Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1981
Hei, overskriften min spør enkelt, hva er best av CPU intel i5 og intel i7?

Grunnen til at jeg spør er enkelt og greit fordi jeg er på utkikk etter ny pc

takker for svar
i7 er bedre enn i5, men om du primært skal kjøpe ny pc for spill så vil du ofte ha mer å tjene på å bruke prisforskjellen på et bedre skjermkort
i7 er best, men hva du burde kjøpe avhenger av bruksområdet. Som liasis sier vil det være bedre å kjøpe i5 til gaming fordi i5 og i7 er strengt tatt identisk når det kommer til gaming.

Til redigering ville i7 vært bedre.
Er det bærbar eller stasjonær? Det er en veldig viktig faktor.

Forskjellen mellom i5 og i7 er mye større når det kommer til bærbare PC-er. I stasjonære PC-er vil i7 ha flere tråder og vil derfor egne seg bedre til redigering osv., men ingen nevneverdig forskjell til gaming og andre oppgaver. Når det kommer til bærbare PC-er er rett og slett i7 bedre på alle måter.
Arstechnica har en veldig bra artikkel som forsøker å lage litt orden i prosessormylderet fra Intel:
Pentium? Core i5? Core i7? Making sense of Intel’s convoluted CPU lineup

Noe av det som gjør det komplisert er at prosessormodellene kan være postfikset med en bokstav som sier noe om segmentet og/eller funksjonaliteten. Det kan dermed bety at en Core i7 postfikset med f.eks T eller S kan være tregere enn en Core i5 postfikset med K, selv om prisen er tilsvarende eller høyere. Til gjengjeld vil den da typisk ha mye lavere strømforbruk og varmeutvikling.
Sist endret av Nichotin; 8. mars 2016 kl. 18:14.