Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 7129
Heisann

En kompis av meg har netopp mistet lappen for 2 gang på ett år nå. Han mener han blir forfulgt av politiet. Hva mener dere?

Les saken her:
http://www.an.no/nyheter/article3166711.ece

Se film her:
http://www.youtube.com/watch?v=uG0E6ntnn50
Mener bare det er en bra ting at politiet tar tak i rånere. De er en svulst for norsk trafikkultur.
Hva med de som spiller fotball, håndball, golf osv? Er de en svulst for norsk kultur og aktiviteter? råning er jo en interesse og kanskje til og med en sport for noen. Hvorfor skal ikke rånere få råne? Uten at de skal forfølges?
Sist endret av robin740; 7. desember 2007 kl. 10:02.
Fordi råning strider imot trafikkreglene? Noe golf, fotball håndball osv. ikke gjør

Edit: Skrivefeil
Sist endret av Ulvengunnar; 7. desember 2007 kl. 10:09.
hah! råning strider jo ikke imot trafikkregler! men når man begynner å drifte med bilene sine eller på en annen måte er "uforsvarlig i trafikken" er det jo forståelig. Men hva er galt med råning så lenge man kjører rundt sin faste rute med anlegg på full jonas?
En bil skal vell strengt tatt kjøres fra a til b, ikke rundt sas titusen ganger
Hvordan kan du påstå at råning strider mot trafikkreglene? Det er jo ikke forbudt å kjøre mye. Det er ikke før de begynner å "Grise" kjøre at det blir ulovelig, det er langt i fra bare rånere som grise kjører.
Sitat av robin740
hah! råning strider jo ikke imot trafikkregler! men når man begynner å drifte med bilene sine eller på en annen måte er "uforsvarlig i trafikken" er det jo forståelig. Men hva er galt med råning så lenge man kjører rundt sin faste rute med anlegg på full jonas?
Vis hele sitatet...
Når man blir fratatt lappen 2 ganger på et år, er råning en svulst for trafikkkulturen. Når de bråker sånn er det imot loven tror jeg. Og svært mange rånere kjører for fort. Samme er at vi overvåker vigrid og andre nazikulturer i Norge. De har også en ytring, men det er svært ofte de bryter loven.
spaceinvader: er det mot reglene?!?!? jeg driter i hva miljøvernministeren sitter å koker sammen i hodet sitt. Strengt tatt hadde vi ikke trengt bil! vi kunne gådd!!
Sitat av robin740
spaceinvader: er det mot reglene?!?!? jeg driter i hva miljøvernministeren sitter å koker sammen i hodet sitt. Strengt tatt hadde vi ikke trengt bil! vi kunne gådd!!
Vis hele sitatet...
Det er ikke imot reglene, nei, men det er mange som plages av støy, noe som politiet kan ta tak i.

Edit: Litt skjerpings med språket her a? Sinnsvakt mange skrivefeil her.
Sist endret av bendiks; 7. desember 2007 kl. 10:21.
Mener på det er en regel som sier at biler skal ikke brukes ufornuftig, altså fra a til b blir låv. Og dette er jo da fordi det forurenser.
Det er umulig å overholde en slik regel, uansett hvor man kjører skal man som regel til et punkt. Altså man kjører jo alltid fra A-B.
Sitat av Avisen
Jeg snudde i rundkjøringen ved jernbanestasjonen for å nå ham igjen. I den svingen hang ett eller annet i motoren seg opp, slik at jeg fikk noe som kunne minne om sleng på den regnvåte veibanen.
Vis hele sitatet...
Ikke forvent at man tror på noe slikt. Ingenting henger seg opp i motoren slik man får sladd på den uten videre i lav hastighet. I tilfelle så skulle ikke bilen vært godkjent engang, noe som også er ulovlig.
Han fikk som fortjent.
Du svarer jo på ditt eget spørsmål. Han har vel ikke blitt fratatt lappen to ganger på ett år uten grunn? (Selv om vedkommende helt sikkert vil mene det er fullstendig ufortjent at "snutefaen" tar fra ham hobbyen.)

Se det positive i saken: Nå kan han melde seg inn i Natur og ungdom, og ta bussen! Det er miljøvennlig, noe råning ikke er.
Det er fort gjort å få sleng på bilen når man har bakhjuls trekk, spesielt i rundkjøringer. Litt for mye gass det så kommer "rumpa" med en gang.
Sist endret av xand; 7. desember 2007 kl. 10:23.
SteInMetz: Støtter han ikke på unnskyldningen ;p den var i korteste laget, og det vet vel de fleste.. men tingen er at politiet forfølger rånere..
Sitat av xand
Det er fort gjort å få sleng på bilen når man har bakhjuls trekk, spesielt i rundkjøringer. Litt for mye gass det så kommer "rumpa" med en gang.
Vis hele sitatet...
Og det er definert som uforsvarlig kjøring, ergo du blir fratatt lappen. Jeg mener at hvis du kjører sånn og det bare er regnvått og ikke speilblank is, så trenger du vel gjerne en oppkjøring til.
Herregud, OP: Er han en venn av deg vet du utrolig godt hvorfor han mistet lappen, skjønner ikke at du gidder poste dette dritet her engang.

Tåpelig av fyren å gå ut i media med løgnene sine om at 'noe hang seg opp i motoren'. Ekstra lurt er det jo da i ettertid å skrive på internett at man mistet lappen pga. 'Drifting i rundkjøring '. Kan ikke glemme sånt heller: http://www.youtube.com/watch?v=Zkf4tAldCP8

Han slapp utrolig billig unna mtp. på hvordan han holder på, utrolig at han sutrer over å bli 'forfulgt'.
Sitat av SteInMetz
Og det er definert som uforsvarlig kjøring, ergo du blir fratatt lappen. Jeg mener at hvis du kjører sånn og det bare er regnvått og ikke speilblank is, så trenger du vel gjerne en oppkjøring til.
Vis hele sitatet...
Unnskyldningen hans er veldig tynn, men vis det er glatt ute er det veldig lett å være uheldig.

Ved underkjølt regn, snø og is skal det ikke mye til.

Men jeg tviler vel litt på akkurat historien hans da. Spørs vel ikke om han var litt hard på gassen med vilje. :P
Vet jo hvorfor han mister lappen ffs!!! Men ville høre noen synspunkter på om det er flere som er enig i at rånere blir forfulgt. Det var midt på natten, ikke biler i nærheten, han ligger litt på breia og vips dær sto snuten :s
Sist endret av robin740; 7. desember 2007 kl. 10:27.
Rånere som oftest stiller seg på offentlige plasser og rett og slett bråker endel, mange kjører med enten for lite eller for mye lys, de irriterer trafikken ved å kjøre frem og tilbake utallige ganger på samme strekning, og ett fåtall biler er lovlig oppbygd (for mye/sterkt lys, neon lys osv.)

Derfor holder politiet øye med denne typen bilførere.
Når man tar en breisladd i en rundkjøring, er det ikke nok til å miste lappen synes jeg, men en liten bot hadde nok ikke skadd.
Råning for min del burde vært lagt opp til på steder, som bl.a. en lukket plass som fotball og golf og håndball (som robin740 sa) siden det blir så plagsomt at de holder til på offentlige steder.

Har ingenting imot råning, så lenge de oppfører seg ^^

Edit:
Er ganske enig med deg at det var lite nødvendig å stoppe ham der. Snuten er der nesten aldri når du ikke trenger dem, men når du trenger dem, hvor er dem da?
Sist endret av Ulvengunnar; 7. desember 2007 kl. 10:30.
Har du noen beviser på at rånere blir forfulgt?

Alle som blir "forfulgt" her i bygda fortjener det jo faktisk. Det skal litt til før jeg tror på at de fleste rånere holder seg til trafikkreglene konstant.
Jeg vil ikke si at rånerne blir forfulgt her jeg bor, men det er jo vanskelig å vite om de gjør det i bodø ettersom jeg ikke bor der. Det er jo forskjell fra politiman/dame til politiman/dame(politisk korrekt:P).

De slår vel hardere ned på rånere som grise kjører der oppe.
Takk til Ulvengunnar! : ) Godt poeng
Om det var riktig å ta fra han lappen, skal ikkje eg legge meg opp i. Det store spørsmålet er vel det at han meiner politiet forfølger han. Om det er tilfelle, så skjøner eg jo at han kan bli iritert på det. På den andre sida, så visst politiet i bodø har erfaring med at rånerane bryt reglane støtt og stadig, så må dei jo få lov å vere på vakt. Det blir jo det same om ein person blir mistenkt for å drive med kriminelle ting. Då og vil jo politiet følge ekstra godt med på den personen. Visst han har mista lappen to ganger på eit år, så kan han jo ikkje vere ein engel i trafikken.
Om politiet har mange "saker" rundt rånere med styla biler, så ser jeg absolutt ingen problemer med at de ikke skal forfølge de.

Samme om du går inn i en butikk med "ganster"-klær og en jakke som er strl. XXXL til lille deg, så kommer vaktene til å holde et ekstra øye til deg.

Når ikke politiet har noe å gjøre forfølger de ting som er utenom det normale.

Det de ikke har lov til er å presse eller lure noen i en situasjon. (Som mitt søskenbarn som mistet kortet da han kappkjørte med en sivilbil. Det resulterte rettsak. Pga. politiet kom i stor fart å kjørte forbi han først for så bremset slik at han skulle kjøre forbi sivilbilen igjen. Etter noen runder med dette stoppet de han..)
Sitat av max-mekka
Når man blir fratatt lappen 2 ganger på et år, er råning en svulst for trafikkkulturen. Når de bråker sånn er det imot loven tror jeg. Og svært mange rånere kjører for fort. Samme er at vi overvåker vigrid og andre nazikulturer i Norge. De har også en ytring, men det er svært ofte de bryter loven.
Vis hele sitatet...
Når han blir fratatt førerkortet to ganger på er år er hele rånemiljøet en svulst for trafikkkulturen? Vil vel heller si at han er en svulst på rånekulturen..

Når det bråkes etter klokka 23:00 er det ett lovbrudd, men før det er det bare å guffe på

Har selv vært uten lappen en runde for fortkjøring, men vil ikke si at det er direkte fordi jeg er en råner, synes folk har alt for lett for å si at "han er en råner, så han er en bilbølle", men den unnskyldinga til han i avisa var nok en smule for tynn:P
Så som et eksempel hvis en fyr som er kjent voldsmann går bort til en fyr og slår han ned mens politiet ser det. Skal ikke politiet annholde han fordi han kan føle seg forfulgt siden han ble fengsla for voldsbruk for noen måneder siden?
Han glei jo bare på noe glatt og traff han andre fyren da han skulle ta seg for...

Vil si at dette er nøyaktig samme situasjon...
Mye av det morsomme med "råning" er det at hvis man bor på bygda så kalles det råning og dermed blir sett på som et onde av de menneskene som går i kirka, driver med idrett eller spiller i korps. Kommer man inn til storbyene så er man "interessert i bil" og driver med "biltreff". Dermed er det mer godkjent av folk flest. Dette kanskje av de grunnene at menn/gutter alltid har vært interessert i bil. Allikevel er det ofte mer godkjent i bystøkene enn på bygda føles det som. Det er ihvertfall slik jeg har oppfattet det hele gjennom mine år som en meget bilinteressert person.

-M-

(BMW E36 320 Turbo & BMW E39 528 Kompressor)
Jeg bor på landet og ser ikke hvorfor det skal være "mer godkjent" i byene enn her ute på landet. Vi har jo bilklubber, etc. her å. Jeg kjenner flere som har fått klager å mistet lappen i byen enn på landet, og da er 90% av de jeg kjenner bosatt på landet
Sitat av SteInMetz
Ikke forvent at man tror på noe slikt. Ingenting henger seg opp i motoren slik man får sladd på den uten videre i lav hastighet. I tilfelle så skulle ikke bilen vært godkjent engang, noe som også er ulovlig.
Han fikk som fortjent.
Vis hele sitatet...
Du sier at bilen ikke skulle vært godkjent... Hvorfor ikke? Ting ødlegges under kjøring, f.eks. et drev i gearboxen går ikke sont når bilen står i ro. Selv mener jeg unskyldningen er god nok, men om den stemmer det er jeg ikke sikker på.

Rånere er som oftest i en aldersgruppe fra 18- 30 år; altså den farligste aldersgruppen i trafikken. Det synes jeg er en god grunn til å holde øynene oppe for rånerne. Jeg sier ikke at disse er de farligste i trafikken, det finnes maaange sinte og grettne mannfolk bak rattet, som som regel ikke viser hensyn til noe.
Så, JA, jeg mener at politiet kan (ikke rett eller lov) ha et skarpt øye for rånere.
Er ikke så inn i dette miljøet, men tør å påstå at 80% av rånere gjør kriminelle handlinger når de råner, hvorfor skal ikke politiet følge etter de da? skal ikke politiet følge etter en dop langer heller da? De gjør jobben sin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom han meiner seg forfulgt av politiet kan han anke inndraginga av sertifikatet, og be om oppsettjande virkning inntil anken er behandla.

Politiet kan beslaglegge førarkort med samtykke i ei gitt tid, utover det krevst det dom. Så han har mao. samtykka, med mindre det ligg føre dom.
Jeg er enig i at politiet ofte forfølger folk, snakker av erfaring, fattern kjører BMW 5-serie. Mind dere at han alikevell aldri har fått bot.
Utrolig dårlig gjort å forfølge biler bare fordi at diverse innvandrer miljøer kjører dem, som feks. A gjengen kjører Audi og B gjengen kjører ofte BMW.
Direkte synd på disse bilmerkene, utrolig dårlig PR. Ikke bare for bilmerket, men for oss som kjører også.

Rånere derimot kan faktisk til tider være meget farlige i trafikken.
Er seff galt å forfølge folk som ikke har gjort noe tull før, men alikevell er noen rånere totalt uansvarlige.
Men selvfølgelig er ikke alle slik.

Anngående det med vennen din, så høres det nok litt ut som om politiet har forfulgt han, men får ikke akkurat inntrykk av at han er guds barn heller.
Og sammenligne rånere med kriminelle langere og dop-selgere er litt for drøy, du kan ikke sammenligne en person som kjører litt for fort, har for høy musikk på annlegge sitt med en som selger narkotika.

Synes igrunn det er bra at politiet tar tak i slike ting, men synes personlig det blir litt for mye blomstret opp at det er rånere som kun gjør slike uting, finnes jo folk som ikke er "rånere" med samme intensjoner i trafikken som folk med status "råner".
Sitat av LeifArne
Du sier at bilen ikke skulle vært godkjent... Hvorfor ikke? Ting ødlegges under kjøring, f.eks. et drev i gearboxen går ikke sont når bilen står i ro.
Vis hele sitatet...
Men slike ting vil ikke gi sladd i en rundkjøring, ihvertfall ikke i såpass lav hastighet man skal ha i en rundkjøring.

Forfølger politiet rånerne? Ja det tror jeg, men jeg mener også at de er helt berretiget til å gjøre det. Et stort flertall (regner jeg med), bryter loven gjevnligt, med både burning, sladding, biler som er modifisert. OG da mener jeg at politiet gjør helt rett i å følge med på slike grupper. Bedre føre var!
Sist endret av SteInMetz; 7. desember 2007 kl. 13:01.
Sitat av nPulz
Og sammenligne rånere med kriminelle langere og dop-selgere er litt for drøy, du kan ikke sammenligne en person som kjører litt for fort, har for høy musikk på annlegge sitt med en som selger narkotika.

Synes igrunn det er bra at politiet tar tak i slike ting, men synes personlig det blir litt for mye blomstret opp at det er rånere som kun gjør slike uting, finnes jo folk som ikke er "rånere" med samme intensjoner i trafikken som folk med status "råner".
Vis hele sitatet...
Ville bare få fram poenget med at det suger å bli forfulgt av politiet
Sist endret av Joachimsen; 7. desember 2007 kl. 13:03.
Hehe - De som er interessert i motor/biler vet, inkl meg at det er ikke noe som "henger seg opp" i motoren som gjør at du får sleng. Rimelig tynn unnskyldning som ikke fører noen vei.
Politiet forfølger ikke rånere, men du kan selv tenke deg en arbeidsdag som politi handler mye om å holde orden i trafikken, og ikke minst luke ut de som er en fare for enhvers helse.
Ser man en blodtrimma volvo 240 med 4 tusenmetringer, soting og en hel***** frieksos, er det ikke rart man "følger etter" bilen. Man kan se mye på bilen til personen, hvordan personen faktisk er i trafikken. Tro det eller ei.

Tåpelig å syte i avisa. Hannes egen feil når han ikke kan oppføre seg i trafikken.

Edit: Med mindre han bomgirte noe jævlig fra 3 til 1 giret og dermed fikk noe man kan kalle sleng/bomstopp så kan jeg skjønne det, men det han sier i avisa er aaltfor tynn.
Sist endret av margido; 7. desember 2007 kl. 14:13.
Sitat av Popp
Når det bråkes etter klokka 23:00 er det ett lovbrudd, men før det er det bare å guffe på
Vis hele sitatet...
Det stemmer da ikke? Det finnes regler mot unødvendig støy når som helst på døgnet, så der ikke "bare å guffe på". Nå tenker jeg ikke på biler som kjører forbi, men i situasjoner hvor folk står lenge på ein plass, gjerne på parkeringsplasser midt i byen, og pøser på.
Sitat av SteInMetz
Men slike ting vil ikke gi sladd i en rundkjøring, ihvertfall ikke i såpass lav hastighet man skal ha i en rundkjøring.

Forfølger politiet rånerne? Ja det tror jeg, men jeg mener også at de er helt berretiget til å gjøre det. Et stort flertall (regner jeg med), bryter loven gjevnligt, med både burning, sladding, biler som er modifisert. OG da mener jeg at politiet gjør helt rett i å følge med på slike grupper. Bedre føre var!
Vis hele sitatet...
Litt mere OT fra min side: Jo det ville det, spessielt på våt asfalt..
Sitat av robin740
hah! råning strider jo ikke imot trafikkregler! men når man begynner å drifte med bilene sine eller på en annen måte er "uforsvarlig i trafikken" er det jo forståelig. Men hva er galt med råning så lenge man kjører rundt sin faste rute med anlegg på full jonas?
Vis hele sitatet...
Du forrurenser, og nei, jeg tenker ikke bare på klimaet, men mest av alt bybildet ..!
Petter Pan: råning er jo en del av kulturn! er mye annet som ødelegger bybildet som er verre en å råne :s alkiser og narkiser fx, vil si at de ødelegger bybildet mye mere en stakkars rånere.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av robin740
hah! råning strider jo ikke imot trafikkregler! men når man begynner å drifte med bilene sine eller på en annen måte er "uforsvarlig i trafikken" er det jo forståelig. Men hva er galt med råning så lenge man kjører rundt sin faste rute med anlegg på full jonas?
Vis hele sitatet...
Etter å tidligere ha bodd midt i rånehjertet av et sentrum, hater jeg rånere mer enn pesten.
Om de brytete trafikk reglene eller ikke tar jeg rennefarti i, for de er en pest og en plage for samfunnet rundt dem som har bedre å gjøre enn å kjøre rundt og rundt og rundt og rundt og rundt med dunkende "fjortis-techno" bråk midt på natten.
Rånerne ruser motoren sin høyst unødvendig, og bruker trailer potter for å oppnå enda mer støy.
De måler tissefanten sin 'watt' subwoofer størrelse, samt. de slædder rundt om som noen tilbakestående tullinger, slik at det er farligere for fotgjengere og andre trafikkanter på veien.
I tilegg var jeg så uheldig å ha en stor parkeringsplass bak huset, hvor rånerne samlet seg for å "burne", slædde, kræsje i parkerte biler -> for så å stikke av. Hadde det nå bare vært enkelt tilellet, men den gang ei.
At du velger å starte en tråd basert på råning, og forventer mersmak fra publikum kan jeg overhodet ikke forstå.
Det er klart at de som er utenforstående fra dette rånemiljøet ikke synest noe særligt om det.
I tilegg til at når det rammer flere personer enn rånerene som f.eks meg, er det klart det koker sammen til en sterk irritasjon.

At de fikk lov til å ta fra meg nattesøvnen så mange netter i sommerukene som de gjorde synest jeg er brudd på reglene. OM det være seg trafikk regler, eller bare normale folkeskikk regler.
Når de i tilegg står å slæsker seg 10M fra inngangsdøren min med 14 år gammle jenter som ikke vet bedre enn å synest det er tøfft. Irriterer det meg mer.
De kjøper øl og tobakk til mindreårige for at de skal henge på parkeringsplassen sammen med dem.
Dette er reelt, og jeg har vært vitne til det selv i flere år.
Når jeg ser denne filmen av kameraten din må jeg bare le. Her jeg bor er det 3 rundkjøringer etter hverandre, og rånerne vet så absolutt å dra seg nytte av dem. At kameraten din "tilfeldigvis" fikk sladd på bilen i den rundkjøringen finner jeg høyst usannsynlig.
Kameraten din har nå fått fratatt lappen, og forhåpentligvis får han tid til å spasere litt rundt om og ikke minst tenke.
Jeg er heller pinlig berørt at han i det heletatt får mediadekning.
Sitat av robin740
Petter Pan: råning er jo en del av kulturn! er mye annet som ødelegger bybildet som er verre en å råne :s alkiser og narkiser fx, vil si at de ødelegger bybildet mye mere en stakkars rånere.
Vis hele sitatet...
Om alkiser eller narkiser bryter lova, så blir dei jo tatt. Og politiet ser nok ekstra på dei. Så poenget mister litt poenget. :P
Sitat av robin740
Petter Pan: råning er jo en del av kulturn! er mye annet som ødelegger bybildet som er verre en å råne :s alkiser og narkiser fx, vil si at de ødelegger bybildet mye mere en stakkars rånere.
Vis hele sitatet...
Alkoholike og narkotikamisbrukere, som jeg regner med er de du sikter til med "alkiser og narkiser fx", plager meg langt mindre enn rånere generelt. Kommer fra et lite sted der rånekulturen er utbredt til ti grader, og ville valgt en gammel mann sittende på en benk med en cider i hånda foran en rånebil når som helst. Rånere ødelegger bymiljøet med høy fart, høyt volum og unøvendig stygge og bråkete biler. Selv om de kanskje ikke bryter noen lover, så bryter mange med generell folkeskikk. Råning er en del av en ukultur - ikke noe annet.
Jeg har hørt av en lensmann at det ikke er lovlig å kjøre uten hensikt. Men jeg har ingen skriftlige kilder å vise til, så jeg skal ikke være bastant.
Sitat av Ulvengunnar
Råning for min del burde vært lagt opp til på steder, som bl.a. en lukket plass som fotball og golf og håndball (som robin740 sa) siden det blir så plagsomt at de holder til på offentlige steder.
Vis hele sitatet...
Det er jo faktisk lagt opp til at man skal kunne drive motorsport over nesten hele Norge.


Og litt OT men:
Sitat av Joachimsen
Jeg er enig i at politiet ofte forfølger folk, snakker av erfaring, fattern kjører BMW 5-serie. Mind dere at han alikevell aldri har fått bot.
Utrolig dårlig gjort å forfølge biler bare fordi at diverse innvandrer miljøer kjører dem, som feks. A gjengen kjører Audi og B gjengen kjører ofte BMW.
Direkte synd på disse bilmerkene, utrolig dårlig PR. Ikke bare for bilmerket, men for oss som kjører også.
Vis hele sitatet...
Stakkars deg som kjører BMW
Råning for min del burde vært lagt opp til på steder, som bl.a. en lukket plass som fotball og golf og håndball (som robin740 sa) siden det blir så plagsomt at de holder til på offentlige steder.
Vis hele sitatet...
Alle komuner skal legge til rette for bilsport om befolkningen ønsker det.
Leste det i Jan Erik Larsen sin bok "Brooom"


Stakkars deg som kjører BMW
Vis hele sitatet...
Huff ja.. Neida er glad i BMW jeg
Sist endret av Joachimsen; 7. desember 2007 kl. 15:17.
Syns det er greit at folk hater rånere, de kan hate oss så mye dem vil.
Rånemiljøer er forskjellige, alle rånemiljøer er ikke like så det dere gjør er å dra alle under samme kam, det blir helt feil.
I byen jeg bor i har vi ett todelt rånemiljø,
1. Folk som liker å kjøre rundt med kamerater om kveldene/nettene, møte nye folk og venner, spise burger og drikke kaffe, treffe jenter o.l, snakke bil og anlegg.
2. Folk som Speq nevner, altså folk som kommer i Volvo 240 på rekke og rad, sladdans rundt hver eneste sving, å ikke rent sjeldent er de drita fulle.

Det er ikke bare negative sider ved rånerne, dere som ikke har vært en del av det vet dårlig hvordan det egentlig er.

Politiet her i byen har satt av ressurser som har ansvar for rånerne, og det er kun det de politifolkene jobber med. De slår hardt ned mot grisekjøring o.l men de sier ingenting på at vi kjører runde på runde med høy musikk.

Rånerne her har alltid vært på samme parti som politiet, for vi vet hva vi har lov til og ikke lov til i trafikken og dermed vet vi (de fleste av oss) at vi faktisk ikke bryter noen som helst regler. Politiet er ofte ute å snakker med oss og det er ingen problemer. Vi melder om fyllekjøring når det oppstår, vi melder om overfall og ran av personer i helgene. Vi plukker opp drita fulle folk som ikke klarer å gjøre rede for seg og kjører dem på legevakt, hjem e.l.
Vi ser absolutt alt som skjer, fordi vi er mange og tross alt over hele byen, vi får med oss mer enn hva natteravner og politi får med seg.

Politiet er takknemmlig og vi blir behandlet deretter, politiet (med hjelp fra bedrifter o.l) sponser oss med en gratis dag på glattkjøringsbanen en gang i mnd gjennom KNA, pluss at de lager en isbane som vi kan bruke som vi vil i utkanten av byen i tilegg til det lar de oss være i fred når vi ikke gjør noe alt for galt. Det sier litt om hvor mye vi er til hjelp for dem. De gjør selvsagt dette også for å minske grisekjøringen.
Politisjefen holdt en ganske heftig tale her i byen for et par uker siden og fortalte om hvor stort sjokk de hadde fått da de ville rydde opp i rånemiljøet (de startet en aksjon mot rånerne i juli 2007), de hadde aldrig trodd vi var så mange, og de hadde ingen aning om hvor mye vi egentlig hjalp dem.

Det er greit vi kan være flinke til å terge på oss naboer som ikke får sove pga høy musikk, men om man velger å bo midt i sentrum kan man ikke forvente noe annet, det er jo idiotisk. Utesteder og fulle folk lager minst like mye støy som oss.

Og det at alle rånere grisekjører er også feil, noen gjør det og andre gjør det ikke, folk som ikke råner grisekjører ikke noe mindre enn oss. Det at man grisekjører eller ikke har ingen connect med råning å gjøre, det har noe å gjøre med hva slags person det er og hvilke holdninger akkuratt den personen har.

(jeg forsvarer ikke personen det er linket til i avisen, "I den svingen hang ett eller annet i motoren seg opp, slik at jeg fikk noe som kunne minne om sleng på den regnvåte veibanen." han kan ikke forvente at folk skal tro på det?) Selvsagt mister man lappen om man kjører villmann i tettbebygd strøk/sentrum/byen, Skal man kjøre villmann reiser man til en skogsveg eller steder med lite folk og lite trafikk.

Mvh
BoinTjau
Sist endret av BoinTjau; 7. desember 2007 kl. 15:25.
Takker BoinTjau *KP*
Sitat av BoinTjau
Det er greit vi kan være flinke til å terge på oss naboer som ikke får sove pga høy musikk, men om man velger å bo midt i sentrum kan man ikke forvente noe annet, det er jo idiotisk. Utesteder og fulle folk lager minst like mye støy som oss.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke greit at dere bråker om natten. Etter kl. 23 er det ulovlig, og dere lager MYE mer bråk enn "utesteder og fulle folk".