Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 7585
Jeg klarte det mest idiotiske, og gassa på i 80-sona. Etter noen minutters kjøretur slo UP på blålysa og dermed mistet jeg lappen på stedet.

Jeg har aldri vært i kontakt med politiet før, og ikke har jeg noen ønsker om det heller. Jeg har heller aldri hatt noen prikker, ingen bøter, altså helt ren. Og jeg er ingen råkjører heller. Men idioti, trangen av å komme hjem og ny, rask sportsbil gjorde at fartsmåleren gikk litt lengre bortover enn det den burde ha gjort.

Jeg risikerer nå fengsel og inndragelse av lappen, og jeg har rett og slett ikke mulighet til det. Jeg har begynt i en karrierejobb og er i prøvetid nå, og blir jeg sendt i fengsel kan jeg se LANGT etter jobb.

Dessuten forsørger jeg min familie da pappa er psykisk/fysisk syk og mamma sliter med haugevis av sykdommer som til tider gjør at beina svikter (blant annet nevrologi).

Alt dette kan dokumenteres ovenfor retten selvfølgelig med årelange dokumentasjoner. Og jeg lyver ikke om noe nå (det er jo jeg som spør om hjelp, så hvem taper på det?)

Jeg trenger ikke noe moralpreken, jeg har lært godt av dette og vet at jeg, og kun jeg er idiot som virkelig slo av hjernen og på med idiotmodus under den turen. Jeg trenger ikke å bli låst inne blant pedofile og voldtektsmenn for å lære av denne episoden.

Det skal sies av mesteparten av veien var gjerda inn, rett strekke, ny og god vei, det var ingen biler og en øde vei langs skogen, så det var aldri fare for noen (andre enn mitt) liv skulle gå tapt. Men det gjør ikke saken bedre.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Du makter å ikke stille et eneste spørsmål eller tema til diskusjon her, også.

Hvorfor virker det på meg som om du forsøker å rettferdiggjøre at du kjørte for fort, for så å fort irettesette seg selv etterpå ved å si "men det gjør ikke saken noe bedre". Flere ganger. Jeg forstår ikke helt hva du vil få frem.
Sist endret av ticks; 29. juli 2010 kl. 13:33.
Det er mulig å tenke selv da mister. Jeg går utifra at han lurer på om han kan slippe fengsel/straff siden han er i en kjip situasjon.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Da bør han ta kontakt med politijuristen i stedet for å forklare seg selv overfor oss. En jurist kan gi et langt bedre svar og langt mindre synsing enn de vi kan.

For mitt vedkommende virker det som om det er sympati personen ønsker, men jeg kan naturligvis ta grundig feil...

Men, om du forklarer dette du forklarer her til politiet tror jeg du skal se langt etter noen fengselsstraff. Jeg tror ikke du har så mye å frykte. [/synsing]
Sist endret av ticks; 29. juli 2010 kl. 13:38.
Tror neppe du må sone i fengsel, men jeg tipper du mister lappen i minst 6mnd.
Sist endret av Jaso; 29. juli 2010 kl. 13:37.
jeg vet ikke helt.. 138 km/t i en 80 sone hørres litt drøyt ut.
Eventuellt må du skaffe deg en veldig dyktig advokat.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Jeg vet lite og ingenting om disse (muligens) formildende omstendighetene, men jeg har en kompis som ble tatt i rundt samme fart i en 80 grense for noen år tilbake. Også her var veien "trygg", men jeg tviler vel egentlig på at det er noen stor faktor! Han hadde også rent rulleblad før dette.

Han endte uansett opp uten lappen i ett år tror jeg det var, en del lapper i bot, og 30 dagers betinget fengsel der han brukte tiden på å mekke paller.
Mens han satt der laget han en "mini-palle" som henger i speilet den dag i dag, som en påminnelse om å roe ned når gasspedalen trykkes litt for langt ned...

Uansett, lykke til!
Jeg synes trådstarter mangler et bra definert spørsmål. Tråden kan gå i mange retninger uten det.

Jeg tror du er i gråsonen for ubetinget fengsel. Det er en sterk mulighet. F.eks. fikk Trine Bakke 14 dagers ubetinget for samme hastighet og hun hadde vel heller ikke noe på rullebladet. Snakk med advokat.

Sitat av ChS Vis innlegg
Han endte uansett opp uten lappen i ett år tror jeg det var, en del lapper i bot, og 30 dagers betinget fengsel der han brukte tiden på å mekke paller.
Vis hele sitatet...
Du mener ikke ubetinget? Med ubetinget fengsel må man i fengsel, med betinget så slipper man så lenge man ikke begår nye lovbrudd og godtar visse andre betingelser (mekke paller pleier vel ikke være en av de...)
Sist endret av Kinseek; 29. juli 2010 kl. 13:45.
Chs:

Han kompisen din var en smart type
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du mener ikke ubetinget? Med ubetinget fengsel må man i fengsel, med betinget så slipper man så lenge man ikke begår nye lovbrudd og godtar visse andre betingelser (mekke paller pleier vel ikke være en av de...)
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig mener jeg ubetinget, roter alltid med de greiene der...
Takk for rettelsen!
Sitat av ChS Vis innlegg
Jeg vet lite og ingenting om disse (muligens) formildende omstendighetene, men jeg har en kompis som ble tatt i rundt samme fart i en 80 grense for noen år tilbake. Også her var veien "trygg", men jeg tviler vel egentlig på at det er noen stor faktor! Han hadde også rent rulleblad før dette.

Han endte uansett opp uten lappen i ett år tror jeg det var, en del lapper i bot, og 30 dagers betinget fengsel der han brukte tiden på å mekke paller.
Mens han satt der laget han en "mini-palle" som henger i speilet den dag i dag, som en påminnelse om å roe ned når gasspedalen trykkes litt for langt ned...

Uansett, lykke til!
Vis hele sitatet...
Om han spikret paller fikk han vel ubetinget og ikke betinget fengsel regner jeg med:P

EDIT: var visst litt for treg der:P
Sist endret av axelaxel; 29. juli 2010 kl. 13:47. Grunn: EDIT
lukter en saftig bot, men tror nok ikke du får fengsel, kommer ofte an på hvor gammel du er, men vist du forklarer deg over en politi jurist så kan han få medhold og du slipper billigere ut av, men bare bot, om du sier du forsørger familie, og kan dokumentere dette som du sier du kan, så er det større kjangs du slipper unna med å miste lappen 1 - 2 år, og en saftig bot, da bør du vær lykklig.
Jeg ville snakket med en advokat jeg også, det er mulig at grunnene du oppgir er nok til å slippe ubetinget fengselstraff. Dog, det finnes flere tilfeller hvor tilsvarende fart (nesten 60 km/t) over fartsgrensa har ført til fengselsstraff.
Hvorfor må du forsørge familien din hvis de er syke?
I velferdsstaten norge er det slik at når man ikke er i stand til å jobbe så vil staten gi deg lønn.
Uføretrygd / arbeidsledighetstrygd burde de nok få.
Husker det var en taxisjåfør som mistet lappen pga fart. Han argumenterte med at han trengte lappen for å forsørge familien og kona kunne ikke jobbe, små barn osv osv.
Han fikk beskjed om at det skulle han tenkt på før han kjørte for fort!

Når det er sagt vil jeg være enig med trådstarter om at fengsel ikke er noe vits. GREIT det er ulovlig å kjøre for fort, men når det voldtektsmenn går fri i vente på soning så mener jeg det blir for dumt. Miste lappen+saftig bot og muligens betinget fengsel mener jeg holder mer enn nok! Dessverre for trådstarter er det ikke min mening som avgjør, så du får heller fortelle oss hva det ble til.

Lykke til!
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
I velferdsstaten norge er det slik at når man ikke er i stand til å jobbe så vil staten gi deg lønn.
Vis hele sitatet...
Det er nok bare i teorien, virkeligheten er en langt annen
Jeg gjetter på 6-9 måneder uten førerkort og 10 000 kr i bot. (Det er i hvertfall hva en kamerat fikk, det var dog i fotoboks han ble tatt i. Politijuristen ville først inndra i 9 måneder, men endret dette til 6.)
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Tror du lett kan riskere mer enn bare en bot. Du kjørte tross alt 58 km/t over fartgrensen (!!!)
http://no.wikipedia.org/wiki/Fartsgrenser_i_Norge
138 km/t i 80 sonen? Jeg kan tippe du er en som kjører fort til vanlig, for du skal gi på ganske mye for å komme opp i 138 km/t, så fremt du ikkje har en porche, lambo, ferrari eller mustang evt en trimmet 320 hesters kompressorladet V8. En annen sak er også at speedometret som oftes har "sikkerhetsmargin", så speedometret ditt har nok vist nærmere 150 km/t.
tror du kan se litt etter lappen det første året fremmover fengselstraff er godt mulig men som sagt forklar situasjonen din .. kan hende politiet ser litt mellom fingra og lykke til
Sitat av Masi Vis innlegg
En annen sak er også at speedometret som oftes har "sikkerhetsmargin", så speedometret ditt har nok vist nærmere 150 km/t.
Vis hele sitatet...
I call bullshit.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Masi Vis innlegg
138 km/t i 80 sonen? Jeg kan tippe du er en som kjører fort til vanlig, for du skal gi på ganske mye for å komme opp i 138 km/t, så fremt du ikkje har en porche, lambo, ferrari eller mustang evt en trimmet 320 hesters kompressorladet V8. En annen sak er også at speedometret som oftes har "sikkerhetsmargin", så speedometret ditt har nok vist nærmere 150 km/t.
Vis hele sitatet...
Sitat av theshark Vis innlegg
Jeg klarte det mest idiotiske...

...Men idioti, trangen av å komme hjem og ny, rask sportsbil gjorde at fartsmåleren gikk litt lengre bortover enn det den burde ha gjort.
Vis hele sitatet...
Skal ikke mye til for å presse bilen opp

Edit: "Slarken" i speedometeret er der, men det iallefall IKKE 12Km/t Nærmere 3-4, avhenger også av om bilen kjører med origianlstørrelse på felgene/dekket.
Sist endret av Fleff; 29. juli 2010 kl. 14:20.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
I call bullshit.
Vis hele sitatet...
Eldre biler sine speedometer viser ofte mye feil ved høye hastigheter.
Fra 1980-1996 er det ganske standard att 90 på nåla er 80. Marginen er mindre fra 10km't-65 men også verre når man kommer over 100km't.

Har erfaring i feltet men ingen kilde. Bare å prøve med GPS for den som måtte ønske.

*edit*
Ja dekk har mye å si.
Sist endret av Alphanio; 29. juli 2010 kl. 14:23.
om kjører ''sportsbil'' kan ej aldri tenke mej det e orginale felga/dekk
Har og en kamerat som ble tatt og fikk for 150.- i 80 sonen. Det ble 24 dager pallesnekring (han og laget minipalle, tror det er vanlig) 10 måneder uten lapp og 10k i bot. Så jeg tror kanskje trådstarter må belage seg på en 'ferie' og lære seg å ta bussen. Håpe på å treffe en usannsynlig snill dommer som har forståelse for situasjonen og skaffe seg advokat nå...

Edit: Ja speedometeret i audien (2006mod) viser 100 når gpsèn sier 90 så det er noe der. Dette har vært diskutert før..
Sist endret av pidget; 29. juli 2010 kl. 14:29.
Sitat av Masi Vis innlegg
138 km/t i 80 sonen? Jeg kan tippe du er en som kjører fort til vanlig, for du skal gi på ganske mye for å komme opp i 138 km/t, så fremt du ikkje har en porche, lambo, ferrari eller mustang evt en trimmet 320 hesters kompressorladet V8. En annen sak er også at speedometret som oftes har "sikkerhetsmargin", så speedometret ditt har nok vist nærmere 150 km/t.
Vis hele sitatet...
Veien fra 80-140 er overaskende kort, spesielt hvis man har automatgir, og nyere bil, med mindre fartsfølelse.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
I call bullshit.
Vis hele sitatet...
Påstår du at feilvisningen på speedometer er ikke-eksisterende? Veldig få biler som har 99-100% korrekt visning på speedometeret, selv med riktig dimensjonering av dekk.

Værst ute er vel biler det er solgt mye av, div japanske familiebiler som kan ha opp til 10% feilvisning på speedometeret. Dvs, ble han tatt i 138km/t så kunne speedometeret vist over 150km/t.
Misvisning på speedometeret varierer fra bil til bil, og det er en eksponentiell økning på misvisningen som vil si at misvisningen er større ved 100 km/t enn den er ved 50 km/t. Med bilen min vet jeg at det er ca 1-2 km/t ved 50, og ca. 8-10 km/t ved 100.

Hvis du ble tatt av sivilbil så betyr det at den har ligget bak deg og målt deg over en lengre strekning, og med nye regler betyr det at de har målt deg over en lengre strekning 2 ganger. Og hvis de da målte gjennomsnittsfarten (!) din til 138 km/t betyr det enten at du lå jevnt med +/- 150 km/t på speedometeret (inkl. misvisning), eller at du kengurukjørte og var oppi godt over 150 km/t på speedometeret. Det styrker ikke akkurat saken din.

Det kan hende du slipper fengsel om du forklarer situasjonen din og ynker deg godt i retten, men lappen er nok goner for minst 6 mnd, sannsynligvis ett år, og du kan nok regne med en femsifret bot.
Min onkel som er Audi- og Volkswagenforhandler har fortalt meg at VW Golf (dette var en 2005-modell) hadde feilmargin på Speedometeret. 80 km/h på nåla var i realiteten 73-74 km/h iflg. ham.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
I call bullshit.
Vis hele sitatet...
Bullshit på at den viste nærmere 150 enn 138?

Dersom farten er målt til 138, så tror jeg godt på at speedometernåla var nesten på 150.

Min bil som er rundt ti år gammel viser omtrent 10 % for mye ved 100 km/h (mindre % avvik ved lavere fart, og høyere avvik ved høyere fart).

138 *1,10 = 151,8 km/h (138 + 10 %).

Nyere biler viser ikke så mye feil som min, men rundt 5 % har jeg målt en nyere bil jeg har tilgang på til å bli.

Det vil altså si 138 * 1,05 = 144,9 km/h
Også ved denne feilmarginen er speedometernåla nærmere 150 km/h enn 138 km/h.

For at den skal være nærmere 138 enn 150, må nåla stå må <144 km/h.


Men, dette vet vi ikke før trådstarter sier noe om hvor mye feilmargin hans speedometer viser.. Jeg bare sier at det er godt mulig.
Edit: Jeg brukte 10 % feilmargin, selv om feilmarginen ville vært høyere ved høyere fart enn 100. Men jeg visste ikke nøyaktig. But it proves my point.

Det jeg egentlig tror trådstarter spør om, er om han kan slippe fengsel ved å dokumentere at hans foreldre trenger hans økonomiske støtte.
Sist endret av Grimdoc; 29. juli 2010 kl. 14:55.
Sitat av otimate Vis innlegg
Veien fra 80-140 er overaskende kort, spesielt hvis man har automatgir, og nyere bil, med mindre fartsfølelse.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg kjørte en mercedes CLK 230, og den var såpass kvikk at man hadde mer enn nok å følge med på veien, og da virker veien fra 80 til 140 ganske kort, men det går noen sek. En annen ting er at med automatgir så mister du 10-15% av motor effekten, så hvis man har 200HK på uttaket av motoren så har man bare rundt 160Hk på hjulene i motsetning til en manuel gir bil der man har rundt 190Hk på hjulene i samme tilfelle.

Sitat av Elemental Vis innlegg
Påstår du at feilvisningen på speedometer er ikke-eksisterende? Veldig få biler som har 99-100% korrekt visning på speedometeret, selv med riktig dimensjonering av dekk.

Værst ute er vel biler det er solgt mye av, div japanske familiebiler som kan ha opp til 10% feilvisning på speedometeret. Dvs, ble han tatt i 138km/t så kunne speedometeret vist over 150km/t.
Vis hele sitatet...
Ny biler som har digitalt speedometer har ikkje prosentvis feilmargin, men fast feilmargin, i motsetning til fjerspeedometre som var før i tiden, før 95-96.
Trådstarter
5 1
Tror det er litt misforståelse her, jeg skrev en dårlig tråd.

Først vil jeg gjøre det klart og tydelig at jeg ikke er ute etter sympati. Sympatien fra et forum hvor jeg akkurat har registrert meg hjelper meg uansett lite, jeg kjørte fort, jeg mista lappen og det får jeg betale for slik som alle andre, så enkelt er det.

Grunnen til at jeg vil ha lappen tilbake er som skrevet tidligere at både mor og far er syke, og inntektene våre er ikke store (blant annet mamma får 3 000 kr/mnd). Vi er 9 personer i familien, hvorav 7 av de er barn, 5 stk under 18 år. Vi har allerede en stor gjeld som gjør at jeg må månedlig bidra og jeg er allerede ruinert økonomisk selv i form av kredittkortgjeld, billån, huslån og privat gjeld.

Jeg bruker bilen mest til å kjøre mine søsken fram og tilbake til trening, venner o.l. Jeg prøver rett og slett å gi mine søsken den oppveksten jeg selv aldri fikk, uten at jeg vil gå dypere inn på det. Personlig jobber jeg fullt og tar bussen, så jeg kjører ikke mye.

Spørsmålet er hva jeg kan gjøre for å redusere straffen? Vi har det allerede tøft nok mens jeg har lappen, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre uten. Og verst av alt er situasjonen om hva jeg skal si når jeg ikke lenger kan kjøre de fram og tilbake, og aller verst er jeg piss redd for far.

Hva skal jeg gjøre? Er dette gode nok argumenter for å få redusert straffen? Bør jeg ringe advokat? Har jeg krav for å få hjelp?

Og bør jeg trekke tilbake min samtykke til førerkortbeslag? Jeg innrømte alt på stedet og samarbeidet med politiet.
Sitat av theshark Vis innlegg
Dessuten forsørger jeg min familie da pappa er psykisk/fysisk syk og mamma sliter med haugevis av sykdommer som til tider gjør at beina svikter (blant annet nevrologi).
Vis hele sitatet...
Nevrologi er et fagfelt, og ikke en sykdom.

Sitat av theshark
Jeg trenger ikke å bli låst inne blant pedofile og voldtektsmenn for å lære av denne episoden.
Vis hele sitatet...
Du blir nok uansett ikke satt inn i samme fengsel som seksuelle overgripere. Du ender heller i så fall med andre trafikksyndere.

Sitat av theshark
Grunnen til at jeg vil ha lappen tilbake er som skrevet tidligere at både mor og far er syke, og inntektene våre er ikke store (blant annet mamma får 3 000 kr/mnd).
Vis hele sitatet...
Det tror jeg du kan glemme. Du bør heller håpe på, og jobbe for, å slippe fengsel.

Sitat av theshark
Spørsmålet er hva jeg kan gjøre for å redusere straffen?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro det eneste du kan gjøre er å fremlegge saken for politijuristen og forklare situasjonen din på best mulig måte. Er nok fint lite annet du får gjort..

Sitat av Fonzey
Misvisning på speedometeret varierer fra bil til bil, og det er en eksponentiell økning på misvisningen som vil si at misvisningen er større ved 100 km/t enn den er ved 50 km/t.
Vis hele sitatet...
Eksponentiell er den nok neppe, da det måtte kreve en veldig snodig konstruksjon, men den kan være lineær. Et speedometer måler til syvende og sist hjulomdreininger og går ut fra en viss omkrets på hjulet. Går den ut fra feil omkrets vil du få et lineært avvik, som vil si at høyere fart tilsvarer større avvik i fartsenheter.

Sitat av Masi
Ny biler som har digitalt speedometer har ikkje prosentvis feilmargin, men fast feilmargin, i motsetning til fjerspeedometre som var før i tiden, før 95-96.
Vis hele sitatet...
Det har jeg vanskelig for å se for meg. Det vil medføre at viss du opplever et avvik på 10 km/t ved høy fart, så vil avviket stå i speedometeret når bilen står stille. Hvorfor skulle det være slik? Det måtte jo i så fall være lagt inn med vilje, og hva slags hensikt skulle det ha?
Sist endret av Provo; 29. juli 2010 kl. 15:13.
Det finnes ikke sjans i helvete for at du får tilbake lappen med det første. Ikke for å være drittsekk, men det er realiteten. Samarbeid og legg deg paddeflat, det er mitt tips - kanskje slipper du ubetinget dom.

Edit: Litt sent ut ja
Sist endret av Restyle; 29. juli 2010 kl. 15:14.
skogsvei? 138 km/t inn i en elg kunne fort gått ille utover elgen
Homemade Retard
zeicko's Avatar
skaff deg han advokaten som har holdt mulla krekar i norge
Sist endret av zeicko; 29. juli 2010 kl. 15:29.
aj kjedelig situasjon du har kommet i, får håpe dommeren er i godhumøret og ser ann forholdene der du kjørte for fort.
Som flere sier, forklar situasjonen på best måte til juristen, noe særlig mer kan man ikke gjøre, ihvertfall ikke der korrupsjon ikke foregår.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det har jeg vanskelig for å se for meg. Det vil medføre at viss du opplever et avvik på 10 km/t ved høy fart, så vil avviket stå i speedometeret når bilen står stille. Hvorfor skulle det være slik? Det måtte jo i så fall være lagt inn med vilje, og hva slags hensikt skulle det ha?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikkje noen mekaniker, men har en kompis som har 5-6 år skole innen forskjellige mekaniske linjer, og han forklarte det slik: på eldre speedometre er det en fjer som virker motsatt vei, dreier nålen nedover. Det går en stålvaier ned til hjulet, når hjulet begynner å dreie så dreies stålvaieren også, fortere stålvaieren treies høyere viser speedometeret. Men så har du denne fjera som som blir strammere og strammere etterhvert som nålen stiger, og når fjera blir strammere økes også motstanden og derfor for du denne "feilmargin" eller "sikkerhetsmargin" som noen kaller det.

Mens digitale (elektoniske) speedometre så har du en form for dynamo nede på hjulet som sender strøm opp til speedometeret, fortere hjulet går jo mer strøm blir sendt opp. Speedometeret analyserer strømmengden og for nålen til å stige/synke etter hvor mye "strøm" som blir sendt opp fra hjulet. Nålen stiger og synker ved at en elektro motor dreier den opp og ned, siden speedometeret ikkje har noen fjer, så for du ikkje denne marginen.

Denne feilmarginen på elektroniske speedometere er vel lagt inn for at dem skal være sikker på at den ikkje viser for mye.
Feilmargin er det uansett på alle biler.

Min gamle bil, en 98-modell hadde 4-6km/t feil ved rundt 60km/t, men ved 100km/t viste den 10km/t feil.
Sitat av theshark Vis innlegg
Vi har allerede en stor gjeld som gjør at jeg må månedlig bidra og jeg er allerede ruinert økonomisk selv i form av kredittkortgjeld, billån, huslån og privat gjeld.
Vis hele sitatet...
Sitat av theshark Vis innlegg
(...) men idioti, trangen av å komme hjem og ny, rask sportsbil (...)
Vis hele sitatet...
Hmmm. Seriously? Ta straffen som en mann, selg bilen, bruk pengene til å betale tilbake kredittkortgjelden og den private gjelden, and suck it up.
No offence, men du høres ut som en typisk luksusfellen-kandidat.

Kjører sportsbil og er konkurs?
Sitat av theshark Vis innlegg
Jeg klarte det mest idiotiske, og gassa på i 80-sona. Etter noen minutters kjøretur slo UP på blålysa og dermed mistet jeg lappen på stedet.

Jeg har aldri vært i kontakt med politiet før, og ikke har jeg noen ønsker om det heller. Jeg har heller aldri hatt noen prikker, ingen bøter, altså helt ren. Og jeg er ingen råkjører heller. Men idioti, trangen av å komme hjem og ny, rask sportsbil gjorde at fartsmåleren gikk litt lengre bortover enn det den burde ha gjort.

Jeg risikerer nå fengsel og inndragelse av lappen, og jeg har rett og slett ikke mulighet til det. Jeg har begynt i en karrierejobb og er i prøvetid nå, og blir jeg sendt i fengsel kan jeg se LANGT etter jobb.

Dessuten forsørger jeg min familie da pappa er psykisk/fysisk syk og mamma sliter med haugevis av sykdommer som til tider gjør at beina svikter (blant annet nevrologi).

Alt dette kan dokumenteres ovenfor retten selvfølgelig med årelange dokumentasjoner. Og jeg lyver ikke om noe nå (det er jo jeg som spør om hjelp, så hvem taper på det?)

Jeg trenger ikke noe moralpreken, jeg har lært godt av dette og vet at jeg, og kun jeg er idiot som virkelig slo av hjernen og på med idiotmodus under den turen. Jeg trenger ikke å bli låst inne blant pedofile og voldtektsmenn for å lære av denne episoden.

Det skal sies av mesteparten av veien var gjerda inn, rett strekke, ny og god vei, det var ingen biler og en øde vei langs skogen, så det var aldri fare for noen (andre enn mitt) liv skulle gå tapt. Men det gjør ikke saken bedre.
Vis hele sitatet...
Dette kan jo stå til advarsel for andre også. Det skal ikke mye til, bare en ussel gang så kan det gå rikelig til helvette og enda lenger. Hvis rullebladet ditt er plettfritt fra før av og du har oppført deg pent ovenfor politiet og gjør det i fremtiden er nok sjangsen større for at du får mildere straff/slipper fengsel. Hvorvidt det er lov å kutte straff og slikt vet jeg ikke men kanskje lovdata kan hjelpe deg. let deg frem i trafikkloven.
Her hjemme har vi en Audi a4 2008 modell.
Riktig dimensjon av dekk.

Retning Oslo viser GPS 100 km/h, +/- 3km/h
Speedometer lå på rundt 115 km/h.

Så selvom bilen er veldig ny, viser speedometer langt ifra nøyaktig når du runder 100. Dette kan selvsagt være forskjellig fra bilmerke til bilmerke, men det er fakta. Og er testet flere ganger.

Når det går til TS.. Så kan du regne med å miste lappen på det man kaller "livstid", altså at du må ta oppkjøring osv på nytt. Man skal ikke se bort ifra det, i tillegg til at du får en kraftig bot, muligens betinget fengsel.

edit: og at du ikke får mulighet til å ta lappen på 1 år eller lignende..
min mor ble tatt i 116 i 80 sona, og mista lappen i 6 måneder, men hadde hu liggi i 1 km/h mer, hadde hu mista lappen for godt..

Så som skaarj nevnte, selg bilden da du ikke får bruk for den med det første, betal bøter og lappen på nytt om nødvendig.. Så kjøp en bil som ikke er fullt SÅ lett å dra opp mot 150 km/h

Lykke til!
Sist endret av MrCryptical; 29. juli 2010 kl. 17:28.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Masi Vis innlegg
138 km/t i 80 sonen? Jeg kan tippe du er en som kjører fort til vanlig, for du skal gi på ganske mye for å komme opp i 138 km/t, så fremt du ikkje har en porche, lambo, ferrari eller mustang evt en trimmet 320 hesters kompressorladet V8. En annen sak er også at speedometret som oftes har "sikkerhetsmargin", så speedometret ditt har nok vist nærmere 150 km/t.
Vis hele sitatet...
Mye ?

Min Audi A3 1.6 runder lett 150 når jeg vil.
Og det er ikke spesielt vanskelig heller.
Dette med speed'o'meteret er noe dritt. På min nye bil viser det tydeligvis altfor lite da jeg får alle biler oppi rævva noe jeg ikke gjorde før. Allerede i 80 viser det 8-9 for mye. I 160 viser den 20 for mye.
Min viser ganske korrekt, +-2km/t - kontrollmålt med GPS. Forøvrig er jeg enig med AtXbYeA, jeg har ikke store problemene med å presse verken Audi A6en til fattern eller min Honda Prelude opp i 150 km/t.

Men, det er tydeligvis flere biler som måler feil enn jeg opprinnelig hadde trodd.
Sist endret av Restyle; 29. juli 2010 kl. 17:44.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
edit: og at du ikke får mulighet til å ta lappen på 1 år eller lignende..
min mor ble tatt i 116 i 80 sona, og mista lappen i 6 måneder, men hadde hu liggi i 1 km/h mer, hadde hu mista lappen for godt..
Vis hele sitatet...

What? Du mister lappen i det du passerer 116, da kan du jo ikkje miste lappen for godt i 117? :s
Sitat av Masi Vis innlegg
What? Du mister lappen i det du passerer 116, da kan du jo ikkje miste lappen for godt i 117? :s
Vis hele sitatet...
Hvis du mister lappen lengre enn seks måneder blir du nødt til å ta teoretisk prøve og praktisk oppkjøring på nytt. Var nok det han mente. Har man hatt lappen under to år, er denne marginen vesentlig mindre.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis du mister lappen lengre enn seks måneder blir du nødt til å ta teoretisk prøve og praktisk oppkjøring på nytt. Var nok det han mente. Har man hatt lappen under to år, er denne marginen vesentlig mindre.
Vis hele sitatet...
jeg skjønte jo det, men er det 1 km/t som skiller det?
Sitat av Masi Vis innlegg
jeg skjønte jo det, men er det 1 km/t som skiller det?
Vis hele sitatet...
En plass må jo grensa gå..