Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2175
Jeg vurderer og ta en tripp når tid å anedning melder seg. Jeg har ikke tatt sopp på mange år, men har en god del erfaring med og vandre langt inn i andre dimensjoner med ayahuascha.

I den tid jeg trippet på sopp, så ble det og gjort helt uten respekt og på totalt feil måter. F.eks så mikset vi det med alkohol på fest. Det ble ei heller vektlagt gramm vi tok osv. Vi justerte soppen under veis og gjerne tok noen nye gramm etter noen timer osv. Det er noe som er poengløst, da jeg vet at man ødelegger en slags breakout som man kan få om alt kicker inn på en gang..

Jeg har nå for tiden en superstraight dame, men jeg vet at dersom jeg hadde hatt soppen klar er hun muligens for nyskjerrig til å la være med å teste.

Hovedformålet mitt med å eventuelt introdusere henne for en psykedelisk opplevelse var for og kurere hennes milde depresjon. Dette er selvagt noe som må være hennes fulle frie vilje, da det er for meg et for stort ansvar å direkte anbefale det.

Hvor mange gram skal man da gå for om det f.eks var cubensis? Jeg ser for meg å legge oss i sengen, ha lyset av og tidvis kansje noe musikk som egner seg for tripping på pc. Jeg aner ikke hvor safe det er for hverken meg eller henne og gå for en heroic McKenna dose. Eller om det vil gi noentng som helst av tereapautisk verdi med en mindre dose som 1-2 gram.

Alternativt så vil jeg vente til hun reiser bort og jeg er alene hjemme. Vil jeg da med stor sannsynlighet takle en 5 grams trip med min bakgrunn fra ayahuascha? Jeg vil da eventuelt vurdere og fikse litt valium jeg kan ha liggende klar som en nødlander dersom det skulle skjære seg.

Så er det en ting til. Jeg er jo litt engstelig for at skjeletter i skapet som alle har i diverse forhold plutselig blir for intense, at spenningene oss i mellom som alle par har vil bli forsterket. Hvordan er det for dere andre par som tripper sammen? Jeg vet at det er best og prøve å gjøre opplevelsen så introperspektiv som mulig, men aner ikke hvor lett det lar seg gjøre.

Om ikke det er direkte psykedelisk så ville muligens MDMA kansje vært et bedre introduksjonsalternativ for en uerfaren, men jeg er litt mer go on the natural way.

Kom gjerne med refleksjoner og erfaringer.
Kort og kjipt svar: i mine øyne er psykedelika noe hver enkelt av oss må søke ut. Jeg har hørt flere som prøver å få med andre på sopp eller lsd. Men det er som du sier, ett stort ansvar å ta på sine skuldre når andre folk er i bildet.

Ikke at jeg er imot en guida førstegangs. Det lover jo bra for henne.
Om hun skal ta for første gang bør du være edru!! Ville også gått for MDMA første gangen, og da kan selvfølgelig begge ta ilag.
Sist endret av Polkos; 18. desember 2020 kl. 09:59.
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Kort og kjipt svar: i mine øyne er psykedelika noe hver enkelt av oss må søke ut. Jeg har hørt flere som prøver å få med andre på sopp eller lsd. Men det er som du sier, ett stort ansvar å ta på sine skuldre når andre folk er i bildet.

Ikke at jeg er imot en guida førstegangs. Det lover jo bra for henne.
Vis hele sitatet...
Vi er nok ikke uenige der gode mann. Det er likevel med litt blandet følelse. På en side tror jeg det kunne gjort underverker for henne, på en annen side så skal man ikke invadere folk sin frie vilje for en såpass livstransformerende opplevelse.

Sitat av Polkos Vis innlegg
Om hun skal ta for første gang bør du være edru!! Ville også gått for MDMA første gangen, og da kan selvfølgelig begge ta ilag.
Vis hele sitatet...
Selvølgelig må man være edru. Jeg er en gammel ringrev nok til og forstå at munkene drikker seg ikke drita på alkohol før sin meditative praksis
Sist endret av pipestilk; 18. desember 2020 kl. 10:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykedeliske midler er gjerne siste utvei for å behandle terapi resistent depresjon. Er du oppriktig interresert i å forbedre sinnstilstanden hennes eller savner du bare å ha noen å trippe med?
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Psykedeliske midler er gjerne siste utvei for å behandle terapi resistent depresjon. Er du oppriktig interresert i å forbedre sinnstilstanden hennes eller savner du bare å ha noen å trippe med?
Vis hele sitatet...
Tripping generelt har jeg egentlig hatt mest utbytte av å gjøre alene, så det er hovedsakelig ikke selskapet under selve opplevesen jeg er ute etter. Men jeg skulle ønske hun hadde fått litt mer dybde og perspektiver som kunne hjulpet til og sett livsituasjonen hennes annerledes. Hun lider ikke av alvorlig depresjon, det er mange andre faktorer som gjør at hun ville hatt bra av og åpne seg som menneske.

Samtidig så er det hos meg og helt sikkert en underliggende egosime om å ikke være ensom om noe så fantastisk. Jeg selv vil vel definere meg som en "religiøs/spirituell" med sans for kunst og abstrakt tenkning. Dama er en logisk ateist som kun forholder seg til det vitenskapen har to streker under svaret til. Når hun nå i tilegg refererte til en veninde som hadde en svært god opplevelse på sopp, så er tolker jeg det som om at hun er åpen og nyskjerrig. Jeg kunne alldrig i min villeste fantasi funnet på og presse på for at hun skulle spise sopp, men jeg gir jo små hint. Jeg selv ble jo nærmes utsatt for et såkalt gruppepress første gang. Det gruppepresset var jeg jo glad for at jeg lot meg overtale til. Men jeg har som nevnt samtidig stor respekt for mennesker sin egen personlige livsprosess som jeg ikke vil blande meg for mye inn i.
Sist endret av pipestilk; 18. desember 2020 kl. 11:32.
Med edru mente jeg å ikke innta noe sopp/lsd selv, og heller trippe ilag en senere anledning. Uerfarne fortjener en tripsitter som er tilstede 100%
Denne guiden vil jeg anbefale på det sterkeste til ditt formål hvis ikke du har lest den tidligere:
https://www.trippingly.net/lsd-studi...ers-and-guides

Dette er resultatet av all informasjonen psykiatrerne som gikk til undergrunnen når psykedelika ble ulovlig på 70-tallet (Guild of Guides), opparbeidet seg. Et relevant sitat:
'If psilocybin is used, 30 milligrams has been called “a safe high dose.” '
Merk at her er det snakk om det aktive virkestoffet og ikke soppen som helhet. En grei kalkulator for hvordan du finner riktig dose ift. det du er ute etter finner du også her.
https://www.shroomery.org/6257/Magic...age-Calculator
Sist endret av pisk10hi; 18. desember 2020 kl. 15:21.
Sitat av pisk10hi Vis innlegg
'If psilocybin is used, 30 milligrams has been called “a safe high dose.” '
Merk at her er det snakk om det aktive virkestoffet og ikke soppen som helhet. En grei kalkulator for hvordan du finner riktig dose ift. det du er ute etter finner du også her.
https://www.shroomery.org/6257/Magic...age-Calculator
Vis hele sitatet...
30 mg psilocybin er en ganske heftig dose, og langt over det
jeg ville anbefalt en førstegangstripper. Terence McKenna snakket
om at hans "heroic dose" normalt lå på rundt 25 mg.

Forøvrig er kalkulatoren til Shroomery ikke spesielt nøyaktig, og
bør tas som en løs pekepinn, ihvertfall hvis det er snakk om sopp
som er plukket i naturen.
Anonym bruker
"Stø Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som du selv sier så skal man ikke invadere folk sin frie vilje for en såpass livstransformerende opplevelse. Og det er vesentlig å merke seg at selvom tripping har vært positivt og livsforandrende for deg så er det ikke gitt at det blir det for henne. Enhver som turer skal være klar selv både åndelig og emosjonelt og jeg syns det er dårlig etikk å prøve å prakke sin personlige overbevisning over på andre om at å ture er så bra.
Fra man får sådd frøet om at psykedelika i - noen- tilfeller (blir helt feil å gå rundt å tro at det gjelder alle eller de fleste tilfeller) har hjulpet enkelte med depresjonsproblematikk, så må hun få velge selv om hun vil vanne dette frøet og la tanken og idéen vokse i henne over tid helt uten ytterligere påvirkning/press/glorifisering/overbevisning fra deg.

Jeg mikrodoserte Lsd når jeg var deprimert og det ga meg gnist for noen måneder etter trippen, men det tok minst 4 år fra jeg begynte å lese om det til jeg faktisk gjorde det. I alle sjamanseremoniene jeg har vært på i senere tid har de alltid vært veldig nøye på at man skal føle skikkelig på om man faktisk er klar til å prøve og at det er viktig å ikke ta et forhastet valg. Tripping kan være jævlig heavy for psyken og det emosjonelle og spirituelle og det er ikke alle som får noe positivt ut av det. I værste fall kan hun få depersonalisering og bli gående rundt som en robot i årevis fordi alle de forsterkede følelsene og forståelsene man i noen tilfeller får av å trippe kan være for overveldende, eller ikke passe inn med hennes virkelighet eller bilde på eksistensen. En venninne av meg følte at livet var enda mere meningsløst etter hun trippa, fordi "om alle var én og eksistensen uendelig" hva var poenget med livet her og nå da.. Hun gikk fra mildt deprimert til bunnen og ble så deppa og fikk så eksistensiell konflikt inni seg av trippen som hun ikke klarte å legge fra seg at hun begynte med amf og lever som narkis i dag.
Dette var også en som var helt streit før dette. Kjenner også til par som har fått problemer i etterkant av å trippe sammen, både innsett at de ikke passer sammen fordi de ikke har samme "livsvei" og et par hvor det ble røpt ting om fortiden, overgrep, som partneren ikke klarte å legge fra seg og dynamikken ble helt anderledes når den ene går rundt å syns synd på den andre og den andre går rundt å føler seg skitten ved at den andre vet om fortiden.

Selvom psykedelika kan hjelpe for noen på psykiske problemer så er det ikke en one for all kur og det finnes mange andre og sikrere måter å jobbe med depresjon på enn å ture bare fordi man har en turefrelst rundt seg som tror det kan hjelpe.
Anonym bruker
"Stø Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Edit: men vet også om par som har hatt det super nice på tripp sammen. Men husk at dere ikke er én enhet heller.. Når jeg trippa med eksen var det en heftig connectende opplevelse for meg hvor jeg følte vi kom mye nærmere hverandre , mens hun i ettertid fortalte at hun bare følte alt var rart og at den dype snakken min var ubehagelig og skummel..

Hvis hun bestemmer seg for at hun vil prøve så er det å ha lyset av i senga en dårlig ide tilfelle ting blir for intenst. Å starte med noe koselig som å male, legge puslespill eller et eller annet å drive med syns jeg er den beste inntreelsen i en tripp hvertfall, så kan man heller i løpet at trippen når man føler det trygt og positivt gå å legge seg i mørket og prøve å rette fokuset innover evn.
En tripp kan godt jobbe med psyken selvom man ikke blir guida til å tenke på alt inni seg, Hey min depresjon forsvant av å tusje masse former og fasonger på ark og sitte i vinduet å la meg fascinere av snøfnuggene
Ville gått for en mild solrik utetripp som introduksjon. Med mindre dama ivrer etter mer dyp opplevelse allerede første gang.


Altså vente til våren og tatt uskyldige 1,5 gram med cubensis eller 1 gram flein. Da kan dere være noenlunde sosiale og dama kan få en varm og god introduksjon som forhåpentlig gir mersmak til en evnt dypere tripp senere.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
30 mg psilocybin er en ganske heftig dose, og langt over det
jeg ville anbefalt en førstegangstripper. Terence McKenna snakket
om at hans "heroic dose" normalt lå på rundt 25 mg.

Forøvrig er kalkulatoren til Shroomery ikke spesielt nøyaktig, og
bør tas som en løs pekepinn, ihvertfall hvis det er snakk om sopp
som er plukket i naturen.
Vis hele sitatet...
Vel det må må jo du få lov til å mene, iflg. studiene fra John Hopkins bør man opp i slike doser for å ha en god effekt på depresjon og angst for døden. Nå er den kulturelle "visdommen" er at man skal starte lavt og bygge seg oppover i dose. Dette er et godt konsept når det kommer til veldig mange rusmidler, men dessverre / heldigvis vil jeg si psykedelika er i en kategori for seg i og med at det faktisk har veldig lite å si hvor mye erfaring man har når man kommer opp i doser der opplevelsen er vanskelig å beskrive.

I sitatet står det "safe high dose" altså ligger det jo i dette at dette er snakk om en høy dose. Slik jeg har forstått kan man faktisk aldri være fullstendig "klar" for en høy dose. Hvis du tillatter meg å bruke ordet sjel til å beskrive tilstanden bevisstheten kommer i i disse omstendighetene kommer den aldri til å være helt klar. Det eneste man kan forberede seg på er å forberede "egoet" på hva som vil komme ved å lese seg opp på alle effektene som faktisk Kan beskrives, lese seg opp på hvilke forberedelser man bør gjøre før en slik tur, hvem man burde være med, hvor man bør være, etc.

Dette fikk jo Therense selv erfare sent i livet sitt der han på tross av sine mangfoldige turer ble veldig redd for det soppen viste ham. Så vi er nok tilbake til at det viktigste her er set og setting, mye, Mye mer enn hvor mye man har prøvd før. Min tanke er at denne tanken som sakte opptrapping på psykedelika har vel så mye med egoet til de som har vært på noen turer fra før som prøver å fortelle dem at de er har kontroll nå som de har litt erfaring. Det jeg vet er at en moderat dose på psykedelika kan være mer slitsom enn en høy dose da det ikke blir noen forløsning men bare påvente av at "nå skjer det snart" / "jeg tror jeg greier å holde meg fast nå bare jeg kjemper imot det som skjer hardt nok"

Det er også et viktig poeng at disse studiene på bruk av psykedelika i psykiatrien er gjort av guider som har erfaring, og her har nok erfaring mer å si, men leser du litt av litteraturen (se guiden linket over) |har det faktisk også veldig mye å si at det er et bånd av intim troverdighet, respekt og kjærlighet mellom den som guider og den som blir guidet så her har antakelig TS et forsprang. Nå er det jo også slik at en profesjonell behanding ikke meg bekjent er mulig å oppdrive her i Norge og med reise-ristriksjonene som er på plass kan det jo være at dette er den eneste muligheten TS har til å gjennomføre noe slikt.

Jeg liker den kalkulatoren på shroomery jeg. Den er vel så nøyaktig som noen slik kalkulator kan få blitt med dagens kunnskap i og med at det er lokale variasjoner i konsentrasjonen av virkestoffer i spesifikke arter sopp fra sted til sted og også variasjon av hvor mye som går med under behandling av soppen før inntak (tørking, koke te-vann, etc.). Er jo enig i at den må brukes som en pekepinn pga. de forholdene som nå er beskrevet, men en nogen lunde grei pekepinn er mye bedre enn ingen pekepinn what so ever. I tillegg er dette en pekepinn som er ganske viden kjent og resultat av sammarbeid av flere individer som er bedre å støtte seg på enn informasjon av et enkelt-individ, eller kunnskap fra en mann som mente at psylocybinet i soppen hadde mutert våre forfedres hjerner til å bli selvbevisste og lede til arten homo-sapiens.
Ønsker hun dette selv så er det vel helt greit. Såfremt hun ellers er frisk og rask og ikke sliter alvorlig mentalt så bør det gå fint. Men for en førstegangsoppøevelse så bør man få en smakebit på hva man skal ha før man hopper uti en dose der du fniser og plutselig kjenner du egodøden ete opp sjela di. Det kan få selv en erfaren turer til å freake.
Sitat av pisk10hi Vis innlegg
Vel det må må jo du få lov til å mene, iflg. studiene fra John Hopkins bør man opp i slike doser for å ha en god effekt på depresjon og angst for døden. Nå er den kulturelle "visdommen" er at man skal starte lavt og bygge seg oppover i dose. Dette er et godt konsept når det kommer til veldig mange rusmidler, men dessverre / heldigvis vil jeg si psykedelika er i en kategori for seg i og med at det faktisk har veldig lite å si hvor mye erfaring man har når man kommer opp i doser der opplevelsen er vanskelig å beskrive.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker først og fremst fra egen erfaring med sopp.
Jeg tenker at med mindre noen selv ber spesifikt om å bli
satt i en slik tilstand som jeg har vært i på høye doser - som
du selv sier noe som ikke kan beskrives med ord - så hadde
jeg aldri hatt samvittighet til å tilby en slik dose som du nevner.

Et viktig poeng er at folk reagerer forskjellig på ulike psykedeliske
stoffer, og ikke minst på ulike mengder. Dette har nok ikke bare
med kroppsvekt og dosering å gjøre, men også det mentale
"rammeverket" til personen det gjelder.

Jeg tviler ikke på at Johns Hopkins sine studier er gode, men
de er gjort i en klinisk setting og guidet av profesjonelle.
Det er vel også slik at de som var "prøvekaniner" i studiene, måtte
gjennom spørreundersøkelser og tester i forkant av eksperimentene.

Sist, men ikke minst, så er dosene de gir kontrollert på forhånd, og
så vidt jeg vet er det ren fabrikkert psilocybin som blir brukt.

Det er noe ganske annet med f.eks. vår egen viltvoksende flein, som
ikke bare er variabel i innhold av psilocybin, men også inneholder
tildels betydelige mengder baeocystin, som uten tvil også har en
lignende effekt. Man kan teoretisk sett altså få en ganske sterk dose
av f.eks. 1.5 gram spiss fleinsopp, men man kan også ende opp med
lite virkestoffer.

Å ta noen "baby steps" for å prøve seg frem, er etter mitt skjønn
det beste. Psykoaktive stoffer er ikke nødvendigvis "enten-eller".
Jeg føler det er verdt å nevne at det faktisk er store individuelle forskjeller på hvor mye man blir påvirket av. Alle som virkelig har følt skrekken en overveldende sopp effekt kan gi vil være forståelsesfulle i at man bør starte på en lav til vanlig dose første gangen. Du risikerer å traumatisere vennen din fordi du leser på nettet at det der kan være bedre. Gi faen a.
Jeg liker den kalkulatoren på shroomery jeg. Den er vel så nøyaktig som noen slik kalkulator kan få blitt med dagens kunnskap i og med at det er lokale variasjoner i konsentrasjonen av virkestoffer i spesifikke arter sopp
Vis hele sitatet...
Vel, Shroomery selv har erklært den for utdatert, ettersom
en hel del av de målingene som er gjort av virkestoffer i mange
av de mest populære viltvoksende artene er gamle og upålitelige.

Såvidt jeg vet bruker de tabellene fra Paul Stamets sin bok, som
er langt over 20 år gamle. Flere av artene som er listet opp i kalkulatoren
har vist seg å være jevnt over sterkere enn slik de er beskrevet i boken.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vel, Shroomery selv har erklært den for utdatert, ettersom
en hel del av de målingene som er gjort av virkestoffer i mange
av de mest populære viltvoksende artene er gamle og upålitelige.

Såvidt jeg vet bruker de tabellene fra Paul Stamets sin bok, som
er langt over 20 år gamle. Flere av artene som er listet opp i kalkulatoren
har vist seg å være jevnt over sterkere enn slik de er beskrevet i boken.
Vis hele sitatet...
At målingene er gamle betyr jo ikke nødvendigvis at de ikke har noen verdi eller er gode. Det er jo ikke grafikk-kort til pc vi snakker om her. Vil ikke anta at flein sin konsentrasjon av virkestoffer i gjennomsnitt har utviklet seg nevneverdig de siste 20-årene så da er det vel mer snakk om hvor mange individer som var med i målingene som ble gjort for å gi sikre marginer på usikkerheten i statistikken.

Er dog interessert i om du har en referanse til denne erklæringen?

Er ikke helt uenig i at det kan ha noen verdi å introdusere den psykedeliske opplevelsen forsiktig først. Slik jeg har hørt er det slik man gjør det i Peru også under sermoniene der man først gir en lav-dose den ene dagen også en høy dose den andre. I Pollan sin bok står det også om hvordan en gaid brukte holotropisk pust den ene dagen, før doseringen på dag 2. Men poenget er her at det ikke er snakk om å opparbeide seg noen erfaring for individet men heller at dette er en måte å se hvordan man reagerer på den psykedeliske opplevelsen. Altså slik du refererer til, hvordan "rammeverket" til individet er egnet til å håndtere en slik opplevelse.

Jeg tror kanskje dette er mer viktig enn f.eks. dosering med hensyn til kroppsvekt. Dette står det også i manualen jeg linket til over og har vært min anekdotiske erfaring: altså at hvor sterk opplevelse man får har en viss individuell forskjell, men at denne ikke nødvendigvis er korrelert med kroppsvekt.
Sist endret av pisk10hi; 19. desember 2020 kl. 13:28.
Anonym bruker
"Stø Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Psykedeliske midler er gjerne siste utvei for å behandle terapi resistent depresjon. Er du oppriktig interresert i å forbedre sinnstilstanden hennes eller savner du bare å ha noen å trippe med?
Vis hele sitatet...
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg føler det er verdt å nevne at det faktisk er store individuelle forskjeller på hvor mye man blir påvirket av. Alle som virkelig har følt skrekken en overveldende sopp effekt kan gi vil være forståelsesfulle i at man bør starte på en lav til vanlig dose første gangen. Du risikerer å traumatisere vennen din fordi du leser på nettet at det der kan være bedre. Gi faen a.
Vis hele sitatet...

100% enig
Sitat av pisk10hi Vis innlegg
At målingene er gamle betyr jo ikke nødvendigvis at de ikke har noen verdi eller er gode. Det er jo ikke grafikk-kort til pc vi snakker om her. Vil ikke anta at flein sin konsentrasjon av virkestoffer i gjennomsnitt har utviklet seg nevneverdig de siste 20-årene så da er det vel mer snakk om hvor mange individer som var med i målingene som ble gjort for å gi sikre marginer på usikkerheten i statistikken.
Vis hele sitatet...
Svakhetene ved gamle målinger er metodene som ble benyttet, først
og fremst at man har testet for lite materiale, men også at teknikken
for å måle virkestoffer var mindre treffsikker den gang målingene ble
gjort. Så jo, på et vis kan man sammenligne dette med grafikk-kort -
siden teknologien for å utføre slike målinger har utviklet seg betydelig
siden 70-,80- og 90-tallet og frem til i dag. Altså teknologiske fremskritt.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Svakhetene ved gamle målinger er metodene som ble benyttet, først
og fremst at man har testet for lite materiale, men også at teknikken
for å måle virkestoffer var mindre treffsikker den gang målingene ble
gjort. Så jo, på et vis kan man sammenligne dette med grafikk-kort -
siden teknologien for å utføre slike målinger har utviklet seg betydelig
siden 70-,80- og 90-tallet og frem til i dag. Altså teknologiske fremskritt.
Vis hele sitatet...
Poenget er at lokal variasjon vil føre til en variabilitet i enhver måling som er ment å gjelde for et globalt tall slik det er på shroomery, og at denne variabiliteten vil overgå enhver form for usikkerhet som følge av tilfeldig feil i måleinstrumentet. Dermed vil ikke noen forbedring i måleinstrumentet nødvendigvis føre til en mindre usikkerhet i den globale konsentrasjonsmålingen.

Et viktigere poeng er dette du nevner om baeocystin og andre virkestoffer i soppen utenom psilosin og psilocybin som i den psykedeliske cognesccenti er antatt å påvirke opplevelsen. Ny kunnskap innen eventuelle synergier kunne derfor foreldet målingene som lå til grunn for shroomeries kalkulator, men meg bevisst finnes det ikke noen faktiske studier som skulle tyde på at det var tilfelle.