Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7099
Hundefestivalen åpner i Yulin, jeg var der i fjor for å se hvordan det foregikk mens jeg var i Kina på tur.

Jeg prøvde hundegryte men det smakte faktisk ikke noe særlig annerledes enn lam.

GREIT, det er frustrerende å se hvordan dyrene blir slaktet, men jeg er helt sikker på at hvis de hadde blitt avlet og slaktet på samme måte som gris for det beste blir her, så ville hvitinger fortsatt ha klaget. (ps: jeg er hvit, jeg bare sier hvitinger siden det er de som syter mest for alt).

Har en Amerikansk venn som var utvekslingsstudent i Norge for noen år siden, han ble utrolig sjokkert og irritert når han fant ut at du fikk kjøpt pølse i Norge som inneholdt hestekjøtt, vi slakter også hval noe som irriterer 80% av resten av verden.

Skjønner ikke greia, ikke vårt land, ikke vår kultur
Problemet er at hund er et husdyr istore deler av verden, imotsetning til hval og hest. Det får følelsene til folk å gå løpsk.
Jeg er dog helt enig med deg. Dyr er dyr. Så lenge avling -og slakte prosessen foregår under humane forhold ser jeg ingen grunn til å skille mellom hest, hund, elefant, apekatter eller hva en det måtte være.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Enig. Dyr er dyr, og det at vi spiser noen som den største selvfølge(okse, lam osv) mens andre(hund, katt, hamster) er helt uaktuelt å spise for de fleste, er veldig interessant. Har nok alt med miljø å gjøre, da jeg tror en person som aldri har drukket melk fra en ku vil synes det er sykt føkka om h*n i voksen alder oppdager at det er noe folk driver med.
Tror nok jeg ville valgt å prøve både hund, katt og menneske om jeg fikk det servert på riktig måte og visste det var juridisk lovlig og humant gjort.
Trådstarter
12 5
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Problemet er at hund er et husdyr istore deler av verden, imotsetning til hval og hest. Det får følelsene til folk å gå løpsk.
Jeg er dog helt enig med deg. Dyr er dyr. Så lenge avling -og slakte prosessen foregår under humane forhold ser jeg ingen grunn til å skille mellom hest, hund, elefant, apekatter eller hva en det måtte være.
Vis hele sitatet...

Det som er problemet, verden er så ute å kjøre på så mange måter, men hva folk i rike, utviklede land bryr seg om, er at noen tusen mennesker spiser hund i et land med 1.3 mrd noen ganger i året på andre siden av verden.

Noe vi ikke har noe med, og med tanke på Kina's makt og størrelse, betyr våre "hjerter" en fjert i motvind.

Isteden for å bannelyse hele festivalen noe som har vært tradisjoner i mange, mange år burde de heller tvinge frem humane avlivingsmetoder og avling.

Hest er jo stort i USA, spesielt Texas, men det bryr jo ikke vi oss om når vi spiser svartpølse, for vi vet hester blir slaktet humant og vi har ikke samme tilknytning som de i USA.

Så burde vi heller ikke legge oss opp i sånt, vi lever i en boble.
Tråden er ikke direkte en bashe tråd, men minnet meg om den lange Syte artikelen på VG i fjor. Norge's beste kilde til grineri og føleri.
Sist endret av missMia; 21. juni 2017 kl. 14:18.
Den festivalen skulle vel bli avlyst i år om jeg ikke husker feil.
http://time.com/4783802/china-yulin-dog-meat-festival/

Men igjen så er det flere steder som nevner at det bare var noe tull.
https://www.forbes.com/sites/cfthoma.../#72a73118b2a1

Personelig synes jeg det blir litt feil, ha en festival bare for å slakte hundre tusener av hunder hvor sikkert halvparten av kjøttet bare blir kastet.
Men samtidig så synes jeg folk skal få spise hva de vil, Asia er jo en av de verdensdelene med ''rarest'' mat for oss mer vestlige land.
Andre land er vel ikke så fan av smalahove eller tørrfisk heller.
Problemet med dette er vel at hunder er såpass intelligente dyr. Hvor går grensen får dere isåfall? Er aper greit å spise?
Kan godt være hund er ok mat, men jeg ikke spist min beste venn for å si det slik. Om det derimot var hunder som var "slaktedyr" og ikke bestevenn så ville det kanskje vært en annen sak. Personlig så klarer jeg meg helt fint uten å spise hund. Jeg mesker meg i elg, hjort, reinsdyr, okse, kalv, lam og svin når jeg blir kjøttsulten. Og har forresten spist mye godt geitekjøtt i forskjellige gryter. Best liker jeg skalldyr, fisk og jeg sier ikke neitakk til hvalkjøtt. Det er prima mat. Ja og la oss ikke glemme tunfisk. En real hestebiff or også smaskens.

Tørrfisk passer veldig bra med øl forresten.
Sitat av En deling Vis innlegg
Problemet med dette er vel at hunder er såpass intelligente dyr. Hvor går grensen får dere isåfall? Er aper greit å spise?
Vis hele sitatet...
Griser er også ekstremt intelligente og sosiale dyr. Hunden er bare mer praktisk og ser søtere ut for folk flest. Men vi har et forhold til gris som er langt fra personlig og emosjonelt. Hunder har vi prøvd å lære oss å kjenne. Dersom du hadde prøvd å lære deg å kjenne en masse griser, eller at det var like vanlig med gris som med hund i huset ville nok mange vært imot grisekjøtt også. Det er et moralsk spørsmål når det gjelder slakting av dyr når det strengt tatt ikke trengs, men få stiller det før det kommer til et dyr som de er vandt til å se i andre settinger. Folk blir på en måte hjernevasket av samfunnet og miljøet de lever i, ofte tenker ikke folk selv og oppfatter dermed at gris er greit å drepe mens hund er feil å drepe.

Jeg er på ingen måte aktivist for noen av sidene, kun drøfting.
Co-signer Relevant her. ved klassisk kognitiv intelligens rangering er griser et av de smarteste dyrene i verden. Smartere enn hunder faktiskt. "According to research, a middle aged pig can be as smart as a three year old human being"

Kos deg med baconet ditt.
Gris kan i mange studier faktisk score høyere på intelligens enn både hunder og delfiner - så det at hunder er "for intelligente" til å bli spist holder ikke.

Hadde ikke hatt noe i mot å prøve hund, men jeg skulle gjerne ha visst at den hadde levd ålreit og blitt slakta på en grei måte. Det sitter jo litt lengre inn å spise ett dyr som er såpass gode til å kommunisere med oss mennesker. Alexander Selvik Wengshoel kokte faktisk sin egen hofte og spiste til middag. Om han hadde invitert dere på en smakebit den gangen, hadde dere smakt? Hadde nok takket ja selv, men ville nok også spydd som en gris i flere dager etterpå.

Veldig interessert i å smake på så mange som mulig typer kjøtt i løpet av livet -- vet du får kjøpt klapperslange og antilope på enkelte Meny-butikker.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Griser er også ekstremt intelligente og sosiale dyr. Hunden er bare mer praktisk og ser søtere ut for folk flest. Men vi har et forhold til gris som er langt fra personlig og emosjonelt. Hunder har vi prøvd å lære oss å kjenne. Dersom du hadde prøvd å lære deg å kjenne en masse griser, eller at det var like vanlig med gris som med hund i huset ville nok mange vært imot grisekjøtt også. Det er et moralsk spørsmål når det gjelder slakting av dyr når det strengt tatt ikke trengs, men få stiller det før det kommer til et dyr som de er vandt til å se i andre settinger. Folk blir på en måte hjernevasket av samfunnet og miljøet de lever i, ofte tenker ikke folk selv og oppfatter dermed at gris er greit å drepe mens hund er feil å drepe.

Jeg er på ingen måte aktivist for noen av sidene, kun drøfting.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er griser "ekstremt" intelligente?
Kort sagt har jeg ingen problemer med at folk spiser hundekjøtt, så lenge hunden har hatt et godt liv før den ble slaktet og at selve slakteprosessen er tilfredsstillende. Dette gjelder forøvrig alle dyr.

All diskusjon utover dette anser jeg som ganske uinteressant - det finnes alltid noen som ikke liker at dyrerase X blir avlet opp og spist.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
På hvilken måte er griser "ekstremt" intelligente?
Vis hele sitatet...
Griser lever komplekse sosiale liv, på lik linje med primater. De skifter også oppførselsmønster ut ifra empiri. De lærer triks og knep raskt, og tilpasser seg. De legger strategier for å gjøre det best mulig i konkurransen om å skaffe seg mat. Dermed er det god grunn til å påstå at grisen innehar gode kognitive evner, noe som gjør den ekstremt intelligent.

Husk at du kan ikke legge mennesker som lista når du måler intelligens i et dyr. Ei heller et stuebord. Gullfisken er "ekstremt" intelligent i forhold til stuebordet.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ingenting imot folk som spiser hund. Har møtt folk på reise som har vært på en hunderestaurant i Nord-Thailand, de sa også at det smakte godt.

Problemet er egentlig folk som ikke kan akseptere andre kulturer og deres matvaner.
I noen land (inkludert Norge) har folk spist hva de har hatt tilgjengelig i tider med matmangel.

At det senere har blitt en tradisjon selv om det ikke lenger er en nødvendighet er bare noe som må aksepteres. Vi har lært fra vi var barn at hunden er menneskets beste venn osv. Derfor tror jeg det blir sett på som lite apetittsvekkende med et helstekt hundelår.

Ser man på livskvaliteten dyr i Norge har før slakting er ikke det noe bedre enn i andre land.
Dyret avles for at det skal spises.
De fores hardt for å vokse mest mulig og har lite plass.

Det er ikke mulighet til å både gi dyret et verdig liv samtidig som at man skal dekke matbehovet til oss mennesker for å sette det litt på spissen.
Et verdig liv ifølge lovverket er grovt sett at dyret skal ha mat, vann og plass (nok til at alle kan ligge i bingen samtidig feks. Det er alikevel ganske trangt)
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Griser lever komplekse sosiale liv, på lik linje med primater. De skifter også oppførselsmønster ut ifra empiri. De lærer triks og knep raskt, og tilpasser seg. De legger strategier for å gjøre det best mulig i konkurransen om å skaffe seg mat. Dermed er det god grunn til å påstå at grisen innehar gode kognitive evner, noe som gjør den ekstremt intelligent.
Vis hele sitatet...
Som midlertidig eier av to mangalitsasvin kan jeg si at dette stemmer. Griser er ekstremt smarte på sin egen måte og de lærer veldig mye fortere en man skulle tro.
Flere ganger de har sniki seg ut av grisebingen på måter jeg ikke klarer å forstå selvom alt er sperret av med strøm og tregjerder.
De fleste dyr er nok smarte på sin egen måte så det blir litt feil å sammenligne de med andre dyreraser.
Derimot feks ''Labradorer er smartere en golden retriver'' ville passet bedre i en slik sammenligning.
Jeg kan være med på den og spise hund. Men det som byr meg MEGET i mot, det er hvordan de blir behandlet! Sånn behandling kan jeg ikke være med og støtte.

Men det er akuratt det samme med spise hest, her i norge er det litt "tabu". Men jeg har vært en del på Island, og hest er nok det beste kjøttet jeg noen gang har spist.
Tør vedde på at de fleste har spist hestekjøtt uten at de vet det selv. Det er en del matvarer som inneholder hestekjøtt som f.eks. pålegg.
Er det egentlig noe argument at høy intelligens skal skåne deg fra å bli slakta? Lidelse kan forekomme skapninger av både lav og høy intelligens vil jeg tro, så lenge de har kapasitet til å føle smerte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser man på livskvaliteten dyr i Norge har før slakting er ikke det noe bedre enn i andre land.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi mange regler for dyrevlferd. Eksempelvis har kuene du spiser rett på å komme seg ut i fri luft på beite minst 8 uker om sommeren, det er pliktig med autorisert personell til stell av dyrene, gjevnlige sjekker. Vi har faktisk en egen Forskrift om hold av storfe. Formålet med forskriften er å legge forholdene til rette for god helse og trivsel hos storfe, og sikre at det tas hensyn til dyras naturlige behov.

Dersom du begynner å lese paragrafene ser du hvor mye som lovpålagt tilrettelegges for kuene her i Norge. Dersom du kommer deg litt lengre ut i verden har ikke dyrene noen som helst beskyttende lovskrift, og her ser du kuer som mildt sagt lever med en helt annen livskvalitet enn de i Norge.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke mulighet til å både gi dyret et verdig liv samtidig som at man skal dekke matbehovet til oss mennesker for å sette det litt på spissen.
Vis hele sitatet...
Nå må du huske på at et verdig liv er et definisjonsspørsmål, og det er en grov forskjell på et verdig liv hos et menneske, og et verdig liv for et dyr. I nærheten av hvor jeg vokste opp pleide vi å dra til en gård der vi fikk mate og klappe kuene som beitet på jordet, samt alle de andre dyrene hele sommeren. Kuene og dyrene hadde det bra og gårdseierne var de hyggeligste og snilleste menneskene. Disse dyrene ble sendt videre til slakt, ihvertfall noen av dem. Jeg vil si at disse dyrene hadde relativt verdige liv, og at det blir feil å si at det ikke er mulighet til å gi dyret et verdig liv samtidig som at man skal dekke matbehovet hos oss mennesker. Men jeg forstår at man kan se ulikt på det, og det er jo såklart bare min mening.

For å klargjøre eventuelle misforståelser: Selv om dyrene i Norge har det relativt bra, betyr dette ikke at alle dyrene har det godt. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis støtter all form for dyrehold fult ut, poenget er at det er en sterk skillnad imellom dyrevelferd på gårder i Norge, og dyrevelferd på gårder i eksempelvis Tyrkia. Jeg mener også at dyrene kan ha det relativt godt hvis man går inn for det.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nå må du huske på at et verdig liv er et definisjonsspørsmål, og det er en grov forskjell på et verdig liv hos et menneske, og et verdig liv for et dyr. I nærheten av hvor jeg vokste opp pleide vi å dra til en gård der vi fikk mate og klappe kuene som beitet på jordet, samt alle de andre dyrene hele sommeren. Kuene og dyrene hadde det bra og gårdseierne var de hyggeligste og snilleste menneskene. Disse dyrene ble sendt videre til slakt, ihvertfall noen av dem. Jeg vil si at disse dyrene hadde relativt verdige liv, og at det blir feil å si at det ikke er mulighet til å gi dyret et verdig liv samtidig som at man skal dekke matbehovet hos oss mennesker. Men jeg forstår at man kan se ulikt på det, og det er jo såklart bare min mening.

For å klargjøre eventuelle misforståelser: Selv om dyrene i Norge har det relativt bra, betyr dette ikke at alle dyrene har det godt. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis støtter all form for dyrehold fult ut, poenget er at det er en sterk skillnad imellom dyrevelferd på gårder i Norge, og dyrevelferd på gårder i eksempelvis Tyrkia. Jeg mener også at dyrene kan ha det relativt godt hvis man går inn for det.
Vis hele sitatet...
Og hvis en sammenligner dette (så godt det er mulig) med ett menneske så vil jeg faktisk si at dyrene har ett mer verdig liv enn oss. De spiser godt med mat og har det ganske så greit. Når det nærmer seg slutten kan de avlives, enten med sprøyte eller hva det måtte være.
Vi som mennesker kan heller ikke gjøre akkurat slik vi vil, Det er også satt regler på oss, akkurat som på dyrene. Selv mener vel de fleste at vi lever ett verdig liv vil jeg tro? Da anbefaler jeg de som ikke har gjort det tidligere, å dra rundt på sykehjem, der de pines til the bitter end. Foretrekker heller sprøyten for å si det slik.

Sett mange fjøs f.eks hvor kyrne har det ganske greit. Spiser godt med mat og tusler ut og inn som de vil. Klarer ikke helt å se det uverdige i det egentlig. Egoistisk kan jeg strekke meg til, men ikke uverdig.

Hund hadde jeg nektet å spise. Det er vel mer en automatisk sperre enn noe annet. På en annen side, hvis noen hadde fått lurt det i meg kan det jo være jeg hadde synes det var det beste kjøttet jeg hadde smakt på lenge. Hvem vet? Men hadde likevel blitt sur. Ja, det er egentlig tåpelig.

Jeg hadde spyttet det ut å sagt æsj, selv om jeg lærer mine barn helt noe annet
Sist endret av Jens1; 22. juni 2017 kl. 04:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Problemet med Yulin, og andre tilsvarende arrangementer, er først og fremst at det er en hundetorturfestival mer enn en hundekjøttfestival. At de avler opp hund til konsum er nå en ting, men her er det snakk om at dyrene sperres inne i knøttsmå bur over lengre tid, de slås med stokker, stikkes med skarpe gjenstander, flås levende og kokes levende, bare fordi de tilbakestående barbarene som holder på med dette er overbevist om at kjøttet smaker bedre om hunden har følt ekstrem smerte og frykt før og i avlivningstidspunktet. Man ser også tilsvarende behandling av både hund og katt tiltenkt menneskelig konsum i deler av Asia utenom festivalen.

Å avfeie reaksjonene på denne forbrytelsen mot all etikk og moral som et hykleri av hvite, vestlige kjøttetere, er et tydelig varsko om at man ikke har skjønt bæret av hva dette dreier seg om.
Vil bare komme med et raskt innspill fra et bærekraftig perspektiv: Hunder er rovdyr, og vil dermed være vanvittig lite gunstig å spise i forhold til hvor mye ressurser som kreves for å avle de som mat. Energitap per trofisk nivå er ca 90 %, så man trenger altså ca. 10 ganger mer energi for å avle opp én kilo kjøtt fra hund (eller andre predatorer) i forhold til én kilo kjøtt fra planteetende dyr. På samme måte er det 10 ganger mer ressurskrevende å få én kilo mat fra planteetende dyr enn det er å spise én kilo planter selv. Å spise én kilo kjøtt fra predatorer tilsvarer derfor 100kg med plantemateriale, eller 10kg storfe/annen plantespiser.

TLDR: Det er vanvittig bortkasting med ressurser å spise hund.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Vil bare komme med et raskt innspill fra et bærekraftig perspektiv: Hunder er rovdyr, og vil dermed være vanvittig lite gunstig å spise i forhold til hvor mye ressurser som kreves for å avle de som mat. Energitap per trofisk nivå er ca 90 %, så man trenger altså ca. 10 ganger mer energi for å avle opp én kilo kjøtt fra hund (eller andre predatorer) i forhold til én kilo kjøtt fra planteetende dyr. På samme måte er det 10 ganger mer ressurskrevende å få én kilo mat fra planteetende dyr enn det er å spise én kilo planter selv. Å spise én kilo kjøtt fra predatorer tilsvarer derfor 100kg med plantemateriale, eller 10kg storfe/annen plantespiser.

TLDR: Det er vanvittig bortkasting med ressurser å spise hund.
Vis hele sitatet...
Det regnestykket blir for enkelt. Man mater gjerne hunder med innvoller, som tarm og mage. Kjøtt man helst ikke spiser selv. I tillegg får de rester fra måltid og mat som har blitt for dårlig for mennesker å spise. Å avle hunder på restprodukter er ikke bortkastede ressurser. Tvert imot gjør at man kan utnytte mer av energien som har gått inn i kjøttproduksjonen, ved å omdanne noe av restproduktene til ordentlig kjøtt.
Overskuddsmateriell
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Vil bare komme med et raskt innspill fra et bærekraftig perspektiv: Hunder er rovdyr, og vil dermed være vanvittig lite gunstig å spise i forhold til hvor mye ressurser som kreves for å avle de som mat. Energitap per trofisk nivå er ca 90 %, så man trenger altså ca. 10 ganger mer energi for å avle opp én kilo kjøtt fra hund (eller andre predatorer) i forhold til én kilo kjøtt fra planteetende dyr. På samme måte er det 10 ganger mer ressurskrevende å få én kilo mat fra planteetende dyr enn det er å spise én kilo planter selv. Å spise én kilo kjøtt fra predatorer tilsvarer derfor 100kg med plantemateriale, eller 10kg storfe/annen plantespiser.

TLDR: Det er vanvittig bortkasting med ressurser å spise hund.
Vis hele sitatet...
Ganske snedig du sier at hunder er rovdyr, men de fleste hunder her til lands livnærer seg på tørrfor som stortsett består av korn og ikke kjøtt.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Ganske snedig du sier at hunder er rovdyr, men de fleste hunder her til lands livnærer seg på tørrfor som stortsett består av korn og ikke kjøtt.
Vis hele sitatet...
Det er feil, dette er innholdet i de fleste tørrfor varianter.

Tørket animalsk protein av kylling
Hydrolysert marint protein av laks
Fiskemel av laks
Hydrolyseret animalsk protein av kyllinglever
Animalsk fett av kylling
Fiskeolje
Hvete
Mais
Ris
Ertestivelse
Tørket sukkerbetemasse
Frukto-oligosakkarider (FOS)
Gjærprodukt (MacroGard)
Vitaminer
Mineraler
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
I Norge har vi mange regler for dyrevlferd. Eksempelvis har kuene du spiser rett på å komme seg ut i fri luft på beite minst 8 uker om sommeren, det er pliktig med autorisert personell til stell av dyrene, gjevnlige sjekker. Vi har faktisk en egen Forskrift om hold av storfe. Formålet med forskriften er å legge forholdene til rette for god helse og trivsel hos storfe, og sikre at det tas hensyn til dyras naturlige behov.

Dersom du begynner å lese paragrafene ser du hvor mye som lovpålagt tilrettelegges for kuene her i Norge. Dersom du kommer deg litt lengre ut i verden har ikke dyrene noen som helst beskyttende lovskrift, og her ser du kuer som mildt sagt lever med en helt annen livskvalitet enn de i Norge.



Nå må du huske på at et verdig liv er et definisjonsspørsmål, og det er en grov forskjell på et verdig liv hos et menneske, og et verdig liv for et dyr. I nærheten av hvor jeg vokste opp pleide vi å dra til en gård der vi fikk mate og klappe kuene som beitet på jordet, samt alle de andre dyrene hele sommeren. Kuene og dyrene hadde det bra og gårdseierne var de hyggeligste og snilleste menneskene. Disse dyrene ble sendt videre til slakt, ihvertfall noen av dem. Jeg vil si at disse dyrene hadde relativt verdige liv, og at det blir feil å si at det ikke er mulighet til å gi dyret et verdig liv samtidig som at man skal dekke matbehovet hos oss mennesker. Men jeg forstår at man kan se ulikt på det, og det er jo såklart bare min mening.

For å klargjøre eventuelle misforståelser: Selv om dyrene i Norge har det relativt bra, betyr dette ikke at alle dyrene har det godt. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis støtter all form for dyrehold fult ut, poenget er at det er en sterk skillnad imellom dyrevelferd på gårder i Norge, og dyrevelferd på gårder i eksempelvis Tyrkia. Jeg mener også at dyrene kan ha det relativt godt hvis man går inn for det.
Vis hele sitatet...
Snakk om å ta meg på ordet for å kverulere. Jeg skrev om lovene i grove trekk, nettopp for å unngå at noen skulle komme med paragrafer og fortelle meg at " sånn er det". Teori og praksis er to vidt forskjellige ting.

Når det kommer til kyr er det ikke mer enn noen få år siden alle bønder ble pålagt å ha kyr på beite om sommeren. De med båsfjøs har vært pålagt dette i lang tid, men de som har hatt løsdrift har vært unntatt den regelen. Nå er også de nødt til å ha dyr på beite eller ha en åpen løsning der dyrene har mulighet til å gå ut/bli sluppet ut om sommeren.( her snakker jeg om melkekyr og ungdyr, ikke okser)

Dette har medført store praktiske problemer for bønder som ble oppfordret av staten til å bygge løsdrift under de gamle reglene. Da har man hatt mulighet til å ha mange, mange flere dyr enn hva man har beite til.

Du må huske at det er stor forskjell på nedskrevne lover og hvordan de blir praktisert.
Ytterst få blir besøkt av mattilsynet hvis de ikke får en klage av en veterinær etc. Det eneste mattilsynet er involvert i på generell basis er godkjenning av fjøs når det skal bygges og at lover er fulgt byggemessig. Man kan få et rutinebesøk, men disse forekommer sjeldent.

Morsomt at du tar det som en selvfølge at jeg skulle misforstå hva du har å si.
Jeg har vokst opp på gård og jobbet som avløser i mange år. Jeg har ikke lest meg til hvordan gårder drives og tatt det som en selvfølge at det som står skrevet er realiteten.
Jeg sier ikke at bønder generelt gir dyrene sine et uverdig liv. Mange elsker gården og dyra sine mer enn noe. Andre driver kun butikk og gjør nødvendige ting som foring og stell, men ingenting ekstra. Hvis du går inn i et oksefjøs og ser hvor trangt man faktisk har lov til å ha det ville nok mange kalt det dyreplageri.

I dagens moderne fjøs trenger man ikke å møte opp engang hvis man ikke vil, alt går på helautomatikk hvis man legger til rette for det. I Norge som i andre land helt opp til bonden selv hvor mye arbeid de legger ned på dyras velferd. Om man bor i Tyrkia eller i Norge har ingenting å si. Det er hvordan bonden er som person som avgjør hvor godt dyra har det.


Når det kommer til hva et verdig liv er så blir det et personlig synspunkt hvor ingen av oss kan påstå at den andre har feil.

Dette ble veldig off topic, men jeg kan ikke bare se på at du tror at du har rett for at du har klappet kyr i barndommen. Selv om dyr har nedskrevne rettigheter i Norge betyr ikke det at det er noe som følges like slavisk som du tror.