Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2369
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
62 8
Hei,

Jeg har lest en del om blomsten Datura, og effektene av den. Jeg finner ikke noe sted på nettet noen som skriver at de har hatt en positiv opplevelse med rusen, og alle sier at det er det verste de noensinne har opplevd. Jeg lurer derfor på hvorfor folk ruser seg på dette? Nå snakker jeg ikke om de som blir lurt til å ta det, men de som velger å ta det. Finnes det i det hele tatt noen positive ruseffekter som kan gjøre det interresant å ta det? I så fall hvilke effekter? Jeg har null intensjon om å ta dette, jeg er bare veldig interresert i å finne ut mer. Trenger derfor ingen moralsk prek Takker for svar på forhånd!
Man kommer langt med litt nysgjerrighet. Spesielt hvis man har dårlig dømmekraft i tillegg
Sitat av Jacobpk Vis innlegg
Hei,
Jeg lurer derfor på hvorfor folk ruser seg på dette? Nå snakker jeg ikke om de som blir lurt til å ta det, men de som velger å ta det.
Vis hele sitatet...
For folk er dumme eller uvitende og nysgjerrige. Som regel så holder det for folk flest å teste det en gang og aldri igjen
Hvorfor folk velger et rusmiddel fremfor noe annet er veldig individuelt, når det kommer til Datura er det nok at mange ikke leser seg opp på forhånd, andre igjen har en holdning til rusmidler om at så lenge det gir rus, ja så skal det prøves.
Personlig mener jeg at det er galskap og helt ukritisk innta et gitt rusmiddel, uavhengig av hvilket rusmiddel det måtte være snakk om.

Her er en rusrapport som gir et innblikk i hvordan rusen på Datura kan utarte seg «Tripprapport: Datura stramonium»
Datura er definert som deliriant. Dette betyr enkelt forklart en selvpåført galskap. Men vent litt; nattskygeplanter som datura (piggeple), belladonna osv. har jo en lang historisk bruk innenfor sjamanisme. I vesten er nok kunnskapen om dette begrenset. Det synes også usikkert om en sjaman er i stand til å styre slike opplevelser, da kan man nok ikke kalle det deliriant likevel. Noen Ayahuasca-blandinger har også datura i seg, og det skal være særlig nådeløst.

En annen type bruk for slike planter/stoffer er jo satanisitske ritualer.
For de aller, aller fleste, kan det å lese (en troverdig) daturarapport være fascinerende nok.

Vil en prøve nattskygeplanter med en seriøs sjaman en autentisk sted, f.eks. i form av Ayahuasca ? Ikke helt utenkelig, om en kan styre opplevelsen og få noe ut av det.

Men Salvia Divinorum er muligens også litt delirisk, i hvert fall er det noe av det mest bisarre brukerne har vært borti noen gang. Og det kan visst styres, selv om det er krevende.
Nysgjerrighet er en del av å være menneske det
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
Trådstarter
62 8
Jaja, jeg forstår jo at mange inntar stoffet av nysgjerrighet og uvitenhet. Men jeg lurer på om noen i det hele tatt har hatt good trips på Datura. Kan blomsten skape positive effekter, i så fall, hvilke?
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig interessert i erfaringer rundt små/mikrodoser av dette. Tviler på at det kun er skadelig dersom det har vært endel av sjamanistiske tradisjoner, noe jeg også skulle likt å sett noen kilder på.
Et av virkestoffene i Datura er jo blant annet skopolamin. Dette stoffet blir jo blant annet brukt av narkotikakartellene i sør-amerika til blant annet ran og tyveri. Ettersom at man blir så sårbar at man kan finne på å gi ut egen kredittkortinformasjon og lignende, helt motstandsløs. Det beste av alt er at man ikke husker noen ting dagen etterpå. Dermed er det veldig populært blant organisert kriminalitet. Dokumentar som er verdt å sjekke ut

Har selv ikke hørt noen slags "positive" opplevelser, foruten om en fyr som påsto at hallusinasjonene var så ekte at det var uvirkelig. Dermed så opplevde han det som så unikt at det var en av de kraftigste opplevelsene han har hatt. Det var imidlertid en veldig negativ opplevelse, rent objektivt.
@Sopphuet Den dokumentaren der er debunka. Uten at jeg gidder å legge frem kilder på det nå (som lett finnes ved hjelp av google) så sier det seg litt selv at ett sånt stoff ville vært veldig utbredt og ville vært en stor snakkis lenge før den VICE episoden der.
Sitat av Alge Vis innlegg
@Sopphuet Den dokumentaren der er debunka. Uten at jeg gidder å legge frem kilder på det nå (som lett finnes ved hjelp av google) så sier det seg litt selv at ett sånt stoff ville vært veldig utbredt og ville vært en stor snakkis lenge før den VICE episoden der.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende jeg har fått helt feil inntrykk da isåfall .

Fra de rapportene jeg har lest, så blir du virkelig borte. Man opplever ting som kan virke helt ekte, men som i ettertid bare skjedde oppi huet mens man gjorde noe helt annet. Det er i hvertfall det inntrykket jeg har fått. Dermed, så ville det ikke vært usannsynlig at det blir brukt i slike setninger.

Kan godt hende selve stoffet ikke fungerer slik det blir presentert i dokumentaren, det er jeg fullt åpen for. Men at menneskene i selve dokumentaren ikke har opplevd det de har opplevd, ville jeg stusse litt på. Så sant ikke VICE har betalt skuespillere til å "fake" hele innslaget. Noe jeg ikke fatter å tro før man kommer med solid bevis.

Er jo bare det inntrykket jeg har fått, så correct me if im wrong.
Det eneste som har rot til virkeligheten i den dokumentaren der er at stoffet blir brukt til kriminalitet som ran og voldtekt osv.. Vice er etter min mening kjempeflinke på å lage dokumentarer som genererer views og som fremstår som sanne men, mye av det er ren BS. Dokumentaren er basert på gamle urbane myter, og det at de har laget en hel dokumentar om stoffet og faktisk ikke fakta sjekket enkle ting som f.eks doser på stoffet osv sier litt om dem. Enten så har de gjort det med vilje for at dokumentaren skal fremstå som mer utrolig og interessan enn den faktisk er eller så er dem lite kildekritiske for å si det sånn.

Anyways, i dokumentaren så sies det at det holder å blåse bittelitt pulver på noen eller at dem tar i ett brev som er smurt inn med stoffet å vips så er du en zombie som tar i mot alle mulige kommandoer!! Realiteten er at omtrent alle tilfellene der skoplamin er blitt brukt til å rane noen skjer ved at det blir puttet i drinken til noen. Det er ganske lett å putte det i drinken til noen da stoffet er ganske dosesensitivt, luktløst og smakløst. Offeret blir helt på trynet eller bevisstløs ihvertfall i 24 timer og vil heller antagelig vis ikke ha noe minne fra hva som har skjedd i det hele tatt. Greia er at stoffet ikke er så dosesensitivt at det holder å blåse litt pulver på noen eller at stoffet kommer i kontakt med huden har veldig stor virkning. En rus givende dose og en dødelig dose er temmelig nær hverandre, så om stoffet faktisk var så potent at det holdt å blåse litt på noen så er det ganske utrolig å la være å drepe noen omtrent vær gang man hadde forsøkte å blåse det på noen vil jeg tro.

Stoffet har også blitt testet som sannhetsserum, men det var vist ganske nytteløst å prøve å få noe vettugt ut av forsøkspersonene. Vist du f.eks har lest noen datura rapporter så ser du fort selv at det skal godt gjøres å holde kontroll eller få noe vettugt ut av en person som er påvirket av stoffet Så det at gjerningsmannen har full kontroll over offeret og nesten ingen kan se at offeret er påvirket skal godt gjøres å få meg til å tro! haha.. En zombie som hører på alt av kommandoer du gir er ihvertfall bare drit, det tror jeg en være person som har hatt noe med stoffet å gjøre kan skrive under på. Det er rett å slett så mye ren bullshit som folk forklarer i den dokumentaren der at jeg ikke gidder å ta tak i alt engang, men det skal ikke mye til for å forstå at dem lyver så det holder. Men at folk blir spiket med stoffet og utsatt for kriminalitet er det ingen tvil om, det er bare overdrevet som faen i dokumentaren.

Jeg kunne funnet mange legit kilder på mye av det jeg sier som f.eks forsøket med stoffet som sannhetsserum eller andre eksempler på at vice har mye drit osv.. men jeg gidder ikke lete rundt nå. Du kan gjøre det selv om du har interessen, men her er ihvertfall noe:
https://www.drugs.com/illicit/devils-breath.html
Sist endret av Alge; 13. juni 2019 kl. 05:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Veldig interessert i erfaringer rundt små/mikrodoser av dette. Tviler på at det kun er skadelig dersom det har vært endel av sjamanistiske tradisjoner, noe jeg også skulle likt å sett noen kilder på.
Vis hele sitatet...
Sitter på telefon sa orker ikke søke og lete, men det er en bruker på forumet som har lagt ut erfaringer med mikrodoseringer. Om jeg ikke husker feil var det snakk om typ 10 frø fra piggeple, ble brukt som både booster for andre stoffer og alene.
Virket absolutt interessant nok tbh, har vurdert å teste selv så får se om jeg får samlet meg til å sanke litt nar sesongen er på topp om noen uker.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Sitter på telefon sa orker ikke søke og lete, men det er en bruker på forumet som har lagt ut erfaringer med mikrodoseringer. Om jeg ikke husker feil var det snakk om typ 10 frø fra piggeple, ble brukt som både booster for andre stoffer og alene.
Virket absolutt interessant nok tbh, har vurdert å teste selv så får se om jeg får samlet meg til å sanke litt nar sesongen er på topp om noen uker.
Vis hele sitatet...
Vurderte det også selv, men har også lest om folk som har mikrodosert over lengre tid og våknet en dag i full «trip». Om jeg finner piggeple vil jeg nok bare teste hvordan mikrodosering er samt bruke det til å forsterke drømmer.
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
Trådstarter
62 8
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Vurderte det også selv, men har også lest om folk som har mikrodosert over lengre tid og våknet en dag i full «trip». Om jeg finner piggeple vil jeg nok bare teste hvordan mikrodosering er samt bruke det til å forsterke drømmer.
Vis hele sitatet...
Hvor er det vanlig å se piggeple?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Jacobpk Vis innlegg
Hvor er det vanlig å se piggeple?
Vis hele sitatet...
Vokser vel rundt omkring i Norge, tror de vokser mest i hager da folk har det som hageplante(?).

"Man kan treffe på piggeple av og til også i Norge, både i innlandet og langs kysten helt til Nord-Norge, men arten regnes som sjelden her i landet. Piggeple vokser som ugras i hager og åkrer, og på avfallsplasser, brakkmark og veikanter. Planten foretrekker en solrik vokseplass med porøs og nitrogenrik jord."
http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/datu_str.htm
Sist endret av Mekkern; 13. juni 2019 kl. 18:32.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Datura vil nok gi deg en heftig opplevelse. Mest sannsylig ikke en veldig positiv en. Om jeg var deg hadde jeg holdt meg langt unna, men om du virkelig vil flykte totalt fra virkeligheten kan jeg ikke stoppe deg. Bare husk at nysgjerrighet drepte katta.
Sitat av Kamelia Vis innlegg
Datura vil nok gi deg en heftig opplevelse. Mest sannsylig ikke en veldig positiv en.
Vis hele sitatet...
Det er noe av greia da, det trenger ikke alltid være utelukkende positivt for å være lærerikt. Man vokser tross alt mest ved motgang og utfordringer.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En ting man kan bruke det til er kvalmestillende (da i små doser) når man f.eks tar kaktus (meskalin) elle andre ting man kan bli kvalm av, som f.eks bilsyk.
4-5 frø som nevnt før en LSA eller Meskalin-tur. Ellers er det nok såpass omtalt fordi det er lett tilgjengelig. "Hey! Gratis syre gutter!" Så en dokumentar om en Australsk kunstner som heiv innpå en haug med frø. Han kom til seg selv noen dager senere, naken på taket til svigers. Det var vel også da det gikk opp for han at han skulle bli kunstner.

Snus heller på rød fluesopp. Merk! Rød!! Riktig tilberedt skal det være noe helt for seg selv. Piggeple blir man midlertidig (I noen tilfeller permanent) gal av og det kan faktisk være livsfarlig. Jeg er åpen for det meste av psykedelika, men Piggeple ligger jeg langt unna, sett bort fra noen få frø mot kvalme eventuelt.