Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1919
Hei godtfolk!

Sitter her og tenker litt på skatten 2011.

Ettersom jeg er lærling går jeg opp hver 6 mnd. Dette er min første del av lærlingetiden, derfor har jeg bare fått lærlingelønn i 5 mnd hittil.

Det jeg lurer på, per dags dato betaler jeg 18% skatt. Fra februar tjener jeg ca 2.5k mer i mnd enn nå, og har fått opplyst fra en kollega at jeg da må betale 36% skatt?!?

Om jeg skal betale 36% skatt vil jo det si at jeg faktisk ikke går opp i lønn. Testet skattekalkulatoren på dinside.no og fikk der opplyst 11% skatt. Men er litt i tvil, ettersom jeg tjener mer neste år, men må betale mindre skatt?

Jeg lurer også på om det finnes noe ordninger for skattefratrekk for lærlinger? Noen som har en idè?
legg inn det du kommer til å tjene totalt på året i skattekalkulatoren på skatteetaten sin side. Legg inn eventuelle fradrag. Da får du opp hvor mye du må betale i skatt.
På skatteetaten fikk jeg opp ca 15%

Men dette høres jo likevel veldig rart ut mtp at jeg kommer til å tjene ca 50k mer neste år enn jeg har tjent i år, men jeg må betale 3% mindre skatt?

Kan selvfølgelig ha noe med at jeg har tatt opp lån og nå noterte dette (20k).
Sist endret av Mangooz; 29. november 2010 kl. 13:23.
Det at du betaler 18% skatt per dags dato, betyr ikke at det er det du skal betale.

Du vil få skatt tilgode tilbake neste år hvis du har betalt for mye.

Vil anbefale tabellkort, så lenge du er på riktig tabellsats, så skal du bli trukket nok skatt etter hva du tjener.
Ja, men den generelle regelen er vel at jo mer du tjener jo mer skatt skal du betale? Jeg går opp i lønn, men betaler mindre skatt? Høres rart ut.
Sitat av Mangooz Vis innlegg
Ja, men den generelle regelen er vel at jo mer du tjener jo mer skatt skal du betale? Jeg går opp i lønn, men betaler mindre skatt? Høres rart ut.
Vis hele sitatet...
Ja det høres rart ut. Få deg tabell 7100 så løser det seg selv. Det du betaler for mye får du igjen med renter til sommern. Det er generelt dumt å ikke øke skattetrekket når du går opp i lønn. Var vel det kollegaen din mente antar jeg.
Det at du går opp i lønn og samtidig ser at du trenger å betale mindre skatt, kan jo bety at du egentlig betaler for mye skatt nå..? Get it?
Hmm, tror jeg skjønner hvorfor jeg betaler så mye skatt nå! Jobbet litt tidligere i år med frikort, og har da ikke betalt skatt for det! Men takk for all hjelp