Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7770
Var på en fest her om dagen hvor det ble nevnt at om man ringer 08, så kan man finne ut om man er avlyttet av politiet. Hvis man ringer 08 og kommer til politiets nødtelefon, så betyr det at man er avlyttet. Var noen stykker som kom til nødtelefonen, noen fikk bare pipelyder, mens jeg og noen andre fikk "Dette nummeret er ikke i bruk".

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Personlig tror jeg dette er et hurtignummer som noen telefoner har som standard til 112, men har ikke fått testet dette nærmere.
Hvilke lover er det som gjelder for at politiet kan avlyttet mobiltelefoner? Mener å huske at det nylig ble enklere for politiet å gjøre dette, men finner ingen kilder. Mange beslag den siste tiden her i byen tyder på utstrakt bruke av telefonavlytting, men kan jo skyldes andre ting også.
På min forrige mobil førte 08 til nødtelefonen, mens på min nye gjør den ikke det. Har samme nummer. Tipper 08 er nødnummeret i noen land.
08 er listet som nødnummer på mobilen min, tipper det varierer fra produsent til produsent...
Tviler sterkt på at det har noe med om du blir avlyttet eller ikke.
Du ville nok ikke funnet ut et nr for å sjekke om du blir avlyttet eller ikke, Politiet har nok strengere forhåndsregler enn som så viss de skal avlytte noen
stemmer bra at det er nødnummer på mobil, Men det har som sagt med hvilket mobilmerke du har
Hadde jo vært tidenes beste practical joke da, sjekk først om kompisen har sånn telefon hvor denne brukes, og så si til han at han kan sjekke han blir avlytta. Da støkker han sikkert godt ja!
drQ
Egendefinert
Såvidt jeg har fått med meg funker 08 på enkelte telefoner (de fleste tar også 911) til politiet. Ikke spørr meg hvorfor.

Men det er en genial idè å si at det betyr at du er telefonavlyttet, for blant fem personer så vil det sannsynligvis funker for minst èn, og ikke funke for minst èn.

Bare bullshit med andre ord, men en god spøk.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Bullshit. Bytt simkortet mellom to forskjellige telefoner hvis du virkelig lurer.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
"08" er ett nødnummer. EOD!

Personlig så tror jeg Politiet bruker avlytting i større skala enn det er kjent eller som de har lov til. Dette gjør de for å bekrefte sine mistanker.
08 er et nødnummer noen steder, akkurat som 911 og 112. Saken er den at noen mobiltelefoner er programmert slik at det kommer på det samme om du ringer 08, 911 eller 112. Dvs at hvis du har en slik telefon i Norge og ringer 911, ringer du egentlig til 112.
drQ
Egendefinert
Noen som vet hvor 08 er nødnummer?
08 er nummeret til redningstelefonen i Saudi Arabia

Edit: mens 080 er i Spania og Mexico
http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_telephone_number
Sist endret av Frenor; 31. juli 2006 kl. 22:48.
08 og 911 er "hotnumber" til 112 på SE K700i iaf... har sjekket =)
08, 911 og 112 på SE er hotnumber til nødnummeret i landet du er...
Er ikke uten grunn at du kan ringe 08 på de fleste telefoner med tastelåsen på da...

For de trege, det er altså et nødnummer, punktum.
Linuxnerd
Trådstarter
Ser tråden er flyttet til riktig plass, gikk nok litt fort i svingene der, ja

Var meget sikker på at det var et hurtignummer til nødnummer på noen telefoner. K700i har den som default, mens k750i har det ikke, men kan jo like gjerne komme an på operatøren. Det virket liksom litt "far out" at det skulle være så enkelt å sjekke det på den måten.

Så for å sitere DarkStaar på diskusjonen om det "magiske" 08-nummeret : "EOD"

Men hvordan er det med utstraktheten på bruken av telefonavlytting fra politiet sin side i narkotikasaker? Noen som vet noe om dette, og hva som skal til for at politiet benytter denne metoden?

Man kan visstnok gå til politiet for å få innsyn i eventuelle avlyttninger som de har tatt av deg. Noe som kanskje ikke er så lurt å gjøre med mindre du vet at det har blitt gjort, ettersom det kan jo virke litt mistenkelig i seg selv.

Man skulle jo tro at om politiet tar inn en livredd fjortenåring for eksempelvis hasjrøyking eller værre, så har de sikkert ikke noe problem med å få tak i mobiltelefonen hans/hennes heller. Og denne mobilen kan jo fort inneholde interesante opplysninger for purken. Er det da sannsynlig at polititet avlytter det nummeret som er oppført i telefonboken under navnet "Dopseller'n min"?
Sist endret av Xtrax; 1. august 2006 kl. 01:03. Grunn: Skrivefeil
drQ
Egendefinert
Sitat av Xtrax
Ser tråden er flyttet til riktig plass, gikk nok litt fort i svingene der, ja

Var meget sikker på at det var et hurtignummer til nødnummer på noen telefoner. K700i har den som default, mens k750i har det ikke, men kan jo like gjerne komme an på operatøren. Det virket liksom litt "far out" at det skulle være så enkelt å sjekke det på den måten.

Så for å sitere DarkStaar på diskusjonen om det "magiske" 08-nummeret : "EOD"

Men hvordan er det med utstraktheten på bruken av telefonavlytting fra politiet sin side i narkotikasaker? Noen som vet noe om dette, og hva som skal til for at politiet benytter denne metoden?

Man kan visstnok gå til politiet for å få innsyn i eventuelle avlyttninger som de har tatt av deg. Noe som kanskje ikke er så lurt å gjøre med mindre du vet at det har blitt gjort, ettersom det kan jo virke litt mistenkelig i seg selv.

Man skulle jo tro at om politiet tar inn en livredd fjortenåring for eksempelvis hasjrøyking eller værre, så har de sikkert ikke noe problem med å få tak i mobiltelefonen hans/hennes heller. Og denne mobilen kan jo fort inneholde interesante opplysninger for purken. Er det da sannsynlig at polititet avlytter det nummeret som er oppført i telefonboken under navnet "Dopseller'n min"?
Vis hele sitatet...
Et poeng det virker seg som om ingen tenker på når det gjelder telefonavlytting er politiets kapasitet. Politiet kan ikke avlyttet uendelig med telefoner. Ikke fordi de nødvendigvis ikke får lov, men fordi det faktisk krever ressurser å gjøre det, blant annet å høre gjennom. Ser man vekk fra de største byene er disse ressursene ganske små. De er der, men det må jo prioriteres.

Ser du er fra Tromsø. Så for å illustrere dette kan man si at politiet i Tromsø har mulighet til å avlytte fem personer til samme tid (tallet tatt ut av luften, men det er neppe veldig høyt), så vil jo dette sannsynligvis være de "mest" kriminelle. Folk som driver med smugling/trafficing/stordrift på narkotika. Med mindre man ligger blant de største i underverdenen blir man neppe avlyttet. Når folk tror de blir avlyttet fordi de har røykt hasj en gang er det bare latterlig.

"Dopselgeren min" vil jeg tro kan bli avlyttet i to tilfeller. Hvis nummeret har dukket opp en mengde ganger før (hvis alle som kjøper narkotika har dette nummeret lagt inn ringer det nok en bjelle). Alternativt må politiet ha et sinnsykt overskudd av muligheter til avlytting - og navn på en mobiltelefon er neppe nok. Hvis man vil lage et helvete for noen er det jo bare å legge inn nummeret under dette navnet på mobilen og sørge for at politiet får tak i den...
▼ ... over en uke senere ... ▼
000 er og et nødnummer
Sitat av Xtrax
Man skulle jo tro at om politiet tar inn en livredd fjortenåring for eksempelvis hasjrøyking eller værre, så har de sikkert ikke noe problem med å få tak i mobiltelefonen hans/hennes heller. Og denne mobilen kan jo fort inneholde interesante opplysninger for purken. Er det da sannsynlig at polititet avlytter det nummeret som er oppført i telefonboken under navnet "Dopseller'n min"?
Vis hele sitatet...
Politiet har faktisk rett til å frata en privatperson mobiltelefonen og gjennomsøke den for sensitiv informasjon
På min gamle Nokia var det et av nødnumrene. Altså et nummer jeg kunne taste med tastelåsen på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MannY
Politiet har faktisk rett til å frata en privatperson mobiltelefonen og gjennomsøke den for sensitiv informasjon
Vis hele sitatet...
Ikkje uten ransakingsordre...