Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1328
Først vil jeg legge ved et innlegg jeg skrev i sommer slik at dere kan få en forståelse av bakgrunnen til mannen jeg nå skal fortelle om: http://freak.no/forum/showpost.php?p...2&postcount=68

En stund etter denne hendelsen bestemte han seg for å la seg avruse.
Der har han vært helt frem til i dag.

Det viser seg imidlertid at når han kommer hjem har kommunen byttet dør (døren hans var helt ødelagt etter innbruddsforsøk osv.), men de har ikke tatt seg tid til å informere fyren som bor der.
Det lå ingen nøkler i postkassen heller og når fyren kom hjem var kommunehuset stengt.
Hans leilighet disponeres av NAV, men eies av kommunen.

Dermed slapp han ut fra avrusning i dag for så å komme hjem til en låst leilighet.
Derfor bestemte han seg for å besøke noen venner i mellomtiden.
Alle vennene han har igjen er narkomane så dette var selvfølgelig ikke et lurt valg, men hva kan man gjøre i en slik situasjon?

Han har tydeligvis ikke klart å motstå sin lyst på rusmidler for halvannen time siden satt jeg her med ostepops og koste meg med å se på UFC 123 da jeg hørte smelling og dunking på utsiden.
Jeg gikk ut på verandaen og fikk øye på naboen som stod på sin egen veranda og prøvde å bryte seg inn i sin "egen" leilighet, og dessuten var han høy som et fjell.
Det var det ingen tvil om da han begynte å bable om alt mulig slags tull og tøys.

Da han omsider klarte å maltraktere døren nok til å komme seg inn viser det seg også at noen har kuttet strømmen til leiligheten hans, mest sannsynlig etter manglende betaling.
I skrivende stund er det åtte minusgrader utenfor og der sitter denne stakkaren i en leilighet uten strøm.
Han har altså ingen mulighet til å dusje, lage mat eller unngå å fryse.
Han fikk låne en pose med telys og en lommelykt av meg slik at han i det minste hadde litt lys.
Med nærmere ettertanke angrer jeg på dette siden han er så ruset som han er, fyren kan jo brenne ned hele huset og alle de andre som bor her.

Jeg må si at dette er helt uakseptable forhold for en mann som skal slippe ut fra flere måneder på avrusning!
Jeg velger å kalle dette for omsorgssvikt på høy plan!

Jeg ser for meg at dersom vi ikke hadde hadde et dysfunksjonelt system, ihvertfall her i byen så ville han ikke ha havnet på kjøret igjen samme dagen som han slipper ut fra avrusning!



Bare for et par uker siden ble en psykisk syk mann drept her i byen som følge av omsorgssvikt fra kommunens side: http://avisenagder.no/index.php?page...tID=9763&sok=1

Jeg har sett meg lei på lignende tilfeller her i byen og derfor ønsker jeg å få tips til hva jeg kan gjøre?

Har man ikke klare rammer og ett fungerende støtteapparat rundt individer som dette, eller fungerer det slik over hele Norge?

Andre synspunkter på saken?
Jeg ville gjettet det dreier seg om kommunikasjonssvikt. Det er mange involvert her (nav, kommunen, elselskapet, avrusningen, naboen din), og disse partene har igjen gjerne hatt flere forskjellige saksbehandlere i løpet av tidsrommet han var på avrusning.

Du kan jo ringe/skrive kommunen eller avrusningsklinikken, men tipper du ikke får noe annet svar enn "taushetsplikt".

Forøvrig spørr jeg megselv hvor mye de egentlig skal få i hendene, og hva som kan forventes av støtteaparatet. Om en låst dør er årsak nok til at han havnet utpå igjen hadde han nok uansett gjort det rimelig kjapt. Når individer ikke har noen form for viljestyrke selv kan det ikke forventes at støtteapparatet skal klare å avruse dem.

Ser ikke poenget med at støtteapparatet skal henge seg opp i tapte saker når mange sitter i kø for førstegangsbehandling.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg ville gjettet det dreier seg om kommunikasjonssvikt. Det er mange involvert her (nav, kommunen, elselskapet, avrusningen, naboen din), og disse partene har igjen gjerne hatt flere forskjellige saksbehandlere i løpet av tidsrommet han var på avrusning.
Vis hele sitatet...
Meget mulig, men likevel syns jeg ikke dette er godt nok.
Det er ikke første gangen han har blitt behandlet uverdig.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg

Forøvrig spørr jeg megselv hvor mye de egentlig skal få i hendene, og hva som kan forventes av støtteaparatet. Om en låst dør er årsak nok til at han havnet utpå igjen hadde han nok uansett gjort det rimelig kjapt. Når individer ikke har noen form for viljestyrke selv kan det ikke forventes at støtteapparatet skal klare å avruse dem.

Ser ikke poenget med at støtteapparatet skal henge seg opp i tapte saker når mange sitter i kø for førstegangsbehandling.
Vis hele sitatet...
Hvilke kriterier burde oppfylles for å få hjelp?
Skal man begynne med poeng-/rangeringssystemer over hvilke som er de mest ressurssterke narkomane?

Det høres helt feil ut for meg.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Meget mulig, men likevel syns jeg ikke dette er godt nok.
Det er ikke første gangen han har blitt behandlet uverdig.



Hvilke kriterier burde oppfylles for å få hjelp?
Skal man begynne med poeng-/rangeringssystemer over hvilke som er de mest ressurssterke narkomane?

Det høres helt feil ut for meg.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om ressurser, men vilje og holdninger. Jeg vet ikke nok til å uttale meg om din nabo, men jeg har selv vært borti nok narkomane som drar på avrusning uten noe genuint ønske om å bli clean. Disse blir heller aldri det.

Jeg sier ikke at disse ikke skal få noen form for hjelp, vi lever tross alt i en velferdsstat. Men avrusning er dyrt, og det er såvidt jeg vet betydelig kø på mange av disse. Da blir det for dumt å fylle opp plassene med umotiverte narkomane som bare vil ha en pause eller litt tak over hodet.

Men som sagt, jeg uttaler meg på et generelt grunnlag, vet selvsagt ikke om naboen er et av disse tilfellene, dog opplysningene dine så langt tilsier det.
Ja...
Nå står han og ringer på her hos meg og fryser som faen!

Hva i alle dager skal jeg gjøre?
Jeg kan ikke si jeg er spesielt interessert i å ha så rusede personer inn her.

Fins det noen jeg kan ringe til?

Hvis ikke blir jeg vel nødt til å ta fyren inn i natt.
Skjønner at du ikke har lyst å ha han hjemme hos deg, sleng over en skjøteledning fra deg til han og lån han en vifteovn. Du kan også sjekke sikringskapet hans, skal vel være ganske lett å få på strømmen igjen.
i denne kulden kan han fint få overnatte på en celle hos politiet frem til i morgen, når han kan kreve at nav sosial ordner enten at strømmen blir fikset, og/eller midlertidig husvære på hospits frem til strømmen er fikset.
hvis du gidder kan du bli med han til nav og hjelpe ham i å kreve dette. Det hjelper alltid å ha med en normal nykter person. Mindre sjans for uverdig behandling..
Kommunen har ansvar etter lov å sørge for tak over hodet, med varme, til folk som ikke selv kan besørge dette.

forstår godt at du ikke ønsker å la en narkoman du ikke engang kjenner spesielt godt sove på sofaen... det tror jeg de fleste vil forstå. politiet vil nok sørge for at han ikke fryser ihjel over natten tho, ved å la ham overnatte i en celle.
(har lest om mange som har gjort det før rundt forbi i landet på kalde netter når det er krise. ikke at politiet er noe hotell, men de lar ikke folk fryse ihjel de heller!)
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja...
Nå står han og ringer på her hos meg og fryser som faen!

Hva i alle dager skal jeg gjøre?
Jeg kan ikke si jeg er spesielt interessert i å ha så rusede personer inn her.

Fins det noen jeg kan ringe til?

Hvis ikke blir jeg vel nødt til å ta fyren inn i natt.
Vis hele sitatet...
Har hatt nesten samme problemet. En kamerat og meg kjørte vekk en person fra det lokale handlesenteret så han skulle slippe å bli tauet. Det viste seg at han bodde hjemme hos moren som var ca. 80 år og forståelig nok ikke ville ha han inn i huset i den tilstanden. Endte opp med at vi beit i det sure eplet og praiet en politibil vi traff på veien, og de tok han med til byen.

Politiet er nok de du må ringe om noen. Og det er litt surt, men må du så må du. Det er bedre enn at han fryser ihjel, og/eller hoier og holder deg og naboer våken.

Forresten om strømmen bare er plombert i sikringsskapet (tviler) er det en lett sak, men jeg hadde styrt langt unna. Da vil du være ansvarlig (ihvertfall moralsk) for all morro han kan finne på med 220v

Uansett, lykke til -kudos for medmenneskelighet

Edit: En liten ting til. Han høres ganske kjørt og stakkarslig ut denne karen (sikkert snill tho)
Men å ta han inn nå kan fort balle på seg om han ikke har normale venner og støtteapperat.
Kan sammenlignes med å gi katter melk på trappen din, de kommer tilbake .. (erfaringer)
Sist endret av pidget; 25. november 2010 kl. 22:19.
tror også det er kommunikasjons-feil som har forårsaket låst dør og ingen beskjed. det er trist at ettervernet ikke alltid fungerer så bra. ettervernet er en av de viktigste fasene i avrusningen. når de kommer hjem fra avrusning, er de egentlig ikke avruset. de tenker fortsatt mye på rus, og har fortsatt en psykisk sug. man blir ikke kvitt det suget etter 3 måneder på insitiusjon.

når det gjelder behandlingsplasser og hvem som bør få eller ikke, så synes jeg heller vi skal opprette flere rusplasser, enn å prioritere.
det er nok som du sier, mange som "bare" legger seg inn for en pause. for eksempel for å senke toleransen igjen(billigere forbruk en stund etterpå da). men er ikke det fortsatt verdt det? dette er en fase på flere måned hvor vedkommende blir avruset, og har daglig kontakt med helsepersonell og terapaut som kan prøve å hjelpe misbrukeren å innse at det er best å slutte for godt?
det gir iallefall en mye bedre mulighet til å prøve å hjelpe dem til å slutte, enn å bare overse de "tapte" sakene..

det er håp for alle, også de "tapte". mener jeg da.
Det ble til at jeg ringte til politiet.

Under de ti minuttene det tok før politiet kom følte jeg meg som verdens største drittsekk, men det ble mye bedre etter at jeg hørte hvordan responsen ble når han fikk se dem.

Han ble faktisk bare glad og hoppet inn i bilen mens han hutret og frøs.
Sist endret av Knask; 25. november 2010 kl. 22:36.