Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 819
https://www.dagbladet.no/tema/anders...a/72896988#_=_

Pga betalingsmur legger jeg ut teksten i sin helhet her. Si i fra hvis det blir helt uleselig pga mangel på avsnitt osv.




For to år siden gikk Anders Stai Fougner (26) på filmskole i Ebeltoft i Danmark. Han hadde en vanskelig periode, slet med å passe inn i gruppa og følte seg alene.
- Jeg var deprimert og følte meg sosialt isolert.
Dagbladet møter 26-åringen på kontoret hans i Oslo sentrum. Han er høy og imøtekommende.
Anders forteller at han har slitt med depresjon og angst i de siste åra, men at han nå har det bedre, blant annet takket være psykedelika.
De siste fem åra har han eksperimentert med fleinsopp med virkestoffet psilocybin før og hatt en god opplevelse.

- Jeg opplevde en ny type tilstedeværelse, en takknemlighet til meg selv og alle rundt meg, som jeg ikke hadde klart å ha tidligere. Det var et nytt perspektiv, som gjorde at jeg brøt med vante tankemønstre.
Stai Fougner er filmregissør og jobber som kommunikasjonsmedarbeider i Humanistisk ungdom, ungdomsorganisasjonen til Human-Etisk Forbund, i Oslo.


Psykedelisk terapi
Vi må tilbake til Ebeltoft i Danmark. Det var nemlig her han valgte å ta eksperimentering videre. Han ville prøve psykedelika ordentlig, innenfor en klinisk ramme. Han håpet det ville hjelpe han å komme ut av den depressive tilstanden.
Stai Fougner fikk tips om et par som var terapeuter i Nederland og booket et seks dagers opplegg med dem.
Spent tok han tok bussen til Nederland alene. På forhånd hadde han fått tre bøker å lese seg opp på om blant annet hvordan kroppen responderer på traumer. De to terapeutene var velutdannet, blant annet med en master i nevropsykologi fra Kings college i London.

I Rotterdam, hvor de holdt til og som er den andre største byen i Nederland, booket han en leilighet gjennom Airbnb. Opplegget var lagt opp slik at terapeutene kom til leiligheten hans.
Den første dagen snakket de bare sammen og ble kjent.
Den andre dagen var det de kalte «første seanse». Han fikk trøfler, en gruppe underjordiske sopper som inneholder psilocybin, og nok til å få ordentlig «tripp». Trøfler er lovlig i Nederland.
Han lå på senga sin, hørte på spesiallagde spillelister som består av musikk som ambient og klassisk. Spillelistene er lagt opp til å «matche» en tripp. De har en intro, midtdel og avslutning, det bytter tempo.
- Du går på en indre reise, mange tror at du ser for eksempel elefanter som går rundt og ting som ikke er i rommet, men jeg har aldri opplevd det. Jeg så ting innvendig, som for eksempel familiemedlemmer i rare situasjoner og en frosk jeg følte hadde kunnskap den ikke ville dele med meg. Ganske abstrakte ting, men de føltes meningsfulle.

Sliten etterpå
En seanse tok seks til åtte timer. Han var sliten etterpå, og glad for at han slapp å gå ut av leiligheten.
De kommende dagene hadde han terapitimer. Terapeutene fokuserte på kroppen og hvordan det føltes.
- De brukte mindfulness og kroppsfokusert-terapi. Det synes jeg var ekstremt nyttig, sammenliknet med psykologtimer der du bare sitter og snakker. Jeg har lært at alt du føler, føler du i kroppen og jeg fikk kontakt med hvordan jeg virkelig hadde det.
Under siste og andre «seanse» med psilocybin forteller 26-åringen at han fikk en heftig opplevelse.
- Jeg følte en ekstrem velvære. Det var ekstremt digg.
Anders Stai Fougner beskriver det som en følelse av at han hadde vært i en krigssone, og den følelsen han nå satt med var at han endelig hadde kommet et trygt sted.
- Det føles som om jeg har vært et farlig sted veldig lenge. Alt stresset og alle vonde ting jeg hadde opplevd og følte på, ble på en måte skylt ut.

Ut av isolasjonen
Stai Fougner forteller at han kommer fra en god familie, men han har alltid følt mye på familiens følelser, og tatt dem som sine egne, innså han.
- Det var helt vilt, det var som å være til stede i masse traumatiske opplevelser samtidig. Terapeutene var med meg hele tiden og støttet meg. Det gjorde at jeg turte å stå i de vonde tingene som kom opp.
Han følte i tillegg at han var i ett med verden, i motsetning til isolasjonen han hadde følt på fra tidligere.
- Alle omgivelser så like ut, men alt rundt meg glødet og jeg opplevde en ny kjærlighet til omgivelsene. Det gjorde meg rolig og trygg.
Etter de seks dagene var han mye mer sosial enn han hadde vært på lenge, forteller han.
- Jeg innså at den sosiale isolasjonen jeg følte på var fordi jeg er så selvkritisk. Jeg følte ofte på at jeg var en byrde for folk og slet med å komme ut av mitt eget hodet.
Det å ha innsikt i disse følelsene fikk han til å sette et mål:
- Jeg ville kjenne mer av denne takknemligheten og tilstedeværelsen i hverdagen.
De siste åra har vært bedre for 26-åringen. Han beskriver det som dag og natt.
- Det er ikke bare psykedelika som har gjort det altså, jeg har jobbet mye med meg selv de siste åra. Men da jeg var på mitt laveste sa alt bare helt stopp, i løpet av en dag kunne jeg kanskje klare å betale en regning og det var det. Nå føler jeg at jeg får til ting, i motsetning til før.
Stai Fougner jobber for tiden med en dokumentarfilm om meditasjon og psykedelika. Han er brennende engasjert for klimaet.
Han mener at hvis man skal prøve psykedelika, er det viktig å være i riktig sinnstilstand og et trygt sted - og det er ikke for alle.
Likevel vil han fortelle om sin opplevelse fordi han mener disse opplevelsene kan hjelpe andre med å få det bedre.
- Er du ikke redd for å stå åpent om dette?
- Jeg synes det er verdt det, å gi temaet et ansikt. Jeg håper at folk som leser intervjuet, researcher temaet.
- Hva tenker du om at det er ulovlig?
- Jeg tenker at det er et av de største feilgrepene samfunnet vårt har gjort. Disse stoffene kommer til å hjelpe veldig mange.
- Har du tenkt til å gjøre det igjen?
- Ja, jeg gjør det ikke ofte, kanskje to til fire ganger i året. Jeg vet ikke helt når neste gang blir men jeg kommer definitivt til å gjøre det igjen.

Småbarnsfaren Arne bruker LSD jevnlig
- Mikrodosering med LSD har virkelig redda livet mitt. Jeg tror ikke jeg hadde vært her i dag hvis ikke.
Det sier en mann i 40-åra. Vi kaller ham Arne. På grunn av familie og barn vil han være anonym.
Han forteller at han «mikrodoserer» LSD hver tredje dag. Han tar det han kaller ti prosent av en brukerdose om morgenen, før noe annet. Det har han gjort i fem måneder.
LSD er et psykedelikum eller hallusinogen. Rusdosen kjennetegnes ved at du opplever omfattende endringer av sanseinntrykk, følelser, tanker og andre mentale funksjoner, ifølge Oslo universitetssykehus.
Arne har en vanlig jobb, barn og samboer. Han sier han egentlig er veldig forsiktig med rus og drikker heller ikke øl for ofte.
- LSD er veldig fjernt fra min verden, og jeg syntes det var veldig skummelt. Det er jo ulovlig å ta og ha LSD liggende hjemme. Jeg har barn, og jeg var redd for at jeg noen skulle finne det og kontakte barnevernet, så jeg ville miste omsorg for barna for eksempel.
- Men jeg har ikke noe valg – jeg ble lovbryter for dette.
En dag tok han det på morgenen og hadde det under tunga mens han vekket barna, lagde frokost, pakket sekken og fulgte dem til skolen.
- Når jeg passer barna, gjør jeg det også. De ser det ikke på meg. Det eneste de merker er kanskje at pappa er blidere, sier han og legger til:
- Jeg blir en bedre far av det. Jeg er mye mer aktiv i livene deres enn før.
- De skulle bare visst
På en lørdag i matbutikken hadde han en liten LSD-lapp under tunga og kjøpte lørdagsgodt med barna.
- Jeg tenkte: «Dere skulle bare visst hva jeg har under tunga.»
Han vil ikke oppfordre andre til å gjøre det. Det er noen det fungerer for og andre ikke. Han håper alle som vurderer å gjøre noe liknende gjør en grundig research først.
Men hvordan begynte han med det ulovlige stoffet LSD?
Arne har hatt angst og depresjon så lenge han kan huske. Han husker uroen og de vonde følelsene allerede da han var barn.
- Det har vært i varierende grad, jeg har hatt gode år og dårlige år.
De siste åra har vært tunge. Han har opplevd mye stress, noe som har gjort tilværelsen vanskeligere.
- Jeg var virkelig på kanten til å gi opp – det var ingen medisiner som fungerte. Jeg hadde prøvd alt av medisiner mot depresjon.
Arne googlet alt som kunne brukes. Han la om kostholdet, spiste sunt og trente. Men ingenting hjalp.
Ketamin
Han googlet og fant ut at ketamin kan fungere mot depresjon og selvmordstanker. Til hans store overraskelse var det en klinikk som tilbød behandling i Norge. Arne var skeptisk, dette var noe han i utgangspunktet forbandt med partydop og bedøvelsesmedisin til hester.
Likevel tok han i desperasjon kontakt med klinikken. Under behandlingen lå han i en lenestol med intravenøst, bind for øynene og avslappende musikk på ørene.

Det var en spesiell opplevelse; du forsvinner ut av kroppen og sinnet ditt. Da behandlingen var over, oppdaget jeg bare at hodet var rent: Alt mørke var borte, sier han og fortsetter:
- Det er for godt til å være sant, tenkte jeg. For første gang på lenge så jeg på ting i et positivt lys.
Arne gikk åtte ganger, og så måtte han slutte på grunn av prisen som er 3900 kroner per gang.
Etter en måned begynte de tunge tankene å komme tilbake.
Så kom han over noen innlegg på nettet hvor LSD var diskutert og leste at mikrodosering har samme effekt. I tillegg var det mye billigere.
- Det var vanskelig å få tak i. Men jeg var desperat. Så jeg forhørte meg skamløst overalt. Men etter mange uker med spørring rundt fant jeg det endelig.
- Økning av LSD
Ifølge Politiet har de beslaglagt nesten tre ganger så mange enheter med LSD i år enn det som har vært vanlig de siste årene. Det konkrete tallet er 12 115 enheter LSD fordelt på 204 beslag.
Seksjonssjef for postkontroll ved grensedivisjonen i tolletaten, Lars Teigen, sier at de har sett en økning i beslag av LSD, sendt med post til Norge, de siste tre årene.
- De siste årene har LSD kommet for fullt tilbake.
Han mener det er en bekymringsverdig økning.
- Faren er at du ikke vet hvem som har produsert det og hva det inneholder.
- Hvem bestiller?
- Det er blant annet unge ned i tenårene.
Testet LSD
Første gang han prøvde en mikrodose var en vårdag. Arne ble mer våken og aktiv. Han la merke til at sola skinte og gikk ut og nøt naturen. Småbarnsfaren gikk ned til en elv, la seg i en hengekøye, og så på elva.
- Jeg la merke til naturen på en helt ny måte. Når du er helt nedsylta i depresjon, så legger du ikke merke til det rundt deg. Det var som å gå fra å være blind til å klare å se igjen.
Etter tre timer tok han plutselig kontakt med noen venner, noe han ikke hadde gjort på lenge.
På kvelden følte han seg naturlig trøtt, la seg og sovnet.
- Dagen etter våknet jeg før vekkerklokka og hodet føltes tindrende klart.
Tidligere situasjoner som gjorde han rasende, som i trafikken, var han overbærende med.
Det har snudd opp ned på tilværelsen hans, selv om han er opptatt av at mikrodoseringen ikke fikser alt.

- Man må komme seg opp av sofaen, sosialisere med venner, gå ut og bevege seg. Men det har fått meg mer i gang, og jeg har blant annet begynne å trene jevnlig igjen.
Holder det hemmelig
Arne er forsiktig for å fortelle det til folk. Han har fortalt det til noen få venner og noen i familien – og samboeren sin.
- De fleste, til og med min mor, har vært positive, fordi de ser hva det har gjort med meg og at det har gjort meg bedre. Jeg har tatt det hos henne også, og hun ser at jeg ikke forandrer meg.
- Hvor lenge skal du ta LSD?
- Jeg er ikke helt sikker. Jeg skulle gjerne sett mer forskning på det. Akkurat nå er det lite. Jeg er redd for å opparbeide toleranse. Så jeg håper jeg snart kan ha noen måneder uten.
Psykedeliske stoffer regnes som trygge når de gis innenfor en klinisk ramme. I de seinere år har det kommet lovende resultater fra bruk ved depresjon, depresjon ved livstruende sykdom, angst og avhengighet, ifølge en gjennomgangsartikkel i Tidskriftet for Den norske legeforening.
En av forfatterne bak artikkelen og som forsker på temaet, legen Lowan Stewart, sier til Dagbladet at mikrodosering av LSD er blitt en trend i Silicon Valley i USA og på grunn av Michael Pollanss bestseller «How to Change Your Mind», som beskriver en nye renessanse til psykedelika.
Likevel finnes det ikke nok forskning på mikrodosering til å si noe om effekten.

Psykedeliske stoffer, særlig psilocybin, er undersøkt i flere kliniske studier, med lovende resultater, men mikrodosering har ennå ikke blitt undersøkt tilstrekkelig, sier han og fortsetter:
- Foreløpig er det bare brukererfaringer som tyder på at mikrodosering har en positiv effekt på kreativitet og humør, men det gjenstår å se om effekten er fra legemiddelet eller placebo, sier Stewart.
Advarer mot selvmedisinering
Klassiske psykedeliske stoffer ser ut til å ha liten risiko for alvorlige bivirkninger og det er liten risiko for overdose. I tillegg er de ikke avhengighetsskapende, forteller Stewart.
- LSD er likevel et kraftig psykoaktiv middel og det kan være stor risiko ved bruk i ukontrollerte settinger, uten klinikere til stede.
Blant annet kan personer med psykiske diagnoser og/eller som er genetisk disponible for psykose, som schizofreni og bipolar lidelse, oppleve en forverret tilstand og trigges til psykose.
- Man utreder nå om visse psykedeliske stoffer kan fremskynde bedring ved psykiske lidelser som skyldes selvkritiske eller skremmende tanker som er repetitive og fastlåste, som behandlingsresistent depresjon og PTSD, sier Merete Vevelstad, overlege og spesialist i klinisk farmakologi ved Oslo universitetssykehus.
Det som bedrer disse tilstandene, er ny innsikt, men psykedelika kan altså tenkes å fremskynde prosessen som skal til i hjernen, forklarer Vevelstad.
- For at psykedelika skal kunne hjelpe, forutsetter dette profesjonell veiledning før, under og etter behandlingen, sier hun.
Hun advarer mot såkalt selvmedisinering på egenhånd. Virkningene er uforutsigbare og kan forverre psykiske plager, det er økt ulykkesrisiko under rus, stoffene gir gjerne kvalme/oppkast, bruk er ulovlig, og det er umulig å vite hva man får når man kjøper på narkotikamarkedet.
- Man lurer seg selv til å tro at kjøp og bruk av et middel kan løse et problem, det er som «Keiserens nye klær».
Sikkerheten må testes
Lars Lien, psykiater og leder for nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykiske lidelser (ROP), mener at både LSD og psilocybin kan hjelpe mot psykiske vansker, men at det er foreløpig er begrenset til eksperimentell behandling og at det er kun vist effekt på små pasientgrupper med svært alvorlig angst og depresjon - og hvor all annen behandling ikke nytter.
- Et annet problem er at placebo-effekten (troen på virkningen), er stor i slike studier.
Lien mener sikkerheten må testes i store studier og så langt har ikke det vært mulig både fordi det krever midler og tid.
Fint at de dekket temaet - skal snart begynne min tredje periode med mikrodosering Får stort sett god effekt av det, men det gjelder så klart å jobbe med seg selv også, ikke bare tro at stoffet skal fikse deg!
Takk for at du delte artikkelen. Så bra at det kommer fram hvilke positive effekter folk kan ha av det. Synd det ikke kom fram tydeligere at mikrodosering ikke skal gi rus.
Flott at du kopierte innlegget over her! Må si at det er tøft av fyren å stå frem. Det er antageligvis mange flere mennesker enn vi tror som holder på på denne måten
Jeg satser på at det at han står fram vil føre til at flere folk gjør det samme!