Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2353
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hey! Har slitt med høy puls og hjertebank. Begynte på betablokkere i starten av januar og nå de siste dagene har det følts som at hjertet slår svakere? Tror jeg har lavt blodtrykk. Føler meg svimmel. Har pleid og ta to inntak av betablokkere om dagen men idag trengte jeg egentlig ikke ta i det hele tatt. Vil bruk av betablokkere senke hjerterytme/puls og ikke bare midlertidig mens man har tatt de?

Syns det er litt ekkelt når det slår så svakt 😁
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Legger til:
Har puls på rundt 85 så da er det vel ikke noe dødelig hehe, samme hvor svakt/hardt den slår?
Puls er jo antall slag i minuttet og 85 er vel innafor såvidt jeg vet.

Men kan jo være n ide og ringe legevakten og høre hva de har å si. Kanskje ta en kjapp sjekk.
Blodtrykket regulers blant annet med puls, man kan derfor regne med nokså normalt trykk hvis pulsen er normal. Betablokkere kan forsåvidt påvirke den balansen. Betablokkere kan også senke trykket og de symptomene du beskriver kan også tyde på litt for lavt trykk. Hvis du klarer å utløse blodtrykksfall (holde på å svime av) når du reiser deg raskt, er i dusjen, på do osv så er det enda en indikasjon.

Kjenner du puls på håndledd har du hvertfall over 80 systolisk blodtrykk. Kjenner du kun på hals så indikerer det systolisk trykk under 60 (da klarer du ikke stå på beina). Erfarne klinikere kjenner raskt forskjell på sterk og svak puls på håndledd, noe som igjen er en indikasjon på blodtrykk. Dette er kun hvis du har tusenvis av pasienter bak deg som sammenligningsgrunnlag.

Uansett, å ligge litt for lavt i blodtrykk er ikke farlig men bestill time hos fastlege hvor du tar blodtrykk og justerer medisinene.
Sist endret av Cheese; 22. februar 2021 kl. 22:39.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Går på beta-blokkere og hvilepulsen min er på under 60. Vanlig hvilepuls er på 60-100 så hvis du har 85 er du greit innenfor.
Sist endret av nso; 23. februar 2021 kl. 01:56.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar!