Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 13684
Hey freaks!
Har tenkt og legge om livsstilen min litt og begynne og bli en sunnere person og trene og alt det der.
Føler meg også alt for avhengig av teknologi, data o.l så tror det hadde blitt en ekstremt lærerik opplevelse.
Uannsett, så lurer jeg på om det er mulig og leve av naturen en hel månde?
Tenkte og bare fere langt inni skogen/oppo fjellet og prøve og leve av det jeg finner.

Ting og ha med:
Sabel, Kniv, Liggeunderlag, Mp3 spiller med musikk/lyd bok e.l, noen flasker vodka , Fiskestang, Vann flaske, Litt klær, Kompass og hammer og spiker til og lage meg tak over hode.
Noe mer jeg trenger for og overleve?

Første som slår meg er jo seffølgelig og fiske og ete fisk en mnd, men vil gjærne ha litt variasjon.
Tenkte og på og kjøpe ett beist av en pil og bue og prøve og skyte fugler, hjort e.l men er usikker på hvor lovlig dette er og ikke har jeg noen spessiel kunnskap om hverken pil og bue eller dyr

Edit; Vennligst overse alle skrive feil og prøv og ikke vær så negativ
Edit 2; Ser nå at overskriften kansje var litt feil, så admins kan bare endre den visst de føler for det!
Sist endret av Klistermerke123; 11. juli 2012 kl. 17:47.
skal du ha med hammer og spiker ? unødvendig.. ta heller med en god hyssing eller fisketråd.
mp3 unødvendig om du skal kose deg med naturen. vodka unødvendig (hadde dog selv tatt med)
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Hehe, du trenger nok ikke sabel og vodka. Ta med deg en skikkelig samekniv, ikke en jalla "survival-knife", samekniver er mye bedre balansert og med vekta på rett sted for både hugging og skjæring. Denne kniven bruker du og til å lage ly, trenger ikke spiker. Kart, kompass, en mobil til nødbruk, ta jaktlappen og kjøp rifle.

Ellers er det lurt å fortelle noen om hvor du drar i tilfelle du skader deg.
Sitat av DingoXo Vis innlegg
skal du ha med hammer og spiker ? unødvendig.. ta heller med en god hyssing eller fisketråd.
mp3 unødvendig om du skal kose deg med naturen. vodka unødvendig (hadde dog selv tatt med)
Vis hele sitatet...
Hammer og spiker er vell kansje ikke det viktigste nei, takker for innspillet!
Tror jeg kommer til og bli rimlig lei av og høre på fuglene kvittre etter 2-3uker, men skal ta og revurdere det også
Vodkaen blir med, uten tvil!
Les deg opp på overlevelsesbøker for norsk natur. Plukk arter som du tar med hjem og identifiserer; god lære.
Du burde basere deg lite på pil & bue jakt, selv med børse er det vanskelig. Feller til smågnagere/fugler og den lille abbor i tjernet er din frelse. Et råd er å basere seg på planter og røtter, man blir ikke den stille jæger uten mye erfaring. God tur.

Ps:
Psilocybin-innholding sopp er et kontroversielt råd om du føler deg for tilknyttet teknologi. 2-3 gram av de 'fuckers' og du vil åpne perspektivet for naturens vei
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Hehe, du trenger nok ikke sabel og vodka. Ta med deg en skikkelig samekniv, ikke en jalla "survival-knife", samekniver er mye bedre balansert og med vekta på rett sted for både hugging og skjæring. Denne kniven bruker du og til å lage ly, trenger ikke spiker. Kart, kompass, en mobil til nødbruk, ta jaktlappen og kjøp rifle.

Ellers er det lurt å fortelle noen om hvor du drar i tilfelle du skader deg.
Vis hele sitatet...
Er som sakt veldig lite villmann av meg, så samekniv og sabel er mer eller mindre det samme i mine øyner, men skal huske på og leite etter samekniv da!
Kart finner jeg helt håplaust og har aldri giddet og lært meg og bruke det.
Regner ikke med det er så vansklig, så får vell heller gjøre det
Og mobil i nødbruk kan bli akktuelt, men blir iallefall uten sim kort!
Hva er aldersgrensen på jaktlappen og å jakte alene?
Uansett tror jeg det hadde vore kjekkere og hatt en pil og bue
[quote=Uansett tror jeg det hadde vore kjekkere og hatt en pil og bue [/QUOTE]

Ta med pil og bue du så får de stakkars dyrene leve trygt
Om du vil ha egg til frokost uten å måtte stjele fra reir, er jo det en enkel prosess å få til om du legger litt tid i det. Det første du gjør er å lage en enkel omelett, uten noe som helst tilbehør (ikke salt/pepper/skinke osv.). Etter dette, river du de opp i ca. 1 cm biter. Disse legger du på et stekebrett med bakepapir, og setter dette i ovnen på 80 grader i ca. 7-8 timer. Når de er ferdig, heller du bitene opp i en fullprossesor til de er blitt til fint pulver. Denne blandingen krever 2 deler pulver og 1 del vann. Da tar du altså 2 spiseskjeer med eggepulver, og 1 spiseskje med vann. Den samme prossessen kan gjøres med kjøtt, men da må man gjøre det litt anneledes. Legger ved en link det alt er mye bedre forklart God tur!

- Egg: http://www.ingridsblogg.no/?p=406729
- Kjøtt: http://www.ingridsblogg.no/?p=406712
- Kjøttboller/pøser: http://www.ingridsblogg.no/?p=406753
Sist endret av Avatar; 11. juli 2012 kl. 18:06.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Ta med pil og bue du så får de stakkars dyrene leve trygt
Vis hele sitatet...
Hahaha, ikke mye opptimist du nei? Eller kansje bare realistisk.. Ikke vet jeg

Sitat av Avatar Vis innlegg
Om du vil ha (sikre) egg til frokost er jo det en enkel prosess å få til om du legger litt tid i det. Det første du gjør er å lage en enkel omelett, uten noe som helst tilbehør (ikke salt/pepper/skinke osv.). Etter dette, river du de opp i ca. 1 cm biter. Disse legger du på et stekebrett med bakepapir, og setter dette i ovnen på 80 grader i ca. 7-8 timer. Når de er ferdig, heller du bitene opp i en fullprossesor til de er blitt til fint pulver. Denne blandingen krever 2 deler pulver og 1 del vann. Da tar du altså 2 spiseskjeer med eggepulver, og 1 spiseskje med vann. Den samme prossessen kan gjøres med kjøtt, men da må man gjøre det litt anneledes. Legger ved en link det alt er mye bedre forklart God tur!

- Egg: http://www.ingridsblogg.no/?p=406729
- Kjøtt: http://www.ingridsblogg.no/?p=406712
- Kjøttboller/pøser: http://www.ingridsblogg.no/?p=406753
Vis hele sitatet...

Tusen takk for tipset!
Må du huske at du kan ikke fjelle alle dyr du ser, er strenge regler på dette og hvem sitt område det er på! tenker spesielt på storvilt, (rein,hjort,elg osv) å fugler å ryper osv er også strenge regler på, dette må være på område som du som oftest må kjøpe jaktkort for å jakte på, å det må være innenfor jakttiden.
Snakka med en uteliggær han sa det viktigaste var at man hadde noe å være under når det ble fuktig om kvelden, ei avis eller en fjellskrent, hule eller telt.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Tusen takk for tipset!
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig Her er et forum der du kan lese en god del om det. Du kan jo kanskje spørre der selv også. Hyggelig lite samfunn der du får mange flotte svar! Å ta jeger prøven har aldersgrense på 14år. Men å jakte er det 18.

http://www.fjellforum.no/index.php?/...39-mat-pa-tur/
Sist endret av Avatar; 11. juli 2012 kl. 18:12.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Bare hyggelig Her er et forum der du kan lese en god del om det. Du kan jo kanskje spørre der selv også. Hyggelig lite samfunn der du får mange flotte svar! Å ta jeger prøven har aldersgrense på 14år. Men å jakte er det 18.
Vis hele sitatet...
Er 16års grense på småvilt.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Kanskje ta med en bikkje? Du kommer sikkert til å bli drit lei av og være alene.
Hvordan skal du steike mat uten ild?

Å lage piler og bue som kan drepe dyr, til og med fugl, er veldig vanskelig. Særlig hvis du skal kunne sikte og skyte skikkelig også. Har du slakta dyr før?

Vodkaflaskene ville jeg lagt igjen hjemme og heller tatt med mer vann.

Èn måned høres altfor ambisiøst ut. Du kommer ikke til å greie det.
Sist endret av Taurean; 11. juli 2012 kl. 18:16.
Sitat av Tardendy Vis innlegg
Er 16års grense på småvilt.
Vis hele sitatet...
Men det er 18 på våpen, så da er vel poenget borte.
Du har tydligvis aldri hørt om steinalderen.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Men det er 18 på våpen, så da er vel poenget borte.
Vis hele sitatet...
Man får dispensasjon på hagle å 22LR våpen som 16åring, bare å søke så får man det
men må ha hatt jegerprøven i minst 5mnd. Men er fult lovlig å låne våpen fra eks en far som eier, han trenger bare å skrive en "erklering" på at han får låne våpenet som må medbringes når man bruker våpenet.
Sist endret av Tardendy; 11. juli 2012 kl. 18:20.
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Du har tydligvis aldri hørt om steinalderen.
Vis hele sitatet...
Relevansen til tråden er?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan skal du steike mat uten ild?

Å lage piler og bue som kan drepe dyr, til og med fugl, er veldig vanskelig. Særlig hvis du skal kunne sikte og skyte skikkelig også. Har du slakta dyr før?

Vodkaflaskene ville jeg lagt igjen hjemme og heller tatt med mer vann.

Èn måned høres altfor ambisiøst ut. Du kommer ikke til å greie det.
Vis hele sitatet...
Tenkte og ta med flint greier, evnt en zippo lighter visst det skulle være skikklig dårlig vær en dag.
Har ikke tenkt og lage pil og bue, skal kjøpe på forhånd.
Har ikke slaktet dyr før nei, men har sitt på når sauer har blitt slaktet, og tenkte og se litt på videoer av folk som har levd i villmarka før visst du skjønner
Vodka flaskene blir med, uansett!
Det er sånne som deg så gir meg vilje styrke til og klare det, så jeg sier egentlig bare takk for det!
Du har ingen erfaring, du har planer om og jakte dyr med pil og bue, du skal ha med deg hammer, spiker, vodka og en mp3 spiller...


Mulig og leve av naturen en hel mnd?
Vis hele sitatet...
Absolutt, men du har ingen sjanse.

Sorry at jeg er negativ, men hva med og prøve deg på noen helgeturer til og begynne med.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Hahaha, ikke mye opptimist du nei? Eller kansje bare realistisk.. Ikke vet jeg




Tusen takk for tipset!
Vis hele sitatet...
Det er forbudt å jakte ville dyr med pil og bue i Norge, men Norges Buejegerforbund vil endre på dette.
Jakt med bue er mye mer krevende en med skyte våpen.
Sitat av danseku Vis innlegg
Du har ingen erfaring, du har planer om og jakte dyr med pil og bue, du skal ha med deg hammer, spiker, vodka og en mp3 spiller...



Absolutt, men du har ingen sjanse.

Sorry at jeg er negativ, men hva med og prøve deg på noen helgeturer til og begynne med.
Vis hele sitatet...
Tar utgangspukt i en hel månde, men om jeg kommer hjem igjenn etter 2uker uannsett grunn kommer jeg slettes ikke til og være skuffet, tvært i mot.
Er ikke sånn at jeg absolutt SKAL være ute i villmarka i en mnd, men det er planen.

Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Det er forbudt å jakte ville dyr med pil og bue i Norge, men Norges Buejegerforbund vil endre på dette.
Jakt med bue er mye mer krevende en med skyte våpen.
Vis hele sitatet...
Gir egentlig litt faen i om jeg skyter en fugl det ikke er lovlig og skyte.
Det jeg er mer bekymmret for er at dyret ikke dauer og blir sittende med en pil i hue og lider en smertefull død.
Byfolk som har sett Lars Monsen høre jeg... blir lei av fuglene synger?

Det jeg tar med meg på fjellturer er; 3 - 4 Øl, en boks snus, også alt av videokamera inkludert masse annet film utstyr som lys reflektor, kran, osv..
Går i noen dager, har ikke med telt men sovepose (kan selvfølgelig uten, men fint og ha sovepose med fjell duk ellers kan jeg risikere og få ødelagt film utstyret) sover under en stein om jeg må.

Lighter eller fyrstikker, ikke start og tru du kan fyre opp bål med stein og blader uten erfaring.
Som også nevnt samekniv erstatte faktisk hammer om du vil, også ta med førstehjelp utstyr, bedre og være sikker og så klart en mobil som du skrur av.

Ikke musikk, selv jeg bruke en mp3 spiller men den inneholder bare natur lyder og videre, får jævlig mye inspirasjon der fra.
Ta med deg fiskenylån og en krok, bruk makk til som agn og kvist som dupp, ta med deg stekepanne/mel, jævlig bra og ha når du er sulten, også en flaske som du kan fulle opp med vann ute i naturen.

Nudo:
Uteligger? er du steike dom?
Dem leve i byer å kan ikke noe generelt om natur, men sikkert om overlevelse i kulde som søppeldunker osv..

Søk på nette om du er i tvil eller ta kontakt med noen som er tur menneske ala Lars Monsen

Sitat av Mozilla Vis innlegg



Gir egentlig litt faen i om jeg skyter en fugl det ikke er lovlig og skyte.
Det jeg er mer bekymmret for er at dyret ikke dauer og blir sittende med en pil i hue og lider en smertefull død.
Vis hele sitatet...
Dævem døtte hvis du skyt en ørn, skal personlig komme på besøk til deg
Sist endret av justastonedhuman; 11. juli 2012 kl. 18:30.
Å jakte med pil og bue kan du nok bare glemme, hvis du ikke legger inn mange timer med trening på forhånd. Både på skyting og jakt. En ting er å finne/komme innpå det du jakter på, en annen ting er å treffe det med pil og bue. Ta heller med en del snarer så har du muligheten til å fange fugler og hare med de.
hahahaha, sorry.. dra på 1 mnds tur, prioriterer og ta med deg ''sabel og vodka''..
''Ta med pil og bue, jakte på ful og hjort'' Om du i det hele tatt skulle treffe noe større vilt med pilen, vil du bare skadeskyte den.
Har selv vært mye på tur, og 1 mnd er nok for mye for en som du selv beskriver er alt for avhengig av teknologi. Legg klar en rute, ta med deg fiskestang + noe safe mat om det går til faen, så drar du på en 1 ukers tur til et vann der du kan fiske. Om dette skulle falle i smak, kan du vell deretter planlegge en lengre tur?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Mitt forslag til hva du burde ha med:

-En stor og god ryggsekk
-En sikkelig god og stor kniv
-Ei god øks
-Ildstål
-Mobiltelefon til nødbruk
-Nødproviant
-En drikke flaske
-Kokekar / eventuelt et fra forsvaret.
-Et skift med klær
-Fiskestang m/utstyr

Det krever litt kunnskap å kunne leve rett av naturen, så du må lese deg opp endel på hva som er spiselig og hvor det befinner seg.

Mitt råd er heller å pakk sekken og ta den noen lange turer i skogen med mye god mat i sekken. Bli litt vant med å være i naturen og kos deg der. Starte med en mnds lang tur uten noen ting er dødfødt, du klarer det til du blir så sulten at du drar hjem, noe jeg gjetter på vil bli dagen etter.
Tror jeg ville hatt litt mer tur-erfaring, du kan ikke lese deg til å bli en rutinert turmann.

Ly:
Glem hammer og spiker, for å lage ordentlig ly trenger du:
Presenning, tau, sag, øks, kniv.
Mat:
Lag en ordentlig bålplass, ha med stekepanne og gryte. Stekeolje/stekespade er noe man alltid glemmer.
Ha også med zalo og oppvaskbørste, ting blir fort nasty.

Du kan ikke bære med deg boksmat for en månede så regn med å bruke store deler av dagen til å fiske/sanke bær og sopp. Ekornfeller funker også men det er sjeldent man får noe i Norge. Det er digg å ha med salt og pepper til maten.

Vann er også noe man tar forgitt når man er vandt til å ha det i springen, sett opp leiren nærme en bekk så du slipper å bruke så mye tid på å hente vann.

Generelle ting som er viktig:
Såpe, ordentlig regntøy, lommelykt og masse batterier, stearinlys, fuktighetskrem(spenol/vaselin), nok fyrstikker og lighter.
Varme klær.

Bare husk at det er ikke som på film, det kan fort bli en uke med regn og vind hvor du får testet motivasjonen kraftig.
Sist men ikke minst: Gå langt vekk, ikke camp 2 timer fra bilen. Gjør du det vil fristelsen med en tørr seng, kebab o.l bli uutholdelig og du ender med å dra etter 2 netter.
Sier du skal vekk fra teknologi - tar med mp3-spiller.
Sier du vil bli sunn - tar med noen flasker vodka.
Henger ikke helt på greip det her.

Viss du virkelig skal ha en lærerik opplevelse i naturen, så ta med bare det ytterst nødvendige som mat(ikke regn med å jakte på dyr), og en god del vann. Viss det er i et fjellområde er det som regel mange gode vannkilder. Viss du vet det er innsjøer eller elver i nærheten er fisk kanskje den mest effektive måten å få mat på.

Og en måned i naturen for en uerfaren person kommer til å føles som ett år. Dra på kortere turer og bygg deg opp som alle andre sier.
Sist endret av M3talll; 11. juli 2012 kl. 18:46.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Tenkte og ta med flint greier, evnt en zippo lighter visst det skulle være skikklig dårlig vær en dag.
Har ikke tenkt og lage pil og bue, skal kjøpe på forhånd.
Har ikke slaktet dyr før nei, men har sitt på når sauer har blitt slaktet, og tenkte og se litt på videoer av folk som har levd i villmarka før visst du skjønner
Vodka flaskene blir med, uansett!
Det er sånne som deg så gir meg vilje styrke til og klare det, så jeg sier egentlig bare takk for det!
Vis hele sitatet...
Tenkte å nevne flintsteiner ja. Men er ikke lett å bruke det heller, kan ta lang tid før du får lagd bål.

Om du har tenkt å kjøpe så er det en annen sak. Anbefaler å øve deg på å sikte og skyte før du drar, for det er ikke så lett som du tror. Og misser du så finner du med stor sannsynlighet ikke pila igjen, om bakken er bløt .... Setter den seg i et tre kan den fort bli ødelagt eller sitte veldig hardt. Og du trenger stor pundstyrke (70+), men ikke for fugl, da. Og det er veldig tungt.

Det er jo bra å se at du tenker på mye på forhånd. Da øker sjansene for at du gidder.
Sist endret av Taurean; 11. juli 2012 kl. 18:44.
Du burde ta kontakt med noen som lager dokumentarer, dette er noe jeg virkelig har lyst til å se.
Det er kanskje ikke så dumt å ha med seg litt proteinpulver? Mest sannsynlig vil du nok få i deg nok proteiner gjennom fisk til å overleve, men det skader aldri å ha med seg nødproviant. Proteinpulver er veldig konsentrert, så det tar ikke store plassen
Sitat av Cheese Vis innlegg
Generelle ting som er viktig:
Såpe, ordentlig regntøy, lommelykt og masse batterier, stearinlys, fuktighetskrem(spenol/vaselin), nok fyrstikker og lighter.
Varme klær.

Bare husk at det er ikke som på film, det kan fort bli en uke med regn og vind hvor du får testet motivasjonen kraftig.
Sist men ikke minst: Gå langt vekk, ikke camp 2 timer fra bilen. Gjør du det vil fristelsen med en tørr seng, kebab o.l bli uutholdelig og du ender med å dra etter 2 netter.
Vis hele sitatet...
- Såper er helt unødvendig, du skal ikke møte damer eller andre folk.
- Lommelykt er så vidt greit der man ikke har sol om kveldene.
- Ikke kjør selv, få noen kompiser til å kjøre deg, du kan risikere tyveri i bilen osv..
- Vaselin? hva i svarten skal man med det tør jeg å spørre? samme om fuktighetskrem
- Mister han motivasjon etter noen dager så egner han seg ikke som natur menneske
Sitat av KaiN Vis innlegg
- Mister han motivasjon etter noen dager så egner han seg ikke som natur menneske
Vis hele sitatet...
Dette kan trenes opp da ..
Huff, dett gjorde meg faktisk litt oppgitt.
Du har ikke jegerprøve, har aldri slaktet et dyr, har tenkt å jakte vilt/fugl med PIL OG BUE.
På toppen av det hele skal du overleve i villmarka i en hel måned??
Du må bare dra, men dette er noe av det mest tragiske jeg har lest på lenge.
Forresten, hva skal du med vodka på fjellet?

Huff og huff...
Sitat av Draugen Vis innlegg
Forresten, hva skal du med vodka på fjellet?
Vis hele sitatet...
Aldri vært på fjelltur å koset deg med vodka?
Er jo bare et must
Sitat av KaiN Vis innlegg
- Såper er helt unødvendig, du skal ikke møte damer eller andre folk.
- Lommelykt er så vidt greit der man ikke har sol om kveldene.
- Ikke kjør selv, få noen kompiser til å kjøre deg, du kan risikere tyveri i bilen osv..
- Vaselin? hva i svarten skal man med det tør jeg å spørre? samme om fuktighetskrem
- Mister han motivasjon etter noen dager så egner han seg ikke som natur menneske
Vis hele sitatet...
Vaselin funker jo fjell hvis du har gnagsår på skrukken
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Vaselin funker jo fjell hvis du har gnagsår på skrukken
Vis hele sitatet...
Med bra tursko får du ikke gnagsår på skrukkene
Jeg skjønner godt at folk er negative, jeg hadde også vert det hadde jeg lest denne tråden.
Men er da ikke vits og være så negative.
Greit nok, jeg kommer til og slite noe veldig med og klare og skyte dyr med pil og bue, men det kan bli veldig morro og prøve.
Om jeg ikke klarer det, noe jeg anntagligvis ikke gjør har jeg alltids fiske stangen og kan fiske evnt lære meg og sette opp ett par små feller til dyr.
Ellers kan jeg feks leite etter fugle egg og ete? Bær? Planter osvosv.
Så tror ikke det blir noe spessielt vansklig.
Og med tanke på tak og varme så er det jo bare og lage ett tak over hode og evnt ha med ett pledd.
Drikkevann er det også nok av på fjellet her jeg bor ihvertfall
Og der har du alt du trenger for og overleve, så hvorfor så skeptiske?

Også må jeg tydligvis si det en gang til; Planen er 1mnd, men jeg blir slettes ikke skuffet om jeg stikker hjem etter 2uker, så glem det med 2uker!
Er opplevelsen jeg søker, må ikke være så og så lenge, men 1mnd er som sagt utgangspunktet.
Som de andre skriver, prøv en helgetur først. Kanskje en uke om du vil begynne brått på. Det er lurt å ha litt erfaring før man begynner. Her er en liste over ting jeg mener du trenger. Dette gjelder like mye for en måned som for en helg, men noe kan du legge om på, ta vekk, eller legge til. Det hele er selvfølgelig opp til deg. Jeg kunne lagt den opp mye bedre om jeg brukte mer tid på den, men jeg har ikke så mye tid nå. For å legge til en kommentar: Du skrev at du ville ut fordi du var for opptatt teknologien rundt deg. Hvorfor skal du ha med deg en mp3 spiller da?

Ta med:
- Telt
- Pressening
- Tau
- Kniv
- Kart
- Kompass
- Mat (tørket kjøtt, egg, "Real turmat", nuddler, hurtigris osv.)
- Sjokolade (dette er faktisk veldig viktig)
- Bøker (vanlig sengebok, plantebok, dyreart-bok osv.)
- Kikkert
- Drikkeflaske med filter
- Lommelykt
- Fiskestang
- Fiskekort
- Sluk (10-15 stk for å være sikker)
- Fiskesnøre
- En hund om du har mulighet til det

Ikke ta med:
- Alkohol
- Ulovlige våpen
- Hammer og spiker (helt unødvendig)
- Mp3 spiller (du finner en i naturen)
Skit i zippo. Skaff deg et godt tennstål. Så slepper du å forholde deg til lightergass og våte fyrstikker.
http://www.gadgets-store.no/products/tennstal

Finn ut hva du kan spise av planter, bær og sopp. Med kunnskaper om hva du kan spise av plantekost slepper du å legge deg helt utsultet om fisken ikke beit på kroken i dag heller. Ta med deg nødproviant for så mange døgn det kan ta deg å komme deg ut av området du skal til i tilfelle alt går til helvete og du viser deg selv så inkompetent at du ikke klarer å finne mat underveis.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Med bra tursko får du ikke gnagsår på skrukkene
Vis hele sitatet...
Hm skal prøve med noen gode tursko neste gang jeg skal nappe skrukken.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Hm skal prøve med noen gode tursko neste gang jeg skal nappe skrukken.
Vis hele sitatet...
Jaja der faila jeg totalt i skriveleif
Sitat av Avatar Vis innlegg
Du skrev at du ville ut fordi du var for opptatt teknologien rundt deg. Hvorfor skal du ha med deg en mp3 spiller da?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg liker musikk, og ser absolutt ingen negativ side med og ha med seg litt musikk og kose seg med på kveldene.
Ellers så såg forslagene dine veldig bra ut, men som nevnt tidligere; Vodkaen blir med.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Fordi jeg liker musikk, og ser absolutt ingen negativ side med og ha med seg litt musikk og kose seg med på kveldene.
Ellers så såg forslagene dine veldig bra ut, men som nevnt tidligere; Vodkaen blir med.
Vis hele sitatet...
Dropp vodkan og ta heller med litt natur urter som Cannabis
Sist endret av justastonedhuman; 11. juli 2012 kl. 19:04.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Dropp vodkan og ta heller med litt natur urter som Cannabis
Vis hele sitatet...
Hvorfor burde han heller ta med seg et forbudt narkotisk stoff å bruke det?
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Hvorfor burde han heller ta med seg et forbudt narkotisk stoff å bruke det?
Vis hele sitatet...
Og drikke vodka alene er lame, men og sitte i naturen sin stillhet fjern er himmelsk, samme følelse som du sitt i syden
Sitat av KaiN Vis innlegg
Dropp vodkan og ta heller med litt natur urter som Cannabis
Vis hele sitatet...
Eller bare begge deler?
Charcloth!
"How to make charcloth"
http://slowfusion.com/4c65dfea82c7bb898a41.png

Mye, mye lettere å få fyr på bålet!
Sist endret av mroj; 11. juli 2012 kl. 19:42.
Hei.
Tror jeg heller ville ha kjøpt et luftgevær til rundt 2500 enn en pil og bue om du skal jakte. Du kan ikke jakte storvilt med det men du kan ta fugler og småvildt.
Buer som er treffsikre er også ganske dyre og krever mye trening. Samme med skuddene, 500 luftgevær skudd koster 100kr, en pil koster nesten 200.