Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2495
Heisann!

Jeg lurte på om det faktisk er mulig å stjele noen andres produkt, mao ta et patent på et produkt det ikke er blitt tatt patent av?

Selvfølgelig er det mulig, men er det lov? Er det sånn at om noen har klare bevis på at de oppfant det, og noen andre tar patent på det først, så kan man miste patentet eller risikere bøter?

Eller er det rett og slett førstemann til mølla som tar patent, uansett bakgrunn?
Du må nok sitte på tegninger og kunne forklare hvordan der virker.
Ett av kravene for å få patent er at det er snakk om en teknisk nyvinning. Så kan noen påvise at produktet eller prosessen har vært der fra før blir patenter ugyldig.
Går jo å først se om det finnes patent på produktet fra før, for Norge kan du søke her https://www.patentstyret.no/
Syke patenter innvilges hver eneste dag verden rundt. Har du sett noe som du mener er genialt men som du vet ikke har en patent så ta å søk snarest mulig. Og søk i USA også. Er vist der det er lettest å få innvilget alt.


Store selskaper og patent troll driver med dette hver eneste dag. Så om en freaker klarer å skaffe seg inntekter på å ta en patent så håper jeg du lykkes stort. Vel fortjent også håper jeg noen svære jævler bruker ditt patent slik at du blir loaded.

Lykke til :-)
Sist endret av frtoretang; 2. august 2014 kl. 20:17.
Explorer of life.
KapteinKush's Avatar
13 1
Jeg vil ikke være moralpreker, men noen må jo si det. Teknisk sett er det stjeling selv om det er lov. Jeg stiller deg bare tre enkle spørsmål: Hvordan ville du følt deg hvis du hadde en genial oppfindelse men verken hadde lov å produsere den, eller selge den og du vistet att drittsekken som stjelte oppfinnelsen din badet I "dine" penger? Vil du virkelig att noen andre skal føle seg på den måten du hadde følt deg? Kommer du til å nyte de lett-tjente "stjelte" pengene? Mitt tips er, finn opp noe genialt og ta patent på det. Da vil også pengene føles mye bedre. Men whatever floats your goat
Sist endret av KapteinKush; 3. august 2014 kl. 15:56. Grunn: Får å få leseren til å forstå bedre hvor jeg kommer fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KapteinKush Vis innlegg
Jeg vil ikke være moralpreker, men noen må jo si det. Teknisk sett er det stjeling selv om det er lov.
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje patentere ting som er kjent. Du kan ikkje publisere ideen din før du har sendt patentsøknad.

Om nokon forsøker å patentere eit produkt som er i alminneleg handel i Noreg, så er dei usedvanleg dumme, ettersom norsk rett bruker relativt kort tid - og er billege i drift - på å slå ned slike saker. I USA kan ein kanskje håpe på at motparten går konken først, om det er eit lite firma ein angrip.

Og å beskytte seg mot prior art er også rimeleg overkommeleg. Det handler om å kunne dokumentere tidspunkt for oppfinninga eller prosessen.
Dessuten er det å få innvilget patent en stor investering i både tid og penger, ekstremt mye papirarbeid og byråkrati. Å få patent i Norge er en ting, å få internasjonal patent kan koste flere hundretalls tusen kroner og ta flere år å behandle.
Sitat av KapteinKush Vis innlegg
Jeg vil ikke være moralpreker, men noen må jo si det. Teknisk sett er det stjeling selv om det er lov. Jeg stiller deg bare tre enkle spørsmål: Hvordan ville du følt deg hvis du hadde en genial oppfindelse men verken hadde lov å produsere den, eller selge den og du vistet att drittsekken som stjelte oppfinnelsen din badet I "dine" penger? Vil du virkelig att noen andre skal føle seg på den måten du hadde følt deg? Kommer du til å nyte de lett-tjente "stjelte" pengene? Mitt tips er, finn opp noe genialt og ta patent på det. Da vil også pengene føles mye bedre. Men whatever floats your goat
Vis hele sitatet...
Vel jeg tror ikke Bill Gates sover dårlig om natten, selv om han tjente seg søkkrik på kode som ikke egentlig var hans. Eller hva med face Zuckerberg, tror du han har det helt jævlig med alle sine penger?

Pengene vil nok føles bra uansett hvordan de har fylt opp kontoer, kommoder og madrasser. "Halve verden" driver jo med ting som egentlig ikke tåler dagens lys og tjener penger på det.

Moral over rated.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kan ikkje patentere ting som er kjent. Du kan ikkje publisere ideen din før du har sendt patentsøknad.

Om nokon forsøker å patentere eit produkt som er i alminneleg handel i Noreg, så er dei usedvanleg dumme, ettersom norsk rett bruker relativt kort tid - og er billege i drift - på å slå ned slike saker. I USA kan ein kanskje håpe på at motparten går konken først, om det er eit lite firma ein angrip.

Og å beskytte seg mot prior art er også rimeleg overkommeleg. Det handler om å kunne dokumentere tidspunkt for oppfinninga eller prosessen.
Vis hele sitatet...

Vel det er nesten helt rett, men du glemmer at ting godt kan være "funnet opp" og kanskje også i bruk i engere kretser uten at det er tatt patent, eller at bruken av ideen er alment kjent. Dermed vil det i praksis kunne være gode muligheter for patent likevel.

Selvsagt kan en patent bestrides, men det er jo ikke engang sikkert oppfinner noen gang finner ut at det ble tatt en patent.
Sist endret av frtoretang; 3. august 2014 kl. 22:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.