Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1563
vil en Seagate NAS HDD 4TB SATA3.0 fungere som en normal HDD ved å komble den direkte til HK med s-ata kabel?
og/eller er det noen store negative sider med det?
Dette vil fungere helt fint. Den største forskjellen mellom en NAS disk, og en vanlig disk, er at en NAS disk er beregnet for flere driftstimer.
Sjekk farta på den ihvertfall, siden NAS disker generelt er veldig trege.
I spill vil dette gi utslag i lange loading tider og, i enkelte tilfeller der spillet loader teksturer osv i realtime vil
du kunne få en del pop-in og rendering glitcher.

Så er det jo det at du i teorien vil kunne oppleve flere feilmeldinger og/eller korrupt data ettersom NAS disker har lavere terskel før de prøver å hente tilbake tapte datapakker - men du skulle vel ikke ha den som hoveddisk for systemet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Sjekk farta på den ihvertfall, siden NAS disker generelt er veldig trege.
Vis hele sitatet...
Veldig trege stemmer ikkje. T.d. WD RED er rimelig midt på treet, og ikkje påfallande mykje dårlegare enn andre disker:
http://media.bestofmicro.com/S/V/344479/original/h2benchw-throughput-read.png

5400 vs. 7200rpm vil gi litt dårlegare søketid, men ikkje ekstremt.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Så er det jo det at du i teorien vil kunne oppleve flere feilmeldinger og/eller korrupt data ettersom NAS disker har lavere terskel før de prøver å hente tilbake tapte datapakker - men du skulle vel ikke ha den som hoveddisk for systemet?
Vis hele sitatet...
Hæ? Det utsagnet gir ikkje meining. På nokon som helst måte.
Overskuddsmateriell
Det står ikke så mye om det på disse diskene,

root@BULL-SRV01:/home/bullhill# smartctl -i /dev/sdb
smartctl 6.4 2014-10-07 r4002 [x86_64-linux-4.2.0-16-generic] (local build)
Copyright (C) 2002-14, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family: Seagate NAS HDD
Device Model: ST4000VN000-1H4168
Serial Number: Z302V8HZ
LU WWN Device Id: 5 000c50 079fb340d
Firmware Version: SC46
User Capacity: 4,000,787,030,016 bytes [4.00 TB]
Sector Sizes: 512 bytes logical, 4096 bytes physical
Rotation Rate: 5900 rpm
Form Factor: 3.5 inches
Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is: ACS-2, ACS-3 T13/2161-D revision 3b
SATA Version is: SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)
Local Time is: Fri Feb 26 17:20:04 2016 CET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled
Vis hele sitatet...
root@BULL-SRV01:/home/bullhill# hdparm -t /dev/sdb

/dev/sdb:
Timing buffered disk reads: 500 MB in 3.01 seconds = 166.09 MB/sec
Vis hele sitatet...
Kjører flere av disse diskene i raidet mitt og er fornøyd med stabiliteten, men ville nok ikke brukt de i en desktop. Kun til media/backup på en NAS server.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Veldig trege stemmer ikkje. T.d. WD RED er rimelig midt på treet, og ikkje påfallande mykje dårlegare enn andre disker:
http://media.bestofmicro.com/S/V/344479/original/h2benchw-throughput-read.png

5400 vs. 7200rpm vil gi litt dårlegare søketid, men ikkje ekstremt.
Vis hele sitatet...
5400rpm er utrooolig tregt i mine øyne.
Alt er relativt, men å si at det ikke merkes? Eehh...
Ville ikke brukt en keramikk disk under 10,000rpm (wd velociraptor) til noe annet enn media lagring personlig.
Hæ? Det utsagnet gir ikkje meining. På nokon som helst måte.
Vis hele sitatet...
En vanlig disk er satt til å kjøre flere søkesykluser på kortere tid enn en NAS.
Si at du skal oppdatere et spill som... WoW eller LoL som har noen tusen register keys hver. Hvis disken ikke finner en filbit på første runden så kjører den flere retries til den har all informasjonen. En NAS disk "gir opp" det søket tidligere / etter færre søk, og klasker opp ei feilmelding istedenfor å prøve og prøve og prøve igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neptunia Vis innlegg
5400rpm er utrooolig tregt i mine øyne.
Alt er relativt, men å si at det ikke merkes? Eehh...
Ville ikke brukt en keramikk disk under 10,000rpm (wd velociraptor) til noe annet enn media lagring personlig.
Vis hele sitatet...
10krpm har jo meir eller mindre forsvunne i privatmarkedet, ettersom SSD er betre og ikkje veldig mykje dyrare alternativ. Uansett er det ikkje snakk om meir enn ca. 5ms i skilnad på 5400rpm og 10krpm.

Og samanliknar du mot andre, tilsvarande disker, så synst eg heilt ærleg påstanden min om at dei ligg nokså nær midt på treet stemmer langt betre enn din påstand.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
En vanlig disk er satt til å kjøre flere søkesykluser på kortere tid enn en NAS.
Si at du skal oppdatere et spill som... WoW eller LoL som har noen tusen register keys hver. Hvis disken ikke finner en filbit på første runden så kjører den flere retries til den har all informasjonen. En NAS disk "gir opp" det søket tidligere / etter færre søk, og klasker opp ei feilmelding istedenfor å prøve og prøve og prøve igjen.
Vis hele sitatet...
Javel? Eg antar du har gode kjelder på det? For det første trudde eg oppriktig at retry count kunne stillast via OSet sine filsysteminterface, ettersom disken vil rapportere lesefeil.

For det andre har eg aldri opplevd lesefeil før disken er på solid veg i grava, og då er det litt irrelevant kor mange ganger den prøver uansett. Det er mao. ikkje noko du vil oppdage i det daglege.

Viare har eg ikkje høyrt at det er skilnad på NAS-disker (t.d. WD Red) og andre desktopdisker. Kanskje du kan udjupe?
Av egen erfaring, så er egentlig ikke snurredisker noe som helst egnet for å ha moderne spill på. Det er omtrent som å ha en sportsbil, men kun kjøre i førstegir. Dagens datamaskiner er milevis over teknologien til snurredisker.
Har du muligheten til det, så kjører du alt av programmer, os og spill fra SSD. Snurredisker fungerer fint til lagring pga pris.

Men om alt du har (råd til) er en snurredisk, så er det ikke NAS- eller green-disker du skal bruke. Altså, det virker, men de er best for lagring. Det å bruke de til noe som krever mye lesing forskjellige steder på disken går tregt. Hvis det er EN stor fil man leser, feks en film går det helt flott, men spill er selvpining.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Av egen erfaring, så er egentlig ikke snurredisker noe som helst egnet for å ha moderne spill på.
Vis hele sitatet...
Åh?
Har testa litt med Arma 3, BF4, og ScII, på ramdisk, 2 stk wd red i raid 0, og 2 stk intel ssd i raid 0. Med unntak av bf4 som jeg ikke har nok ram til å kjøre på ramdisk, så var det ingen forskjell i spillene med unntak av laste tida. Har selvfølgelig ikke noe på raid 0 diskene, som jeg ikke har råd til å miste. Men når steam biblioteket er for stort til 2 stk 4TB disker, så blir det dyrt å erstatte det med ssd'er. Liker å ha ting tilgjengelig :P
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
Men når steam biblioteket er for stort til 2 stk 4TB disker, så blir det dyrt å erstatte det med ssd'er. Liker å ha ting tilgjengelig :P
Vis hele sitatet...
Jo, noen liker å ha det slikt, og de synes sikkert at jeg er like sær ved at jeg bare sletter unna spill jeg er ferdig med (kan kun spille et spill om gangen uansett). Nå er det faktisk kun lastetiden som skiller seg, men det er forskjellen på å komme inn på et nytt brett når det er 30 sekunder igjen til rundestart eller 5 sekunder. Jeg kjører alt i hovedmaskinen min på ssd. Har ingen snurredisker i den i det hele tatt. All lagring (18TB) ligger på en filserver i kjelleren der jeg ikke trenger å bry meg om vibrasjonen, støyen og varmen slike disker lager.