Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3032
Hei! Kjøpte en IPhone SE 16gb til samboeren min på Expert idag. Da jeg kom hjem å satt i SIM kort så vi at det var merkelig mange spill inne på mobilen. Etter litt mer sjekking så vi at det var 1,6 GB med bilder av noen barn og voksene fra forskjellige steder i amerika. I siste oppringte nummer loggen, var det en del oppringte amerikanske nummer. I kalenderen var det masse oppføringer som "piano Practice" og andre aktiviteter. I tillegg var det kontakter i kontaktlisten med amerikanske navn som vinikkenhar noe med å gjøre.

Telefonen ble altså kjøpt som ny i en Expert butikk. Hva har skjedd?! Vi snakker ikke om 10-15 demobilder men 3-400 bilder og 30-50 videoer fra amerika.. Vi fikk heller ikke til å laste ned apper fra AppStore. Prøvde å logge inn og ut og slå av og på telefonen. Logget inn med hennes ID (hun har iPhone fra før).
Pensjonert Skaper
Vet at Apple tar inn gamle iPhoner og tilbakestiller dem, skifter batteri osv for så å selge dem som "brukt før".
Kunne jo være en av dem som de har vært litt for kjapp med og glemt å tilbakestille.
Men da må den isåfall være solgt som "brukt før" og ikke ny (billigere, like bra).

Dersom du trodde du kjøpte en helt ny, ubrukt telefon men fikk telefonen til en stakkars amerikaner som trodde den var destruert eller i det minste tilbakestilt sitter du på en bombe for Apple her. Lite pinlig for dem om det skulle bli avslørt at de selger gamle telefoner som nye.
Ja altså helt oppriktig. Dette skulle være en ny telefon. Esken var plastet og allting. Men merkelig nok fulgte det ikke med det verktøyet for å ta ut og inn sim kort? Og det var ingen form for ark med tekst i esken (hverken garanti eller 1,2,3 startup guide). Hva bør jeg gjøre? Skal jeg kontakte Apple eller bare levere tilbake til butikken? Eller mente du type avis? For den familien er det jo litt ekkelt, for det var massevis av kalender oppføringer med møter og planer og hva de skulle gjøre. Kunne jo prøvd å ringe noen av numrene som er i oppringt-listen å fått nummeret til de som har hatt den før..
Pensjonert Skaper
Du kunne absolutt tatt kontakt med noen av dem ja. Familien har jo en rett til å vite at de er å en iPhone på andre siden av jorda.
Ellers iallfall få bytta den på butikken du kjøpte den på. Om de lager noe stress er det jo bare å true med å gå til avisa. :P Men tilbakestill telefonen før du gjør det isåfall, så ikke en annen ender opp med å kjøpe samme familie.

Kort guide for å slette alt (fra http://www.dinside.no/mobil/slik-kla...-salg/61257290 )

Gå til Innstillinger > Generelt.
Bla helt nederst og trykk på Nullstill.
Trykk så på Slett alt innhold og alle innstillinger.
Hvis du har en kodelås, må du taste inn den.
Etter det er gjort, vil du bli spurt en siste gang om du vil slette alle dataene dine.
Trykk på Slett iPhone.
Hvorfor i alle dager skal du slette denne og ta den i bruk hvis du har betalt full pris for den?

Denne bør du jo levere inn med en gang, og kreve en ny.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skal du slette denne og ta den i bruk hvis du har betalt full pris for den?

Denne bør du jo levere inn med en gang, og kreve en ny.
Vis hele sitatet...
Enig, dersom du har kjøpt telefonen som "ny" har du krav på ny og lever tilbake denne. Er dumt å tilbakestille den hvis du skulle trenge bevis.
Anbefaler heller å først gå til media for at de skal få en smekk på lanken. Dette skjer ofte bevisst av disse butikkene.
http://www.tv2.no/a/5999554/
http://www.tv2.no/a/7302187/
Sist endret av trikker95; 7. september 2016 kl. 13:44.
Dette er det jo Apple som står får, er jo ikke gammelt nytt at telefoner blir solgt som refurbish vare som skal framstilles som ny, så her har nok "middleman "/ verkstedet Apple benytter glemt å nullstille telefonen.
Om varen var merket som ny og ikke b vare så går du bare tilbake til butikken og bytter den mot en splitter ny en. Expert har før solgt brukte varer som "nye". Uansett har du jo 30 dagers returrett.
Pensjonert Skaper
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skal du slette denne og ta den i bruk hvis du har betalt full pris for den?

Denne bør du jo levere inn med en gang, og kreve en ny.
Vis hele sitatet...
Tenkte jo ikke akkuratt på å ta den i bruk da, men heller nullstille den før den leveres inn slik at denne familien fra amerika slipper å havne i hendene på enda en ny person. Dersom noen hadde funnet alle mine bilder på en telefon de kjøpte hadde jeg satt pris på om de sletta de før de leverte den tilbake. Stoler ikke på at folka i butikken gjør det uansett.

Ny får man nok uansett sålenge det er helt tydelig at den ikke er ny, og når det mangler både brukerveiledning og alt annet som skulle vært i esken er ikke det vanskelig å bevise.
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Tenkte jo ikke akkuratt på å ta den i bruk da, men heller nullstille den før den leveres inn slik at denne familien fra amerika slipper å havne i hendene på enda en ny person. Dersom noen hadde funnet alle mine bilder på en telefon de kjøpte hadde jeg satt pris på om de sletta de før de leverte den tilbake. Stoler ikke på at folka i butikken gjør det uansett.

Ny får man nok uansett sålenge det er helt tydelig at den ikke er ny, og når det mangler både brukerveiledning og alt annet som skulle vært i esken er ikke det vanskelig å bevise.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men det er bedre å levere den inn igjen til forretningen med alle bildene og informasjon for å gi bevis på at den er brukt før slik at du får en helt ny uansett.. Så kan Expert nullstille telefonen i stedet. De har jo ikke lov til å gi ut telefoner med andres informasjon på uansett så en vet jo at dem kommer til å nullstille telefonen om TS leverer den tilbake.
Sist endret av slappegodt; 7. september 2016 kl. 15:56.
Det vist seg at dette var en demo telefon som ble gitt til meg ved feiltagelse. Likevel litt rart med de bildene og kalenderoppføringene. Kan hende det er reklamasjon som er sendt inn, og så skulle den brukes som demo telefon, og så har man glemt å slette innholdet. Endte med å kjøpe iPhone 6s på Elkjøp, sa jeg kom på at Expert kjørte skrytekampanje på at dem hadde sagt opp over 100 ansatte slik at de kunne tilby billigere produkter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Afaik har demotelefonane til apple en del bilder og shit for å vise kva telefonen kan i butikken, så tipper det kan vere det som var på telefonen?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hei, Zub_Zer0! Bor du tilfeldigvis nært Stavanger?
litt off topic, men litt rart å kjøpe en ny iPhone idag? iPhone 7 ble akkurat visst frem, prisene bruker jo da å synke litt på de eldre modellene?
Prisen på SE endret seg ikke, den er bare et halvt år gammel.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Det vist seg at dette var en demo telefon som ble gitt til meg ved feiltagelse. Likevel litt rart med de bildene og kalenderoppføringene. Kan hende det er reklamasjon som er sendt inn, og så skulle den brukes som demo telefon, og så har man glemt å slette innholdet. Endte med å kjøpe iPhone 6s på Elkjøp, sa jeg kom på at Expert kjørte skrytekampanje på at dem hadde sagt opp over 100 ansatte slik at de kunne tilby billigere produkter.
Vis hele sitatet...
Lever den tilbake, det kommer ny iPhone om en uke. Da får du ny og bedre mobil til samme pris.
Grossie, hvilken ny og bedre telefon får man til prisen av en iPhone SE 16GB?
Sist endret av fuzzy76; 9. september 2016 kl. 12:39.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Grossie, hvilken ny og bedre telefon får man til prisen av en iPhone SE 16GB?
Vis hele sitatet...
TS skriver følgende:

"Endte med å kjøpe iPhone 6s på Elkjøp, sa jeg kom på at Expert kjørte skrytekampanje på at dem hadde sagt opp over 100 ansatte slik at de kunne tilby billigere produkter."
Oh, my bad. Beklager
Proff skeptiker.
Jeg ser for meg at dette er en demo telefon som har stått i butikken, dette er telefoner som kommer med alt dette du sier i første post.
Jeg er selger i en annen butikk. Det er ikke vanlig å selge denne versjonen. Så telefonen har aldri vært brukt av en kunde tidligere, men rett og slett en demo telefon