Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  223 19606
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg brukte å drikke veldig mye cola (kjøpte burker på 24 bokser cola hver tredje dag eller no), men har etterhvert slutta. Drikker saft og fruktjuice for det meste nå. Fortsatt litt cola nå og da, men bare iblant.

Har aldri opplevd at det har vært noen avhengighet, hverken fysisk eller psykisk - annet enn at jeg virkelig digger smaken. Det er ikke noe bedre enn å ha en iskald flaske glasscola fra kjøleskapet på en varm dag. Første slurken, som er så kald at du mister pusten... fytti det er digg.

H
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av GreyWanderer
http://www.google.com/search?q=can+s...utf-8&oe=utf-8

les de 10 første linkene som dukker opp der...
Vis hele sitatet...
felix_poker spiser aldri sukker... Selv ikke mat tilsatt sukker, bare gjennom frukt og grønnsaker med naturlig innhold
Vet ingenting
Drakk mye cola før. Men fant ut etter hvert at jeg skulle slutte mer eller mindre med det. Dessuten likte ikke muttern det noe særlig :P
Det går jo også ut over pengene du har i lang sikt, så det merket jeg også.
Jeg var kanskje ikke den som drakk cola mest, og at det gikk ut over pengene, men hvis jeg ikke hadde slutta, så kanskje det hadde blitt til det.

Og nå drikker jeg nesten bare Pepsi og Fanta Exotic
Calavera: Pepsi er cola det også. Selv om det ikke er "the real thing"

Pepsi inneholder vel like mye sukker og koffein som Coca-Cola..
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Om ikke mer koffein. Den smaker iallefall sterkere.
er det noen som faktisk har prøvd og legge ei tann i et glass med cola? forsvinner den etter en dag?
jeg drakk og jævlig mye brus og iste.Minst 2 liter hver dag.Jeg bestemte meg for å slutte når jeg fant ut at jeg ble gretten når jeg ikke fikk noe når jeg sto opp.Jeg drakk lite cola , mest urge , så tror nok man kan bli avhengig av de fleste sorter brus.Gikk ganske bra å slutte , klarte å holde meg i 2-3 måneder før man sprakk.Da hadde jeg bare drukket en flaske i uka i flere måneder.

Jeg klarte å slutte igjen etter forrige vinter og drikker nå bare når jeg får lyst , i praksis en eller 2 flasker i uka , max.Det er deilig å ha kontroll på hvor mye man drikker og ikke være avhengig av å få i seg brus for å fungere normalt.Den følelsen var utrolig kjip , særlig når man var blakk.Jeg sluttet primært fordi jeg la på meg så sinnsykt mye , lite fysisk aktivitet kombinert med ca 100-150 gram karbohydrater ekstra er ikke en god kombinasjon.

Å ta seg en nå og da funker bra , jeg tror det er viljestyrke som bestemmer om man klarer å slutte.Det er ikke så helsefarlig som f.eks. å røyke , så da går det greit.Et lite tips til slutt , det er ofte blodsukkeret som er lavt når man kjenner suget , da tar jeg ofte noe skikkelig mat og vann , funker bra.Lykke til!
svak som jeg er har jeg nå begynt å spise sjokolade , jaja kan ikke kontrollere alle lyster.

urge inneholder selvfølgelig koffein , surprise surprise.Tannlegen min anbefalte meg å drikke brusen med sugerør , funker ganske bra , spørs jo litt på hvor fort du drikker den , men reduserer
skadene til en viss grad.Dog er det ikke bra for tennene uansett.

Zoidberg: vi testet dette på barneskolen , jeg hadde akkurat fjernet en tann og vi la den i et glass cola og lot den ligge over helga.Den var krympet en del ja og den var blitt forferdelig brun og stygg.Det er en grunn til at cola brukes til å fjerne rust.
Sist endret av kentdevil; 2. mai 2004 kl. 14:01.
Jeg gikk til tannlegen en dag så fikk jeg meldingen av at emaljen på tenna mine har begynt å etse bort.
Noen fler som har dette problemet?
Opprinnelig postet av Tangaalf
Tviler på det er en myte, vist du tilfører sukker i kroppen i over lengre tid så får du vel et annet blosukker nivå som blir ditt standar blodsukker nivå.. Men kroppen klarer ikke å produsere så mye blod sukker, så du må ta sprøyte eller ta tabeletter for å komme opp på dette nå såkalte Normale blodsukker nivået ditt. Tror det var noe sånt de fortalte på skolen ei gang :P
Vis hele sitatet...

Altså, jeg velger å stole på legen min.
sjekket gebisset i speilet for et par uker siden , så et synlig hull , har nok vært der en stund , litt teit at jeg først oppdager det når jeg har sluttet for lenge siden.Har vært veldig følsom i tennene mtp. kulde , trodde det var noe som gikk over , men ser ut som man må en tur til tannlegen og borre.Forrige gang tok man uten bedøvelse , det skal ikke gjentas!
Finnes det ikke en tyggis/medesin som gir deg tilbake emalje?
Jeg brukte kyssesyken til å _prøve_ å slutte med cola, med det funka dårlig.. Når jeg hadde viruset klarte jeg ikke drikket annet enn vann, og når alt var over holdt jeg vel rundt 2 uker før jeg begynte å kjenne cola-suget..

Men daaaamn, så godt det er
Nå fikk jeg sabla lyst på cola
[offtopic]
Til dere som ikke har vært hos tannlegen på en stund: GÅ!

Jeg hadde ikke vært på 6-7 år (siden det var gratis) før jeg gikk nå før jul. 14 hull...
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av rdxz
Altså, jeg velger å stole på legen min.
Vis hele sitatet...
Tror det stemmer det legen din sier, man får ikke sukkersyke av å spise masse sukker, men man kan få det av å bli overvektig. I Houston er noe sånt som 2/3 av barna overvektige og står i fare for å utvikle diabetes 2. Årsaken der er nok en kombinasjon av mye sukker, mye fet mat og lite mosjon.

[SIZE=2][COLOR=blue]F[/COLOR][COLOR=WHITE]A[/COLOR][COLOR=blue]S[/COLOR][COLOR=WHITE]T[/COLOR] [COLOR=blue]F[/COLOR][COLOR=RED]O[/COLOR][COLOR=WHITE]O[/COLOR][COLOR=RED]D[/COLOR] [COLOR=WHITE]N[/COLOR][COLOR=RED]A[/COLOR][COLOR=WHITE]T[/COLOR][COLOR=RED]I[/COLOR][COLOR=WHITE]O[/COLOR][COLOR=RED]N[/COLOR][/SIZE]
Opprinnelig postet av Zoidberg
er det noen som faktisk har prøvd og legge ei tann i et glass med cola? forsvinner den etter en dag?
Vis hele sitatet...
/me prøvde det for et par-3 år siden. så ikke for forskjell etter en dag så jeg lot den ligge en uke's tid. men kunne enda ikke se no forskjell
Overdrevne mengder sukker øker risikoen for diabetes: sant
Cola er avhengihetsdannende pga koffein: sant
En tann i et glass fullt av cola *forsvinner*: sant
Jeg drikker/drakk masse cola: sant
Cola er digg: sant
Jeg har hatt hull i tennene: usant

Joa, følte bare dere trengte et lite sammendrag

Edit: Vaddet åssen pingle cola er det du får tak i, melketennene mine forsvant i løpet av et par dager de.
Edit2: Det er ikke nikotin i cola... doh!
Sist endret av NoRemorse; 2. mai 2004 kl. 17:57.
Nichotine i Cola?!
Koffein, ja.
Nichotine, nei.

Følte jeg måtte rette på det der
kansje jeg har supertenner :=)
/me løper og henter hammer og sjekker..... Oi faen... der gkk den tanna til helvete
/me har abre colasupertenner
Bla bla... satt her med den hasj røyke threaden i bakhodet
Du er min venn
niigu's Avatar
Cola blir jeg like avhengig av som røykere blir av nikotin.
Det er igrunnen ganske usunt, og tannlegen "min" sier at om jeg ikke kutter ned, så blir tennene mine brune før jeg når 24.

Kanskje jeg burde bare drite i Cola og begynne med saft.
Saft er tamt.

Sjokolademelk er godt.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Om melk er sunt for deg er jo en helt annen diskusjon, niigu...

h
Kos dere med syreskader, koster bare et par tusen per tann å fikse,
Coca-Cola Company (eller alle brusprodusenter) burde hatt en øvre grense for kaffein-innhold.
Saft er også skadelig for tennene, mye sukker i det og
Opprinnelig postet av ZeroZ
Jeg gikk til tannlegen en dag så fikk jeg meldingen av at emaljen på tenna mine har begynt å etse bort.
Noen fler som har dette problemet?
Vis hele sitatet...
hehe.. tror de fleste coladrikkerne sliter med d..bruk fluor om kvelden så minsker du skadene..men cola er jo ikke akkurat det beste for tennene da..
Opprinnelig postet av ZeroZ
Jeg gikk til tannlegen en dag så fikk jeg meldingen av at emaljen på tenna mine har begynt å etse bort.
Noen fler som har dette problemet?
Vis hele sitatet...
I fjor sa tannlege til meg at om jeg ikke kutta ned på cola drikkingen min ville emaljen etse bort. Har uten problemer greid å redusere cola inntaket mitt kraftig Men det er vel forskjellig fra person til person, på hvor lett det er å slutte. Har gått over til Is-te jeg, er sikkert ikke noe bedre det, men men... :]
Opprinnelig postet av rdxz
Altså, jeg drikker ca 2 1,5 litersflasker hver dag. Faen, det er et ganske stort problem tenker jeg nå.

Edit: Jeg kan forresten legge til at det ikke er sukkeret som gjør deg avhengighetsskapende, da jeg faktisk bare drikker Pepsi Max.
Vis hele sitatet...
Er du helt rar i hodet mann? 3 liter av det skvipet om dagen? At du takler det...
Iste inneholder mer sukker enn cola.. Er vel ikke like surt da men.
Opprinnelig postet av trigger
Iste inneholder mer sukker enn cola.. Er vel ikke like surt da men.
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det... er jo syren som føkker opp emaljen, men så var det bare den diabetesen da
Får man hull av pepsi max? Har en kamerat som drikker 2-3 liter med pepsi max hver dag og jeg har rådet han til å kutte ned, men han sier at siden den er sukkerfri skjer det ingenting med tenna hans eller noe. Pepsi Max må da "skade" deg på et elelr annet hvis. (uansett, hans problem da )
Du er min venn
niigu's Avatar
Opprinnelig skrevet av Haje:
Om melk er sunt for deg er jo en helt annen diskusjon, niigu...

h
Vis hele sitatet...
ey, wtf?
Opprinnelig postet av Zloader
Får man hull av pepsi max? Har en kamerat som drikker 2-3 liter med pepsi max hver dag og jeg har rådet han til å kutte ned, men han sier at siden den er sukkerfri skjer det ingenting med tenna hans eller noe. Pepsi Max må da "skade" deg på et elelr annet hvis. (uansett, hans problem da )
Vis hele sitatet...
Trur ikke det skader like mye som feks. Cola, men det bør vel skade litt, kan ikke tru noe annet...
Opprinnelig postet av Zoidberg
er det noen som faktisk har prøvd og legge ei tann i et glass med cola? forsvinner den etter en dag?
Vis hele sitatet...
http://www.snopes.com/cokelore/tooth.asp

Se også: http://www.snopes.com/cokelore/cokelore.asp
Vet ingenting
Opprinnelig postet av CoKe
Calavera: Pepsi er cola det også. Selv om det ikke er "the real thing"

Pepsi inneholder vel like mye sukker og koffein som Coca-Cola..
Vis hele sitatet...
Det kan hende, men har sluttet å drikke cola pga av all sukker innhold.

Leste en plass at Pepsi var "sunt" på en eller annen måte. Husker ikke hva. Men uansett så drikker jeg mest fanta. Den er nøytral

Hvis dere skal slutte å drikke cola, skal dere slutte å spise yoghurt. Det er mye mer sukker i en yoghurt boks enn i en hel stor flaske brus.
Opprinnelig postet av Zloader
Får man hull av pepsi max? Har en kamerat som drikker 2-3 liter med pepsi max hver dag og jeg har rådet han til å kutte ned, men han sier at siden den er sukkerfri skjer det ingenting med tenna hans eller noe. Pepsi Max må da "skade" deg på et elelr annet hvis. (uansett, hans problem da )
Vis hele sitatet...
Ja det skader tennene å drikke Pepsi Max, det er helt sikkert like surt som Cola, og annen brus.
Opprinnelig postet av Calavera
Det kan hende, men har sluttet å drikke cola pga av all sukker innhold.

Leste en plass at Pepsi var "sunt" på en eller annen måte. Husker ikke hva. Men uansett så drikker jeg mest fanta. Den er nøytral

Hvis dere skal slutte å drikke cola, skal dere slutte å spise yoghurt. Det er mye mer sukker i en yoghurt boks enn i en hel stor flaske brus.
Vis hele sitatet...
jeg tror pepsi og cola har blitt ganske like med årenes løp, derfor tror jeg at det skader like mye..

har aldri vært noe særlig avhengig av cola egentlig, bare pepsi twist en gang. hadde kjøpt et brett med det. det blei borte på under ei uke tror jeg pluss at jeg rappa fra broren min.. geez, prøver å holde meg litt unna brus nå.. jeg prøver å drikke melk eller juice(veit at det ikke er så bra for tenna det heller siden det er så surt, men det er ikke addictive)
Opprinnelig postet av Frohike
Er du helt rar i hodet mann? 3 liter av det skvipet om dagen? At du takler det...
Vis hele sitatet...
Kanskje det bare er du som er "helt rar i hodet". Alle har dessverre ikke identisk virkelighetsoppfatning.
Denne tråden her skal jeg vise til broren min. Han drikker så mye cola for tiden. Ha! Eller kansje ikke, kansje jeg bare skal la ham få diabetes eller noe. Jeg har så mye dritt som han har sluppet unna (eksem og alergi) så synes egentlig han fortjener å få en kronisk sykdom.. Eller er det slemt?
Noen tenner vil bli stygge etter å ligge i et glass cola i noen dager, andre vil man ikke se så stor forskjell på. Kvaliteten på tennene varierer kraftig fra person til person..
hva er galt med iskaldt vann? mmhmmm.... nam nam
Hmm.. Maa nemne at kullsyro i brus etser nok ein god del meir enn sjolve sukkeret. Saa Pepsi Max er nok ikkje saa altfor digg for tenno dine heller.

Eg fekk ein wake up call paa ungdomskulen som fekk meg til gradvis kutte ned paa cola forbruket mitt. Eg glemte min daglige 1.5 L flaske paa data labben for eg for heim. Tilbrakte resten av dagen med hovudverk, kaldsvette aa skjelvingar. Var svaert lite behaglig, saa eg tok tak i vanen.

Naa tildags ligg det paa 4-5 bokser i veko. Saa det er ein ganske stor framgang fraa tidligare takte.

Har og blitt fortalt at kullsyre bruker enorme mengder vitaminer for aa komme ut av kroppen aa og oker faren for ostoperose (beinkjorhet).

Sunt er da ivertfall ikkje.
Syns kald cola er digg, men ikkeno slår kald vann... Drikker kanskje 1-2 halvlitere i uka og merker ikke noe til det helsemessig.
Cola er avhengihets lagende, eg klare ikkje å la ver å kjøpa ei cola hvis eg ser ei på vei forbi i cantinå for eksempel på skolen...

Det er bare et must....
Opprinnelig postet av Lucif3r
Tangalf det virker som cola abstinensa dine er gått over i paranoia... Hva er det med din 4 årige cola drikke kariere som gjør deg til ekspert?(+et halvt med sopp spising)) Like dumt å ikke kjøpe inn cola på forhånd da, for med din ekspertise måtte du jo vist dette på forhånd?!!? eller istedefor at mora de kjørte kunne du kansje lånt 20 spenn av ho, blakk?, eller med ditt cola forbruk vil jeg gjerne tro at du gjerne hadde pant? {
Vis hele sitatet...
Nå fikk du kansje ikke med deg at under denne uka så prøvde jeg faktisk å slutte å drikke cola, og når man da har cola liggende hjemme så er det mye vanskeligere å slutte å drikke cola. Derfor hadde jeg ikke noe cola hjemme i motsetning til uka før da jeg just hadde kjøpt inn 10 1 1/2 colaer på tilbud :P.. Og ja, jeg har en god del pant, men desverre tar ikke den hydra texaco stasjonen imot pant :P, og ikke det at jeg gidder å gå å pante flasker heller.. altfor stress. Kan nok være at min avhengighet er litt psykisk, at det bare er jeg som tror jeg trenger colaen, men jeg tror heller det er kaffinen etter alle disse årene med cola drikking som gjør at jeg må ha mere. I dag har jeg drukket kaffe på morraen og ettermiddagen, har ikke fått noe sug enda, men det kan ta opptil 3 dager før jeg får ordentlig sug etter min erfaring.
4-6års cola drikking gjør meg ikke til en ekspert, men gjør meg litt mere kvalifisert på avhengigheten av cola en deg Desverre har jeg aldri prøvd sopp :P og det var kammeraten min som kjørte meg ned, ikke mi mor. Les postene litt grundigere før du poster du

GreyWonderer:
De 10 øverste treffene der står det jo bare, Can sugar cause diabetes? og kun en post hvor det står at sugar does not cause diabetes, og flere der det står, sugar can contribute to diabetes.

Nå vet ikke jeg om det er sukkeret som skaper diabetes eller om det er at du legger på deg for mye som noen andre har skrevet. Men det jeg har lært på skolen er iallefall at sukker er en av tingene som kan skape diabetes. Skal ikke si at jeg har rett, for det er mere sannsynelig at en lege har rett :P Men men.
Sist endret av Hindsight; 2. mai 2004 kl. 21:52.
Før du sier noe så dumt noe så burde du prøve det først. Prøv å drikk omtrent 3-4 liter cola hver dag i et par år, så skal du nok skjønne hva jeg snakker om, før det så har du vel egentlig ikke noe å komme med?
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at en idiot i det hele tatt begynner å drikke så mye. Hvorfor i helvete skulle jeg drikke 3-4 liter cola hver dag?
Daivy Whatne (litt vanskelig å skrive navnet hans) sluttet med cola ved å trappe ned til pepsi. Nå er han pepsi avhengig istedenfor. Kanskje ikke det beste å trappe ned med.
Han var gal. Hadde noen kasser cola hver dag, nå (da jeg leste det for en stund siden) drikker han noen kasser pepsi om dagen. Det er det mest ekstreme tilfellet jeg har sett av Coca Colisme.

Og tennen hans var IKKE fine. På sminkerommet før sporten på tv2, fikk han en hvit "sminke" på de. Kanskje noe å prøve permanent fordi som er skikkelig glad i cola.
kjipt og bli avhengig av pepsi da..det smaker jo piss i forskjell..
tror det er lurt og variere i brus sorter når man først skal drikke brus..
Shit! rett og slett.. "Tenkende" folk klemmer da vel ikke innpå flere liter med cola om dagen? Det er jo bare dumt, det finnes ikke noe annet enn vann det er uskadelig å drikke så mye av. Og cola er noe av det verste. Wannabe fuckup liksom? hvorfor ikke bare begynne med stoff istedenfor.. dere ender nok på plata alle sammen :P

Lykke til ihvertfall, godt å se at mange tar til fornuften.