Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3581
Skal i banken og spørre om boliglån og lurer derfor hva slags dokumentasjon de faktisk skal ha i den forbindelse.

Hvordan skal inntektene mine dokumenteres?
Er det skattemelding de skal ha? Lønnsslipper? Arbeidskontrakt?


Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har 412.000 kr som grunnlønn. Det er hvis jeg jobber vanlige dager uten overtid. Men i min bransje har vi over 200 timer overtid hvert år. For eksempel for 2019 hadde jeg 605.000 kr i inntekt på skattemeldingen min. Mye av det var overtid og diettgodtgjørelse.

Forskjellen er stor og vil jo potensielt slå ut ved hvor mye jeg blir å få i lån.
Jeg måtte gi lønnsslipp fra de 3 siste mnd. I tillegg til skattemelding for året før. Men de gjør alltid en helhetlig vurdering, så hvis du feks har mer jobb på vinteren kan du i tillegg legge med lønnsslipper fra den perioden for et helhetlig bilde av inntekt.
Har du et enkelt budsjett så ta det med. Uten at det på noen måte er livs viktig. De så nøye på mitt.

Men kjenner andre hvor de ikke så på det en gang. Har du DnB kan du evt. lage et enkelt dokument med oversikt over for mye de bruker i mnd på ulike utgifsposter. Det står jo i nettbanken.
Litt off topic, men skal det ta utrolig lang tid å få utbetalt et lån? Mine foreldre har tatt nytt lån på boligen, men venter på å få det utbetalt. Tror de har ventet i snart 3 uker nå. Banken sa det skulle ta 2.
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Litt off topic, men skal det ta utrolig lang tid å få utbetalt et lån? Mine foreldre har tatt nytt lån på boligen, men venter på å få det utbetalt. Tror de har ventet i snart 3 uker nå. Banken sa det skulle ta 2.
Vis hele sitatet...
Er vel forskjell fra bank til bank vil jeg tro, jeg har refinansiert boliglån to ganger i dnb og fått utbetalt pengene dagen etter digital signering.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Er vel forskjell fra bank til bank vil jeg tro, jeg har refinansiert boliglån to ganger i dnb og fått utbetalt pengene dagen etter digital signering.
Vis hele sitatet...
Det er DnB de har, men det måtte sendes til tinglysing og de signerte på kontoret.
Tar sikkert litt lengre tid å tinglyse pantedokumenter på gamlemåten, hjelper sikkert heller ikke at det er midt i fellesferien. Du får be foreldrene dine ringe og høre med banken.
Sist endret av bruisepristine; 22. juli 2020 kl. 11:49.
Har akkurat fått innvilget boliglån selv, som de andre her skriver så er det greit å ta med skattemelding, lønnslipp og et budsjett som inneholder de største utgiftene dine. Jeg danset (latet som om jeg var i kontakt med flere banker) litt med banken og fikk låne 90% av verdien til boligen.
Lønnslipp er nok om den viser at du har full stilling, og hva årslønnen din er. Gjør den ikke det vil da ha scan av arbeidskontrakten din eller uttalelse fra arbeidsgiver om lønn og at du er i fast stilling. Egentlig er det kun fast lønn/grunnlønn som de regner 5'er regelen fra, men det avhenger saksbehandleren og h*ns inntrykk av deg. Saksbehandleren jeg hadde ga meg mere i lån siden hun brukte 1950t/år som beregningsgrunnlag istedet for vanlige 1750t/år.
Sist endret av Fekillix; 22. juli 2020 kl. 15:35.