Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4832
Skreiv samme innlegg i stad. Så jeg var i feil forumliste, og vet ikke hvordan jeg sletter innlegg. Kommenter gjerne hvordan jeg fjerner ett innlegg

Hei

Jeg har en venn som for noen år siden hadde en kjæreste som senere viste seg og være et veldig utrivelig menneske.

De bodde sammen i en leilighet signert i min venns navn der de hadde en muntlig avtale om at kjæresten skulle betale hen halvparten av leien. (Stor alarm)
Dette paret var ganske nylig myndig og vennen min hadde fått en god del penger i arv på grunn av et dødt familiemedlem. Her snakker vi noen hundre tusen. De flytter inn og det meste ser tilsynelatene greit ut.

Etter ca ett år blir det slutt og kjæresten flytter til en annen by. I ettertid har jeg fått vite at det har vært vold involvert.
Vennen min blir etterlatt med husleien som hen har betalt i fullhet på arvepengene. Etter at kjæresten har flyttet skulle de ha en avtale der kjærsten måtte betale tilbake sin del av husleien. Denne kontraken var vitnet av huseieren, som skulle sende denne til Politiet. Beløpet er for øvrig rund 70 000kr.

Min venn tar kontakt med huseier om kontrakt er send, men får svar at den har blitt mistet.

Min venn skal egentlig få disse pengene, men siden huseier har mistet kontrakt og kjæresten hen ikke vil møte opp til ny konkrakt har rett å slett rundstjålet arvepengene til min venn.

Det jeg lurer på er om det er noen her som har noen tips eller erfaringer til hva som kan gjøres. Disse pengene er ikke i gjeld (heldigvis) og om det er noen mulighet til å få sett dem ighen.

Dette skjedde for noen år siden og har ikke før nylig fått informasjonen. Er veldig frustrert over at folk kan behandle andre på en sånn måte og vil at kjæresten virkelig skal få vite at han har tatt feil valg med å lure seg unna en såpass stor pengesak.

Kom gjerne med forslag og spørsmål om mer info, så skal jeg gjøre mitt beste. Er veldig sjokkert når jeg skriver dette så har sikkert glemt eller skrivd noe to ganer (hehe)
På forhånd takk.
Muntlig kontrakt er bindende ifølge loven, og du har et vitne så da kan du prøve å anmelde det. Sikker noen andre som kan loven bedre som kan komme med andre forslag også
Med et beløp på kr 70 000, tenker jeg dette er en naturlig sak å dra inn for forliksrådet. Politiet.no har temmelig dekkende sider om prosessen, og det er viktig å følge de stegene som er omtalt der

Så inneholder selvsagt alle rettsprosesser, også forliksrådet, en viss risiko. Det er absolutt ingen garantier for at man kommer til enighet, eller eventuelt får seier ved dom. Det kan også være andre forhold ved saken som gjør at det ikke kan bli et fordelaktig resultat. Imidlertid er det mye større sannsynlighet for å oppnå noe der enn ved anmeldelse eller privat inkasso.
Selvom det kommer til enighet eller dom i forliksrådet så er det ikke sikkert at det er noe å hente hos noen som er blitt myndig. De må da feks ha en inntekt namsmannen kan gjøre Påleggstrekk fra. Det er bare det det som skylder har igjen etter satser for boutgifter og livsopphold det kan taes trekk i. Ville nok gjort en vurdering her om det egentlig er noe å hente. Dette høres ut som noen som ikke har 70 lapper.
Det er nok tenkelig at det ikke er noe å hente umiddelbart. Jeg synes riktignok at vurderingen bør mer gå på "kan jeg få rett", enn om det er noe å hente. Med et tvangsgrunnlag gjennom forliksrådet, vil det være større sannsynlighet for å hente inn penger om der er fremtidig inntektsevne.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Det er nok tenkelig at det ikke er noe å hente umiddelbart. Jeg synes riktignok at vurderingen bør mer gå på "kan jeg få rett", enn om det er noe å hente. Med et tvangsgrunnlag gjennom forliksrådet, vil det være større sannsynlighet for å hente inn penger om der er fremtidig inntektsevne.
Vis hele sitatet...
For all det så er det en vurdering. Det er og enhelhetlig vurdering her hvor mye man som venn skal rippe opp i gamle sår. Dette høres virkelig ikke ut som en romantisk historie men ett destruktivt forhold med vold og drit involvert. Da bør en trø litt varmsomt å ikke pushe vedkommende for å sette i gang en irreversibel prosess som kan komme opp igjen i mange år fremover.

Innlegger åpenbart skrevet i affekt og her bør en sitte litt stille å reflektere over situasjonen.
Sist endret av Dough; 27. april 2020 kl. 15:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.