Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2832
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
"Fellesbetegnelsen på stoffer som kan endre bevisstheten eller sansene, blant annet ved å påvirke serotoninreseptorene. Ved store doser kan dette gi hallusinasjoner. "

Alexander Shulgin, Amanda Feilding, Humphry Osmond og en rekke andre har vært store på å fronte dette med å undersøke hvordan psykedelika påvirker sinnet, hvordan det kan brukes i behandling m.m. både på godt og vondt.


Menneskets bånd til rus, psykedelika og en flukt inn til sitt eget sinn har foregått gjennom alle tider i større og mindre grad. Vi fra Norden kan gjerne skryte på oss at våre "forfredre", vikingene hadde berserk krigere som ble sagt til å ha inntatt større mengder for å så "gå berserk" som navnet gjerne tilsier.

Dette emnet har fattet en stor interesse hos meg. En interesse jeg føler jeg må ta et dypdykk i, sulten på svar.

Jeg har ikke så lang fartstid med psykedelika, annet enn at jeg ble introdusert for en utrolig spennende gjeng mennesker i april 2016. Disse individene hadde ulike personligheter og mange veldig ulike liv. Allikevel hadde de i alle fall èn veldig tydelig felles ting - interessen for psykedelika / rusmidler.

Jeg hadde aldri tidligere vært inne blandt en slik gjeng hvor det var sosialt akseptert og helt åpent å ha et forhold til rus. Dette var selvfølgelig nytt og spennende og gjorde også at jeg kunne akseptere min egen økende interesse for dette. Det var som om glør ble om til flamme. Jeg hadde undret og lest om emnet tidligere, men ville nå fortsette veien videre til å prøve det ut.

Snaut over ett år har passert siden vårt møte og jeg har fått oppleve artige og innsiktsrike stunder. Mest minneverdig må en tur på sopp ha blitt, for etter denne endret sinnet mitt seg drastisk. Jeg vurderte å skrive en triprapport kort tid etterpå, men det var ganske overveldende hva jeg hadde opplevd underveis. Det var totalt ulikt hva jeg hadde blitt fortalt i regi av skole, helsesøstere, leger o.l som alle var finansiert av staten. Det var rett og slett som om jeg hadde mottatt helt blind propaganda, basert på uvitenhet og dumskap. Som om det var vranghet som prøvde å sette gjerde mellom oss unge og det å utforske vårt eget.

Tidligere hadde jeg kun vært bortil den typen brukere som bruker rusmidler for å komme "bort" fra virkeligheten, numme ned kroppen o.l. Min gradvise vei med disse menneskene drepte de fordommer jeg hadde hatt og den tanken om at det var skittent.

For å sette strek for denne lange, sikkert kjedelige klisjèen nevner jeg det at jeg gikk fra å ha et noe dystert syn på ting, et stort materialistisk behov og store overdrevne visjoner om penger og suksess til å bli langt mer jordnær, levende i nuet og et stort ønske om å heller bidra til å gjøre min egen og andres hverdag noe bedre.

Merker jeg nå kanskje skriver overdrevent langt om noe som sannsynligvis ikke er interessant for andre så skal prøve å korte ned for å øke sannsynligheten for å kanskje få de svar jeg søker med denne posten.

Jeg har gått til innkjøp av diverse psykedelika. Hvilke typer velger jeg å ikke spesifisere. Noe av det har jeg selv prøvd, samt andre rundt meg. Noe av det vet jeg med sikkerhet at hverken jeg eller andre rundt meg har prøvd enda. Dog vet jeg at det er en felles lyst til å prøve ut dette og kanskje også dykke litt i dybden rundt det.

Jeg har på hobbybasis lyst til å gjennomføre et prosjekt innen slutten av sommeren der jeg analyserer og følger med på hvordan dette vil påvirke ulike mennesker.

Ulike doser, ulike settinger og med ulike mål og håp for trippen.

Det jeg sliter med å forstå er hva slags fremgangsmåter som da er mulige. Jeg ønsker ikke noe stipend eller støtte fra staten, så det vil tvilsomt bli allverdens avansert og banebrytende. Det er mer snakk om en studie for å gi meg selv noen svar, drepe tid og bare kanskje poste her som en litt mer gjennomført rapport, hvis det skulle være interesse for det.

Hvordan går jeg frem for å få dette svart på hvitt og hvordan kan dette gjøres best mulig i praksis? Er det noen metoder en kan hente inspirasjon fra? Mulig jeg er flinkere til å skrive svada enn jeg er til å google, for nå har jeg lett etter lignende og hvilke fremgangsmåter de har brukt. Primært har jeg prøvd å finne ut av Shulgin, men finner i grunn mest tåkelagte tekster om mannen og hva han bedrev.

Jeg beklager på forhånd for hvor langt og rotete dette er, men jeg satt nå i mitt eget tankekaos og dagdrømte, så jeg ser helst å bli spart for korrektur og hvordan posten kunne sett ut.
Sist endret av Adeith; 22. mai 2017 kl. 11:56.
Sitat av Adeith Vis innlegg
"Fellesbetegnelsen på stoffer som kan endre bevisstheten eller sansene, blant annet ved å påvirke serotoninreseptorene. Ved store doser kan dette gi hallusinasjoner. "
Vis hele sitatet...
Dette punktet er tydeligvis det man vet minst om - akkurat hvordan f.eks. tryptaminer virker på og i hjernen, rent kjemisk.

Det må jo sies at det virker vanskelig å skulle forske på psykedelika
så lenge det er ulovlig, og tydeligvis stigmatiserende for
eventuelle forskere som fremsetter ønsker om å gjøre dette.

Vi fra Norden kan gjerne skryte på oss at våre "forfredre", vikingene hadde berserk krigere som ble sagt til å ha inntatt større mengder for å så "gå berserk" som navnet gjerne tilsier.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som tyder på at vikingene eller andre nordboer har inntatt
sopp - hverken fluesopp eller fleinsopp. Dette er en myte som stammer fra
den svenske teologen og naturforskeren Samuel Ödmann (1750 - 1829.
Han mente det var en mulighet for at de såkalte berserkerne inntok rød
fluesopp ettersom han kjente til slik praksis blant sjamaner i sibirske
reindriftsstammer. Det ble aldri fremlagt noe forskning på området.
Det er heller ingenting som tyder på at man i vår del av verden har kjent
til eksistensen av hallusinogen sopp før i det 20. århundre - muligens med
unntak av noen få "forgiftninger" - så som da en engelsk familie uvitende
inntok spiss fleinsopp som en del av frokosten i 1799.

Faktum er at befolkningen i nord- og vestlige deler av Europa tradisjonelt
sett har unngått sopp generelt, og at interessen for sopp i våre områder, både
i kulinarisk og psykoaktivt henseende, er av relativt ny dato.

En bok jeg virkelig anbefaler er Valentina og R. Gordon Wasson's
"Mushrooms, Russia and History" som i to bind tar for seg
kulturelle og tradisjonelle aspekter rundt sopp generelt, og flue-
og fleinsopper spesielt. Særlig spennende er R. Gordon Wasson
sine beskrivelser av hans første turer til Huautla de Jimenez i
Oaxaca, Mexico, på 50-tallet, da han møtte sjamanen Maria Sabina
og ble introdusert for psilocybin.

En forkortet utgave av nevnte kapittel ble publisert i LIFE magazine i 1957:

http://www.imaginaria.org/wasson/life.htm