Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2861
Hei, driver med en utdanning som dekkes av arbeidsgiver, dvs jeg beholder lønna mi mens jeg er på samlingene. Utdanningen er altså samlingsbasert og nettstøttet. Studiestedet er rundt 12 mil fra hjemstedet.

Spørsmålet er, regnes da pendlingen til samlingsdagene på skolen som arbeid i og med at det dekkes av arbeidsgiver, slik at jeg kan få skattefradrag for reisene til og fra skolen?
Sist endret av Astennu; 22. mars 2021 kl. 09:41.
Jeg ville si nei.
Dette er ikke noe arbeidsgiver har beordret deg til eller inngår i kontrakten din.

Men jeg ser jo argumenter for, da det er i arbeidsgiver interesse, siden de allerede dekker utdannelsen. Og du gjør dette istedenfor jobb.

Men tror du skal slite med å overbevise skatteetaten.
Trådstarter
Tearz83: takk for svar, jeg er usikker selv.

Flere som kjenner til noe rundt dette?

Kan jo ringe Skatteetaten og høre men der er det vel telefonkø om dagen.
Dette varierer avhengig av typen utdanning, men hovedregelen er at du ikke får fradrag. Se nærmere i skatte-ABC, det kan tenkes du finner en veiledning der. https://www.skatteetaten.no/rettskil....001/S-21.002/
Skattemessig fradrag for reise mellom hjem og arbeidssted er regulert i skattelovens §6-44, med videre bestemmelser i FSFIN §6-44-1 til §6-44-15. Reisen du ønsker fradrag for er definert som er en yrkesreise etter FSFIN §6-44-11 tredje ledd bokstav B og §6-44-13 første ledd bokstav A. Så lenge du betaler reisen selv og bruker privat bil har du derfor rett på fradraget slik jeg tolker loven her.

Spørsmålet du heller må stille deg er om du kvalifiserer til fradrag overhodet, da fradraget først får virkning når du overstiger kr. 23 900 regnet etter statens kilometersatser. Det er en del sære bestemmelser her, men måten dette beregnes på står beskrevet i FSFIN §6-44-1 og §6-44-2. Dersom du mener at du samlet sett kvalifiserer for fradraget, bør du ringe Skatteetaten og høre hva de krever av dokumentasjonskrav for at du skal kunne kreve fradraget.

Håper dette er til hjelp
Trådstarter
PIGsks: takk for fyldig svar der du viser til lover og regelverk! Skal kikke mer på dette i kveld.