Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5256
Hei!

Jeg planlegger å lage meg en propan esse/smie og lurer på om noen har erfaringer å komme med.
Tanken er å bruke brennere / dyser fra en gammel gassgrill, og bare bytte ut til en større regulator på flaska. Vil dette være trygt eller er tanken helt bak mål? Kom gjerne med erfaringer og innspill.
Lurer også på hva slags stål som einer seg å bruke som ambolt. Er gamle jernbane skinner hardt nok f.eks? Er litt over mitt budsjett å bruke flere tusen kroner på en ordentlig en, da jeg er helt ny innen det å smi, og er kun ute etter å finne ut om det hadde vert noe for meg før jeg velger å investere
Ang gassesse så kan jeg lite om det temaet, så der håper jeg du får hjelp fra andre.

Jernbaneskinne fungerer bra. Pass bare på at den står på en sikkelig stubbe. Hadde en som sto på en kabeltrommel.
Det ble for "mykt"
Trådstarter
51 9
Hei og takk for svar! Så bra, da skal jeg huske på det! Ang kullesse, er det kun ett "brett" med kull og en eller annen form for vifte i underkant som skal til? Kan vanlig grillkull benyttes eller er det dårlig egnet?

Tror uansett valget mitt ville falt på en gassesse da det virker mye enklere å ha med å gjøre, mtp oppstart osv
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du kan bruke mye rart, mange som lager det av en bremsetrommel, koble til utblåsninga fra en støvsuger som kan justeres, du kan også bruke en gammal føner eller en varmluftspistol, men disse tåler ikke å stå å gå så lenge. Du kan bruke vanlig kull, men koks er bedre, smikull er best men er dyrt.

Sånn kattesand som klumper seg er kermaisk sand, den tåler høy varme, Evt kan du bruke leire med hestemøkk i, det er det de brukte før. - ta en trekasse eller liten skuff, stikk inn ett rør, lag et hull/reservoar på størrelse med en halv håndball eller større av kattesand over røret fra støvsugeren ( omtrent som en liten håndvask på badet). Legg i sånne lavasteiner til grilling som "rist", legg kull/koks oppå- så har du en esse med litt holdbarhet som kan bygges på en time.