe forbi biler/stoppe på gangfeltet, SÅ FÅR DERE FINNE DERE EN JÆVLA BANE!!
Sitat av RandomiZed
hehe, nei, det er i Mo i Rana og mannen hadde på seg ei blå jakke :P
Vis hele sitatet...
Tror jeg har sett han jeg også.
Men er helt enig... det er gangfelt/sykkelfelt å folk bruker istede veien.
Trening fordi det er sunt?
Ikke like sunt hvis du puster i deg så mye eksos som mulig!
Sitat av legalize_it
Det er en del syklister som klarer å oppføre seg i trafikken, å disse kan få sykle hvor dem vil for min del. Dette er gjerne syklister som bruker syklen for å komme seg fra a til b. Men så ser man disse "tour de france syklistene" som sykler 30 stykk med unger å alt mulig på slep i 15 i 70 sonen.. Ikke skal dem sleppe biler forbi heller.. Disse kan pelle seg opp på fortauet..

Greit at det står i trafikkloven at syklister i skal kjøre fortere enn gangfart på gangvei, men det står også at man ikke skal være til hinder for annen trafikk i kjørebanen.. Så om dere skal sykle, får dere enten ligge i veien å sleppe forbi biler så godt det lar seg gjøre. Eller sykle på fortauet å bremse for gående..

Om det er trening dere er ute etter, å derfor ikke vill stoppe for å sleppe forbi biler/stoppe på gangfeltet, SÅ FÅR DERE FINNE DERE EN JÆVLA BANE!!
Vis hele sitatet...

Hva? skal det være vannskeligere og velge ett miljøvenlig, sunnt framkomstmiddel enn motsatt?
Hvorfor er det syklisten som må vike for bilen og ikke motsatt? Vi (bilister og syklister) kjører med samme regler. Men det er syklisten som tar støyten hvis noen koliderer. Så min fornuft sier at den bak må ta hensyn til den forran.

Vet ikke helt hvor du bor. Men der jeg kommer fra (på landet) er det ikke gangstier over alt. Derfor må jeg sykle på veien. Da sykler jeg ca midt i den ene fila fordi da må bilisten vente til det er klart i motsatt kjørebane, isteden for at han prøver og presse seg forbi så nærme meg som mulig.
Forklar hvordan og hvor en landeveissyklist kan finne seg en bane og trene på?
Sist endret av FiseFin; 5. juni 2008 kl. 05:12.
Mener at det er en trafikklov som sier at man ikke kan kjøre tregere enn 40% av fartsgrensa. Veit ikke helt om denne blir overholdt av syklister.

Når jeg kjørte moped, pleide jeg å stoppe i busslommer hvis jeg så det ble kø bak meg, tror det var en del billister som ville takke meg da.

Kan forstå at noen sykler inne i storby hvor trafikken ikke går så fort.

En liten oppfordring til dere som sykler i vegen: "Bruk fornuft, blir det kø bak dere er det bare tidsspørsmål før det vil skje en skummel forbikjøring"

Vil forresten takk den norske stat for at så mye av budsjettet går til utbygging av veg, kollektivtrafikk og sykkelsti.
Er det et fortau som er bredt nok og egnet for sykling så burde syklistene holde seg der. At de er så overlegne og har så jævla firkantede eselholdninger som at "jeg sykler hvor faen jeg vil" gjør meg bare trist. Tror de at de kan holde 50 km/t? Sorry mac, men de fleste syklistene er ikke så fit at de er i nærheten av det, og ingen av dem kommer til å bli det heller.

Ikke nok med at mopeder går uforskammet sakte, men så skal man ha syklister i tillegg. Skal de på død og liv trimme foran alle de andre travle bilistene om morningen så kan faen meg holde trafikkreglene også. Sykle i veien skal dere, men å stoppe på rødt lys? Hehe, neida, for all del, jeg er jo en sykkel! Tjoho!

Kjører hver morgen til skolen en vei der det er et gangfelt på siden av veien som er like bredt som en kjørebane, og du kunne faktisk kjørt bil der. Det er tilnærmet ingen trafikk der, og likevel skal de ligge i veien og kose seg.

Jeg kan dra opp et skrekkeksempel, jeg så en gang en 40åring på sykkelen sin som absolutt skulle sykle opp den 1.5km lange oppoverbakken på sykkelen sin uti veien, til tross for eget sykkel og gangfelt som var lagt 4m på venstresiden der. Fartsgrensen der er 70 km/t. Jeg fikk lyst å stoppe ham, gi han en klem og kondolere for livet hans (i flere forstander).
Sitat av MannY
Kjører hver morgen til skolen en vei der det er et gangfelt på siden av veien som er like bredt som en kjørebane, og du kunne faktisk kjørt bil der. Det er tilnærmet ingen trafikk der, og likevel skal de ligge i veien og kose seg.
Vis hele sitatet...
Hvor er det?

Sitat av n1ce
Mener at det er en trafikklov som sier at man ikke kan kjøre tregere enn 40% av fartsgrensa. Veit ikke helt om denne blir overholdt av syklister.
Vis hele sitatet...
I så fall ville det vært helt på trynet, da det ville tillatt å kjøre i 32 km/t i 80-sonen, selv uten andre hindringer i trafikken.
Sitat av Realist1
Hvor er det?
Vis hele sitatet...
Gamle Laksevåg vei, mellom Loddefjord og Laksevåg i Bergen.
Sitat av MannY
Gamle Laksevåg vei, mellom Loddefjord og Laksevåg i Bergen.
Vis hele sitatet...
Der med Dyreklinikken?
Sitat av Realist1
Der med Dyreklinikken?
Vis hele sitatet...
Ja, veien mot Laksevåg derfra. Istedet for å kjøre motorveien tar du til venstre i rundkjøringen, forbi sykkelplassen til Statens Vegvesen, og til venstre i rundkjøringen etter der igjen.
Åjaa. Tenkte at det ikke var noe sykkelsti på gamleveien, men du har jo rett. Den er jo dritsvær og. Enig, fantastisk elendig å sykle i veibanen der, spesielt når kraften beina yter tilsier at man ikke har en dritt å gjøre der.

Men hvorfor kjører du gamleveien?
Tja, egentlig av gammel vane fra når jeg kjørte moped, med det har tendenser til å floke seg på motorveien en gang i blandt, og da det ikke er noe annet enn syklister på veibanen på gamleveien er det like greit å kjøre der
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Som nevnt tidligere i tråden, er det et potensiellt faremoment av og til. Har ofte vært med på å se at fem seks biler kjørerforbi en syklist på en svingete 60 sone vei. Frontkolisjon er vel fortsatt værre enn prisippsaken "Det er min rett derfor, skal jeg faen ta meg utøve den retten"?
Sist endret av CaptainP; 6. juni 2008 kl. 05:05.
Sitat av n1ce
Mener at det er en trafikklov som sier at man ikke kan kjøre tregere enn 40% av fartsgrensa. Veit ikke helt om denne blir overholdt av syklister.
Vis hele sitatet...
Jepp, så når det er kø på E6 ut fra Oslo så står UP der og deler ut bøter til alle. Eller når det er ca. 0 sikt og du krabber rundt i 30km/t i 80sone så stopper politiet deg for uforsvarlig kjøring og ber deg se til å få opp farten.
Eller kanskje den loven ikke finnes.
Det som jeg merker en god del av i Hamar er syklister som legger seg bak bilen min på høyresiden. Jeg har ikke sjangs til å se dem i speilet, og de bryr seg tydligvis ikke om at jeg bruker blinklys. Da jeg nesten har meid ned flere av dem da jeg skal svinge til høyre.
Det blir litt som mopeder også, da fartsgrensen er høy, lager de kø. Men når det er rushtrafikk tar dem forbikjøringer på høyre og venstre side, lager mange farlige situasjoner.. Skjønner jo at de ikke burde ligge i gangfeltet, men skal de kjøre i veien burde de vise litt kunnskap og tankegang.. Burde innføre sykkelsertifikat

De som ligger midt i kjørefeltet og rekker ut handa derimot, de kan jeg ligge bak dersom de klarer å holde tritt med trafikken.
Sist endret av merulz; 6. juni 2008 kl. 09:36.
Sitat av Mith
Jepp, så når det er kø på E6 ut fra Oslo så står UP der og deler ut bøter til alle. Eller når det er ca. 0 sikt og du krabber rundt i 30km/t i 80sone så stopper politiet deg for uforsvarlig kjøring og ber deg se til å få opp farten.
Eller kanskje den loven ikke finnes.
Vis hele sitatet...
Det du sier er ikke relevant i det hele tatt. Det er en gyllen regel du skal følge alltid, samma hva fartsgrensa er. Og det er å kjøre etter forholdene. Derfor kan du, hvis det er klinkeglatt og tåke kjøre i 30km/t i 80 sonen uten å få bot. Det samme med kø. Selvfølgelig kan du ikke holde fartsgrensa, derfor holder du den farten forholdene tilsier.

I tilegg med den regelen at du skal kjøre etter forholdene er når du møter syklister og mopedister i trafikken. De har like mye rett som du har å bruke veien, men de er mye mer sårbare i trafikken, derfor skal du være ydmyk og vennlig når du møter dem.

Er ikke vitsi å komme med sånne usaklige utsagn som det.
Sist endret av Clr; 6. juni 2008 kl. 10:12.
Selv sykler jeg på en bmx uten noen bremser, og ja, jeg sykler i veien. Det er av den gode grunn at når det er veier som kommer ut fra høyre, som krysser fortauet, har jeg ikke sjangs til å stoppe i tide. Sykler jeg i veien, får jeg litt lengre tid til å se bilen som kommer ut fra høyre, den kan vente, eller jeg kan stoppe eller svinge unna.
Det er også fordi at fotgjengere plutselig finner ut at de skal gå på den andre siden av fortauet, men biler holder seg stort sett i filen sin. Ettersom jeg sykler minst like fort som bilene på de veiene jeg er mer eller mindre nødt til å sykle i veien, skjønner jeg ikke helt hva problemet for bilistene er.

..For det var ei som tydeligvis hadde store problemer med at jeg syklet i veien her om dagen. Jeg kjørte på forkjørsvei, og hun kom i tillegg inn fra venstre. Hun har vikeplikt for meg, og kunne lett kjørt bak meg. Men nei, hun begynte å presse meg inn mot den høye kantsteinen som lå langs høyresiden på veien, og jeg som ikke har bremser fikk jo litt noia. Deretter begynte hun å tute og bråke, og satt og kjefta og gestikulerte fra bilen sin om at jeg skulle sykle på fortauet. Deretter kjørte hun foran meg og bremset ned ganske raskt for å "stoppe" meg, og slipp fortsatte det nedover hele veien.

Jeg skjønner jo at bilister blir irriterte om det er en person i veien som sykler tregt, men jeg mener selv at det ikke er et så jævla stort problem om man holder fartsgrensa. Hva er forskjellen på en scooter som går i 45km/t og en sykkel som gjør det? Ingenting, ikke annet enn at vi på sykkel ikke sliter på verken miljø eller vei like mye som andre kjøretøy.

Vil også bare legge til at jeg ikke sykler i veien om det ikke går like fort som fartsgrensa, og at jeg ikke er en av de som "kjører tulling", på kryss og tvers av andre biler. Prøver å få med meg så mye jeg kan av trafikken, og la biler og busser slippe til om jeg hindrer dem på noen måte.
Veldig bra Epinosa. Vi trenger flere inlegg fra folk som faktisk sykler i trafikken. Bilister som irritere seg over syklister og ihvertfall de som "truer" dem på noen slag måte i trafikken skulle aldri hatt lappen. Det er såpass uforsvarlig kjøring at det er utrolig at de fikk lappen i det hele tatt.
Som sagt tidligere er det ingen grunn til å irritere seg over syklistene i det hele tatt, iom at de har like mye rett som deg, bilisten, på veien.

Det er noe som heter sunn fornuft og vennlighet. Bruk det når du er i trafikken så går nok alt bra skal dere se.
Clr: Hvis du puster rolig ut og leser innlegget mitt en gang til så ser du kanskje hva jeg mener. Det er ingen lov som sier at man må kjøre i minst 40% av fartsgrensa når man beveger seg i trafikken. Det er tross alt MAX fart det er begrensninger på. Det som er tilfellet i ferier og på "store kø-dager" er at politiet vinker inn campingbiler og andre som ødelegger flyten i trafikken, slik at man skal unngå kø og farlig forbikjøringer.

Selvfølgelig kan du ikke alltid følge fartsgrenser og kjøremønsteret når du sykler, men det betyr ikke at du ikke har lov til å sykle på veien.
Sist endret av Mith; 6. juni 2008 kl. 10:32.
Sitat av Mith
Jepp, så når det er kø på E6 ut fra Oslo så står UP der og deler ut bøter til alle. Eller når det er ca. 0 sikt og du krabber rundt i 30km/t i 80sone så stopper politiet deg for uforsvarlig kjøring og ber deg se til å få opp farten.
Eller kanskje den loven ikke finnes.
Vis hele sitatet...
Jeg quoter posten din igjen, og leser deg igjen. Vil samtidig legge til hva du svarte på med denne posten.

Sitat av n1ce
Mener at det er en trafikklov som sier at man ikke kan kjøre tregere enn 40% av fartsgrensa. Veit ikke helt om denne blir overholdt av syklister.
Vis hele sitatet...
Svaret ditt er så usaklig og sarkastisk at det ikke er vitsi å poste noe slikt. Ser du det? Greit å faktisk legge litt innsats i for å holde forumet på et bra nivå, så vi slipper å bli overfullt av usaklige posts.

Hvis du har lest de andre postene mine er ikke jeg en av de som er imot syklister i traffikken. Jeg kan faktisk trafikk-reglene. Ta deg 5min før du poster å sjekk gjennom de 5-10 siste posta før du kommer med utsagn.
Sitat av Epinosa
Selv sykler jeg på en bmx uten noen bremser, og ja, jeg sykler i veien.
Vis hele sitatet...
Er du rablende gal? Gå av sykkelen og trill den på fortauet!
Er ikke sikker på det jeg sier nå, men er det ikke noe med at bremsene skal fungere på sykkelen? Altså et must for å kunne sykle i trafikken? Og lys og refleks på bestemte steder...?

Vil også legge til noe jeg kom til å tenke på som Epinosa skrev: Er det egentlig lov å bruke BMX sykler i trafikken? Det er jo regler mot monkey bikes o.l små motoriserte kjøretøy.
Sitat av Clr
Jeg quoter posten din igjen, og leser deg igjen. Vil samtidig legge til hva du svarte på med denne posten.
Svaret ditt er så usaklig og sarkastisk at det ikke er vitsi å poste noe slikt. Ser du det? Greit å faktisk legge litt innsats i for å holde forumet på et bra nivå, så vi slipper å bli overfullt av usaklige posts.
Hvis du har lest de andre postene mine er ikke jeg en av de som er imot syklister i traffikken. Jeg kan faktisk trafikk-reglene. Ta deg 5min før du poster å sjekk gjennom de 5-10 siste posta før du kommer med utsagn.
Vis hele sitatet...
Uten å dra det her lenger: Poenget med posten min var å ta livet av myten om 40% av fartsgrensen er minimumsfart. Det er nemlig ikke første gangen jeg har hørt noen si noe lignende. Isteden for å skrike ut etter "kilde?!?!" så poengterte jeg at slik kan det umulig være med ett par eksempler. At det er litt syrlig og sarkastisk er helt riktig, men bare for å understreke poenget.
Personlig, om det skulle interessere noen, så har jeg førerkort, men kjøre bare kollektivt eller går/sykler siden jeg ikke gidder ha bil i Oslo. EOD.

Her har du trafikkregler for fotgjenger og syklister, så slipper du lure på om du trenger bremser og lys.
Sist endret av Mith; 6. juni 2008 kl. 11:07.
Var bra vi fikk oppklart det da Men sarkastiske posts ødelegger poenge ditt med posten da. Det understreker egentlig ikke poenge ditt... menmen
Sitat av Clr
Veldig bra Epinosa. Vi trenger flere inlegg fra folk som faktisk sykler i trafikken. Bilister som irritere seg over syklister og ihvertfall de som "truer" dem på noen slag måte i trafikken skulle aldri hatt lappen. Det er såpass uforsvarlig kjøring at det er utrolig at de fikk lappen i det hele tatt.
Som sagt tidligere er det ingen grunn til å irritere seg over syklistene i det hele tatt, iom at de har like mye rett som deg, bilisten, på veien.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt at bilister irriterer seg over hjernedød oppførsel fra enkelte syklister.

Min mening er at alle som ferdes i trafikken skal gjøre sitt beste for å forhindre at det oppstår farlige situasjoner, men en hel del syklister ser ut til å tro at de er unntatt fra alt som heter trafikkregler og sunn fornuft, og med en holdning om at smeller det får bilen skylden uansett (sant nok)!

Det som er mest bekymrende er at en stor del av disse også er bilister og burde vite bedre.
Som Max_Uflax sier så er det idioti fra begge parter... Bilister og syklister. Dette er noe det alltid kommer til å være.

Men så må man tenke på at de som er bilister i trafikken har hatt kurs og opplæring hvordan de skal oppføre seg i trafikken. De har "tatt lappen" som vi sier. Det er sikkert en del syklister som sykler i trafikken fordi de ikke har førerkortet på bil i det hele tatt.

Kanskje staten skulle innført et "Sykling i Trafikken" krus eller lignende. Der de som sykler i trafikken, hvis de blir stoppt må vise at de har fulltført det med et bevis. Akkurat som bilistene med førerkortet. Tror nok dette hadde hjulpet på en del, slik at syklistene visste hva de bega seg ut på når de sykla i trafikken.

Da får syklistene (om de har lappen eller ikke) en innføring i syklingens perspektiv i trafikken og hvordan de skal oppføre seg. Vi som har lappen på bil har jo lært litt om syklister, men har ikke fått det inn fra deres perspektiv ordentlig.
Mange har tatt kurs og lappen ja, men mange er idioter, slik som syklister også har sine svarte får. Som jeg har nevnt før, og som jeg sier igjen, ENKELTE bilister er MINST like gale som ENKELTE syklister. Sånn er det bare, og sånn vil det alltid være.
Joda tore-, det har du rett i, men idioter vil det alltid være, uansett... Det er bare at dene tråden ble laget i frustrasjon av trådstarter om disse syklistene. Noe som er helt feil. Man kan ikke dra alle under samme kam... Samme med bilistene.
Sitat av Epinosa
Selv sykler jeg på en bmx uten noen bremser...
...Ettersom jeg sykler minst like fort som bilene på de veiene jeg er mer eller mindre nødt til å sykle i veien...
...Hva er forskjellen på en scooter som går i 45km/t og en sykkel som gjør det?...
...Vil også bare legge til at jeg ikke sykler i veien om det ikke går like fort som fartsgrensa...
Vis hele sitatet...
Jøss Epinosa, du sykler jo raskere enn Armstrong, og det i tillegg på en sykkel som er ulovlig å sykle på i trafikken.

Daglig sykler jeg til og fra jobb og har hittil ikke møtt en eneste som ligger over 35 kmt på flata og 45 kmt i de bakkene jeg sykler i.

- Tynt innlegg
Sitat av Chubby
Jøss Epinosa, du sykler jo raskere enn Armstrong, og det i tillegg på en sykkel som er ulovlig å sykle på i trafikken.

Daglig sykler jeg til og fra jobb og har hittil ikke møtt en eneste som ligger over 35 kmt på flata og 45 kmt i de bakkene jeg sykler i.

- Tynt innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg sa vel aldri at det var jeg som syklet i 45 km/t?
Det var hvertfall ikke det jeg mente å si. Veier hvor det er 30sone pleier jeg å sykle på veien i, med fartshumper, og da går det ofte like fort som bilene som til stadighet må bremse ned for å klare å ta humpene.

Hvorvidt det er lov med sykkel uten bremser og lys og reflekser og slik, vet jeg ikke, men det stemmer nok det at sykler uten to bremser ikke lenger regnes som kjøretøy, og derfor ikke har lov til å sykle i veien.
Sitat av Epinosa
...Hvorvidt det er lov med sykkel uten bremser og lys og reflekser og slik, vet jeg ikke...
Vis hele sitatet...
http://www.tryggtrafikk.no/filestore...ister_2006.pdf

Her står det

*skrevet tidligere i tråden*
Jeg gjorde en brøler engang..
Var 2 stk som sykla midt i veien i den mest traffikerte gata i min by..
Midt i rushtiden, så gikk det jo enda seinere og ikke minst er det trafikk farlig etter min mening..
Så jeg satt hendene på hornet og fløyta godt og lenge..
Etter ca 1 uke så ringte telefonen min og det var politiet og de spurte meg om jeg huska noe galt jeg hadde gjort, selvfølelig tenkte jeg ikke over denne situasjonen engang så jeg svarte nei.
Så la han frem saken og det viste seg at disse 2 syklistene var 2 politi menn og de tok skilt nummeret mitt og ville gi meg bot for denne saken og de sa at om de hadde hatt bil hadde de stoppt meg og tatt ifra meg lappen.
Så svarte jeg men hadde dere hatt bil så hadde jeg ikke fløyta på dere..
Etter en god stund fikk jeg ei bot i posten..
Som jeg selvfølgelig nekta på.
Fikk slippe boten men for noen idiot politifolk det fins!
syntes at syklistene skal betale vegavgift og forsikring!

ellers må de sykle på gang og sykkelsti
Egentlig ikke... Å bruke hornet på bilen skal bare brukes for å avverge fare. Du skal ALDRI bruke hornet på syklister og andre "myke" traffikanter. Det kan skremme dem og gjøre til at situasjonen blir enda farligere.

Som jeg har skrevet før, "Det er lov å bruke hode og sunn fornuft, samt være vennlig og defansiv i trafikken". Det har aldri skadet noen.
Sitat av robhol
Ut av nysgjerrighet, er dette i Begby/Borge-distriktet? Det er en fyr her som sykler på jobb hver dag, gjerne midt i veien og brøler til alt og alle. Han har alltid på seg gul refleksvest.
Vis hele sitatet...
Hahahaha. Er det han jeg tror det er? Skalla fyr. Kan sees rundt omkring i Sarpsborg også. Alltid syklende naturligvis.
Sitat av Clr
Egentlig ikke... Å bruke hornet på bilen skal bare brukes for å avverge fare. Du skal ALDRI bruke hornet på syklister og andre "myke" traffikanter. Det kan skremme dem og gjøre til at situasjonen blir enda farligere.

Som jeg har skrevet før, "Det er lov å bruke hode og sunn fornuft, samt være vennlig og defansiv i trafikken". Det har aldri skadet noen.
Vis hele sitatet...

så du mener at alle voksne syklister som sykler midt i vegen er helt ansvars fraskrevet ?
m som du sier.. det samme argumentet hadde politi mannen..
men de må jo forstå det irriterer folk som sitter i en bil.. når det er SYKKEL og gang sti på hver side av vegen.. hva er vitsen med det da?
Sitat av Epinosa
Selv sykler jeg på en bmx uten noen bremser, og ja, jeg sykler i veien. Det er av den gode grunn at når det er veier som kommer ut fra høyre, som krysser fortauet, har jeg ikke sjangs til å stoppe i tide. Sykler jeg i veien, får jeg litt lengre tid til å se bilen som kommer ut fra høyre, den kan vente, eller jeg kan stoppe eller svinge unna.
Vis hele sitatet...
Hva sa du sa du?
Alle kan spise bil og sykkelnøklene sine og heller ta bussen
EOD
Sitat av Incogn1to
Fikk slippe boten men for noen idiot politifolk det fins!
Vis hele sitatet...
For noen idiotsjåfører det fins!

(Ja, du skjønner hvem jeg sikter til).
Sitat av MannY
Hva sa du sa du?
Vis hele sitatet...
Jeg sa at jeg kan stoppe. Det betyr å bruke føttene, enten på asfalten eller på bakhjulet.. Og sykler jeg i veien, ser bilen meg tidligere enn om jeg sykler på fortauet, og han rekker å stoppe, og jeg ser bilen tidligere om jeg sykler på veien enn på fortauet, og får tid til å bremse. Med foten. Som ja, er mulig.

Sitat av tecdm
syntes at syklistene skal betale vegavgift og forsikring!
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Like mye i vegavgift som bilister, tenker du på?
Sist endret av Epinosa; 7. juni 2008 kl. 00:09.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Problemet er ikke alle syklister nødvendigvis, men det er syklister som forventer at bilister skal forholde seg til de som vanlige trafikanter men samtidig ikke følger trafikkregler som rødt lys, vikeplikt o.l.

En annen utrolig irriterende ting er biler som trenger 2 meter klaring på begge sider for å kjøre forbi en syklist som ikke holder fartsgrensen, slikt lager kø i rushtrafikken.
Personlig sykler jeg heller på fortau enn på veien, men syklistene skal egentlig holde seg på veien!

Nok om det...
Sitat av tnt
...En annen utrolig irriterende ting er biler som trenger 2 meter klaring på begge sider for å kjøre forbi en syklist som ikke holder fartsgrensen, slikt lager kø i rushtrafikken.
Vis hele sitatet...
For pokker... I Kjølberggata på Tøyen så er det brede flotte sykkelfelt i kanten av veibanen. Allikevel finnes det billister som ikke kjører forbi når man ligger i sykkelfeltet. At majoriteten av disse er kvinnelige har jeg ingen interesse av å si, det ville vært feil.