Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4069
Anonym bruker
"Sub-tropisk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjøper og seller masse ting på finn.
for ca ett år siden kjøpte jeg masse stuff fra ett dødsbo, 3 joller, 4 påhengsmotorer og annet båt stuff, og deler til båt.
Masse av dette er solgt allerede på finn, Men satt tilfeldig vis og prata med en politiman om han som hadde dødd og da sa han at han var veldig langfingret og hadde blitt dømt for tyveri flere ganger.
Hva skal jeg gjøre med det jeg har igjen? som 2 båter som i år er værdt endel. kan jeg bli straffet for dette?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Det kunne jo ikke du vite... Du har kjøpt det på ærlig vis, og jeg kan ikke forestille meg at du kan bli dømt for dette. Selg det som du ellers ville ha gjort.
BRAND ∞ STRONG
Man kan få problemer med heleri hvis man åpenbart burde skjønt att dette er tyvegods.
Det er jo ikke veldig lett å skjønne hva som er hva på finn. Om en mobil er stålet eller ei.
Tror det er mer aktuelt å straffe noen for sånt hvis man blir stoppet på gata av
en dude på som har noe fete klokker han skal selge billig.

Syns for øvrig det høres ut som om han snuten har slarvet mer en han burde også.
Sist endret av vindaloo; 22. mars 2021 kl. 19:18.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Man kan få problemer med heleri hvis man åpenbart burde skjønt att dette er tyvegods.
Det er jo ikke veldig lett å skjønne hva som er hva på finn. Om en mobil er stålet eller ei.
Tror det er mer aktuelt å straffe noen for sånt hvis man blir stoppet på gata av
en dude på som har noe fete klokker han skal selge billig.

Syns for øvrig det høres ut som om han snuten har slarvet mer en han burde også.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg kjøper ti telefoner av en kar på Finn, som har stjelt telefonene, forså å selge de ti telefonene videre, kan jeg bli dømt? Selvom jeg har ingen relasjon med han jeg kjøpte av.
BRAND ∞ STRONG
Hvis du burde skjønt at de var stjålet.
Ti telefoner fra en privat person i en sleng?
Jeg ville fattet mistanke hvert fall.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sånn sett så har jo jeg kjøpt det av familien til han som kan ha stjålet det. men hvordan bevise at det ikke er jeg som har stjålet det? Har jo ikke noe kvitteringer eller noe sånt.
Anonym bruker
"Lysten Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En fyr fortalte meg han hadde kjøpt noe design møbler spisestue sett på finn til en billig penge. Han hevdet han hadde fått razzia etter å ha solgt to av fire stoler videre for en mye høyere pris, og ble dømt for heleri. Dette var en raring jeg bare møtte den ene gangen via felles venner men jeg har ikke noe grunn til å tro han jugde men for alt jeg veit så kanskje det var kompisen hans og ikke en på finn som hadde bøffa settet men det var hvertfall det han sa.
BRAND ∞ STRONG
Vet ærlig talt ikke så mye om akkurat det, har aldri eid båt.
Men båter av en hvis størrelse står vel i ett register?
Kanskje den kan være oppført meldt stjålet og at videresalg kan trigge det?
Sist endret av vindaloo; 22. mars 2021 kl. 19:34.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis du burde skjønt at de var stjålet.
Ti telefoner fra en privat person i en sleng?
Jeg ville fattet mistanke hvert fall.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal noen bevise at du visste at de var stjålet? Spesielt om handelen er gjort via finn.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En fyr fortalte meg han hadde kjøpt noe design møbler spisestue sett på finn til en billig penge. Han hevdet han hadde fått razzia etter å ha solgt to av fire stoler videre for en mye høyere pris, og ble dømt for heleri. Dette var en raring jeg bare møtte den ene gangen via felles venner men jeg har ikke noe grunn til å tro han jugde men for alt jeg veit så kanskje det var kompisen hans og ikke en på finn som hadde bøffa settet men det var hvertfall det han sa.
Vis hele sitatet...
Gir jo ingen mening at han ble tatt her? Hvorfor ble han tatt for heleri? Han kjøpte jo bare varen?
Sist endret av ayas8; 22. mars 2021 kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
@ayas8
Det var derfor jeg sa:

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er jo ikke veldig lett å skjønne hva som er hva på finn. Om en mobil er stålet eller ei.
Tror det er mer aktuelt å straffe noen for sånt hvis man blir stoppet på gata av
en dude på som har noe fete klokker han skal selge billig.
Vis hele sitatet...
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Hvordan skal noen bevise at du visste at de var stjålet? Spesielt om handelen er gjort via finn.



Gir jo ingen mening at han ble tatt her? Hvorfor ble han tatt for heleri? Han kjøpte jo bare varen?
Vis hele sitatet...
Fordi han brøt loven. Kjøp av tyvgods er ulovlig, uavhengig om det er overlagt, forsettlig eller uaktsomt. Hvis du får anledning til å kjøpe designmøbler (eller andre dyre gjenstander) til langt under markedspris, da bør det ringe en bjelle.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Fordi han brøt loven. Kjøp av tyvgods er ulovlig, uavhengig om det er overlagt, forsettlig eller uaktsomt. Hvis du får anledning til å kjøpe designmøbler (eller andre dyre gjenstander) til langt under markedspris, da bør det ringe en bjelle.
Vis hele sitatet...
La oss si du kjøper en Iphone 12 til 8000,-, som er en helt vanlig markedspris, og den viser seg å være stjålet i etterkant, hvordan bevise at det er tyvegods?

Noe annet om det er laaaaangt unna markedspris ja.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vet ærlig talt ikke så mye om akkurat det, har aldri eid båt.
Men båter av en hvis størrelse står vel i ett register?
Kanskje den kan være oppført meldt stjålet og at videresalg kan trigge det?
Vis hele sitatet...
Du skal opp i ganske høy størrelse før du må registrere båten et sted. For å bli tvunget til å registeret båten i NOR-registeret må den vel være 15m.
Anonym bruker
"Lysten Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er vanskelig å vite om noe kan være tyvegods. Når jeg ser folk selger ting billig, la oss si et maleri, samleobjekt, en bil, designting osv så tenker jeg at de ikke har peiling nok til å vite verdien.
Jeg solgte selv noe på finn som var kjøpt på loppemarked og lagt ut igjen av meg for et par hundrelapper så fikk jeg melding fra en fra andre kanten av landet som ville jeg skulle sende det på fly og greier til han for flere tusen kroner. Fikk jo da litt hetta og lurte på hvorfor han var så gira og viste seg at det jeg hadde lagt ut for 450 kr egentlig hadde en verdi på 12.000 brukt og over 25000 ny. Det var surt han hadde retten på sin side til å få varen til avtalt pris..
Man kan ikke tenke at noe er tyvegods bare fordi det er lav pris men seff har noen lagt ut en flunka ny iPhone til 2500 bør bjellene ringe. Tyvegods er ikke det første jeg tenker men at man iallefall sannsynligvis får en murstein i posten og ikke en telefon.
For å få forsikring så tror jeg båten må være registrert i småbåtregisteret.
Så er båten verdt sånn 50k og oppover så vil jeg tro den er registrert og dermed meldt dersom det er tyvegods.
Hvis det var en politimann som informerte deg så spør han direkte. «Hva gjør jeg med ting jeg har kjøpt av han?»
Da har du i hvert fall tidenes «alibi» for å kunne selge dette videre i mine øyne.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er vanskelig å vite om noe kan være tyvegods. Når jeg ser folk selger ting billig, la oss si et maleri, samleobjekt, en bil, designting osv så tenker jeg at de ikke har peiling nok til å vite verdien.
Jeg solgte selv noe på finn som var kjøpt på loppemarked og lagt ut igjen av meg for et par hundrelapper så fikk jeg melding fra en fra andre kanten av landet som ville jeg skulle sende det på fly og greier til han for flere tusen kroner. Fikk jo da litt hetta og lurte på hvorfor han var så gira og viste seg at det jeg hadde lagt ut for 450 kr egentlig hadde en verdi på 12.000 brukt og over 25000 ny. Det var surt han hadde retten på sin side til å få varen til avtalt pris..
Man kan ikke tenke at noe er tyvegods bare fordi det er lav pris men seff har noen lagt ut en flunka ny iPhone til 2500 bør bjellene ringe. Tyvegods er ikke det første jeg tenker men at man iallefall sannsynligvis får en murstein i posten og ikke en telefon.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe vits å komplisere det, om en vare er kriminelt billig så stiller du et par spørsmål rundt hvordan selgeren har fått tak i tingen og hvorfor den går så billig.
Om du da får svar som er betryggende så har du gjort ditt (det finnes selvsagt scenarier hvor du må sjekke litt mer nøye).
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Hvordan skal noen bevise at du visste at de var stjålet? Spesielt om handelen er gjort via finn.

Gir jo ingen mening at han ble tatt her? Hvorfor ble han tatt for heleri? Han kjøpte jo bare varen?
Vis hele sitatet...
Du kan kverulere så mye du vil, men det er ikke oss du trenger å overbevise - det er retten. Burden en normalt oppegående person skjønt at det var tjuvegods i tilfelle X, Y og Z? Det er sånt retten må stilling til. I noen tilfeller vil de lande på ja, i andre på tja og i noen klart nei. Noen ganger er tingretten og lagmannsretten uenige. Dette er ikke skrevet i sten og ingen kan kompilere ei konkret liste med sjekkpunkter. Basert på hvordan du ordlegger deg tror jeg imidlertid vi trygt kan fastslå at retten vil forvente mer fornuft og intelligens fra folk flest enn det du gjør.

Til TS: Du handlet i god tro og du kjøpte fra et dødsbo. Det er ikke uvanlig at store mengder stæsj da går for en billig penge. Du gjorde derfor ingenting åpenbart galt da du kjøpte de. Men nå har du mottatt informasjon fra politiet om at avdøde var vanekriminell. Burde du mistenke at de er stjålet? Ja, det burde du kanskje? Dersom du nå selger de videre og det viser seg at de er stjålet, så kan du fort vekk ha et forklaringsproblem.

Løsninga er dermed å forsøke å avklare om de er stjålet eller ikke. Dersom det ikke lar seg avklare, så har du i alle fall forsøkt å undersøke. Vil det holde i en eventuell sak? Tjeh, si det? Det vil i alle fall telle i din favør å kunne vise at du har undersøkt. Hva som er den beste måten å undersøke det på vet jeg virkelig ikke, men siden politikompisen din fritt delte denne informasjonen med deg, så er han kanskje villig til å uformelt kikke litt i registeret etter stjålne båter som kanskje matcher dine også?
OP har vell kjøpt dette som dødsbo og solgt videre til andre. han kan da ikke vite det.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
OP har vell kjøpt dette som dødsbo og solgt videre til andre. han kan da ikke vite det.
Vis hele sitatet...
Problemet nå er jo at han har fått ny informasjon fra politimannen som sikkert gjør at han plikter å undersøke litt mer. Men hvis varene ikke er sporbare så begrenser vel det en del muligheten for å spore opp en eier.
Har lest meg opp på det, og du kan faktisk bli tiltalt for uaktosmt heleri. Skal mye til, men du kan bli tiltakt, om du har kjøpt av en kar som har svindlet til seg varene du nå selger.