Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3811
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lenge etter dommen er satt får jeg innkalling til soning? Fikk dom forrige uke. Håper ikke det kan ta et halvt år og mer.. Går det an å fremskynde det evn hvordan? Og hvor lang tid fra innkalling til soning går det mtp å si opp leilighet osv? Jeg er jente forresten hvis det har noe å si og venter en lang straff på flere år vil bare få det overstått
Anonym bruker
"Lysten Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kan ta litt tid. Fikk min dom i juli og måtte til soning året etter, i mars. Men jeg er mann, og det kan ha med soningsplasser å gjøre at det tok såpass tid. Når jeg fikk papiret om innkalling til soning så var det en måned fra papiret kom til jeg skulle inn. Tror desverre ikke det går an å forskyne det, i verstefall må du ta kontakt med fengslet/kriminalomsorgen når du mottar brevet. Lykketil med soning.
Anonym bruker
"Lysten Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mente å fremskyve, ikke forskyne. Autocorrect.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Oi det var lenge Finnes det noen organisasjon eller lignende man kan ta kontakt med for spørsmål om dette og lignende?
Jeg har akuratt tatt opp noen fag i voksenopplæring for å starte på universitetet til høsten så vil inn før det, for kjipt å studere og bare gå å vente på at det blir avbrutt av et brev i posten om soning..
Om man får innkallelse bare 1 mnd før rekker man jo ikke å si opp leilighet og forberede seg psykisk, som betyr at jeg må hele tiden gå å vente innkallelsen psykisk i kanskje et år til da Har vært jævlig nok å vente to år på dommen. Føler jeg aldri blir ferdig med dette og skulle gjerne hatt noen å snakke med for det tynger meg så mye at jeg vurderer å bare stikke av til utlandet for godt for å ha et normalt og bekymringsfritt liv istedet for bare å vente vente og aldri vite noe om fremtiden
Kriminalomsorgen v/nærmeste region der du bor kaller inn til soning så snart som mulig etter at påtalemyndigheten har sendt fullbyrdingsordre. Denne sendes når dommen er rettskraftig. Innkalling til soning kan ikke settes til mer enn 60 dager etter at kriminalomsorgen har fått dommen. Altså innen 2 mnd. Og tidligst 3 uker. MEN unntak ved, det er alltid ett men;
-Skal det sones alternativt, som elektronisk kontroll, behandling etc, vil man komme over 60 dager.
-andre spes saker rundt dommen eller deg, som ikke gjør det mulig å innkalle deg før 60 dager er gått.
-og så klart soningskø

Du skal uansett få ett brev fra regionen om event noe av dette.

Du har også mulighet til å søke om soning så snart som mulig selv. Da tar du direkte kontakt med region der du bor, og avtaler der direkte soning. Det som er bak delen, er at du må ta i mot plass der det er ledig. Dvs, bor du i Sandefjord, kan du risikere å måtte ta i mot plass i Vardø. Siden du er jente, så begrenses mulighetene litt på hvor du kan bli sendt. Er ikke så mange fengsel å velge mellom da. Pr i dag er det kun 5 rene kvinnefengsler.

Lykke til!
Du må søke om å få studere mens du sitter inne. Om du får lov så blir jo hele oppholdet som et studieløp å regne for deg. Flere års fengsel så da kan du jo komme ut med en bachelor eller mastergrad. Det bør jo være veldig enkelt å få til om du alt er innrullert ved universitet. Du får perm til eksamen. Se stort på det. Du kommer ut av fengsel om noen år med en universitetsgrad om du står på. Null studielån og er klar til å gå rett i jobb. Lykke til, dette klarer du.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Om du ønsker inn fortest mulig, ring kriminalomsorgen...

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Oi det var lenge Finnes det noen organisasjon eller lignende man kan ta kontakt med for spørsmål om dette og lignende?
Jeg har akuratt tatt opp noen fag i voksenopplæring for å starte på universitetet til høsten så vil inn før det, for kjipt å studere og bare gå å vente på at det blir avbrutt av et brev i posten om soning..
Om man får innkallelse bare 1 mnd før rekker man jo ikke å si opp leilighet og forberede seg psykisk, som betyr at jeg må hele tiden gå å vente innkallelsen psykisk i kanskje et år til da Har vært jævlig nok å vente to år på dommen. Føler jeg aldri blir ferdig med dette og skulle gjerne hatt noen å snakke med for det tynger meg så mye at jeg vurderer å bare stikke av til utlandet for godt for å ha et normalt og bekymringsfritt liv istedet for bare å vente vente og aldri vite noe om fremtiden
Vis hele sitatet...
Send meg gjerne en pm. Jeg kjenner flere jenter som sitter inne, spørs hvor du skal.
Tror kanskje jeg har deg på Facebook, det du forteller ligner litt på ei jeg har pratet med der
Sist endret av Btyven; 12. august 2018 kl. 16:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.