Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1928
Så, nå skal man om ikke alt for lenge begynne på Informatikk ved ett eller annet universitet (forhåpentligvis), og jeg lurer på om noen kan fortelle meg om jeg bør ta ex phil.

Folk snakker jo om å "lære å tenke", personlig har jeg litt motforestillinger til disse filosofi greiene.

Er det verdt å blåse ett år på ex phil før man begynner å studere?
The Rhymenocerous
polle's Avatar
skal du gå på universitet må du ha exphil. Og så vidt jeg vet så tar det bare et semester. Til meg er det med i utdanningsplanen min., gjennstår bare å se om jeg står.
PS: det er et jævla dritt fag.
Jeg tror du må ta Examen Philosophicum eller hva det heter før du får ta de andre examene..

Info:
EXPHIL3 UiO:
http://www.uio.no/studier/emner/hf/filosofi/EXPHIL03/

EXPH6001 Exphil og Etikk NTNU:
http://www.exphil.ntnu.no/distrikt_exp/
http://www.exphil.ntnu.no/emne_2_3/e...ikt/index.html

edit: Polle var litt kjappere der ja..
Sist endret av dword; 4. januar 2005 kl. 22:50.
jas
jas's Avatar
Trådstarter
Ex phil trengs i allefall ved informatikk for å få bachelor, satt opp på studieplanen i sjette semester.

polle: drittfag? case closed. da tar man ikke det først. hehe.
styr unna om det ikke er et must for å kommme inn på studiet. helt bortkasta og møkk kjedelig.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
kom på hvordan det er nå. For å ta bachelor eller høyere må man ha exphil, men skal man bare ha et årsstudium trenger man det ikke. Så om man skal ha en høyere utdanning kommer man desverre ikke unna det.
jas
jas's Avatar
Trådstarter
Hmm, det bildet jeg har laget med av studenter som tar ex phil frivillig, er folk som sitter å drikker øl mens de diskuterer om ett fly (les: tre) som faller i skogen lager lyd, i en noe dekadent stil, uten egentlig å oppdage noe som helst.

Kanskje litt generaliserende, og kanskje feil, men de studentene som studerer filosofi ved UiO er faktisk de som drikker mest ved UiO.

Hvorfor synes folk at ex phil er dritt?
Man kan bli siv.ing. ved et universitet uten ex.phil. Jeg vil uansett si det er verdt å ta. Det er interessant og nyttig, dersom man faktisk kommer på forelesningene.
1. det er kjedelig
2. det er fryktelig irriterende å høre på lange forelesninger med en foreleser som messer om gamle grekere som var overbevist om at alt var vann/tall/etc, at det ikke fantes bevegelse. da forelesningene kom til det punktet at det kunne vært interessant hadde jeg fallt av for lenge siden.
3. exphil er kjipt fordi du MÅ ikke fordi du vil
4. du kunne brukt tiden på en hel del andre ting som hadde vært mye morsommere.
5. det eneste argumentet jeg har hørt for at man MÅ ha exphil er for at du skal lære deg å tenke vitenskapelig og skrive oppgaver. hvorfor er det da satt opp i 1. semester (ntnu) når du ikke begynner på noen lange oppgaver før lenge etter? og hvordan skal det å måtte skrive 3 oppgaver om emner du har minimal interesse for lære deg noe? det ender alltid opp med koking uansett

jeg skal ærlig innrømme at jeg er stolt av at jeg fikk E i exphil, et bevis på at jeg jobbet akkurat lite nok til å komme meg gjennom det uten å måtte ta eksamen flere ganger
Man kan bli siv.ing. ved et universitet uten ex.phil.
Vis hele sitatet...
også "master i teknologi"-studentene har exphil i første semester nå, sånn som jeg har skjønt det blir alle studentene ved ntnu tvunget gjennom emne1-smørja
Opprinnelig postet av moridin
også "master i teknologi"-studentene har exphil i første semester nå
Vis hele sitatet...
Da er det evt. forandret på tidl. ordninger. Da jeg startet på siv.ing. ved UiT i 2001 (et studie jeg forøvrig ikke fullførte -- nå tar jeg kun teoretisk fysikk) var det ikke nødvendig med ex.phil. i det hele tatt.

Jeg antar at om man skal trives med ex.phil., må man sette seg litt inn i stoffet. Selv syntes jeg det ble interessant først når jeg gikk litt mer i dybden av ulike filosofiske problemstillinger, og ikke kun pugget Kant og Arestoteles.
Hvis du tar ex.phil med litt åpne øyne er det faktisk veldig spennende, og det sees på som allmenn lærdom å kunne basics om de viktigste filosofene.

Det er et halvt år av livet ditt, og hvis du skjønner bare litt av hva disse gutta har tenkt i løpet av det semesteret vil du ha masse nytte av det. Det er ikke vanskelig å få seg en E i ex.phil, men jeg hadde satset på noe litt høyere. Det er et utrolig lite fag, og du lærer det meste på forelesning. desverre er noen av foreleserene litt kjipe, mens andre igjen er veldig gode. Det er tre bøker du skal gjennom i ex.phil, og to til hvis du tar ex.fac samtidig, og det er ikke all verden på et halvt år.

Jeg anbefaler det sterkt, og har hatt masse glede av de tankene jeg tenkte på det semesteret.. selvom jeg drakk veldig mye øl også det semesteret kom jeg meg gjennom. Det er en grunn til at alle må ta det før de hiver seg over en universitetsutdannelse.

Sorry at det ble litt langt, men jeg følte det var mye negativt om ex.phil her og det er ikke riktig. Det er ikke drit moro, men det er lurt!
Honnør til DrixXx der. Man blir rett og slett mer reflektert, mer enn man kan si om en del av disse uttalelsene.

Slik jeg forstår det er Exphil et et obligatorisk fag ved førstet når man studerer på universitet. Jeg mener også at dette er et fag man vil ha nytte av!

Edit:
Kom over denne en stund tilbake, kan gi en liten pekepinn på hva man kan lære i exphil:

http://www.humor911.com/art.aspx?artID=1196
Sist endret av Chubby; 5. januar 2005 kl. 01:57.
Det det denne diskusjonen faller ned på er vel i bunn og grunn at noen synes det er interessant å prøve å forstå verden/universet/whatever, andre gir faen.
Selv syntes jeg det var interessant nok, men store deler, ihvertfall det som handlet om politikk og etikk, var litt tørt for min smak, og jeg synes de kunna trimma ned stoffet rundt grekerne.
Ex.phil(Emne 1) må du ha for å studere på universitetet.

Ex.phil er et interessant fag som tar for seg erkjennelsen og hvor mye og lite den har utviklet seg gjennom 3000 år. Du får kjennskap til de største filosofene og deres påvirkning på dagens kultur og samfunn. Kan høres tørt ut for de fleste, men de som skal studere på et universitet bør ha interesse for dette, hvis ikke må de finne på noe annet
Sist endret av Surrehu; 5. januar 2005 kl. 14:51.
Til dere som sier at man ikke trenger ex. phil. for å studere ved universiteter. På bachelor studiene på UiO sin hjemmeside står det at ex. phil. er et obligatorisk emne.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
alle burde ta ex.phil, om ikke annet for å fornye sitt perspektiv litt.
alle må ha exphil hvis du tenker på å gå blindern. men du kan kombinere det slik at du kan ta sammen med andre fag...
Opprinnelig postet av dword
Til dere som sier at man ikke trenger ex. phil. for å studere ved universiteter. På bachelor studiene på UiO sin hjemmeside står det at ex. phil. er et obligatorisk emne.
Vis hele sitatet...
Det var jeg som sa det. For noen år siden var det ikke obligatorisk, men dette er tydeligvis endret. My bad.
Ikke bare er ex.phil meget interesant, men for meg har det også vært svært nyttig for senere studier. Kanskje ikke så relevant om du skal ta informatikk, men skal du studere humanistiske fag er ex.phil et must! Hjelper deg til å begynne å tenke på "riktig" måte...
jas
jas's Avatar
Trådstarter
Hehe, hjelper deg til å begynne å tenke på det som andre mener er "riktig" måte, men then again, det må jo til...

Hmm. Tror ikke jeg hopper på en ex. phil med det første.