Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1671
Poenget med fengsel er å rehabilitere fangene slik at de ikke utfører kriminalitet når de slipper ut. Om religion og ulike såkalte spirituelle metoder bidrar til det så ser ikke jeg de store problemene.

Det betenkelige hadde vært om det hadde blitt en slags tvangskonvertering (dette er frivillige tilbud dog) eller enda en måte for religion å få sugerør i statskassen på noe som ikke helt fungerer.
Finfint tiltak dette dersom det er interesse for det. Hvorfor er du skeptisk? Hva er galt med at insatte bruker en måned på meditasjon og ettertanke?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Cikey Vis innlegg
Finfint tiltak dette dersom det er interesse for det. Hvorfor er du skeptisk? Hva er galt med at insatte bruker en måned på meditasjon og ettertanke?
Vis hele sitatet...
Han påpekte den religiøse biten ved det. Det er fullt mulig å meditere og ettertenke uten bruk av fantasifortellinger.
Når de står og holder hverandre i hendene og ber, virker det som om dette opplegget har litt religiøse undertoner.
Men hvis det viser seg at dette ikke er tilfellet og at det virker, så får de kjøre på, så lenge det er et frivillig tilbud.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Han påpekte den religiøse biten ved det. Det er fullt mulig å meditere og ettertenke uten bruk av fantasifortellinger.
Vis hele sitatet...
Det var nok ikke mitt innlegg han kommenterte og trådstarter påpeker ikke noe.

Jeg mener det er helt greit at innsatte tilogmed blir frelst og nykristne hvis det hjelper til at de ikke begår kriminalitet igjen. Og det sier jeg som ateist som egentlig mener religion er tullball og opium for folket. Tilby de kriminelle opiumet for min del.

Sitat av nikons Vis innlegg
Når de står og holder hverandre i hendene og ber, virker det som om dette opplegget har litt religiøse undertoner.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det et problem? Skal fanger nektes kontakt med religion i fengselet?
Sist endret av Kinseek; 24. november 2010 kl. 23:09.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av nikons Vis innlegg
Når de står og holder hverandre i hendene og ber, virker det som om dette opplegget har litt religiøse undertoner.
Vis hele sitatet...
Den biten forstod jeg ikke helt. Det har religiøse undertoner.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Han påpekte den religiøse biten ved det. Det er fullt mulig å meditere og ettertenke uten bruk av fantasifortellinger.
Vis hele sitatet...
Klart man kan, men man kan også bruke fantasifortellinger. Jeg bryr meg strengt tatt ikke hva de bruker eller ikke så lenge det fungerer for dem...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg mener det er helt greit at innsatte tilogmed blir frelst og nykristne hvis det hjelper til at de ikke begår kriminalitet igjen. Og det sier jeg som ateist som egentlig mener religion er tullball og opium for folket. Tilby de kriminelle opiumet for min del.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig med deg der. Fengsler er drevet av staten, og staten skal ikke drive med forkynning.

Hvis dette opplegget blir realisert, tror jeg at det vil bli sterk påvirket av kristendommen, altså forkynning av kristendommen i en statsdrevet institusjon. Staten skal ikke favorisere en religion over en annen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
nikons: Norge har statskirke tho.
Sitat av nikons Vis innlegg
Ikke helt enig med deg der. Fengsler er drevet av staten, og staten skal ikke drive med forkynning.
Vis hele sitatet...
I norge har vi per dags dato statskirke, så per definisjon driver staten forkynning allerede (jeg er enig at den bør skilles)

Innsatte har allerede tilgang på fengselsprester, bønnerom osv. Kloster blir bare et nytt opplegg av samme greie. Mener du at religiøse mennesker skal nektes tilgang til fengsler for å kommunisere med de innsatte? Skal innsatte nektes religion? Hvorfor skal fengselet stille seg imellom fange og prest?

Jeg tror ikke du tenker igjennom dette helt.
Sist endret av Kinseek; 24. november 2010 kl. 23:21.
Jeg vet bare at jeg hadde blitt provosert om jeg ble nødt til å be osv, i og med at jeg ikke interesserer meg for kristendom og har alltid hatt et negativt syn på religion, har ikke noe imot religiøse mennesker, men selv så ville jeg blitt irritert om noen presset bønn osv på meg. om det er frivilig for de som sitter inne, og de som har lyst kan melde seg på et slags program, så kjør på!
Jeg syns det høres ut som en god idè jeg. Så lenge fangene ikke blir utsatt for religiøs propaganda da vel og merke. Men det sto jo i artikkelen at klostret også var for ateister, så jeg regner vel med at de fokuserer mer på det de ideologiske aspektene og ikke det barnslige gude-greiene.
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvis dette opplegget blir realisert, tror jeg at det vil bli sterk påvirket av kristendommen, altså forkynning av kristendommen i en statsdrevet institusjon. Staten skal ikke favorisere en religion over en annen.
Vis hele sitatet...
Det er allerede både prester og imamer som jobber i norske fengsler. Dette har ingenting med at staten driver den ene eller andre religionen, men at de insatte bør få et tilbud uavhengig av hva deres religion er.
Jeg tror de fleste ikke ser poenget her. De skal ikke "frelses" gjennom å finne gud, men heller gjennom en stille stund. De fleste i norske fengsler har nok neppe hatt en slik "stille måned" siden de ble født, og jeg kan godt se hvordan dette kan ha en positiv påvirkning på mennesker som har et "hardt" ytre og utøver vold over en lav sko. Jeg tror faktisk de fleste mennesker kan ha godt av en slik "stille måned" etter et liv med bråk.
Heheh, kanskje dette er løsningen på alt, og snart er alle eks-kriminelle blandt innbyggerene de mest opplyste av oss alle Eller ikke.. Ikke så dumt egentlig da et liv i fengsel og et liv i kloster allerede har mange ting til felles, så hvorfor ikke Rehabilitering og hjelp foran straff og tortur any day
Ser ikke helt problemet med dette her jeg da. Er situasjoner i livet hvor du trenger å møte deg selv i døra. Og når du har en måned i stillhet, avskåret fra omverden slik så blir du i allefall kjent med den egentlige deg. Kanskje du til og med finner ut at du ikke er gjennom råtten kriminell. men ett godt menneske som har snublet og falt litt på livets landevei.
Personlig ser jeg helst at det er et tilbud for de som ikke tilfaller noen religion også.

Men det er helt klart at det er behov for et bedre støttesystem for de innsatte, og mulig dette er en bra ting (meditasjon og lignende), for man ser jo gang på gang at de som har vært inne i fengsel fort havner der igjen.

Dette har sikkert en del med at norske fengsel er rene luksussuitter i forhold til utlandet også, slik at det "ikke er så ille" å sone i Norge.
Om noen så på serien som gikk med Thomas Giertsen for noen år siden, så fikk vi se at det slettes ikke var så verst. De fikk jo til og med dra på bowling utenfor fengselet. Nå gjelder jo ikke dette alle innsatte, men dog gjelder det tydeligvis noen.
Hvis en innsatt har lyst til å gå i kloster en måned så må han/hun for all del få lov til det.