Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 8872
Jeg har opplevd en rekke ubehagelige episoder der yngre butikkansatte har oppført seg på en frekk måte. Enkelte butikker er verre enn andre og blir de først en sammensveiset gjeng med ungdommer, så blir vel også terskelen for å være litt "drittsekk" også mye lavere..

Er det noen her som har tilsvarende erfaringer?
Sist endret av seriouslowitch; 14. desember 2018 kl. 03:14. Grunn: Dårlig oppførsel fra butikkansatte. Erfaringer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du bør gjerne utdjupe kva du ser på som frekk oppførsel.

Er det at dei ikkje bukker for deg, eller er det at dei kjem med kommentarer om at du er for feit til å kjøpe chips? Type butikk er åpenbart relevant her. På rema forventer du ikkje personleg service. Om du derimot er hos skredder og skal få sydd dress til 20k forventer du det.
Jeg tenker ikke på overdreven høflighet, men på direkte frekkhet og latterliggjøring av folk som av en eller annen grunn ikke er helt A4, som f.eks Aspergere eller andre som skiller seg litt ut. Dvs folk som vanligvis blir plaget og latterliggjort slipper ikke unna dette i disse butikkene heller.
Hvis det virkelig er så gale som du påstår/mener, så kan det vel umulig være så vanskelig å dokumentere det med skjult kamera (mobil i brystlomme f.eks.) og sende det inn til eieren/daglig leder av den aktuelle butikk så de ansatte får reprimande eller fyken?

Jeg har ingen lignende erfaring. Til yngre de er, til mer høflige/mer sjenerte er de som regel (og med det mener jeg ikke at de eldre er uhøflige, men de er mer falsk-joviale).
Ja det finnes butikker med såkalte sjenerte ansatte, men også butikker med litt tøffere og husvarme typer som benytter seg av hersketekikker som fnising, fårete glis osv. Noen ansetter faktisk også billig arbeidskraft fra rehabiliteringsbedrifter som skal tilbakeføre såkalte "verstinger" til arbeidslivet. Som sagt så kan dette variere alt etter hvilken personligheter som arbeider der..
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Ja det finnes butikker med såkalte sjenerte ansatte, men også butikker med litt tøffere og husvarme typer som benytter seg av hersketekikker som fnising, fårete glis osv. Noen ansetter faktisk også billig arbeidskraft fra rehabiliteringsbedrifter som skal tilbakeføre såkalte "verstinger" til arbeidslivet. Som sagt så kan dette variere alt etter hvilken personligheter som arbeider der..
Vis hele sitatet...
Dette høres ekstremt merkelig ut. Hvis dette faktisk er reelt, og ikke noe du bare finner på, så si i fra til daglig leder. Han/hun kommer nok til å ta deg seriøst uansett om du har video eller ikke. Men jeg må påstå at jeg aldri har sett ansatte i vanlige butikker gjøre narr av noen, uansett om det er en stor eller liten butikk. Selv i butikker som benytter billig arbeidskraft.
Det høres mildt sagt snodig ut at du har sett latterliggjøring og mobbing av feks. utviklingshemmede i flere dagligvarebutikker, ettersom ingen andre i denne tråden har vitnet noe lignende.

Hvis det faktisk er tilfelle er det selvsagt uakseptabelt og du bør si ifra til butikksjefene umiddelbart. Jeg mistenker dog at du kanskje heller mener at du har opplevd butikkansatte som ikke følger "kunden har alltid rett"-prinsippet og som svarer tilbake med samme mynt hvis du eller andre kunder er ufine med dem. Dét er isåfall en helt annen sak. Personlig hyller jeg slike ansatte, men du kan jo alltids melde i fra til butikksjefen i dette tilfellet også. Selv om problemet muligens ligger hos deg, og ikke den ansatte.
Selvfølgelig kan dette skje, men tviler det er så alvorlig som det skrives her. Men etter 5 år i butikk har jeg aldri opplevd at de ansatte har latterliggjort kundene. Det er nå heller omvendt, at kundene er mye til bry og vanskelige, rett og slett, mot de ansatte. Dette kan igjen føre til mye frustrasjon. Snakker av erfaring.

Frustrasjonen skal ikke igjen gå ut over kundene, men det skjer.
Sitat av overwatch Vis innlegg
Selvfølgelig kan dette skje, men tviler det er så alvorlig som det skrives her. Men etter 5 år i butikk har jeg aldri opplevd at de ansatte har latterliggjort kundene. Det er nå heller omvendt, at kundene er mye til bry og vanskelige, rett og slett, mot de ansatte. Dette kan igjen føre til mye frustrasjon. Snakker av erfaring.

Frustrasjonen skal ikke igjen gå ut over kundene, men det skjer.
Vis hele sitatet...
Jeg synes den holdningen er litt avleggs etterhvert. Hvis en kunde oppfører seg ufint ovenfor en butikkansatt synes jeg den butikkansatte er i sin fulle rett til å påpeke dette. Ingen skal være nødt å finne seg i å bli tråkka på når de er på jobb.
Tar kanskje helt feil, men magefølelsen min sier at det er like sannsynlig at det er noe feil med hvordan du oppfatter situasjonen som at det finnes en regional konspirasjon blant butikkansatte som ønsker å gjøre livet ditt surt.


Er det virkelig slik du beskriver det vil en klage til eller samtale med butikksjef helt sikkert hjelpe.
Selv har jeg aldri opplevd noe i nærheten av det du beskriver til tross for at jeg har opplevd dårlig "service" bak kassa.
Selv om en kunde kan oppfattes som overlegen, hovmodig, arrogant el.l. så kan det komme av at denne kunden lider av lettere autisme som Asperger, Tourettes syndrom el. andre psykiske plager, og dersom dere mener at han/hun fortjener å bli latterliggjort for dette, så har dere en helt annen oppfatning av hva som er sømmelig oppførsel fra butikkansattes side enn det man burde forvente. Noen kunder kan også lide av såkalte depresjoner og oppføre seg som sure overfor andre, men det er ikke noe de selv kan kontrollere..
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Selv om en kunde kan oppfattes som overlegen, hovmodig, arrogant el.l. så kan det komme av at denne kunden lider av lettere autisme som Asperger, Tourettes syndrom el. andre psykiske plager, og dersom dere mener at han/hun fortjener å bli latterliggjort for dette, så har dere en helt annen oppfatning av hva som er sømmelig oppførsel fra butikkansattes side enn det man burde forvente. Noen kunder kan også lide av såkalte depresjoner og oppføre seg som sure overfor andre, men det er ikke noe de selv kan kontrollere..
Vis hele sitatet...

Alvorlig talt. Om du ikke er mentalt handicappet til det punktet hvor du må ledsages av en verge døgnet rundt syns jeg vitterlig ikke at å si "hei" og kanskje også "takk" eller til og med "takk, ha en fin dag!" er så ekstremt vanskelig.

Jeg har selv venner med alt fra aspergers til sterk sosial angst, men alle klarer å legge varer på båndet og betale...

Og slutt å projiser ting på oss her i tråden som vi aldri har sagt.
Sist endret av Våtfisk; 14. desember 2018 kl. 05:46.
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Alvorlig talt. Om du ikke er mentalt handicappet til det punktet hvor du må ledsages av en verge døgnet rundt syns jeg vitterlig ikke at å si "hei" og kanskje også "takk" eller til og med "takk, ha en fin dag!" er så ekstremt vanskelig.

Jeg har selv venner med alt fra aspergers til sterk sosial angst, men alle klarer å legge varer på båndet og betale...

Og slutt å projiser ting på oss her i tråden som vi aldri har sagt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor nevner du at noen ikke legger varene på båndet og betaler og at de ikke sier hei og takk? Hvem har nevnt noe om det? Det kan like gjerne dreie seg om såkalte ticks, merkelige bevegelser eller kroppslig stivhet som enkelte personligheter finner morsomt og ønsker å latterliggjøre..

Og jeg har ikke pålagt noen noe som helst. Jeg nevnte bare en del eksempler på ulike situasjoner..
Har vært borti svært lite frekke butikkansatte.
Har derimot ved mange anledninger overhørt kunder som har vært direkte ufyselige mot butikkansatte.
Om man er frekk mot en ansatt så skal den ansatte kunne forsvare seg selv til en viss grad, og den ansatte kan da ikke vite om kunden har asberger eller er deprimert... Uansett er ikke det å være deprimert noe frikort for å behandle andre mennesker dårlig.

Det er bare du ts, som opplever at ansatte til stadighet håner mennesker med tics og asberger, og da er det vel rimelig å anta at det er du som har tolket disse situasjonene feil? Har du asberger selv?

Eller kanskje det bare er en misforståelse... Kan du komme ned noen konkrete eksempler på dårlig oppførsel, slik at vi er på samme bølgelengde?
Ta det opp ,med daglig leder da vil det jo fort komme frem om det er mobiing, frekkhet eller noe annet.

Har selv jobbet i butikk og man har jo en del rare faste kunder, som kanskje setter pris på litt "banter" i hverdagen, eller små erting.
Har flere eksempler fra butikken jeg jobbet på som høres rart ut for utenforstående.

Alkoholiker som sto på døra kloka 9 hver morgen, fikk kun kjøpe 2 øl av gangen, uansett (han hadde selv bedt om det) kunne bli litt ufin på kvelden men da svarte vi bare med samme mynt, var en hyggelig fyr.

Eldre dame som kjøpte kattemat til seg selv, ble veiledet i til skikkelig mat som og var billig.

To unge autister som måtte passes på hva de kjøpte, slik at de ikke brukte tinga sine på ting de ikke trengte. Kunne bli ganske harde diskusjoner, men som regel fikk vi hindret dem i å bruke alle pengen sine på do papir, gave papir eller godteri.

Dette er noen av eksemplene fra der jeg jobbet. I matbutikken jeg handler idag så er jeg på fornanv med alle og vi slenger vennlig dritt med hverandre. Kommentarer om øl kjøp, kondomer, mat er ikke uvanlig og jeg svarer med samme mynt.

Så er kunden kjent og kjær så er det ikke uvanlig og spesielt ikke hvis det kun er en matbutikk. Og slike ting skal daglig leder plukke opp og holde greie på mener jeg. Det er forskjell på faste kunder og de som bare er innom. Så beste måten er å stille ett forsiktig spørsmål til daglig leder, eller spørre den ansatte direkte. Hvis den ansate da er frekk og sur mot deg, send klage til daglig leder.
Skulle kjøpe druer men de hadde ryddet vekk druene halvtime før stengetid. Frekt
Sitat av Supperman Vis innlegg
Skulle kjøpe druer men de hadde ryddet vekk druene halvtime før stengetid. Frekt
Vis hele sitatet...
Det skyldes at kjøpmannen i butikken ikke vil betale de ansatte for å gjøre det etter stengetid. Typisk får de kun betalt en halvtime etter stengetid på å få ut kunder, ta oppgjør, låse, kaste søppel og alt annet av stengerutiner. Da må frukt og grønt, brød, aviser etc. pakkes vekk før butikken faktisk har stengt, for at de ansatte ikke skal måtte jobbe gratis til langt på natt. Frekt av kjøpmannen kanskje, men sånn er visst bransjen. Spør du høflig så henter noen sikkert en pakke druer fra lageret til deg da...
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Hvorfor nevner du at noen ikke legger varene på båndet og betaler og at de ikke sier hei og takk? Hvem har nevnt noe om det? Det kan like gjerne dreie seg om såkalte ticks, merkelige bevegelser eller kroppslig stivhet som enkelte personligheter finner morsomt og ønsker å latterliggjøre..

Og jeg har ikke pålagt noen noe som helst. Jeg nevnte bare en del eksempler på ulike situasjoner..
Vis hele sitatet...
Pointet mitt er at det som regel skal en del til for å vekke en annen persons harme i løpet av en transkasjon som varer i 3 sekunder, spesielt hvis du er i stand til å si "hei" og "takk" uten å sperge ut totalt. Hvis de faktisk står og gjør narr av deg høylytt og utilslørt kan du da vel klage dem inn til butikksjef/regionalsjef/whatever og bruke makten din son kunde.

Ingen andre her i tråden kjenner seg igjen i det du skriver, selv syns jeg det fremstår som du er i overkant nevrotisk og projiserende, men er åpen for å ta feil.

Kanskje du kan si litt mer om hva som faktisk har skjedd?
Det er ei dame her på den lokale kiwi butikken som enten er bli som ei sol og kjempe hyggelig eller så er ho drit sur og ett bøl og handle med. Men man kan se det på ho så hvis det flere kasse oppe så velger man den andre, med mindre ho er glad og da er ho veldig morro og handel med.
Kan også hende folk ler / flirer av andre ting en deg ?
At andre ikke opplever slikt trenger ikke bety at ts ikke opplever slikt. Om ts feks tenker på at det er svake grupper som blir latterliggjort så vil jo ikke normale folk som går i butikken merke særlig mye til det. For en med ticks eller noe slikt så kan turen på butikken være eller oppleves annerledes. Føler ikke man kan avfeie det ts sier kategorisk basert på at man selv ikke opplever slikt.

Kanskje er det heller ikke på kiwi eller rema dette er et problem men i andre typer butikker, feks spesialforretninger der kunder oftere må ha en viss kommunikasjon med ansatte. Alt fra butikker som selger klær el sko, til sportsbuitikker, elektronikk el hvitevarer.

Men det er jo likevel ikke sikkert at det ts omtaler er et problem, det kan jo handle om hvordan ts oppfatter situasjonen. Feks en butikk med klær for feite folk sier kanskje en ansatt at de ikke anbefaler tøy med liggende striper. Vil det være frekt? Eller er det en god ansatt som faktisk gjør jobben sin? Kanskje kan det oppfattes som frekt? Men kanskje ville kunden bli mer fornøyd med stående striper? Altså, om du er så omfangsrik at du handler i spesialbutikk for ekstra tykke folk, da er vektproblematikken noe alle ser. Men likevel trenger ikke alle bemerkninger rundt problemet være en frekkhet. Kanskje noe tilsvarende kunne skjedd i en butikk som selger senger. Salg på en seng av litt spinkel konstruksjon, så selger anbefaler heller en dyrere seng som er bedre tilpasset kundens vekt. Er det frekt eller hjelpsomt?

Litt vanskelig å få full klarhet i hva du konkret tenker og mener rundt dette ts så kanskje du kan si mer?

Rent generelt tenker jeg nok at på butikker der provisjon er en del av lønn så vil det være svært lite gunstig for de ansatte å opptre frekt eller ufint mot kunder, og uansett utseende, lyter eller skavanker. Så kanskje handler det om hvordan du oppfatter situasjonen, kan det vare at du er for opptatt og var på egne problemer slik at du oppfatter ting på en annen måte enn de egentlig er ment?
Du har maks et minutt med de hvis du handler jævlig mye. Skjønner ikke hvor mye vennskapelig trivsel du skal trenge i den korte tiden, av en ansatt som kunne vært bytta ut med en robot. (no offense til de som jobber i butikk, men srsly
Hvis du er oppriktig hyggelig og hilser så skal du være bra sur for ikke å hilse tilbake som ansatt, men igjen. Ett minutt mann.
Kan du ikke få hygge og trivsel blandt dine venner og familie, og sette pris på at butikkansatte bipper igjennom alle varene dine uten å bøffe deg.
Sist endret av Bothrops; 14. desember 2018 kl. 14:24.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av luni Vis innlegg
Det skyldes at kjøpmannen i butikken ikke vil betale de ansatte for å gjøre det etter stengetid. Typisk får de kun betalt en halvtime etter stengetid på å få ut kunder, ta oppgjør, låse, kaste søppel og alt annet av stengerutiner. Da må frukt og grønt, brød, aviser etc. pakkes vekk før butikken faktisk har stengt, for at de ansatte ikke skal måtte jobbe gratis til langt på natt. Frekt av kjøpmannen kanskje, men sånn er visst bransjen. Spør du høflig så henter noen sikkert en pakke druer fra lageret til deg da...
Vis hele sitatet...
Jo men likevel, makan til frekkhet. Og dette skjer i 2018?

Nei ts, virker som du kanskje har gått litt vel mye i detaljene her og overanalysert det hele. Jeg har aldri bevitnet eller opplevd noe av dette. Noen unntak må kanskje være om det kommer en såkalt kjenning inn i butikken der de ansatte kanskje må svare med en strengere tone, eller at denne kunden gjør noe absurd som det ikke går an å ikke smile for hos de ansatte.

Så hva skjer når han handler noen varer i en butikk? Skal du ha pose? Vil du ha med kvitteringen? Det er vel nær 100% av min dialog med de ansatte i en vanlig matbutikk.
Kanskje det er noe med måten du fremstår på? Man har som regel lite til overs etter å ha ekspedert 200 kunder over 8 timer.
Om du ikke er typen som sier "nei, jeg skal ikke ha pose, tar det i baklomma", så tror jeg det skal mye til for at de ansatte håner deg.
If everyone around you seems like an asshole, you're the asshole. Sånn helt seriøst, hvis det er noe som skjer deg så ofte kan det være lurt å gå litt i seg selv.

Siden du tok opp en stråmann rundt psykiske lidelser så burde du kanskje reflektere litt over at det kanskje også er tilfellet for de bak kassa? Jeg våger å påstå at bransjen generelt sett er veldig flinke til å ansette folk som ellers ikke har fått en plass i arbeidslivet. Du overlever ikke lenge i den bransjen hvis du ikke aksepterer folk som de er.

Det er en god dokumentar på NRK om en Rema 1000-butikk i Torggata i Oslo. Jeg kan garantere at du får slått av en prat med de i kassa. Og hvis du opplever de som frekke og spydige, vel, da er det nok deg det er noe galt med.
Jeg droppet ut av vgs for å jobbe nattevakt på en bensinstasjon i yngre dager. Kan definitivt minnes stunder der jeg burde ha mistet jobben.
Virker som du leter etter problemer selv. Skal ikke si meg 100% korrekt her, men det virker som du leter etter det negative i folk.

Hvis man går rundt og hele tiden er på vakt etter sånne ting blir livet tungt å leve.

Farlige greier.

Kan godt hende alt du sier stemmer og. At alle er tilfeldige rasshøl mot deg, men tviler litt på det altså.
Har ikke lest hele tråden, men jeg er enig med TS. Har selv opplevd å stå i kasse som eneste kunde mens den ansatte skulle gjøre seg ferdig med å fylle på varer. Det ville aldri ha skjedd da jeg jobbet i butikk.

Dessuten er det alltid den ansatte som skal si hei først. Ofte sierr ingen hei til meg når jeg står i kassa selv om jeg låser blikket på den ansatte og er klar til å respondere.

Sitat av luni Vis innlegg
Det skyldes at kjøpmannen i butikken ikke vil betale de ansatte for å gjøre det etter stengetid. Typisk får de kun betalt en halvtime etter stengetid på å få ut kunder, ta oppgjør, låse, kaste søppel og alt annet av stengerutiner. Da må frukt og grønt, brød, aviser etc. pakkes vekk før butikken faktisk har stengt, for at de ansatte ikke skal måtte jobbe gratis til langt på natt. Frekt av kjøpmannen kanskje, men sånn er visst bransjen. Spør du høflig så henter noen sikkert en pakke druer fra lageret til deg da...
Vis hele sitatet...
Spørre høflig å få lov til å kjøpe varer i butikkens åpningstid? Hadde heller valgt en ny butikk
Sist endret av venstrehook; 14. desember 2018 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis oppførselen til ansatte er direkte ubehagelig for deg eller åpenbart rettet mot andre kunder eller ansatte så ville jeg sagt i fra til leder umiddelbart. Gjene på stedet og gjennom en av de ansatte det gjelder.

Det er ikke ønskelig verken for kunder eller bedriften som helhet at ansattes oppførsel oppfattes som ubehagelig. Det trenger ikke en gang være reelt, de er kanskje ikke klar over hvordan de fremstår for utenforstående, så kanskje de trenger at noen forteller dem hvordan de ser ut utenfra.

At den ansatte ikke er først til å si hei er kanskje ikke så viktig, men å snakke stygt om kunder skal naturligvis ikke gjøres, ihvertfall ikke utenfor et lukket julebord eller lignende. Noen kunder er rare, men skal for all del behandles med den samme respekt som alle andre så sant de oppfører seg tilbake.
Sist endret av random42099; 14. desember 2018 kl. 17:10.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg droppet ut av vgs for å jobbe nattevakt på en bensinstasjon i yngre dager. Kan definitivt minnes stunder der jeg burde ha mistet jobben.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat slike enkelthendelser jeg sikter til. Selv om de aller fleste ikke opplever dette i butikker, så har jeg selv opplevd det ca. et par dusin ganger i løpet av 30 år, så det er ikke noe som skjer daglig, men det oppleves meget ubehagelig når man først blir utsatt for det.

Jeg opplevde en gang jeg stod ved fruktdisken i en Rema-butiikk og skulle legge noe frukt opp i en pose, at to unge butikkansatte oppholdt seg like i nærheten til tross for at de ikke hadde noe arbeidsoppgave der å utføre. De snakket lavt sammen og fniste innimellom. Jeg valgte å ignorere dem og fortsatte med mitt, men da stilte de seg opp rett i forkant av meg og gliste meg rett opp i ansiktet.

Jeg sendte klage til sjefen som forklarte meg at han hadde snakket til dem og forklart dem at dette skulle de ikke ha noe av i den butikken. Jeg ble også tilbudt å møte sjefen for å motta en unnskyldning og en erstatning, men valgte å la vær. Pga min gode økonomiske situasjon så hadde jeg ikke behov for dette.

Dette er bare et eksempel på ubehageligheter jeg har opplevd av situasjoner som ikke er til å missforstå..
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det er akkurat slike enkelthendelser jeg sikter til. Selv om de aller fleste ikke opplever dette i butikker, så har jeg selv opplevd det ca. et par dusin ganger i løpet av 30 år, så det er ikke noe som skjer daglig, men det oppleves meget ubehagelig når man først blir utsatt for det.

Jeg opplevde en gang jeg stod ved fruktdisken i en Rema-butiikk og skulle legge noe frukt opp i en pose, at to unge butikkansatte oppholdt seg like i nærheten til tross for at de ikke hadde noe arbeidsoppgave der å utføre. De snakket lavt sammen og fniste innimellom. Jeg valgte å ignorere dem og fortsatte med mitt, men da stilte de seg opp rett i forkant av meg og gliste meg rett opp i ansiktet.

Jeg sendte klage til sjefen som forklarte meg at han hadde snakket til dem og forklart dem at dette skulle de ikke ha noe av i den butikken. Jeg ble også tilbudt å møte sjefen for å motta en unnskyldning og en erstatning, men valgte å la vær. Pga min gode økonomiske situasjon så hadde jeg ikke behov for dette.

Dette er bare et eksempel på ubehageligheter jeg har opplevd av situasjoner som ikke er til å missforstå..
Vis hele sitatet...
Flott, da har du i hvert fall gjort det du kan i møte med en dårlig situasjon.

At det i seg selv skal være nok til å felle en generell dom over butikkansatte skjønner jeg meg ikke på, men man kan jo kanskje tenke at terskelen for dårlig service er lavere når det er unge og evt umodne folk som jobber.
Det har vel ikke spesielt mye med akkurat butikkansatte å gjøre, men snarere med drittunger og dem finner man overalt.
Sist endret av Våtfisk; 14. desember 2018 kl. 18:44.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Selv om en kunde kan oppfattes som overlegen, hovmodig, arrogant el.l. så kan det komme av at denne kunden lider av lettere autisme som Asperger, Tourettes syndrom el. andre psykiske plager, og dersom dere mener at han/hun fortjener å bli latterliggjort for dette, så har dere en helt annen oppfatning av hva som er sømmelig oppførsel fra butikkansattes side enn det man burde forvente. Noen kunder kan også lide av såkalte depresjoner og oppføre seg som sure overfor andre, men det er ikke noe de selv kan kontrollere..
Vis hele sitatet...
Selv kan jeg kanskje virke ut som overlegen og arrogant til tider, dette har sine årsaker. Er også redd for å bli latterliggjort. Har også litt problemer hvis det er flere ansatte (gjerne unge) "som står i klynge" som har en god tone med hverandre, og kan i den forbindelse føle/tenke at ting som blir sagt/gjort kunne jeg vært foruten for at jeg ikke føler meg komfortabel med det. Under en slik situasjon kan jeg tolke ting som blir sagt annerledes enn slik det egentlig er ment, selv om de butikkansatte kun er blide, hyggelige og har ytt god kundeservice.

Selv om jeg sliter kan jeg ikke forvente at de som jobber i butikker skal tilpasse seg meg, og jeg forventer heller ikke at de skal stå der sure i trynet bak kassa.

Har slitt i 30 år men har ikke blitt latterliggjort eller opplevd noen frekk oppførsel av butikkansatte en enste gang etter hva jeg kan huske. Kanskje har jeg høyere terskel på hva som er frekt eller at jeg ser på butikkansatte som menneskelige også, ikke vet jeg.

Selvfølgelig finnes det unntak hvor det er personer som aldri skulle hatt den stillingen, men etter min mening så må det dreie seg om ett ganske så gedigent undertall.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det er akkurat slike enkelthendelser jeg sikter til. Selv om de aller fleste ikke opplever dette i butikker, så har jeg selv opplevd det ca. et par dusin ganger i løpet av 30 år, så det er ikke noe som skjer daglig, men det oppleves meget ubehagelig når man først blir utsatt for det.

Jeg opplevde en gang jeg stod ved fruktdisken i en Rema-butiikk og skulle legge noe frukt opp i en pose, at to unge butikkansatte oppholdt seg like i nærheten til tross for at de ikke hadde noe arbeidsoppgave der å utføre. De snakket lavt sammen og fniste innimellom. Jeg valgte å ignorere dem og fortsatte med mitt, men da stilte de seg opp rett i forkant av meg og gliste meg rett opp i ansiktet.


Dette er bare et eksempel på ubehageligheter jeg har opplevd av situasjoner som ikke er til å missforstå..
Vis hele sitatet...
Ett dusin ganger på 30 år vil jeg jo ikke nødvendigvis påstå er så hakkende gale. Hvertfall ikke om situasjonene har vært slik som den du beskriver?

Javel, de fniste og pratet lavt sammen - snakket de om deg? Hørte du det eksplisitt?
Jeg skjønner ikke helt greia, med den logikken kan man jo ikke prate og ha det greit med venner på steder det er fare for at man kan se på andre? Spesielt ikke om man prater litt lavt fordi man ikke vil at hele verden skal høre det?

At de gliste deg opp i trynet etterpå kan jo være så enkelt forklart som at de ble oppmerksomme på at du var der, og derfor hoppet tilbake i "vi er butikkansatte som alltid må smile til kundene"-modus?

Jeg tror du leser for mye i situasjoner hvor du egentlig ikke behøver det. Det er lett å tenke at "dette er om meg", når folk fniser og ser på deg feks., men det betyr langt derifra at det faktisk er det.

Men rasshøl finnes selvsagt i alle yrker, former og farger - så hvem vet.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg sendte klage til sjefen som forklarte meg at han hadde snakket til dem og forklart dem at dette skulle de ikke ha noe av i den butikken. Jeg ble også tilbudt å møte sjefen for å motta en unnskyldning og en erstatning, men valgte å la vær. Pga min gode økonomiske situasjon så hadde jeg ikke behov for dette.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være frekk... men jeg begynner å lure litt på kredibiliteten til denne historien. Du forteller sjefen i en butikk at to ansatte lo av deg, og han tilbyr deg en personlig unnskyldning og økonomisk kompensasjon?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ikke for å være frekk... men jeg begynner å lure litt på kredibiliteten til denne historien. Du forteller sjefen i en butikk at to ansatte lo av deg, og han tilbyr deg en personlig unnskyldning og økonomisk kompensasjon?
Vis hele sitatet...
For meg må du gjerne tro det du selv vil, men en butikksjef hos Rema tjener mer enn godt nok til å betale seg ut av slike situasjoner, så hvorfor skulle ikke dette være sant? Og disse folkene smilte ikke for å være hyggelige. De kom faktisk bort der for å trakkasere meg. Har du opplevd at to butikkansatte stiller seg opp foran deg og gliser deg opp i ansiktet? Og jeg ser faktisk forskjell på smiling og ironiske glis..
Sist endret av seriouslowitch; 15. desember 2018 kl. 00:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
For meg må du gjerne tro det du selv vil, men en butikksjef hos Rema tjener mer enn godt nok til å betale seg ut av slike situasjoner, så hvorfor skulle ikke dette være sant?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikkje ein situasjon. Det er du som kjem med påstander om at noko har skjedd - og det som har skjedd er ikkje eit lovbrot - i verste fall er det dårleg kundeservice. Kvifor skal dei ha eit ønske om å betale seg ut av det?
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Og disse folkene smilte ikke for å være hyggelige. De kom faktisk bort der for å trakkasere meg. Har du opplevd at to butikkansatte stiller seg opp foran deg og gliser deg opp i ansiktet? Og jeg ser faktisk forskjell på smiling og ironiske glis..
Vis hele sitatet...
Og det gjorde dei altså ved å snakke lavmelt saman, og flire? Du har ikkje vurdert om det er du som legg vel mykje i andre sine handlemåter enkelte gongar? Kva om det faktisk var totalt urelatert til deg?

Det er til tider pinleg å trakke inn i situasjoner ein ikkje forstår. Men det er del av livet.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
For meg må du gjerne tro det du selv vil, men en butikksjef hos Rema tjener mer enn godt nok til å betale seg ut av slike situasjoner, så hvorfor skulle ikke dette være sant? Og disse folkene smilte ikke for å være hyggelige. De kom faktisk bort der for å trakkasere meg. Har du opplevd at to butikkansatte stiller seg opp foran deg og gliser deg opp i ansiktet? Og jeg ser faktisk forskjell på smiling og ironiske glis..
Vis hele sitatet...
Klart at smilet blir litt "falskt" når en må smile til 200 kunder+ daglig, det betyr da ikke at det er en tanke bak det. Tror du overtenker situasjonene.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er jo ikkje ein situasjon. Det er du som kjem med påstander om at noko har skjedd - og det som har skjedd er ikkje eit lovbrot - i verste fall er det dårleg kundeservice. Kvifor skal dei ha eit ønske om å betale seg ut av det?
Det er ikke et lovbrudd, men folk med en noenlunde sunn moral ønsker vel å ta vare på kundene. Dette kunne faktisk også fått konsekvenser for ham dersom jeg hadde gått til media med saken.


Og det gjorde dei altså ved å snakke lavmelt saman, og flire? Du har ikkje vurdert om det er du som legg vel mykje i andre sine handlemåter enkelte gongar? Kva om det faktisk var totalt urelatert til deg?

Det er til tider pinleg å trakke inn i situasjoner ein ikkje forstår. Men det er del av livet.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke feiltolket denne situasjonen. Jeg har også opplevd andre ubehageligheter i denne butikken tidligere. Jeg er faktisk en oppegående og rusfri person som ikke går rundt med vrangforestillinger av noe slag, så vær så snill og ikke kom med flere nedlatende vurderinger som om at det er meg det er noe galt med.

Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Klart at smilet blir litt "falskt" når en må smile til 200 kunder+ daglig, det betyr da ikke at det er en tanke bak det. Tror du overtenker situasjonene.
Vis hele sitatet...
Jeg feilvurderte ikke denne situasjonen, de bøyde seg ned og gliste. Det hadde ikke noe med smiling å gjøre..
Bruk en annen butikk hvis du kan.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg har ikke feiltolket denne situasjonen. Jeg har også opplevd andre ubehageligheter i denne butikken tidligere. Jeg er faktisk en oppegående og rusfri person som ikke går rundt med vrangforestillinger av noe slag, så vær så snill og ikke kom med flere nedlatende vurderinger som om at det er meg det er noe galt med.


Jeg feilvurderte ikke denne situasjonen, de bøyde seg ned og gliste. Det hadde ikke noe med smiling å gjøre..
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt så selvsikker vi skulle være på vår egen evne til å tolke andre mennesker da!

Jeg tok meg friheten til å se litt av dine tidligere tråder her inne. For det første kan det godt hende du er rusfri nå, men det er åpenbart utifra trådene dine at du ikke alltid har vært dét. Det er uansett irrelevant slik jeg ser det. Videre ser jeg at du har startet flere halv-paranoide tråder, bla. to forskjellige tråder der du hevder at telefonen din blir avlyttet. I tillegg har du opprettet endel spekulative tråder der du utviser stor mistenksomhet ovenfor andre mennesker og hvor du i enkelte tilfeller ønsker å eskalere relativt små konflikter gjennom feks. søksmål.

Dette trenger selvsagt ikke bety så veldig mye, men inntrykket jeg sitter igjen med er at du har tilbøyeligheter til å være litt paranoid. Mikser du det sammen med generell mistenksomhet og det at du egentlig virker å være konfliktsøkende ser man at det stemmer rimelig bra med inntrykket du gir i denne tråden her. Jeg er nokså overbevist om at problemet er deg og ikke de butikkansatte.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg har ikke feiltolket denne situasjonen. Jeg har også opplevd andre ubehageligheter i denne butikken tidligere. Jeg er faktisk en oppegående og rusfri person som ikke går rundt med vrangforestillinger av noe slag, så vær så snill og ikke kom med flere nedlatende vurderinger som om at det er meg det er noe galt med.


Jeg feilvurderte ikke denne situasjonen, de bøyde seg ned og gliste. Det hadde ikke noe med smiling å gjøre..
Vis hele sitatet...
Kan så være. Likevel så går asperger-meteret helt i fullstendig spillvill når jeg leser dette. Hvilken butikk gjelder det da? Sånn at du kan advare oss andre hvor vi ikke burde ferdes.
Har aldri opplevd noe i nærheten engang.
Men hvis du, Ts, er like hårsår på butikken som du virker i denne tråden så ja... da er det ikke rart du har "opplevd" et dusin tilfeller som jeg aldri har sett engang.
Siden denne diskusjonen har gått over til personangrep istendenfor en fornuftig diskusjon, så kan vi like gjerne avslutte. Det er mulig at dere ikke har opplevd noe tilsvarende, men det betyr ikke at jeg er en paranoid person med vrangforestillinger. Jeg vil nok heller si at terskelen for å kverulere og komme med personangrep på dette forumet er meget lav.

Det stod jo også frem en person i denne tråden og innrømte at han selv hadde oppført seg på en måte som gjorde at han burde mistet jobben flere ganger, men det valgte dere selvfølgelig å overse. For i deres fantasi så er butikkansatte en gjeng med engler som ikke har de samme tilbøyelighetene som annen ungdom.

Her og her er to av mange råder på nette der andre enn meg reagerer på uhøfligt personell, men de er vel like full av paranoia og vrangforestillinger som meg da??
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Siden denne diskusjonen har gått over til personangrep istendenfor en fornuftig diskusjon, så kan vi like gjerne avslutte. Det er mulig at dere ikke har opplevd noe tilsvarende, men det betyr ikke at jeg er en paranoid person med vrangforestillinger. Jeg vil nok heller si at terskelen for å kverulere og komme med personangrep på dette forumet er meget lav.

Det stod jo også frem en person i denne tråden og innrømte at han selv hadde oppført seg på en måte som gjorde at han burde mistet jobben flere ganger, men det valgte dere selvfølgelig å overse. For i deres fantasi så er butikkansatte en gjeng med engler som ikke har de samme tilbøyelighetene som annen ungdom.

Her og her er to av mange råder på nette der andre enn meg reagerer på uhøfligt personell, men de er vel like full av paranoia og vrangforestillinger som meg da??
Vis hele sitatet...
Det er ingen som betviler at en og annen butikkmedarbeider kan være uhøflig en gang i blant. De er akkurat som vanlige folk, noen er hyggelig mens andre er rasshøl.

Å bli utsatt for en uhøflig kommentar fra en butikkansatt én og annen gang kan skje hvem som helst, men poenget her er vel at det til stadighet og tilsynelatende helt tilfeldig er du som blir utsatt for dette. Jeg beklager å måtte si det, men da er det et mønster og ikke lenger en tilfeldighet. Den eneste konstanten i dette mønsteret er deg. Da kreves det ikke akkurat særskilte matematiske kunnskaper for å komme frem til svaret, man kan feks. legge sammen to og to. Jeg beklager hvis du oppfatter tråden som et personangrep, men det er tross alt du som har startet denne tråden og etterspurt vårt syn på saken. Det hører egentlig til sjeldenhetene at trådene på freak er såpass unisone som i dette tilfellet så hadde jeg vært deg ville jeg tatt det til meg og revurdert min fremtoning i disse situasjonene som fører til konflikt med dagligvareansatte, i stedet for å konsekvent skylde på dem.

Verre er det ikke.
Sist endret av Sjølvaste; 15. desember 2018 kl. 05:04.
Som sagt tidligere er det godt mulig at enkelte velger å reagere mot folk som ikke tar blikkontakt og smiler, men enkelte mennesker har en forhistorie elller et syndrom som gjør at de rett og slett ikke klarer dette. Det er ikke bare å skru av eller på en bryter, så er man plutselig A4.

Jeg synes det er frekt å påstå at problemet ligger hos offeret og ikke hos angriperne. Det blir det samme som å si at: Når noen går slik og slik kledd, ser slik eller slik ut eller har en slik "lyte", ja da ber de jo selv om å bli mobbet..
Jeg ser du nevner ting som fnising, fårete glis og at noen ansatte ved en anledning gikk foran deg og smilte deg opp i trynet på en ubehagelig måte. Kan det hende at du har misforstått noen av disse situasjonene? Autister sliter som du sikkert vet med sosialt samspill og å forstå andres kroppsspråk, intensjoner og følelser. Det er ikke sikkert at fnisingen og blikkene handlet om deg, selv om det kanskje føles slik. Og om du sliter med både autisme, øyekontakt, merkelig og stiv motorikk og ticks så kan det godt hende at de ansatte trodde du var enda mer alvorlig utviklingshemmet enn du faktisk er og trodde du trengte hjelp med noe. Og ærlig talt, om du også er deprimert og går rundt og er tilsynelatende sur mot folk, unngår øyekontakt og ikke hilser - i tillegg til alt det andre, da er det ikke så rart at enkelte ansatte gir deg noen rare blikk fra tid til annen. Du kan ikke forvente at butikkansatte skal klare å ha 100% pokerfjes når de møter slike uvanlige kunder...
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Jeg ser du nevner ting som fnising, fårete glis og at noen ansatte ved en anledning gikk foran deg og smilte deg opp i trynet på en ubehagelig måte. Kan det hende at du har misforstått noen av disse situasjonene? Autister sliter som du sikkert vet med sosialt samspill og å forstå andres kroppsspråk, intensjoner og følelser. Det er ikke sikkert at fnisingen og blikkene handlet om deg, selv om det kanskje føles slik. Og om du sliter med både autisme, øyekontakt, merkelig og stiv motorikk og ticks så kan det godt hende at de ansatte trodde du var enda mer alvorlig utviklingshemmet enn du faktisk er og trodde du trengte hjelp med noe. Og ærlig talt, om du også er deprimert og går rundt og er tilsynelatende sur mot folk, unngår øyekontakt og ikke hilser - i tillegg til alt det andre, da er det ikke så rart at enkelte ansatte gir deg noen rare blikk fra tid til annen. Du kan ikke forvente at butikkansatte skal klare å ha 100% pokerfjes når de møter slike uvanlige kunder...
Vis hele sitatet...
Hvordan i allverden kan du da tro at det ikke kan forekomme at butikkansatte, som ikke er annet enn vanlig ungdom, ikke kan missforstå en slik person og være ute etter å hevne seg med frekkhet i likhet med de ungdommene man møter på gaten. Såkalte dyssosiale klikkvesener kan vel like gjerne etableres blandt butikkansatte som alle andre steder. De er ikke bedre enn andre selv om de har fått seg jobb i en butikk..

Mange tror også at politifolk heller aldri går over streken, men jeg er sikker på at svært mange her på forumet har opplevd det motsatte. Så selv om folk ser veldig godmodige og hyggelig ut, så kan det snu som lyn fra klar himmel når anledningen byr seg..
Kanskje litt off topic, men det å mene at det er frekt å måtte spørre om diverse frukt som må inn på kjøla en halvtime før stengetid er rett og slett idioti.

Har selv stengevakter på en dagligvare i byen min og det er faktisk noen grunner til det, mest for å forhindre svinn og at frukten skal holde seg fin.

Det er også sånn at jeg blir betalt en halvtime over, ikke mer, regner med de fleste her tenker det er uaktuelt og jobbe gratis etter halv 11 på en lørdag.

Sett bortifra det så skal de ansatte i butikken gjøre alt de kan for å dekke behovet til kunden ved forespørsel og behandle alle kunder med respekt. Det er vanlig kundeservice, klarer de ikke det så er ledelsen i butikken veldig interessert i å vite dette, så si ifra.

Sure og frekke ansatte har ingenting i en butikk å gjøre, men det gjelder også kunden tenker jeg. Vi er alle mennesker under samme tak.
Sitat av zebbern Vis innlegg
Kanskje litt off topic, men det å mene at det er frekt å måtte spørre om diverse frukt som må inn på kjøla en halvtime før stengetid er rett og slett idioti.

Har selv stengevakter på en dagligvare i byen min og det er faktisk noen grunner til det, mest for å forhindre svinn og at frukten skal holde seg fin.

Det er også sånn at jeg blir betalt en halvtime over, ikke mer, regner med de fleste her tenker det er uaktuelt og jobbe gratis etter halv 11 på en lørdag.

Sett bortifra det så skal de ansatte i butikken gjøre alt de kan for å dekke behovet til kunden ved forespørsel og behandle alle kunder med respekt. Det er vanlig kundeservice, klarer de ikke det så er ledelsen i butikken veldig interessert i å vite dette, så si ifra.

Sure og frekke ansatte har ingenting i en butikk å gjøre, men det gjelder også kunden tenker jeg. Vi er alle mennesker under samme tak.
Vis hele sitatet...
Nei, det er på ingen tenkelig måte frekt å stille spørsmål ved at varene fjernes fra butikken en halvtime før stengetid. For en kunde uten kjennskap til bransjen gir det ingen mening å fjerne viktige varegrupper mens butikken fremdeles er åpen.

Praksisen er i seg selv elendig og det er en dårlig butikkleder som legger opp til det. Du har krav på betaling så lenge du er på jobb. Hvis du blir pålagt oppgaver som tar lengre tid enn du får betalt for må arbeidsgiver velge om du skal få betalt ekstra eller om arbeidsoppgavene skal vente til neste dag. Ingen forventer at du skal jobbe gratis (kanskje med unntak av enkelte arbeidsgivere), spesielt ikke kundene...

Det er ikke "frekt" å fjerne varene, før stengetid, det er bare dårlig praksis. Den lokale Rimi butikken her fjernet alle brødene tilsvarende før stengetid en gang jeg var sent ute, og da måtte vi ha en aldri så liten samtale om helt grunnleggende butikkdrift.

Når det gjelder butikkansattes holdninger og oppførsel er det ingen tvil. Den grunnleggende regelen er at kunden alltid er nr1 fokus. Oppførsel, holdning og utstråling fra ansatte skal reflektere det. Det er riktignok enkelte butikkkonsepter som avviker fra grunnregelen, men da er det gjennomført og gjennomtenkt.

Man skal ikke ha studert mye handel for å se sammenhengen mellom hyggelige smilende ansatte og økt omsetning. Spesielt gjelder det naturligvis butikker med mer personlig service som elektrohandel, klær, sko etc, men også en helt ordinær matbutikk vil det gjøre klare utslag.