Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3765
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Satt å tenkte litt, så kom jeg på en episode som tok sted for et par måneder siden. Jeg og et par kamerater skulle inn på et utested. Vi ankom, ventet i køen til det ble vår tur.
En etter en tar vi frem legitimasjon, før han ene innser at han har glemt lommeboken sin hjemme, med andre ord ingen legitimasjon. Dette resulterer i at han dropper å i det hele tatt prøve å komme inn, da de er svært streng på 18-års steder.

På skolen snakkes vi, og da fant han ut at han hadde en spikkekniv liggende i jakkelommen. Han hadde tidligere glemt at den i det hele tatt lå der, og den lå der også den dagen vi skulle ut. Hadde det ikke vært for at han glemte lommeboka si, som førte til at han ikke dro der, så ville vekterne trolig sett den under "ransakelsen" på vei inn.

Da kommer mitt spørsmål, hva ville blitt konsekvensen av dette? Ville han hatt et skikkelig forklaringproblem om han hadde blitt fersket?

Var en spikkekniv i lærslire. Ikke særlig stor.
Jeg hadde glemt et knivblad (også for en spikkekniv jeg aldri lagde ferdig) i en bag jeg hadde som ble oppdaget da jeg gikk gjennom kontrollen på flyplassen. Den ble konfiskert og det var det.
Siden det var en spikkekniv tviler jeg vel på at det hadde blitt noen anmeldelse akkurat. Hadde kanskje ikke sluppet inn, tenker jeg? Kommer vel an på vekteren også.
Sist endret av dazezone; 28. oktober 2018 kl. 05:33.
Anonym bruker
"Rik Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tenker at det spørs litt hvor i landet du er,
Og trynefaktor spiller inn. Om vakta opprinnelig tror deg når du sier du glemte den i lommen, blir det nok ikke noe problem.
I Finnmark slipper du inn med svær jævla samekniv så lenge du har kofte på deg...
Det kommer vell litt an på hvor i landet du er, tviler på at det hadde blitt godtatt I Oslo.
Er nå ikke spesielt mange utesteder som gjennomfører visitasjon på folk på tur inn. Så bare det å gå på et slikt utested ville i min verden vært veldig tvilsomt.

En vekter har ingen mulighet til å gjøre et beslag, så slik jeg ser det så ville et slikt funn få 3 utfall:

1. Kompisen din blir nektet adgang.
2. Kompisen din får legge fra seg kniven på utsiden / gjømme den i en busk, på eget ansvar, før han får komme inn.
3. Politiet blir tilkalt og tar over saken.

Nr 3 er svært usannsynlig, siden politiet sjeldent prioriterer slike ting og vektere sjeldent gidder å bruke tiden sin på slike ting.
Nr 1 og 2 er avhengig av oppførsel og generell adferd. Er det snakk om en gjeng med rolige folk som virker oppegående, så vil nr 2 være den beste løsningen i de fleste tilfeller. Hvis det er mye dritt snakk med hverandre i køen, generelt beruselse, tvilsom oppførsel og annet, så vil nr 1 være den beste løsningen.

Alt i alt, veldig avhengig av hvem som står i døren, hvor i landet dette er, og oppførselen til gjengen.
Anonym bruker
"Blå Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alternativ to er helt urealistisk. Det er faktisk ganske sannsynlig at politiet ville blitt involvert, hvertfall på mindre steder. Kniver har stort skadepotensial og prioriteres høyt på plasser med mye folk. Jfr. tilfeldige knivkontroller i div. byer og mitt politidistrikts Twitterkanal, der de stadig rapporterer om utrykninger til utesteder pga. akkurat dette. Du kan være heldig og treffe en vekter med godt skjønn, men etter min erfaring med den yrkesgruppen er det heller lite sannsynlig.
Jobbet noen år som vekter på byen i Oslo, alt fra de snilleste stedene til de steder der vi både har skyteepisoder og knivstikkinger.

Som nevnt så blir det vurdert basert på flere faktorer. Men har ved flere anledninger valgt nr 2 som en fullgod løsning.
Hvertfall hvis det er snakk om en liten søt "hverdagskniv", eller en arbeidskniv (Der resten av antrekket bærer preg av at kniven blir brukt i jobbsammenheng).
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har opplevd alle tre mulighetene.

Første med en tapetkniv.
Andre med en tapetkniv. Da fikk jeg den igjen når jeg dro derfra.
Tredje med en fiskekniv. Når politiet kom så skjedde det ikke noe mer enn at de spurte hvorfor jeg hadde den. Da jeg så jeg hadde vært å fisket, men glemt at den hang igjen i beltet, så fikk jeg bare pålegg om å enten dra hjem og legge den fra meg, eller høre om vaktene kunne passe på den til jeg skulle hjem.

Skulle du komme over alternativ nr 3, så er det bare å forholde seg rolig og fortelle hvorfor den ble med ut på byen. I de fleste tilfeller trur jeg du være får beskjed om å dra hjem eller så tar de kniven.

Kommer jo selvfølgelig an på hvem du møter og om du har lignende saker på deg fra før av.

Jeg som vakt hadde visst at folk i 18års alderen fort kan være litt "surrete" i hodet, for så å la være å gjøre noe big deal ut av det
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
I Finnmark slipper du inn med svær jævla samekniv så lenge du har kofte på deg...
Vis hele sitatet...
Men så har det vel også blitt noen tilfeller der utfallet har endt i tragedie? Tror ikke "finnmarksmodellen" er noe som bør sette standard.

Fulle folk og våpen er sjeldent en bra løsning. I edru tilstand og som en tradisjonsbærer ser jeg at "uniform" og samekniv hører sammen. Men straks det er alkohol og rus inne bildet så er det i mine øyne ikke lengre en menneskerett å bære kniv. Om jeg stod i døren eller var i en posisjon hvor jeg satte reglene for vakter så ville det vært null våpen uansett klesdrakt sålenge det skjer på et sted med skjenking av alkohol.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
I Finnmark slipper du inn med svær jævla samekniv så lenge du har kofte på deg...
Det kommer vell litt an på hvor i landet du er, tviler på at det hadde blitt godtatt I Oslo.
Vis hele sitatet...
Nei det gjør du ikke.

I enkelt tilfeller ja muligens men på generelt grunnlag gjør du ikke det.