Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8409
Hei! Er en fattig student som er på jakt etter billig sund mat. Noen som har noe gode tips? Bor i Lillehammer. Går det an å kjøpe billige egg eller kjøtt fra gårder f.eks? Alle tips taes imot, gjør ikke noe om det må kjøpes i litt store porsjoner.
Ta noen dykk i søpla, funker fjell og vel så det.
Kjøp bønner. Det er godt, billig og næringsrikt. Hamburger/pølse/kjøtt på tilbud, stekes, hakkes opp og varmes med hvite bønner i tomatsaus = god, næringsrik middag som metter.
Tørkede bønner er veldig billig i kvantium, men kan tar en stund å tilbrede. Det selges ferdigbakte hvite bønner i tomatsaus for rundt 10 kr om du ikke har tid til å tilbrede tørkede.

Ellers burde du invistere i en fryser, og hamstre inn med billig kjøttdeig når det er på tilbud. Du kan også kjøpe en 5-kilos pose med ris som du har liggende. Kjøttdeig og ris = god middag som metter. Dette kan du krydre så det ikke blir kjedelig i lengden. Chilisaus passer godt.
Tviler på at mat er billigere hos bønder.

Men nå som det er vinter passer det bra å prøve Dumpster diving

Aldri prøvd det selv, men har sett at andre finner mange skatter i søppelkontainerne Kjøtt holder seg også veldig bra nå som det er kaldt.
Nortura har egne utsalg av kjøtt til bønder, med svært rabatterte priser. Det er ett sånt utsalg på Lillehammer, du har jo egentlig ikke lov til å handle der siden du ikke er bonde, men ta på deg en felleskjøpet-caps og ingen vil kaste deg ut.
vil anbefale å handle på rema100 eller store coop markeder.
man får fks 600gram med kyllingfilet til 60kr på rema.
Fryste nakkekoteletter er også ganske rimelig, samt fryst sei og torsk i blokker.
Har en asiatisk kolega, hun kjøper inn 20kg med ribbe rundt nå, kapper det opp og fryser det ned, det varer ut året og koster nesten ingenting.

Det kan brukes til nesten ka du vil.

Noe jeg pleide gjøre da jeg var nesten blakk var å kjøpe inn 2kg pakker med nakke kotelleter, dette er et par år siden men de kosta 20kr pakken, marinere dem og spise det.
Sist endret av Pyro_Killer; 13. januar 2015 kl. 10:26.
Følg med på tilbud, enten om du får det i posten eller via butikkenes hjemmeside. Ica og Joker og sikkert flere andre har jeg sett selge datovarer til halv pris. Om du ikke har lange dager på skolen hver dag så har du sikkert mulighet til å sjekke dette ofte.

Ellers så er det vel en masse oppskrifter på nett som forteller deg hvordan man kan lage god mat av billige ingredienser. Nudler/ris med grønnsaksblanding (poser fra frysedisken) og noen gode krydder og evt. kjøtt gjør vel susen det. Vil man f.eks ha noe mer spennende enn vanlig vann å drikke får man kjøpt billig vann med kullsyre med smak. Tenk på hvilke type varer du tenker ikke har de helt store kvalitetsforskjellene på billig og dyrt.
Du kan også laste ned appen "Mattilbud", både til Android og iOS. Der kan du spesifisere fylke og få opp kundeaviser og tilbud i forskjellige butikker. Bruker den selv ofte!
Sjekk f.eks. oppskriftene fra Helstrøm rydder opp hjemme, eller se om du finner noen av episodene på nett.

Jevnt over handler det om å bruke all mat du kjøper, mat som kastes er dyrt. Rotgrønnsaker som gulrot og potet er billige - lag mat i store kvanta som kan fryses i porsjoner. Helstrøm har også en del gode tips, f.eks. å lage tomatsaus på First Price hakkede tomater med noen ferske tomater for smakens skyld. Mao; bruk billige varer for mengde, ferske for smak.

Et annet vesentlig poeng for å leve billig er å handle sjelden. Du kjøper ikke nødvendigvis mindre mat, men kjøper mindre på impuls. Handleliste - som følges slavisk - er også vesentlig. Husker ikke helt hva som finnes på Lillehammer, men hvis det er en innvandrerbutikk der har de ofte ris i store forpakninger.

Bak brød selv.

Styr unna tips som å leve på nudler eller ris og ketsjup. Dette er kanskje billig, men ikke spesielt bra næringsmessig. Det er fint mulig å leve sunt og variert på trangt budsjett hvis du planlegger.
Om du holder til rundt enebakk så er det mulig å gjøre gode kupp på havaristen. De kjøper mat fra butikker som går konk å selger latterlig billig. De har egen Facebook gruppe med mye bra tilbud på
Trådstarter
6 0
Takk for mange gode tips. Deilig med noe nytt innputt Mattilbud er lastet ned. Kan bli et nyttig verktøy det. Skal forhøre meg litt om Nortura og
First price pastaskruer, 1kg til 10kr. Kjøttdeig av svin til 16.90 og tomater på boks 3kr. Stor middag til rundt 25kr. Dasj på litt salt, persille og basillikum så smaker det dritgodt.

Fryst wok til 17kr og kyllingkøttdeig til rundt 17kr. God middag det også.

Fryste grønnsaker og strimlet svin til 16,90.

Sjekk ut god helg tilbudet til Kiwi også.

Du kan også få hjemmelaget pizza til rundt 100kr også! Det smaker skikkelig godt.
Sist endret av Xernox; 13. januar 2015 kl. 18:27.
Nudler og annen pasta er jo billig, kan jo lage en saus eller bare krydre og ketchup eller whatever.
Når det kommer til egg så selger de hvertfall 18pk med firstprice egg på kiwi butikkene her jeg bor til rett over 30 kr. syntes det er en overkommelig pris.
Eller så kan du jo lære deg å jakte, vips så har du masse gratis kjøtt.
Sist endret av KjellFresh; 13. januar 2015 kl. 18:25.
Noe som er bra sikringskost er hvaregryn og melk, som kan varieres med forskjellige typer syltetøy. Pasta, linser og mye annet godt fra innvandrersjapper er også en god idé. Ellers så foreslår jeg forskjellige grønnsaksblandinger, firstprice pytt i panne og selskapserter med litt ost oppi. Ett måltid er 1/2 pose pytt i panne, 1/2 pose selskapserter stek dette en stund, gjerne med opphakkede løk og hvitløksfedd/hvitløkspulver (nam nam), når det er stekt ferdig så slenger du oppi litt rotgrønnsaksblanding, bukettblandig osv., ris og en skvett vann til risen og dampkoking av grønnsakene. La dette putre under lokk til risen er kokt. Når det er kokt ferdig, kan du ha på litt ost, og ha på lokket igjen, til osten er smeltet. Server med pepper og annet av krydder, vel bekomme!

Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Nudler og annen pasta er jo billig, kan jo lage en saus eller bare krydre og ketchup eller whatever.
Vis hele sitatet...
Nudler vil jeg fraråde, da en er nesten like sulten etter 0,5-1 time etter en har spist.

Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Eller så kan du jo lære deg å jakte, vips så har du masse gratis kjøtt.
Vis hele sitatet...
Det kommer selvsagt på hva du jakter. Men mye er IKKE gratis. Slik som elgjakt så går du nesten i tap, når du selger kjøttet for 75 kr/kg. Vanlig pris er over 10 000 kr pr skrott, så har du jegeravgift og skyteprøva. Våpen + skap blir også fort en del "laken". Sammen med at det er ikke alle steder en kan ha våpen, særlig hvis en eier husrom. For jeg tror ikke huseier blir blid, hvis du skrur 10 mm bolter/franske treskruer inn i veggen...
Egg. Kjøp store brett med 18 eller 36 stk. De holder lenge over datoen bare du har dem i kjøleskapet.
Havregryn. Bruk det som frokostblanding med melk/soya, eller lag havregrynsgrøt med melk, soya eller vann. Det smaker faktisk helt topp med kun vann også.
Kneippbrød. Den billigste varianter er fra Firstprice og koster ca 7 kroner om jeg ikke tar feil. Og det er like godt som de andre.
Kiwi har "Go' helg"-varer hver fredag og lørdag. Dette er kjøtt eller fisk, og koster 18 kr.
Et av de billigste påleggene er kaviar fra "billigprodusentene". Rundt 7 kroner tror jeg.
Syltetøy fra Firstprice er også veldig billig.

Et generelt tips er å aldri kaste mat. Frys det heller ned om du skjønner at du ikke klarer å få i deg alt.
Husk også på å få i deg frukt og grønnsaker så du ikke får underskudd på noe viktig.
Ville tatt en titt i disse trådene her
nFF's kokebok
[Guide] Hvordan leve billig som student
Billige mattips

Det er også et par andre tråder hvis du søker litt rundt, var vel en som overlevde på 1000 kroner i en mnd eller noe sånt også.
Gratisappen Mattilbud gir deg tilbudsavisene til alle de store kjedene på ett sted. Ganske praktisk.

Eventuelt kan du få med noen kompiser til å spleise på bensin og dra til Havaristen i Enebakk. Mange drøye tilbud der til tider.
Overskuddsmateriell
Jeg kjøper litt mat på noen lokale gårdsutsalg, og endel er billigere der men man må være prisbevist. Typisk varer som grønnsaker som krever minimalt med ekstraarbeid mot at man selger det til butikker osv så er det litt å spare. Betaler blant annet 8kr kiloen for poteten mot butikkene som krever fra 12 til 18kr pr kilo. Egg kjøper jeg også direkte for 1 kr stykket. 18pk koster typisk rundt 30kr da med små egg i. De jeg kjøper har ofte 2 plommer og er ekstra store.
Kjøper du direkte hos bønder kan du ofte få 2. sortering veldig billig. Når det kommer til grønnsaker er 2. sort som oftest bare veldig små, iblandt veldig store, eller merkelig formet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er opptatt av både økologisk mat, sunn mat og god mat. Og jammen syntes jeg at jeg klarer det ganske så greit. Opplever ikke at det er spesielt dyrere. Spagetti, kjøttpølser, egg, bønner, linser, sopp, mais, koteletter, grønnsaker, frukt osv er billig. Kjør store pakker med f.eks kjøttkaker, torsk, fiskekaker osv. Blir billig når du fordeler det ut over flere middager. Ferdigmat som pizza, lasagne osv er dømt til å bli dyrt. Jo mer du lager fra bunnen - jo billigere. For ingridienene du handler inn varer så himla lenge og kan brukes til mange middager. Lykke til med studentbudsjett
Fisk, ris, bønner og frosne grønnsaker. Frukt naturligvis. Alt dekt.
Wraps min mann!! Kjøp eller lag Wraps selv, du kan putte akkurat hva du ønsker i de, og jeg har ennå igjen å smake en vond wrap.. Min favoritt er kyllingfilet i strimler, med crispy chicken, og masse grønnsaker og digg. Ikke det billigste, men er du kreativ får du det til
Kok opp endel ris, ha det stående i kjøleskapet.
Lag fried rice med olje, egg, kylling, sopp, gulerøtter, løk eller hva det måtte være. Ha i salt, pepper og soyasaus eller andre sauser.

En stor pakke med egg koster vel 30kr, og ris koster nada om du kjøper en bag.