Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4637
Jeg hadde en vippeprøve i matte i juni. Øvde veldig mye på den. Tok den med tre andre personer. Før vi gikk inn skrøyt jeg over at jeg jobba skikkelig mye og øvde ekstra på eksamensoppgaver, mens de fortalte meg at de ikke øvde noe som helst. Vi gikk inn og tok prøven, og den gikk overraskende bra. Læreren var så utrolig lat som kopierte eksamensoppgaver fra 2019.

Etter prøven skrøyt jeg over at jeg kunne 85% av oppgavene til dem senere. De var visst ganske sure og etter det sa de til læreren at jeg jukset! Jeg er vanligvis ikke en 5er elev og vippet mellom 3 og 4, men klarte å kapre en 5-. Og det resulterte i at læreren trodde mer på dem enn meg, som igjen resulterte i at jeg ikke fikk IV. Hun sa at hun skulle undersøke det litt og snakke med meg igjen.

For noen dager siden fikk jeg en melding av mattelæreren og læreren sa at at hun ikke trodde jeg jukset og at jeg får tilsendt karakterkortet mitt. Og det som er greia er at det sto karakteren 5 i matematikk 1T, men i utgangspunktet så vippet jeg mellom 3 og 4. Burde jeg si fra til henne at jeg fikk en feil karakterer? Ikke misforstå meg, vil jo heller ha 5eren men jeg skulle originalt sett fått en 4er. Og vil heller ikke bli beskyldt senere for dokumentforfalskning eller lignende.

Hva burde jeg gjøre? Burde jeg si ifra at jeg fikk en feil karakter i matte, eller bare la vær?

Etikk.
Gratulerer med 5’er i matte!

Du har jo ikke gjort noe feil.
Sist endret av Odd; 29. juli 2020 kl. 00:41.
Det du burde gjøre er å slutte å skryte, det er ingen som liker det.
Dokumentforfalskning, hva prater du om egentlig? Det er jo lærerens vurdering, du kan jo alltids høre med læreren om du mener at hun kanskje har gjort en feil. Eventuelt så får du be om en annen lærers vurdering dersom du ikke er enig med læreren din og ønsker en lavere karakter.
Bare å la være å si ifra, enkelte lærere er ganske greie med standpunktkarakterer.
Har endt opp med å få 6 i et fag, uten å ha fått en eneste 6'er på noen av vurderingene i faget.

Uansett, så er det ikke du som har gjort noe feil.
Det kan være helt riktig. Det er kunnskapen ved endt semester som teller sterkest.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det du burde gjøre er å slutte å skryte, det er ingen som liker det.
Vis hele sitatet...
Taushet er gull, som de sier, ja.
Når du har å gjøre med klassekamerater, eller lærere, hvem som helst egentlig, se for deg hvilke motivasjoner denne personen vil ha. Samme hva slags situasjon dere befinner dere i. Hva vil denne personen ha ut av deres samarbeid med deg?
Ikke for å lure folk. Men for å gjøre ting mer ..."smooth" (?).
Tenk ting over en gang til før du snakker. Da finner man ofte en bedre og mindre uklar måte å uttrykke seg på.
Jeg tenker som så at hvis ikke jeg har noe positivt å tilføye situasjonen så holder jeg kjeft, kjedelig kar på fester, racer i diskusjoner.