Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6501
Hei, jeg er en gutt som er lei av skolegang og det kjedelige livet.
Jeg går studiespesialisering på vidregående og tenker på og avslutte den før jeg begir meg ut på eventyr, slik at jeg har en slags ¨¨backup plan¨¨
Jeg vet ikke helt hva jeg vil gjøre i livet,
men har alltid vært interessert i og reise.
Er det noen som vet om det er en mulighet og leve mesteparten på livet på ¨¨veien¨¨ eller er ikke dette en realitet?
Jeg lurer også på om dere har kunnskaper til noen jobber som kan gi slike fordeler, lønnen er jeg ikke særlig opptatt av,
bare man kan leve på det.
Mvh bt
Du har jo jobber, som f.eks reiseleder eller disse menneske som er med på charter reiser.
Det er ikke akkurat det du spurte om, men du får ihvertfall reist. Man kan sikkert endre steder man reiser til innimellom.

Du kan også melde deg som frivillig hos organisasjoner som driver utenlands. Men du blir jo bundet til et sted av gangen.

Eller er det bare og dra av sted, haik deg nedover i Europa. Eller kjøp en fly bilett et sted. Men og leve på veien byr på en del utfordringer. Penger, mat, tak over hodet.. Dersom man blir syk... Jo mer penger du har med desto bedre.
Det er sikkert mye jeg ikke har tenk på
Sist endret av Jonta; 28. desember 2014 kl. 22:40. Grunn: Fjernet dobbelt innhold
Jeg har en kompis, når han var 20-21 år så holdte hån på å dø, da han fikk i seg gifting sopp. Etter et langt sykehusopphold hvor han bla. lå i koma, bestemte han seg for at livet var for kort, så han kjøpte seg en flybillett til Asia, og der har han vært noen år nå.

Det han har gjort er å reise fra sted til sted og jobbet innenfor utelivsbransjen/turistbransjen. Idag jobber han i thailand. Hyggelig fyr, men for min del har han blitt litt "skitten hippie".

En annen ting du kan gjøre er å utdanne deg til dykkerinstruktør. Gjør du dette i Thailand vil det koste deg ca 20.000kr (PADI instructor) og du vil kunne jobbe som dykkerinstruktør verden over.

Lykke til og god tur!
Tusen takk for mange hyggelige svar!
Ja begge disse alternativene høres morro ut!
Dykkeinstruktør eller reiseleder høres morsomt ut!
Er det noen som har noe erfaring rundt å jobbe på et cruise? Helst ved karibien, mexico osv..

Mvh meg
Sist endret av Jonta; 28. desember 2014 kl. 22:40. Grunn: Fjernet dobbelt innhold
Spørsmålet er om det du synes er gøy når du er 25 og 30 er gøy når du er 40. Ikke sett deg i en situasjon du ikke enkelt kan komme deg ut av, ie. lev som en kirkerotte frem til du ikke lengre greier det, og står på bar bakke.
Det er mange muligheter til å unngå A4 livet.
Du kan være i et av de såkalte "frie yrker" - alt fra konsulting, journalistikk, freelancer, osv. Eller du kan satse på å jobbe i yrker med turnus. Feks på plattform. De gutta har mer fri enn de er på plattformen i løpet av året. Eller jobb på båt, de har ofte 6 måneder fri i året. Alle disse yrkene har gode lønninger og gjør at du kan leve som en konge når du reiser rundt i verden.

Så er det andre frilance oppdrag du kan ta. Det kan være alt fra oversettelse, research, koding, skrive artikler, etc.

Felles for de fleste av disse er at du må ha eller bør ha en viss kompetanse eller i allefall noen referanser før du drar ut. De første oppdragene er gjerne vanskelig å hale i land. Du bør forsøke å få noen faste du kan ta oppdrag for eller ha noen referanser å vise til slik at kunder ser hva du har gjort for andre.

Om du er drittlei skole nå, så vil mitt tips være å avslutte VGS med best mulig karakterer. Ta så et år eller to der du gjør det du vil. Jobb på rimi for å spare penger til å reise. Eller dra på loffen å vær boms om det frister. Gjør noe helt annet et år eller 2 slik at du får rast ifra deg litt.

Så tar du et par tre år eller mer med utdanning el fagbrev før du sikter deg inn på noe som gir deg bra lønn og masse fritid. Da kan du leve bra selv om du reiser mye. Du kan ha bolig her i norge som du enten bor i selv eller leier ut. Du kutter ikke alle bånd, men likevel er du mer på reise enn du er hjemme, du blir en "farende fant"

Poenget er at for at du skal få en viss fllyt i livet så trenger de fleste av oss noe sikkerhet. Frie yrker kan goså være yrker som gjør at du kan feks "telecommute" fra hvorsomhelst i verden. Og få norsk lønn. Og her er nøkkelen. Norsk lønn. Du trenger norsk lønn for å ha det romslig. Men har du komeptanse så kan telecommute være alt fra å være selger tilknyttet et salgsteam, ta oppdrag i feks webdesign eller koding eller levere research på bestilling.

som du ser så selger du i de fleste tilfellene kunnskap - og den kunnskapen må du først få før du får frihet.

Da kan du sitte under en parasoll og selge forsikringer på IP telefon, eller skrive en artikkel eller oversette manualer.
Har du først kunnskapen så blir valgmulighetene flere og du kan enklere leve det livet du ønsker.
Sist endret av frtoretang; 28. desember 2014 kl. 02:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jobb som rafteguide. Awesome jobb og kan jobbe hvor som helst det er en elv. Tjener ikke fett, men nok og du møter veldig mange morsomme mennesker.
Har ingen personlig erfaring med og jobbe på cruise, men søsteren min jobbet på et I 2 år.
De ser etter spesielle folk med utdanning, fra mekaniker til vaske personell.

Det lønner seg og ha en utdanning I bakgrunn. Gå ferdig studiespesialisering og ta eventuelt en utdanning eller kurs som Gjør deg attraktiv på et cruise.

Men, slik som søsteren min, hun fikk ikke mye tid til og dra rundt og se utenfor båten. Hun jobbet veldig mye når hun først jobbet, og spiste og sov resten.
Fullfør VGS, så kan du pisse bort de neste fem årene på tull.
Sist endret av SkyMarshal; 28. desember 2014 kl. 10:28.
Sitat av BraveTraveler Vis innlegg
Dykkeinstruktør eller reiseleder høres morsomt ut!
Vis hele sitatet...
Ikke bli reiseleder. Drittjobb. Lite lønn, lite fritid og lange arbeidsdager.
En ting du bør ta opp til vurdering er å studere på høgskolen via nettstudier mens du reiser. Da får du fullt stipend og lån fra Lånekassen, og i Asia og andre lavkostnadsplasser kan du leve som en konge på disse pengene. Ulempen er at visse fag krever fysisk eksamen, så hvis du går for denne løsningen må du belage deg på å reise hjem et par dager hvert halvår.

Og den store fordelen er ikke bare penger fra Lånekassen, for med denne løsningen får du også en utdanning! Veit det høres kjipt ut når du er skolelei, men for mange er det vel et godt alternativ til å jobbe lange netter i utelivsbransjen.
Mange flotte svar her jeg setter pris på!
Jeg tenker definitivt og fullføre VGS med best mulige
Karakterer så jeg har en slags sikkerhet,
Noe jeg forstår er veldig viktig.
Jeg har ingen mål om å bli en reisende boms eller hippie
Det jeg lurer på er hva jeg skal etter vgs...
Er økonomi en bra retning å ta?? Er ganske usikker, men åpent for det meste
Sitat av BraveTraveler Vis innlegg
Det jeg lurer på er hva jeg skal etter vgs...
Er økonomi en bra retning å ta?? Er ganske usikker, men åpent for det meste
Vis hele sitatet...
Økonomi er ikke så dumt det. Er vel en del økonomirelaterte utdanninger som gir gode sjanser for en ålreit betalt jobb.

.. Men hva du skal velge etter VGS er det bare du selv som kan vite. Du må finne ut av hva som er viktig for deg her i livet, og velge noe du interesserer deg for.
Du kan også vurdere å søke universitet i utlandet om det hadde vært en god blanding av opplevelse og videre skole.

Ellers så hadde nok et PADI kurs vært en veldig kul ide. Levet livet på en tropisk øy, møtte masse hyggelig folk gjennom jobbet og få et sertifikat i dykking. Har selv tatt første del av et PADI kurs på en øy i Malaysia.

Om du er stødig i Engelsk kan du også ta et TOEFL kurs og jobbe er år i Asia. Man trenger heller ikke TOEFL kurset for å gjøre det, men hjelper litt med å finne jobber om man ikke har pass fra Engelsk språkelige land. I kina er det masse jobber og lønnen er også veldig grei. 10-15k i måneden med prisnivået her varer en stund.
Sitat av Picard Vis innlegg
Du kan også vurdere å søke universitet i utlandet om det hadde vært en god blanding av opplevelse og videre skole.

Ellers så hadde nok et PADI kurs vært en veldig kul ide. Levet livet på en tropisk øy, møtte masse hyggelig folk gjennom jobbet og få et sertifikat i dykking. Har selv tatt første del av et PADI kurs på en øy i Malaysia.

Om du er stødig i Engelsk kan du også ta et TOEFL kurs og jobbe er år i Asia. Man trenger heller ikke TOEFL kurset for å gjøre det, men hjelper litt med å finne jobber om man ikke har pass fra Engelsk språkelige land. I kina er det masse jobber og lønnen er også veldig grei. 10-15k i måneden med prisnivået her varer en stund.
Vis hele sitatet...
Det hørtes veldig interresant ut, ja!
Tror jeg kommer til og se litt mer hvordan et univeristet i utlandet hadde vært
Et slik PADI kurs høres også veldig attraktivt ut! Er åpent for alt, og tusen takk igjen for mange fine og gode innspill fra dere
Mvh meg
Kan nevne at hvis du blir reiseleder, jobber litt med det og satser på gruppepakker, vil du etterhvert bli sendt til steder der du selger pakker til, som sør-Afrika, sør-Amerika, Mexico etc. Alt dette må du jobbe selv for, men når du kommer langt nok til at du får lov til å dra disse stedene, er det fantastisk, du får rett og slett fullt sponsa ferie. Men du må jo skrive om det også da og du må kunne bruke kunnskapen din til å selge det til kunder etterpå. Men, det er jo et A4-liv når du ikke er ute på tur da.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Kan nevne at hvis du blir reiseleder, jobber litt med det og satser på gruppepakker, vil du etterhvert bli sendt til steder der du selger pakker til, som sør-Afrika, sør-Amerika, Mexico etc. Alt dette må du jobbe selv for, men når du kommer langt nok til at du får lov til å dra disse stedene, er det fantastisk, du får rett og slett fullt sponsa ferie. Men du må jo skrive om det også da og du må kunne bruke kunnskapen din til å selge det til kunder etterpå. Men, det er jo et A4-liv når du ikke er ute på tur da.
Vis hele sitatet...
Det hørtes ut perfekt ut det! Det hadde vært fantastisk og hatt en slik jobb, og slike muligheter
Det eneste som jeg er da litt usikker på er hvordan man går fram, og hvordan man gjør dette...
Men dette får jeg vell greie på som tiden går takk for godt og kjapt svar
Jeg reiser verden rundt mens jeg jobber som programmerer og det som er fint er at programmering kan du lære selv. Alt jeg trenger er en laptop og internettilkobling et par ganger i uken. Jeg betaler 10% skatt (ettårsregelen) og har mindre utgifter nå per måned enn når jeg bodde i Oslo. Med mindre utgifter og høyere nettolønn lønner det seg faktisk også.
Sitat av reisende Vis innlegg
Jeg reiser verden rundt mens jeg jobber som programmerer og det som er fint er at programmering kan du lære selv. Alt jeg trenger er en laptop og internettilkobling et par ganger i uken. Jeg betaler 10% skatt (ettårsregelen) og har mindre utgifter nå per måned enn når jeg bodde i Oslo. Med mindre utgifter og høyere nettolønn lønner det seg faktisk også.
Vis hele sitatet...
Det er bare ett problem her, og det er at jeg ikke kan noe som helst om programmering
Vet det kan læres, men vet ikke om jeg har viljestryken og interresen for det
Men høres jo definitivt ut som ett fantastisk yrke med de reisemulighetene
Sitat av Picard Vis innlegg
I kina er det masse jobber og lønnen er også veldig grei. 10-15k i måneden med prisnivået her varer en stund.
Vis hele sitatet...
HVOR tjene er en uten engelsk morsmål eller for den del en lærer med engelsk morsmål uten høyere (relevant) utdanning slike summer nå om dagen? Lønnsnivået er gått DRAMATISK ned jevnt over. Du tjener med full arbeidsuke (om du er heldig å få det), tjener du kanskje i det skjiktet i Taiwan og Korea, men ikke i fastlands-Kina (med unntak kanskje av de større byene hvor prisnivået også er ditto mindre attraktivt), men jobbene er få der nå og betingelsene er elendig. Gullalderen for engelsklærere uten utdanning er definitivt over. Dårlig råd er min dom.
Sist endret av nikita; 29. desember 2014 kl. 02:21.
Sitat av nikita Vis innlegg
HVOR tjene er en uten engelsk morsmål eller for den del en lærer med engelsk morsmål uten høyere (relevant) utdanning slike summer nå om dagen? Lønnsnivået er gått DRAMATISK ned jevnt over. Du tjener med full arbeidsuke (om du er heldig å få det), tjener du kanskje i det skjiktet i Taiwan og Korea, men ikke i fastlands-Kina (med unntak kanskje av de større byene hvor prisnivået også er ditto mindre attraktivt), men jobbene er få der nå og betingelsene er elendig. Gullalderen for engelsklærere uten utdanning er definitivt over. Dårlig råd er min dom.
Vis hele sitatet...
Kanskje i resten av asia, men gullalderen er har jo akkurat begynt å sakke ned i mainland China etter 10% vekst per år i mange år på rad. Det er så så stort fokus på utdanning her, spesielt på Engelsk, blannet med at folk har med råd en noen sinne og at mainland Kina ikke har hatt den høyeste andelen av utledninger, gjør at lønnsnivået er slikt.

Du kan fint tjene 10-13k i måneden, uten formel utdanning og uten Engelsk som morsmål, i Beijing/Shanghai - med helt ok arbeidstider (4-8 klasser om dagen). Du kan også tjene over 15k-18k om du jobber helger og tre ukedager på ettermiddagen for en "trainingschool".

Lønnsnivået er høyere enn i småbyene, men fortsatt mye lavere enn Norge på de fleste områder.

Jeg jobber ikke som Engelsklærer her nå, og jeg har Engelsk pass. Men det er vel nettopp fordi mange tenker at mainland Kina er noe likt det det var for 15 år siden som gjør at det fortsatt ikke er så mange utledninger her, og at lønningen er generelt veldig greie.

Om man derimot reiser til Thailand, Korea, Hong Kong så er det en helt annen sak igjen.
Sist endret av Picard; 29. desember 2014 kl. 10:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En kamerat av meg jobbet på et lager hvor det var en kar som jobbet der 3 mnd på sommeren og bodde i Asia resten av året. Det er en mulighet. Vil bare si at det å bo utenlands eller reise lenge for den sakens skyld kan virke litt mer idyllisk enn det faktisk er. Jeg har både bodd i utlandet og reist mye over lengre perioder. Man innser fort hvor bra man faktisk har det i Norge.

Men alle er forskjellig, men det er nå i hvert fall min erfaring.
"Fullfør vgs og fullfør lærlingtiden i jobben, også drar du og koser deg" <- Det høre jeg ofte.
Det er sikkert fint og trygt, problemet er at de havner i noe som heter "komfort sone". Da blir det og bryte ut av jobben slik man kan reise/ha det skøy veldig hardt. Man har kanskje studielån, bilån eller boutgifter. Kanskje ei kjæreste som pusher på det A4 livet?

Alt har skjedd med meg, lever et A4 liv nå... Hus, bil, masse reninger, kjedelig jobber osv.. Drømma før om å dra til amsterdam/verden rundt og balle på meg problemer, nå vil jeg til Gran Canaria og sole meg på stranden med familie folk...

Når du er tryg, vil du ikke gi slipp det, fordi du er redd nye utfordringer.