Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 5919
Kom over denne saken OA og lurer på hva som får unger ned i 8 års alderen til å drive med sånn kødd?

http://www.oa.no/nyheter/gjovik_tote...cle5406510.ece

Personlig syntest jeg bare det er sjukt og hvilke foreldre er det som har failet så hardt i å oppdra unger?

har ikke noe spesiell grunn til å starte en diskusjon men ville bare berette
Ofte så er det bare barnet som er fuck'd up i hodet fra starten.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Ofte så er det bare barnet som er fuck'd up i hodet fra starten.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du kommer med denne påstanden på bakgrunn av din lange utdanning som psykolog og praksis innenfor psykisk helsevern?
Hvilket grunnlag har du for å klandre foreldrene for dette? Det kan like godt være eldre medelever, søsken eller andre bekjente som har påvirket dem.
Skolesjef, Anne Margrethe Lund, tar ikke selvkritikk etter situasjonen når hun kommenterer saken overfor NRK.

- Nei, for det er en sak jeg mener vi har jobbet veldig mye med, men det er ikke sikkert kvaliteten på arbeidet vårt har vært god nok, sier Lund, som vil fortsette å jobbe med saken og samarbeide med politiet ved en eventuell etterforskning.
Vis hele sitatet...
den skolen kan ikke ha jobbet nok med den situasjonen om han først på fredag var blit slått med balltre får at så da han kommer til bake på skolen mandagen blir han truet med kniv av samme personer. uanset hvordan du vrir og vender på det kan ikke skolen ha tat det opp bra nok.
syke syke syke syke barn !
Sist endret av ivingman90; 6. desember 2010 kl. 16:31.
Ingen barn er fuckd up i hode fra starten, de er i en opplærings periode, lar du barn plukke up alt som serveres på TV og lignende, så er det foreldra som har noe å lære.
Sist endret av Sixpounder; 6. desember 2010 kl. 16:33.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg regner med du kommer med denne påstanden på bakgrunn av din lange utdanning som psykolog og praksis innenfor psykisk helsevern?
Vis hele sitatet...
Sier det av erfaringen jeg har fått fra barneskolen og barnehagen.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Sier det av erfaringen jeg har fått fra barneskolen og barnehagen.
Vis hele sitatet...
Barnet kan ha blitt forsømt fra første stund og til det begynner på barneskolen.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Ingen barn er fuckd up i hode fra starten, de er i en opplærings periode, lar du barn plukke up alt som serveres på TV og lignende, så er det foreldra som har noe å lære.
Vis hele sitatet...
Psykiske problemer kan være genetisk betinget
Ikke demoniser hverken ungene eller foreldrene. Vet om mange mer eller mindre gale barn som har blitt veldig fornuftige, voksne mennesker. Gir man inntrykket til ungene i 8-års alder at de er gale eller onde, vil det garantert skade dem veldig mye.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg regner med du kommer med denne påstanden på bakgrunn av din lange utdanning som psykolog og praksis innenfor psykisk helsevern?
Vis hele sitatet...
Mamma og pappa var ikke spesielt "strict", Men jeg har jo ikke truet folk på livet av den grunn? Gjør det også bra på skolen osv.
jeg Tror at genetisk overføring fra foreldre gjør mer med barn enn hva oppdragelse gjør.
Generelt så har norske foreldret feilet det med å oppdra ungene sine.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg Tror at genetisk overføring fra foreldre gjør mer med barn enn hva oppdragelse gjør.
Vis hele sitatet...
Utdypet du Tror på grunn av religion eller noe sånt?
Jeg mener alt ligger i oppveksten og hvilket miljø man havner i. Alle de jeg kjenner som er ute på kjøret har foreldre som bare gir faen.

En kineser som egentlig skulle blitt en Buddhist kan lett vokse opp til å bli kristen, det kommer an på hvem som styrer starten av livet.
Sist endret av Oransje; 6. desember 2010 kl. 16:46.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg regner med du kommer med denne påstanden på bakgrunn av din lange utdanning som psykolog og praksis innenfor psykisk helsevern?
Vis hele sitatet...
Siden når må måtte man være kvalifisert helsepersonell for å svare på slike tråder? Forventer du at en diskusjon skal kunne blomstre dersom alle må sitte på fagutdanning for å delta?

"ofte er det bare..." - han var ikke så veldig bastant akkurat. Dessuten er det jo et kjent faktum at genetikk påvirker personlighet. Så han har nok kanskje rett i at et barn til en viss grad kan være tilbøyelig til slike handlinger fra fødselen av, at man "har det i seg", men at en god oppdragelse vil kunne maskere det slik at det ikke bobler til overflaten - og motsatt.

Men når har vel ikke jeg profesjonsstudiet i psykologi bak meg, så innlegget min blir vel derfor automatisk nedrangert.

Et liv kan gå til helvete til tross for en kjempebra oppvekst. Det kan jeg gi deg eksempler på.
Sist endret av Spesiellgnom; 6. desember 2010 kl. 16:47.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Utdypet du Tror på grunn av religion eller noe sånt?
Jeg mener alt ligger i oppveksten og hvilket miljø man havner i. Alle de jeg kjenner som er ute på kjøret har foreldre som bare gir faen.

En kineser som egentlig skulle blitt en Buddhist kan lett vokse opp til å bli kristen, det kommer an på hvem som styrer starten av livet.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/programmer/sider/hjernevask/
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Utdypet du Tror på grunn av religion eller noe sånt?
Jeg mener alt ligger i oppveksten og hvilket miljø man havner i. Alle de jeg kjenner som er ute på kjøret har foreldre som bare gir faen.
Vis hele sitatet...
nei jeg utdyet det fordi jeg bare tror siden jeg ikke er sikker.

Jeg har opplevd barn som opptrer motsatt av det som intensjon til foreldre. Men om det er genetisk eller at foreldre failer alikevel på sin oppdragelse kan man vel ikke alltids vite.

Da mener jeg at det er en god og varm familie som gir masse kjærlighet og har større barn som er eksemplarisk, men får ett barn som tot gir faen i alt eller er ett problem barn som man kan kalle det.
noen er bare drittunger og kommer alltid til å være det. det er som regel de som ender opp på navkontoret 10 år senere.
Sitat av Alden Vis innlegg
nei jeg utdyet det fordi jeg bare tror siden jeg ikke er sikker.

Jeg har opplevd barn som opptrer motsatt av det som intensjon til foreldre. Men om det er genetisk eller at foreldre failer alikevel på sin oppdragelse kan man vel ikke alltids vite.

Da mener jeg at det er en god og varm familie som gir masse kjærlighet og har større barn som er eksemplarisk, men får ett barn som tot gir faen i alt eller er ett problem barn som man kan kalle det.
Vis hele sitatet...
Kan skrive under på dette, da jeg kommer fra en familie der vi mer eller mindre har vært tullinger alle søsken sett bort fra min søster. Det skal jo også sies at vi mer eller mindre har skjerpa oss hele gjengen også med åra, men vi har vokst opp i en god, kjærlig familie som ikke kunne vært noe bedre. Men om vi hadde foreldre som "ga faen" tror jeg vi hadde vært enda verre.
Sist endret av connubialis; 6. desember 2010 kl. 16:55.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg regner med du kommer med denne påstanden på bakgrunn av din lange utdanning som psykolog og praksis innenfor psykisk helsevern?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke være utdannet som psykolog og ha hatt en lengre praksis innenfor psykisk helsevern for å kunne uttale seg om oppdragelse. 100% av befolkningen har tross alt mange års erfaring med det å bli oppdratt, og ikke minst være vitne til oppdragelse av andre.

Gjennom oppveksten opplever man et mangfold av forskjellige familier, med store avvik i grensesetting, pedagogiske tilnærminger, mengde "kvalitetstid", osv osv.

Og ærlig talt så synes jeg det blir for dumt å skylde på foreldrene. Bare se på søskenflokker, eller tvillinger for den saks skyld, hvor forskjellge de blir. Se på venner fra velstående familier med tid og kunnskap til "korrekt" oppdragelse vs venner som stort sett har måttet klare seg selv.

Mange barn ender opp som "fail" på tross av etter boken oppdragelse fra foreldrene sin side, mens mange andre jobber seg opp og blir knallbra folk på tross av at eneste forelder var en mor som måtte jobbe ekstraskift mens ungen var sistemann igjen i barnehagen.

Man må være helt overfôret med utdatert "viten" om foreldres rolle i formingen av barnet for å ikke se at foreldre bare er en av utallige variabler, som man totalt sett aldri vil få totalt oversikt over, eller hva man i dagligtalen kaller tilfeldigheter. Ergo kan man helt fint påstå at noen barn "bare blir fucked".
Jeg tror barna må oppleve en slags frykt for faren og faren må bruke den riktig. Det jeg mener med frykt er ikke fysisk eller psykisk,men sånn mer at du ALLTID vet hva konsekvensene blir. Det gjør ikke noe om foreldrene hever stemmen sin litt,ikke alltid barn forstår ting på den normale ting.

Problemet ligger vel i hvis alle klarer det vil mange foreldre utnytte dette. Ser det ihvertfall fra min side,hadde en alltid slags liten frykt for pappa og hva som ville skje hvis jeg gjorde noe jeg visste var ulovlig. Derfor klarte jeg meg via min syke ungdom og har oppnådd det jeg vil takke ham. Jeg ser ikke på den lille *frykten* jeg hadde som noe negativt. Alltid til jeg skulle gjøre,tenkte jeg på hans stemme og åssen han ville bli rasende. Fikk meg til å holde meg på rett kjøl + kan godt tenke å være litt * over-streng* mot mine barn også. Barn har ikke noe å tape.
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg Tror at genetisk overføring fra foreldre gjør mer med barn enn hva oppdragelse gjør.
Vis hele sitatet...
For det første så er det ikke slik at man helt enkelt "arver" personlighetstrekk fra foreldrene sine, selv om noen personlighetstrekk har en relativt høy grad av arvelighet. Så godt som all forskning tyder på at både arv og miljø spiller inn. Da blir det ganske meningsløst og teoretisk å snakke om at den ene faktoren er så mye viktigere enn den andre når de kontinuerlig påvirker hverandre i samspill (selv om noen liker å ta side). Eneggede tvillinger vil f.eks. ikke ha kliss lik personlighet (men ofte være likere enn andre søsken).
Kjenner jeg bare blir drittsur. Skulle gjerne kommet dit selv, og gitt dem en omgang.

Det er ikke bare Mentaliteten til Ungene. Barn i lav alder er lette å påvirke. Men mye skyld kan legges i at de rett og slett er genetisk anlagte for det.
som at noen har lettere for å bli rusmisbrukere, osv.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Kom over denne saken OA og lurer på hva som får unger ned i 8 års alderen til å drive med sånn kødd?

http://www.oa.no/nyheter/gjovik_tote...cle5406510.ece

Personlig syntest jeg bare det er sjukt og hvilke foreldre er det som har failet så hardt i å oppdra unger?

har ikke noe spesiell grunn til å starte en diskusjon men ville bare berette
Vis hele sitatet...
Hørtes ut som en vanlig dag på grunnskolen. Alltid vært slik, men har ikke alltids vært like lett å oppdage.
Sitat av luni Vis innlegg
For det første så er det ikke slik at man helt enkelt "arver" personlighetstrekk fra foreldrene sine, selv om noen personlighetstrekk har en relativt høy grad av arvelighet. Så godt som all forskning tyder på at både arv og miljø spiller inn. Da blir det ganske meningsløst og teoretisk å snakke om at den ene faktoren er så mye viktigere enn den andre når de kontinuerlig påvirker hverandre i samspill (selv om noen liker å ta side). Eneggede tvillinger vil f.eks. ikke ha kliss lik personlighet (men ofte være likere enn andre søsken).
Vis hele sitatet...


Jeg vil tro i denne saken (som er ganske alvorlig) så ligger det noe i grunn for at det har det eskalert seg så voldsomt så det har gjort.
Men det trenger ikke være oppdragelsen som failet (kan jo selfølgelig være det) men det kan jo være en genetisk feil som ligger i bunn og som må ta skylden for at ting har blitt som det har blitt.

Det kan feks være ADHD
Ingen barn er født psykisk syke eller "fucked up" som dere så respektfullt kaller det. Noe har gått galt i oppveksten. Kan være foreldre, søsken, andre personer, traumer som barnet ikke tør fortelle om etc.

Nesten alle personer med psykiske lidelser har et øyeblikk/traume som har utløst lidelsen. Anbefaler å lese litt Freud.
Sist endret av nikons; 6. desember 2010 kl. 17:19.
Sitat av nikons Vis innlegg
Ingen barn er født psykisk syke eller "fucked up" som dere så respektfullt kaller det. Noe har gått galt i oppveksten. Kan være foreldre, søsken, andre personer, traumer som barnet ikke tør fortelle om etc.

Nesten alle personer med psykiske lidelser har et øyeblikk/traume som har utløst lidelsen. Anbefaler å lese litt Freud.
Vis hele sitatet...
så du mener at psykiske lidelser ikke er arvelig?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hørtes ut som en vanlig dag på grunnskolen. Alltid vært slik, men har ikke alltids vært like lett å oppdage.
Vis hele sitatet...
Var det vanlig at folk slo hverandre med balltre i 3. klasse da du gikk på skolen ?

Stakkars deg

Til dere som sier at jeg ikke har erfaring, så har jeg faktisk det!
Ca. 9 års erfaring, faktisk. Fra jeg begynte på barnehagen og til nå.

Kan godt være at du har doktorgrad som barnepsykolog og whatnot. Erfaringer i "felten" er bedre enn å lese bøker om det IMO.
Sist endret av onClipEvent; 6. desember 2010 kl. 17:22.
Vet ikke om flere føler det sånn som meg, men hadde jeg vært faren til denne uheldige 9åring hadde jeg truet livskiten ut av de to 8åringene... ikke bare stått å skyldt på skolen/kommunen. Og ja jeg vet at nok ikke er den "riktige" tingen å gjøre, men jeg hadde blitt så sykt sur, hadde dratt de små drittungene hjem etter håret for å ha en samtale med den familien der ja...
Skolesjef, Anne Margrethe Lund, tar ikke selvkritikk etter situasjonen når hun kommenterer saken overfor NRK.

- Nei, for det er en sak jeg mener vi har jobbet veldig mye med, men det er ikke sikkert kvaliteten på arbeidet vårt har vært god nok, sier Lund, som vil fortsette å jobbe med saken og samarbeide med politiet ved en eventuell etterforskning.
Vis hele sitatet...
Ble svært irritert når jeg leste det. For meg virker det som om hun bare driter i det og sier : Vi gjorde det vi kunne herp derp. Det er slike ting som får meg til å ønske at i noen tilfeller burde det være lovlig med ris.
Sitat av Alden Vis innlegg
så du mener at psykiske lidelser ikke er arvelig?
Vis hele sitatet...
Beklager, nå snakket jeg om sosiopatisk/antisosial/narssistiske forstyrelser, som det er sannsynlig at disse barna lider av. Dårlig forklart av meg.
Sist endret av nikons; 6. desember 2010 kl. 17:25.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Var det vanlig at folk slo hverandre med balltre i 3. klasse da du gikk på skolen ?

Stakkars deg
Vis hele sitatet...
Har 10 år (+/-) erfaring med mobbing, så ja. Har faktisk ikke opplevd balltre, men stokker, stein, verktøy og andre redskaper går vel for det samme?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Har 10 år (+/-) erfaring med mobbing, så ja. Har faktisk ikke opplevd balltre, men stokker, stein, verktøy og andre redskaper går vel for det samme?
Vis hele sitatet...
Virkelig? Jeg bor på Flekkerøy, den plassen som er i avisen hvert år rundt nyttår fordi masse retarder skyter raketter alle veier, og som har en rimelig lav gjennomsnitts IQ, men ikke engang her ser jeg mye fysisk mobbing. Det går i det verbale. Interessert i å vite hvor du er fra?
Sist endret av nikons; 6. desember 2010 kl. 17:31.
Sitat av nikons Vis innlegg
Virkelig? Jeg bor på Flekkerøy, den plassen som er i avisen hvert år rundt nyttår fordi masse retarder skyter raketter alle veier, og som har en rimelig lav gjennomsnitts IQ, men ikke engang her ser jeg mye fysisk mobbing. Det går i det verbale. Interessert i å vite hvor du er fra?
Vis hele sitatet...

Jeg kjenner folk som har fått regelrett juling opp gjennom barne/ungdomsskole. Folk som kommer fra småbygder rundt Ålesund på Vestlandet, men jeg tror det er verre i Ålesund.
Sitat av nikons Vis innlegg
Virkelig? Jeg bor på Flekkerøy, den plassen som er i avisen hvert år rundt nyttår fordi masse retarder skyter raketter alle veier, og som har en rimelig lav gjennomsnitts IQ, men ikke engang her ser jeg mye fysisk mobbing. Det går i det verbale. Interessert i å vite hvor du er fra?
Vis hele sitatet...
Har lite å si siden jeg har bodd i forskjellige fylker, men kan si at jeg kun har gått på skole i disktrikter og småbygder.
Sitat av nikons Vis innlegg
Ingen barn er født psykisk syke eller "fucked up" som dere så respektfullt kaller det. Noe har gått galt i oppveksten. Kan være foreldre, søsken, andre personer, traumer som barnet ikke tør fortelle om etc.
Vis hele sitatet...
Der har dere det beste som har blitt postet i denne tråden så langt. Hilsen en som har erfaring/utdanning.

Det Kan jo være at en eller begge har en medfødt psykisk lidelse, men det er få av disse som fører til denne type oppførsel. Miljø og mangel på oppfølging av foreldre er svaret i 9 av 10 tilfeller.
Det virker som om mange tror dette har med at barna er "gale" eller at foreldrene har hatt null kontroll... En annen side kan være det at disse guttene har blitt mobbet tidligere og at det nå har "vippet over" for de. Jeg har heldigvis selv sett dette kun en gang i skolegården, da jeg gikk på en av barneskolene jeg har gått på.

Med det presset som en som blir mobbet føler og om du da er venn med en i samme situasjon tror jeg nok det kan utløse et forferdelig raseri uansett alder. Ettersom man ikke kjenner hele situasjonen, men kun det som kommer frem i media, blir det rett og slett for galt, og lett, å spy ut slike komentarer som enkelte her kommer med. Uten en fullstendig bakhistorie synes jeg at man skal spare seg for sånne kommentarer og heller komme med relevante ting om det som har skjedd... Mine 2 øre ihvertfall...

Jonnis
Sist endret av jonnis; 6. desember 2010 kl. 19:11.
Jonnis: Alt du sier er rett og går under "miljø".
jeg er spent og høre når foreldra kommenterer saken jeg
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg Tror at genetisk overføring fra foreldre gjør mer med barn enn hva oppdragelse gjør.
Vis hele sitatet...
Hehe... Bare å sette barna i ei hule til de blir myndig da eller? Det er en grunn til at det biologiske prinsipp blir faset mer og mer ut fra barneverets praksis. Allerede fra 5 dager er oppdragelse/voksenkontakt viktig. Det skal ikke mye til før at et barn blir relasjonsskadet ol.
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg Tror at genetisk overføring fra foreldre gjør mer med barn enn hva oppdragelse gjør.
Vis hele sitatet...
Du motsier all psykologisk forskning til nå på hvilket grunnlag?
Gikk selv på skole i Grimstad og hadde nordnorsk dialekt, påfølgende mobbingen vil jeg tøre å påstå har preget hele livet mitt. Begynte med at jeg ble mobbet for dialekten, så begynte jeg å snakke som alle andre men det var og feil. Deretter kommer "tøffingene" som mobber meg og en annen gutt med hareskår i mange, mange år. Ble truet med å bli banka opp av hans eldre kompiser utallige ganger, og de var faktisk med. Snakker da om type 15-åringer som kom og truet meg da jeg var 13. I tilegg fikk jeg vite hver dag fra jeg var 12 til jeg var 15 at jeg var stygg, o.l, men det værste må vel ha vært i 8.ende klasse da sjefs-luringen (som nå har smelt en dame på tjukka og jobber på en båt der han vasker gulv) dro opp en kniv og sa at han skulle stikke meg om jeg "var frekk" (jeg har alltid vært litt frekk av natur som kommer av at jeg etterhvert svarte tilbake når folk slengte dritt på meg. jaja.). Her står vi 20 meter fra politistasjonen i et folkehav av ungdom som venter på bussen. Jeg sto rett og slett bare der uten å si noe til han la fra seg kniven igjen, hvor han derpå gikk og skrøt til jentene om at han "har mye rart i lommene." Det likte de også veldig godt merkelig nok.

Så kom videregående der alle disse kule guttene ble sendt til diverse problembarninstitusjoner eller ut i jobb, men jeg var stemplet som taper hos hele kullet, selv de som var flinke på skolen mente dette. Skal ikke si at jeg kan grine noe videre over dette eller noe slikt, så den trenger vi ikke dra lenger, og er klar over at alderen i denne artikkelen er en del yngre og at det faktisk ble utøvet vold. Men vil bare påpeke at foreldrene hans var der hele tiden for ham, men det hjalp visst ikke. Skolen kunne heller ikke gjøre noe mer enn "å snakke om det" der jeg og diverse folk som mobba meg satt og så på hverandre i opptil en time før møtet ble avlyst.

Sett vekk ifra mine sarkastiske utfall, vil jeg ikke synse mer om saken, men jeg forestiller meg at dette skjer overalt. Ta innlegget som dere vil.Har hørt lignende historier fra Arendal, og disse ungdomme blir "tatt vare på" som om de skulle fått privilegier av å drite seg ut, e.g de har fast månedslønn for å ikke gjøre noe, blir tilbudt jobb osv. Jeg derimot sitter bare igjen med dårlig selvtillit og en utdannelse på vei. Hurra for Norge.
Sist endret av anamnesis; 6. desember 2010 kl. 19:42.
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Hehe... Bare å sette barna i ei hule til de blir myndig da eller? Det er en grunn til at det biologiske prinsipp blir faset mer og mer ut fra barneverets praksis. Allerede fra 5 dager er oppdragelse/voksenkontakt viktig. Det skal ikke mye til før at et barn blir relasjonsskadet ol.
Vis hele sitatet...

jeg sier igjen, jeg tror at genetisk arv kan være grunnlaget for ett barns utvikling. så kommer oppdragelsen inn i bilde og jobber videre med barnets uvikling.

Altså det genetiske setter grunnmuren for hvordan veien arter seg gjennom livet (oppdragelsen kan være "veien", altså man klarer seg ikke uten den)

Sitat av nikons Vis innlegg
Du motsier all psykologisk forskning til nå på hvilket grunnlag?
Vis hele sitatet...
jeg motsier ikke noe som helst.
Å si at foreldrene har failet i å oppdra barnet, er bare tull. Såklart, det kan være tilfellet, men det er ikke alltid sånn.
Barn i den alderen ser alltid opp til eldre barn i klassene over dem, som ofte lekeslåss.
Og noen ser bare alt for mye på film, å lever i en egen "film" verden.

Men... Vi må ikke glemme at barn i den alderen kan bli påvirket av ting de opplever i barndommen. Høres kanskje teit ut, siden de nettop _er_ i det stadiet nå, altså barndommen. Men de har sikkert gått i barnehage, noen blir ofte mobbet.
Og når man er så ung, så etterlater mobbing arr, og de kan bli aggressiv. Been there, done that.
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg sier igjen, jeg tror at genetisk arv kan være grunnlaget for ett barns utvikling. så kommer oppdragelsen inn i bilde og jobber videre med barnets uvikling.

Altså det genetiske setter grunnmuren for hvordan veien arter seg gjennom livet (oppdragelsen kan være "veien", altså man klarer seg ikke uten den)



jeg motsier ikke noe som helst.
Vis hele sitatet...
Jo, du sier at gener har mer å si enn oppdragelse for hvordan et barn blir, noe som motsier alt psykologisk forskning peker mot.
Sitat av nikons Vis innlegg
Jo, du sier at gener har mer å si enn oppdragelse for hvordan et barn blir, noe som motsier alt psykologisk forskning peker mot.
Vis hele sitatet...
javel.

dvs at de som har ADHD ikke oppfører seg unormalt pga genetisk lidelse men pga oppdragelse da og?

det finnes både og kan ikke bare skylde på oppdragelse.
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg sier igjen, jeg tror at genetisk arv kan være grunnlaget for ett barns utvikling. så kommer oppdragelsen inn i bilde og jobber videre med barnets uvikling.

Altså det genetiske setter grunnmuren for hvordan veien arter seg gjennom livet (oppdragelsen kan være "veien", altså man klarer seg ikke uten den)
Vis hele sitatet...
Tull.
Man kan ha fra f.eks faren sin at man elsker fotball, er aggressiv etc.
Men det genetiske kontra oppdragelse har nesten ingenting å si på hvilken vei du går i livet og hvor mange snørriser du banker opp i barndommen.

Det handler rett å slett om hvordan du blir oppdratt.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av jonnis Vis innlegg
Det virker som om mange tror dette har med at barna er "gale" eller at foreldrene har hatt null kontroll... En annen side kan være det at disse guttene har blitt mobbet tidligere og at det nå har "vippet over" for de. Jeg har heldigvis selv sett dette kun en gang i skolegården, da jeg gikk på en av barneskolene jeg har gått på.

Med det presset som en som blir mobbet føler og om du da er venn med en i samme situasjon tror jeg nok det kan utløse et forferdelig raseri uansett alder. Ettersom man ikke kjenner hele situasjonen, men kun det som kommer frem i media, blir det rett og slett for galt, og lett, å spy ut slike komentarer som enkelte her kommer med. Uten en fullstendig bakhistorie synes jeg at man skal spare seg for sånne kommentarer og heller komme med relevante ting om det som har skjedd... Mine 2 øre ihvertfall...

Jonnis
Vis hele sitatet...
Må si jeg er mest enig med Jonnis så langt, kan hende denne 9 åringen har mobbet småguttene også har det tippet over for dem. Virker på meg etter å ha lest her og artikler at det er miljø som styrer livet i en retning.
Sitat av Alden Vis innlegg
javel.

dvs at de som har ADHD ikke oppfører seg unormalt pga genetisk lidelse men pga oppdragelse da og?

det finnes både og kan ikke bare skylde på oppdragelse.
Vis hele sitatet...
Jeg blir fortvilt.
Greit at ADHD er genetisk betinget.
Men kan du si at det er foreldrene sine feil for at barnet har ADHD?
ADHD har mye med gener som er knyttet til dopaminomsetningen i hjernen, og kan ikke klandre foreldrene for det.