Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4136
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Hei.

Skal nå fortelle en historie om en liten ungdsomsgjeng som likte å ta seg ei bønne på noen fellesturer.

Dette pågikk lenge. Vi koste oss bare og hadde det alltid skikkelig koselig. Ingen av oss hadde noen gang vært i klammeri med politiet, og vi skulle nå - helt ut av det blå - på en ny hyttetur.

Mr. Green var selvsagt denne gangen også innblandet, og denne hytta hadde vi aldri besøkt før. Vi har det skikkelig deilig alle sammen - snakker, ler og koser oss. Plutselig smeller det i døra, og to politimenn står sammen med oss i stua. Tiden står stille; "Vi har misstanke om at det er narkotikabruk i denne hytta". Alle forteller sannheten, og siden noen var under 18, så måtte foreldre kontaktes. Ellers gikk det enkelt for seg - alle fikk vite at de ville få et forelegg i posten på ca. 2500 KR. De sa også at de hadde fulgt med på oss siden 21.30, de kom inn ca. 23.00.

Hytteeier, som også er faren til en av oss fikk da vite om det - og kom selvfølgelig opp på hytta å kasta ut alle dagen etter. Han påstår ovenfor alle at politiet skal ha vært i kontakt med han samme dag, før vi dro oppover. Der skal de ha fortalt ham at vi har vært under spaning siden Juni, og at de ba om tillatelse til å ransake hytta den kvelden vi skulle oppover. Er dette mulig? Er det mulig at politiet har brukt så mye tid og krefter på å ferske oss denne ene gangen, for å dra inn 2500 pr. pers? Jeg finner nå en artikkel i den lokale nettavisen som omhandler oss; "Politiet i * observerte fredag kveld noe mistenkelig ved en fritidsbolig i bygda. Da politiet litt seinere slo til og stormet boligen, fant man et narkoselskap bestående av sju ungdommer mellom 17 og 20 år gamle"

Den eneste måten de kan ha finni ut om hytteturen var et privat facebook-arrangement! Eller, om det var helt tilfeldig - som jeg kanskje tror at det var - at de bare var ute å kikka litt.

Hjelp meg til å bli litt klokere her!?
Om de spanet eller ikke skal jeg ikke syns om, men grunnen for at de velger å legge seg oppi dette her er ikke forelegget på 2,5k.
Det er fordi de mener det har "forebyggende effekt". Boten i seg selv er bare symbolsk.
Hvis politiet har spenet på dere i et halvt år er det jo selvfølgelig ikke fordi de ønsker å dra inn noen usle tusenlapper. Dette handler om forebygging og om å gi noen kids som sitter og røyker seg høye en lite oppvekker. Etter manges mening svært så fornuftig bruk av skattepenger.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Ja, det er skjønner jeg også. Men uansett - et halvt år med spaning?
Kanskje Gudbrandsdalspolitiet hadde litt ekstra penger på spaningsbudsjettet nå før jul?
Hei.

Noe jeg må legge til i denne saken. Hytta lå i en helt anne del av landet enn der gjengen kommer fra. Politiet i hjemkommunen skal altså ha "spanet" på gjengen i et halvt år, for deretter å på mystisk vis finne ut om hytteturen, ringt hytteeier og bedt om ransakelsesgodkjenning, deretter ringt politiet i kommunen der hytta ligger -> de stormer hytta og gir kun en bot og drar?
For å være helt ærlig lukter det at noen har fortalt noen om hva dere driver på med.
Jeg tviler på at Politiet har spanet på dere i et halvt år. Hadde de gjort det, så hadde de vell tatt dere ved en tidligere annledning? Hvorfor skal de vente 6 måneder med å ta dere? Det er noe her jeg ikke forstår...
"Politiet i Gausdal observerte fredag kveld noe mistenkelig ved en fritidsbolig i bygda. Da politiet litt seinere slo til og stormet boligen, fant man et narkoselskap bestående av sju ungdommer mellom 17 og 20 år gamle.

Politiet pågrep ungdommene, og det ble beslaglagt ca. 20 gram hasj i boligen.

Ungdommene er anmeldt for besittelse og bruk av hasj.

Samtlige sju er politianmeldt."

Høres ikke så veldig planlagt ut spør du meg.
Det er dere som sitter med et eventuelt svar her, ikke vi. Spør dere selv noen spørsmål. Hvem andre kan ha visst om at dere skulle røyke cannabis på turen? Har dere noen gang røyket på offentlige plasser hvor noen som vet hvem dere er kan ha observert dere? Kan foreldrene til en av dere ha vært bekymret nok til å kontakte politiet selv? Har noen av dere noen gang solgt cannabis eller andre rusmidler? Hvem kjøpte dere det fra? Sendte dere meldinger til vedkommende om kjøpet, eller sa dere noe dumt på telefonen? Pushere kan være avlytta og overvåket vet du.
Sist endret av mentalmelt; 5. desember 2010 kl. 23:20.
Jeg er enig med deg, Mentalmelt. Men jeg forstår ikke hvorfor de ikke skulle prøvd å ta oss før i såfall? Det ble jo ikke nevnt overhode under selve "busten"...
er vell faren til han med hytta som har hatt mistanke over tid hva dere holder på med da, og ringt politiet for å få sjekket og stoppet det. er vell en far som ikke vil at sønnen skal bli narkis
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Hvem andre kan ha visst om at dere skulle røyke cannabis på turen?
Et par, men ingen av de ville noen gang tystet på dette - det er vi sikre på. Vi har snakket med alle de i ettertid.

Har dere noen gang røyket på offentlige plasser hvor noen som vet hvem dere er kan ha observert dere?
Nei, aldri noe offentlig.

Kan foreldrene til en av dere ha vært bekymret nok til å kontakte politiet selv?
Tvilsomt. Det kom som et sjokk på alle foreldrene, og dette utelukker jeg.

Har noen av dere noen gang solgt cannabis selv?
Enkelt og greit - nei.

Hvem kjøpte dere det fra? Sendte dere meldinger til vedkommende om kjøpet, eller sa dere noe dumt på telefonen.
Hvem det var er jo det samme, men personen er helt ukjent for alle og finnes langt unna hjemstedet. På telefonen ble det sikkert sagt noe dumt, men hvorfor ville politiet finni på den spaningshistorien? Og hvordan kunne de vite akkuratt hvilken hytte det var? Det ble aldri skrevet noen adresse på facebookeventent.
Tviler på at politiet har "spanet" på dere. Mest sannsylig er det nok at noen har hørt om denne turen og informert dem om det.

anngående det med at politiet sier de har overvåket dere er vel for og skremme dere og mor/Far
Sist endret av Pøbel; 5. desember 2010 kl. 23:33.
Sitat av daimeno Vis innlegg
Hvem det var er jo det samme, men personen er helt ukjent for alle og finnes langt unna hjemstedet. På telefonen ble det sikkert sagt noe dumt, men hvorfor ville politiet finni på den spaningshistorien? Og hvordan kunne de vite akkuratt hvilken hytte det var? Det ble aldri skrevet noen adresse på facebookeventent.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke at du skulle fortelle meg hvem det var, bare at du skulle tenke over mulige årsaker. Det gjaldt for øvrig de andre spørsmålene også.

Hvorfor de skulle dikte opp en slik historie vet jeg ikke, men jeg vet i hvert fall at politiet ikke er fremmed for å lyve om slike ting. Det er en del av gamet, og de kan ha mange årsaker til å ville misslede dere.
det er jo egentlig bare hytteeier og altså faren til en i gjengen som påstår at politiet har spanet på dere siden juni??

I mine øyne virker det som noen foreldre har tipset politiet, også siden kommet på med historien om spaningen siden det satt de ut av "tyste-søkelyset".. ?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Ja, er jo det jeg tenker også. Men han står så hardt på dette. Påstår at han skal i møte med politiet i morgen og greier!?
tipper fort han skal til politiet, snakke om hva foreldrene kan gjøre med problemet osv, så ett møte beviser vel egentlig ikke at det har skjedd noe som helst av spaning..

Hvorfor skal han egentlig i møte med politiet om det har skjedd spaning? utelukker ett møte hos politiet at han/noen av foreldrene tystet?
Sitat av seven_up Vis innlegg
det er jo egentlig bare hytteeier og altså faren til en i gjengen som påstår at politiet har spanet på dere siden juni??

I mine øyne virker det som noen foreldre har tipset politiet, også siden kommet på med historien om spaningen siden det satt de ut av "tyste-søkelyset".. ?
Vis hele sitatet...


tviler foreldre tyster på egene barn?, ville vel heller tro de hadde møtt opp selv.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Han er typen som finner på sånt.
Sitat av Pøbel Vis innlegg
tviler foreldre tyster på egene barn?, ville vel heller tro de hadde møtt opp selv.
Vis hele sitatet...
Du og jeg hadde nok møtt opp selv, hadde vi ansett det som et problem. Andre igjen ser på bruk av cannabis som så alvorlig at de føler politiet må involveres. Folk er forskjellige.
Sist endret av mentalmelt; 5. desember 2010 kl. 23:44.
Sitat av Pøbel Vis innlegg
tviler foreldre tyster på egene barn?, ville vel heller tro de hadde møtt opp selv.
Vis hele sitatet...
Må jo funke bra for å skremme livskiten ut av ungene da.
du burde prøve og få sett sakspapirene. da får du værtfall litt informasjon som kan være til hjelp
Jeg trodde ikke det norske politiet virkelig hadde ressurser og tid til å holde på med sånt piss når de drukner i alvorlige forbrytelser hver dag.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pøbel Vis innlegg
du burde prøve og få sett sakspapirene. da får du værtfall litt informasjon som kan være til hjelp
Vis hele sitatet...
Hvordan kan jeg få tilgang på disse?
snakke med en advokat så skaffer han det for deg
Du kan vel dra på stasjonen og be om og se de.
Men du må sitte der og lese.
jeg TROR dere har blitt tystet på av en av foreldrene, politiet spaner stort sett ikke på ungdommer som ikke har noe på rulleblader og driver aktivt med kriminelle ting, de har nok å gjøre ellers..

Og som du sier, ingen viste om dette, ingen har hatt kontakt med poitiet osv, da bruker de ikke ressurser i 5 mnd for å "ta dere". Hvorfor ikke bare ta dere før evt? Tenkt igjennom hele settingen igjen.. å se hva du finner mest logisk.. hvem viste dere skulle på tur?
foreldre? politiet? hvordan skal politiet vite om dette? varsle neste politidistrikt osv.. jeg tviler sterkt.

Virker mer som om de har fått tips av bekymra foreldre..
Dette lukter foreldre.. De har sikkert fått politiet til å si noe om grunnlaget som ikke stemmer, fordi foreldre som kontakter politiet for an ungen deres røyker canabis, har en tendens til å få en hel drøss mistillit tilbake i ettertid.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Men hvorfor står han så hardt på at de kontaktet han i forkant, at de fortalte han at de hadde spanet, og at han skal i møte med de i morgen!? Det er jo bare jævlig gjort!
daimeno: jeg ville gjort det samme om det var jeg som hadde tystet og ikke ville innrømme det, da ville jeg jo nektet. Hva har dette møtet med saken å gjøre? beviser det noe fra eller til? om han tipset politiet hvorfor skal politiet snakke med han? har de ikke fått tatt dere da?

Om han ikke tystet, hvorfor skal de snakke med han da? det er jo dere saken handler om, så lenge dette er en far som ikke har mindreårig barn med.

Dette møtet beviser vel ingenting fra eller til?
Lukter tysting i kammerat gjengen her
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Det var jo første tanke locking123. Dumt at jeg nevner det først nå kanskje, men jeg er litt redd for å skrive det også. Well, here it goes. En av de som var med røyka ikke. Personen var også borte i et lengere tidspunkt under kvelden, fordi hu var "sur på typen". Personen har hatt en bad-trip på weed før, og har derfor lagt det fra seg - helt greit! Men når jeg tenker over det så har denne personen vist mye avsky for at vi gjør det i det siste. Denne personen er også typen til å gjøre noe sånt, bare for å gjøre det til et eksempel. Men etter at denne faren kom med forklaringa at han hadde pratet med politiet på forhånd, så dytta vi denne konklusjonen til side. Men nå lurer jeg virkelig! Er liksom ikke barebare å konfrontere denne personen med en slik påstand. Personen vil jo selvfølgelig nekte!
Sitat av daimeno Vis innlegg
Det var jo første tanke locking123. Dumt at jeg nevner det først nå kanskje, men jeg er litt redd for å skrive det også. Well, here it goes. En av de som var med røyka ikke. Personen var også borte i et lengere tidspunkt under kvelden, fordi hu var "sur på typen". Personen har hatt en bad-trip på weed før, og har derfor lagt det fra seg - helt greit! Men når jeg tenker over det så har denne personen vist mye avsky for at vi gjør det i det siste. Denne personen er også typen til å gjøre noe sånt, bare for å gjøre det til et eksempel. Men etter at denne faren kom med forklaringa at han hadde pratet med politiet på forhånd, så dytta vi denne konklusjonen til side. Men nå lurer jeg virkelig! Er liksom ikke barebare å konfrontere denne personen med en slik påstand. Personen vil jo selvfølgelig nekte!
Vis hele sitatet...
ajj.. det der kan bli kinkig.. lykke til..! Høres jo absolutt suspekt ut ihvertfall.
Sitat av daimeno Vis innlegg
Det var jo første tanke locking123. Dumt at jeg nevner det først nå kanskje, men jeg er litt redd for å skrive det også. Well, here it goes. En av de som var med røyka ikke. Personen var også borte i et lengere tidspunkt under kvelden, fordi hu var "sur på typen". Personen har hatt en bad-trip på weed før, og har derfor lagt det fra seg - helt greit! Men når jeg tenker over det så har denne personen vist mye avsky for at vi gjør det i det siste. Denne personen er også typen til å gjøre noe sånt, bare for å gjøre det til et eksempel. Men etter at denne faren kom med forklaringa at han hadde pratet med politiet på forhånd, så dytta vi denne konklusjonen til side. Men nå lurer jeg virkelig! Er liksom ikke barebare å konfrontere denne personen med en slik påstand. Personen vil jo selvfølgelig nekte!
Vis hele sitatet...
Og der har vi forklaringen på hvorfor dere ble busted den kvelden.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Men hvis det er tilfellet; Hvorfor vil da denne faren gjøre seg til en slags "synder"? Hvorfor vil han finne på en slik historie?
Hvorfor drikker Jeppe?
Sjansen for at noen tilfeldige på internettet skal ha innsikt i denne "noens" intensjoner er vel ganske så liten. Det er vel også en del som vil mene at synderne her er de som røyker og ikke den som tipser politiet - sånn sett ut ifra gjeldende lovverk i Norge. Som jeg forstod det var vel ikke alle av disse over 18 år, og da vil vel en del foreldre også mene at de burde ha en finger med i spillet hva lovlighet angår.
Var politiet fra Gausdal eller kom de opp de 2-3milene fra Lillehammer? Med eller uten hund? Om de kom med hund fra Lillehammer betyr vell det at de tok det relativt seriøst og at de visste hva som foregikk? Lukter litt tysting i så tilfelle.

I avisen (kun lest papirutgaven,husker ikke helt) sto det vell at de gikk til aksjon grunnet mistenkelig trafikk rundt hytta. Vet ikke jeg, kjøpte dere av en lokal dealer? Står ofte i avisen om at ungdomen der oppe blir tatt, så det kan jo eventuelt vært dealer som ble holdt øye med?

Kan nevne att jeg ikke har noen kjennskap til noe hasjmiljø verken i dalen eller i Lillehammer, men jeg har bygd opp inntrykk på videregående skole og vennenettverk med mange fra Gausdal + det jeg leser i avisen.

Håper dette kan hjelpe.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hvis politiet har spenet på dere i et halvt år er det jo selvfølgelig ikke fordi de ønsker å dra inn noen usle tusenlapper. Dette handler om forebygging og om å gi noen kids som sitter og røyker seg høye en lite oppvekker. Etter manges mening svært så fornuftig bruk av skattepenger.
Vis hele sitatet...
Åja fordi nå som de er tatt kommer de til å skjønne det! Folk kan bruker hue selv. Gjør bare vondt verre spør du meg.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hvis politiet har spenet på dere i et halvt år er det jo selvfølgelig ikke fordi de ønsker å dra inn noen usle tusenlapper. Dette handler om forebygging og om å gi noen kids som sitter og røyker seg høye en lite oppvekker. Etter manges mening svært så fornuftig bruk av skattepenger.
Vis hele sitatet...
Dersom de ikke driver narkokartell ser jeg ikke noe problem med at de tar seg ei bønne, så lenge de er i trygge omgivelser.

Tenk hvor mye viktigere ting politiet kunne brukt dette halvåret på...

Bortkastede skattepenger sier nå jeg...
Hadde ikke forundret meg om det var en av foreldrene som kanskje har hat misstanke i lengre tid og skjønte hva dere skulle på hytteturen og tystet til politiet, så har dem kommet med en dekkhistorie for å ikke bli busta...
min mor tror jeg røyker hasj, flere år før jeg i det hele tatt prøvde det. Dette kan jo også være tilfellet her, bare at det ble sagt ifra til politiet siden det fantes en mistanke?
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sitat av zevz Vis innlegg
Hadde ikke forundret meg om det var en av foreldrene som kanskje har hat misstanke i lengre tid og skjønte hva dere skulle på hytteturen og tystet til politiet, så har dem kommet med en dekkhistorie for å ikke bli busta...
Vis hele sitatet...
Er noen foreldre virkelig så jævlige at de vil skitne til rullebladet til ungene deres for sånne filleting?

Hadde det vært mine barn og det bare var uskyldig bruk av cannabis hadde jeg latt det være, men dersom jeg fikk mistanke om sterkere stoffer (type heroin og metamfetamin), ville jeg kanskje skremt de litt med onkel blå...
Ikke alle foreldre tenker slik, desverre.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Det har nå blitt klart at det var et tips! Spaningshistorien var en enorm overdrivelse fra denne foreldren sin side, og det viser seg at politiet ved 2 anledninger før har fått tips om hva vi har gjort på hytteturer. Men de har i de tidligere tilfellene ikke hatt ressurser.

For å svare på spørsmålet om de hadde med seg hund - nei.

Men det er altså med stor sannsynlighet samme person som har tipset denne gangen, og de 2 gangene før. Nå er spørsmålet hvordan vi skal finne ut hvem dette er!

Sitat av johante Vis innlegg
Er noen foreldre virkelig så jævlige at de vil skitne til rullebladet til ungene deres for sånne filleting?

Hadde det vært mine barn og det bare var uskyldig bruk av cannabis hadde jeg latt det være, men dersom jeg fikk mistanke om sterkere stoffer (type heroin og metamfetamin), ville jeg kanskje skremt de litt med onkel blå...
Vis hele sitatet...
Jeg sier jo akkuratt det samme som deg. Vi i denne gruppen har et slikt avslappet forhold til cannabis, og vi vet om farene ved å bruke det. Men det at vi noen helger i året velger å bli høye, i stedet for å drikke oss fulle - for det er jo alternativet - det er så ufarlig som det får blitt. Jeg hadde skjønt foreldrene hvis jeg ble tatt sammen med en gruppe med folk som de ikke kjente, og som kanskje drev med tyngre stoffer. Men her er det snakk om et førstegangstilfelle i en sinnsykt sammenknytta gjeng. Ingen har vist noe tegn på at de er på kjøret eller lignende. Samtlige jobber eller går på skole, og klarer seg bra!
Sist endret av daimeno; 6. desember 2010 kl. 21:50.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Så lenge dere er anmeldte har dere jo rett til å se saksdokumentene, så det er da ikke verre enn å spørre?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Men det vil jo garantert være anonyme tips? Står vi ikke på samme sted da? Er uansett lite keen på å ha noe mer med politiet å gjøre nå.