Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 9261
Sitter pr dags dato med et lite fjell regninger som jeg sliter med å betale på (ca 20 000,- totalt).
Inntektsmessig har jeg bare dagpenger (ca 9900 pr mnd).

Så I litt desperasjon tyr jeg til dere ''freaker'' for litt råd og veiledning da det offentlige har stillt seg helt på bakbena for å hjelpe.

Forbrukslån kunne vært en mulighet hadde det ikke vært for at noen av regningene nå ligger faretruende nær inkasso (så den løsningen går ikke)

Lån av familie/venner er vel også ganske utelukket da de ikke sitter på noen særlig formue

Og jobb... ja det søker jeg men det vil ikke gi noen rask løsning da jeg ikke har mye utdanning eller erfaring (ergo vil jeg bli stående med mintelønn uansett) :s

Så hvilke løsninger har jeg ?

til admin : Flytt eller steng tråden om det er behov.
Om du har muligheten så anbefaler jeg deg og skaffe deg en liten jobb og gå til banken og se om de har noen løsninger får dette..
Om / Når du får en liten jobb ville jeg anbefale og skaffe deg en utdannelse som kan hjelpe deg. All utdannelse er bedre enn ingen!
Sist endret av Vod0; 27. april 2011 kl. 13:29.
20000 er jo ikke mye, ring til dem du skylder og forklar situasjonen, spør om å få dele opp betalingene, evnt hør med gjelsrådgivningen i komunen din også fortell nav om problemet..., lykke til
heh 20000 er kansje ikke så alt for mye.
Får vel bare ta og manne meg opp, bite i det sure eplet og ringe rundt.
20,000 er ikke så alt for ille nei, men ta nå for guds skyld tak i det med en gang!
Har kompiser med godt over 200,000 i gjeld, som fortsatt jobber hver måned og får nesten hele lønna spist opp av inkassoselskaper hver utbetaling.. Ikke særlig motiverende!
http://www.debitnor.no/?gclid=CKreg-...Fca-zAodpWWKBA
Du finner mere med et google søk på "Gjeld løsninger" osv..
du kan jo prøve å ringe til de firmaene du har regninger hos og forklare situasjonen, kan hende du får litt lenger tid på å betale de. sånn at du kan fokusere på å skaffe deg jobb...

hvor store utgifter har du per måned? hvor gammel er du?
20000 er ikke så mye egentlig, kjøp billig mat, ris er godt og veldig billig, kjøp sånn gohelg mat hos kiwi til 17 kroner. da har du ett sunt måltid til ca 20.kroner.
brød får du til en femmer, knekkebrød koster 12 kroner for en stor pakke. syltetøy er billig 10kroner?

spar på alt du kommer på i noen måneder så blir du kvitt gjelden fort.
1. Få en oversikt over alt du skyller, og til hvem. Og alt du eier!

2. Selg ting du ikke bruker.

3. Kontakt alle kreditorer for betalingsplan.

4. Hvis det kun er faretruende nær inkasso, men du ikke har fått noen betalingsannmerkning enda kan det være lurt å kontakte banken din for en samtale og eventuelt et forbrukslån. Her er det viktig at du kommer forberedt, lag en skisse over den økonomiske situasjonen din og hvordan du i løp av x antall mnd skal klare å gjøre opp for deg.

5. Plukk med deg tilbudsavisene fra butikkene i nærområdet. Spis og bo billig i noen mnd! Både Ica Maxi og Coop OBS har stort ti kronersmarked denne uka. Lag maten fra bunn av, så får du i deg de næringstoffene du trenger, det er billig og så mye bedre enn alle halvfabrikater.

6. Se noen episoder av Luxusfellen! Jeg tuller ikke når jeg sier dette, du får faktisk mange gode råd herfra.
Sitat av MasterCorruptor Vis innlegg
heh 20000 er kansje ikke så alt for mye.
Får vel bare ta og manne meg opp, bite i det sure eplet og ringe rundt.
Vis hele sitatet...
bedre det enn å få inkasso anmerkninger og at gjelden flyr til himmels, du kan jo høre med nav/komunen om dem låner deg pengene?, vet ikke om dem gjør dette, men skader ikke å spørre..
Sitat av kimmarn Vis innlegg
du kan jo prøve å ringe til de firmaene du har regninger hos og forklare situasjonen, kan hende du får litt lenger tid på å betale de. sånn at du kan fokusere på å skaffe deg jobb...

hvor store utgifter har du per måned? hvor gammel er du?
20000 er ikke så mye egentlig, kjøp billig mat, ris er godt og veldig billig, kjøp sånn gohelg mat hos kiwi til 17 kroner. da har du ett sunt måltid til ca 20.kroner.
brød får du til en femmer, knekkebrød koster 12 kroner for en stor pakke. syltetøy er billig 10kroner?

spar på alt du kommer på i noen måneder så blir du kvitt gjelden fort.
Vis hele sitatet...
nesten ikke næring i brød til 5 kroner, og det resulterer i at du spiser mere, bedre å bake grov brød/rundstykker selv, kan fryses og er lett å lage
20.000 virker kanskje mye før du har begynt å betale, men det går overraskende fort. Som tidligere nevnt i tråden, skriv ned alt du skylder. Når er forfallsdato? Hvem skylder du de til? Hvor mye?

Når du har en oversikt kan du sette deg ned å sortere hva som haster, og hva som ikke haster. Regn ut hvor mye du har råd til å betale i måneden, og lag din egen nedbetalingsplan. Ring rundt til alle du skylder penger og si at du ikke kan betale med mindre det blir utsatt/delt opp. Skriv ned alle datoene du får lønning, regn ut, og fortell NÅR du kan begynne å betale.

Utenom det gir noen arbeidsgivere ut private lån. Det kan lønne seg å høre etter, men det er jo ingen permanent løsning.

Det suger sikkelig å skylde masse penger, men med en gang man har en plan over det er det overraskende hvor godt det føles. Så bare begynn.
arbeidet er i gang.
Fyller ut hos DebiNor og ser hva de kan bidra med.

Ellers så ligger det litt mer i den private situasjonen min som jeg ikke ønsker å legge ut her... er ikke singel for å si det sånn.

Ang. matrådene så er de helt ypperlige (takker mye for de !)

Holder et øye med tråden og oppdaterer litt etterhvert, så ser vi hvordan dette går.

Takker utrolig mye for alle tips, råd og pekefingre !
Keep us posted. Spen å høre hvordan folk kommer seg gjennom slikt, og så er det bra å lese for andre som kan være i samme situasjon. Lykke til
Ring luksusfellen DD
Når jeg gikk på dagpenger og hadde liten inntekt, kunne NAV skrive et "kundekort" eller noe hvor det sto hva jeg hadde inn og hva jeg hadde ut..Dette papiret kunne jeg sende til hvem enn det skulle være og de fryste regningene mine til jeg var kommet på beina igjen... Vet ikke om det er noe de enda gjør, men verdt å spørre, det er skikkelig nedverdigende å ringe rundt selv om man er skyld i det selv og bla bla bla..
Sitter selv med 100k i lån (Kanskje ikkje så ille som regninger, men..) , og er arbeidsløs, kjempe morsomt må eg si...
been there. Makaroni koster 10kr pakken så om du spiser som meg så blir det 1/2 pakke (5kr) + 2 gilde grillpølser (4kr stk) som utgjør en annen nokså billig middag.

Har ikke hatt jobb tidl sånn at det eventuelt er skattepenger / feriepenger på vei?

Hvis ikke må du enten i bank/finansieringsinstans og hente ut penger for å dekke inkassogjeld eller så må du asap zulu få en betalingsordning med de du er skyldig penger. En ting som er verdt å ha i bakhodet er at de som sitter på tlf hos lindorff/etc ikke er ute etter å bite av deg hodet, de er faktisk ganske så samarbeidsvillige
Ville bare si dette; Ikke tegn forbrukslån. Kom heller til en avtale om nedbetaling med kreditor. Forbrukslån har gjerne nærmere 30% rente, og burde etter mitt syn vært ulovlig.
Ok... fant ingen rediger knapp til førsteposten min :s
Satt meg ned med ''konemor'' og gikk igjennom inntekter vs faste utgifter.

Vi har en samlet inntekt på 13700,- pr mnd. Vi får husleie og strøm dekket av sosialkontoret (utgjør nærmere 9500,- pr mnd!).
Så så vi over de resterende faste utgiftene og kom frem til at vi har 4540,- pr mnd i tillegg til husleie og strøm.

Hva er det da som sluker de resterende 9000 ?!??!?
Litt mer graving og selvransakelse viste at vi bruker nesten 7500,- på mat pr mnd o_O

Så vi vet dermed hvor problemet ligger.

Da gjenstår bare telefoner til de vi skylder penger og å få igang noen avtaler der. Lurer på hvordan det går da vi skylder penger på de faste utgiftene (ikke husleie, strøm eller forsikring. Men barnehage, telefaen, gammal strøm osv)

Ps : ''konemor'' gikk med på å dele dette med dere

*Edit*
Sitat av caperno Vis innlegg
Ville bare si dette; Ikke tegn forbrukslån. Kom heller til en avtale om nedbetaling med kreditor. Forbrukslån har gjerne nærmere 30% rente, og burde etter mitt syn vært ulovlig.
Vis hele sitatet...
Ja vi så på forbrukslån og fant fort ut at vi ville hatt store problemer bare med å nedbetale de månedlige rentene.
Sist endret av MasterCorruptor; 27. april 2011 kl. 14:27.
barnhage kan du søke om å få dekt av nav eller barnevernet, gammel strømregning hjelper nok nav deg med, hvertfall siden du har barn
Nav betalte gamle strømregningene mine en gang, strømselskapet kutta strømmen, nav betalte regninga på nesten 18k..., må nesten danse litt når jeg tenker på det he he, Men jeg måtte desverre betale dem tilbake i bittesmå avdrag..
Hehe vi er ikke helt der enda. Men skal absolutt purre på saksbehandler på nav om dette (ikke i dag, da de har ''telefonfri dag'')
Telefonfri dag wtf? Hvor lite er dette kontoret hos dere egentlig?
Vet ikke om dette er kun her i bergen de utøver dette tullet eller i hele norge =)
Men hver onsdag drar de ut alle telefoner untatt på sentralbordet og på tordag går alle i ''møter''
Sist endret av MasterCorruptor; 27. april 2011 kl. 15:07.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Høres veldig ut som NAV etter mine erfaringer hvertfall..

Bra du er på saken, slike ting løser seg ikke av seg selv! Det ikke verre en å sette seg ned å grave litt og ta noen telefoner. De aller fleste som skal ha penger av deg bør være interesserte i å tegne en nedbetalingsplan, da får de jo pengene sine og alle er fornøyde.

Apoxi
Når det kommer til mat bør dere kutte brutalt ned og heller lage alt fra grunnen av.

Sett gjerne opp ukentlig plan for hva dere vil spise uke til uke og ha en handledag, impulskjøp tar nok mye av handlingen. Start å ta imot på kvitteringer og studer hva dere faktisk har handlet. Gjerne sett opp oversikt hvor dere noterer dette fra gang til gang. På denne måten har dere stålkontroll på hvor pengene går, og hva dere kan kutte ned på.

Du får kjøpt 5kg sekker med ris for under kr. 20,-. 2kg kylling får du kjøpt for cirka. kr. 180,-. Poteter koster heller ikke mye. Kutt fastfood, og finn billigere butikker å handle i.
Ja vi har desverre en alt for dyr butikk i umiddelbar nærhet. Så det har vært alt for lett å bare stikke bort når vi trenger noe.
Jobb svart ved siden av dagpengene.
Vikarbyråer er gjerne greie til å gi folk jobb. Vet ikke om det vil gi deg mer inntekt enn sosialstønad uansett, men det viser ihvertfall initiativ
Du kan søke sosiallån - Igjen, som andre sier, ta kontakt med NAV for dette. Lykke til

Edit: Dette er selvfølgelig ikke en langsiktig løsning. Sett opp et skikkelig budsjett og gjør innkjøp (planlegg) på rema.
Sist endret av pidget; 27. april 2011 kl. 17:14.
Kanskje ikke en mulighet for deg siden du har så lite inntekt. Men jeg vet en del banker opperer med kredittkort med opptill 55dagers rentefri nedbetaling. Så om du først skaffer deg 1 kort, betaler alt av gjeld med det.

Så betaler du det du kan i 55dager. og skaffer deg ett nytt ett fra en annen bank betaler resterende gjeld på andre kortet. Gjør man dette 3 ganger vil du jo ha 165 dager gratis til å betale lånet. (+ gebyr på ca 250 per kort).

Det jo en selfølge at du er "flink" økonmisk, kan fort få enda større gjeld om du bruker kortet til annet.

Virker som en litt stressende løsning, men å få kredittkort den dag i dag er ikke mye vanskelig.

kan f.eks begynne med skadiabanken sitt
Kredittkortselskapene har sikret seg der. Rentefri periode gjelder kun på kjøp i butikk. Betaler du regninger eller et kort med et annet vil det løpe renter i fra dag 1.
Sliter med samme selv...Snakk med en gjeldsrådgiver,les sparetips, og for all del IKKE vær redd for å ringe kreditorer å snakk med dem og forklar situasjonen. De er som regel veldig behjelpelige. Forbrukslån når man allerede sliter er vel noe av det dummeste man kan gjøre...se på gjengen i luksusfellen...
Lev på first price nudler en stund og se hvor mye du har spart inn
Jeg vil anbefale å sette opp et enkelt budsjett og regnskap. Et visst regnskap ser det ut som du har på plass, men jeg ville gjerne delt dette opp enda mer detaljert. Sett opp budsjett for hvor mye du kan bruke på hva, og hvor mye dette blir pr. dag. Betal en fast sum med en gang pengene er på konto, for det er mye enklere å være sparsom når du har lite penger, enn når kontoen er "full".
Prøv å ha som regel å aldri handle noe du ikke først har satt opp på handleliste hjemme(på full mage) Mye å spare på et så simpelt "triks"
Ja... Da fikk jeg en telefon fra DebitNor og pratet en god stund med en utrolig hyggelig mann der.
Endte opp med utrolig mye tips, triks og lure saker.

Har dog enda ikke ringt til de forskjellige kreditorene (fy skamme seg)

Så nå er det definitivt et lys i tunellen =)
skaff deg en jobb. er du etnisk norsk er det kun to grunner til at man går arbeidsledig:

a) du er helt totalt utbrukelig som menneske
b) du gidder ikke

siden du har postet her vil jeg ikke putte deg i kategori a, så da faller man tilbake på det å gidde. jeg skaffer jobb til mennesker hver dag, og når jeg kaller inn nordmenn til intervju så er det 50/50 mulighet for at de ikke en gang gidder å møte, de er "fornøyd" med trygda si. får du deg en fulltidsjobb tjener du lett 20k i mnd, etter skatt blir det ca 5000 kroner mer enn du har i dag.
Sitat av MasterCorruptor Vis innlegg
Sitter pr dags dato med et lite fjell regninger som jeg sliter med å betale på (ca 20 000,- totalt).
Inntektsmessig har jeg bare dagpenger (ca 9900 pr mnd).

Så I litt desperasjon tyr jeg til dere ''freaker'' for litt råd og veiledning da det offentlige har stillt seg helt på bakbena for å hjelpe.

Forbrukslån kunne vært en mulighet hadde det ikke vært for at noen av regningene nå ligger faretruende nær inkasso (så den løsningen går ikke)

Lån av familie/venner er vel også ganske utelukket da de ikke sitter på noen særlig formue

Og jobb... ja det søker jeg men det vil ikke gi noen rask løsning da jeg ikke har mye utdanning eller erfaring (ergo vil jeg bli stående med mintelønn uansett) :s

Så hvilke løsninger har jeg ?

til admin : Flytt eller steng tråden om det er behov.
Vis hele sitatet...
Her synes jeg at jeg burde bidra med en erfaring.

1: Finansiert ny PC gjennom Komplett
2: Finansiert diverse ting, blant annet pistol fra game-on
3: Gått på trynet med kredittkort 10k
4: Lån unge / voksne i DNB Nor, pga førerkort og annen gjeld jeg hadde fra før.

Dette beløpet seg opp til 40000 kroner. Jeg hadde ingen inkassovarsler eller lignede, men klarte ikke å få pengene til å strekke til mat og lignede, kun gjeldnedbetaling.

Først dro jeg til DNB Nor fillialen her jeg bor, og forklarte situasjonen. Dama der sa at hun dessverre ikke kunne gi meg mer lån (Det var hun som ga meg punkt 4), så fuck...

Men så dro jeg til byen der mamma bor, og snakket med henne. Da sa hun at det var en VELDIG grei fyr i DNB Nor fillialen der hun bor. Jeg dro da dit og pratet med ham, forklarte situasjonen, og vips, jeg fikk 50k i lån (Unge / voksne lån det også), og betalte ned ALL gjelda, altså refinansiering. Månedsbeløpet er 1000 kroner, og hittil har det gått fint :-)

Men jeg måtte dog dra hjem og hente MasterCard og klippe det i to foran trynet på ham...
Sitat av veggiss Vis innlegg
skaff deg en jobb. er du etnisk norsk er det kun to grunner til at man går arbeidsledig:

a) du er helt totalt utbrukelig som menneske
b) du gidder ikke

siden du har postet her vil jeg ikke putte deg i kategori a, så da faller man tilbake på det å gidde. jeg skaffer jobb til mennesker hver dag, og når jeg kaller inn nordmenn til intervju så er det 50/50 mulighet for at de ikke en gang gidder å møte, de er "fornøyd" med trygda si. får du deg en fulltidsjobb tjener du lett 20k i mnd, etter skatt blir det ca 5000 kroner mer enn du har i dag.
Vis hele sitatet...
Fair enough. Jeg er med på den.
Det suger å være brutalt ærlig med seg selv
Sist endret av MasterCorruptor; 28. april 2011 kl. 17:18.
Jeg har en bekjent som var i samme situasjon. Han fant ut at den eneste løsningen for god lønn uten utdanning var telefonsalg på provisjon med en liten fastlønn. Problemet var bare at han hatet jobben, som innebar "hat og tiggerfølelse", etter to dager. Dermed prøvde han med en stripe kola, og endte opp med å snakke kundene trill rundt og helt uten snev av angst for telefonen. Dette drev han med en stund og haiet kroner som bare det.
Kanskje ikke en anbefalt fremgangsmåte, men blessed be ....




Sitat av MasterCorruptor Vis innlegg
Sitter pr dags dato med et lite fjell regninger som jeg sliter med å betale på (ca 20 000,- totalt).
Inntektsmessig har jeg bare dagpenger (ca 9900 pr mnd).

Så I litt desperasjon tyr jeg til dere ''freaker'' for litt råd og veiledning da det offentlige har stillt seg helt på bakbena for å hjelpe.

Forbrukslån kunne vært en mulighet hadde det ikke vært for at noen av regningene nå ligger faretruende nær inkasso (så den løsningen går ikke)

Lån av familie/venner er vel også ganske utelukket da de ikke sitter på noen særlig formue

Og jobb... ja det søker jeg men det vil ikke gi noen rask løsning da jeg ikke har mye utdanning eller erfaring (ergo vil jeg bli stående med mintelønn uansett) :s

Så hvilke løsninger har jeg ?

til admin : Flytt eller steng tråden om det er behov.
Vis hele sitatet...