Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1733
Hei, vet at dette er et longshot men er jeg heldig så leser en ekspert dette
Har hatt en platespiller noen måneder som har begynt å skurre, særlig på de lave frekvensene som f.eks bass og basstromme. Har gjort litt prøving og feiling og har kommet fram til dette:

-Det er ikke platene, både gamle og nye har samme problemet.
-Tror ikke det er vekten på armen siden jeg har prøvd å justere den frem og -tilbake uten resultat.
-Det er ikke nåla, platespilleren er bare noen måneder gammel og har mange timer igjen.

Det eneste jeg mistenker er at det kan være forsterkeren. Har en 20 år gammel forsterker av god kvalitet med innebygd preamp. Har koblet platespilleren i phono inngangene på forsterkeren, da lyden blir svært lav (men klar) i de andre inngangene. Det som er rart er at den har jo fungert supert i noen måneder før dette plutselig skjedde.

Noen forslag eller innspill folkens?
Sist endret av Cheese; 27. januar 2014 kl. 13:26.
Hvordan er det med jording?
Rett svar hviler på hva du mener med "skurring". Du påstår at det ikke er nåla, men jeg vedder imot. Én glipp kan være nok til at den blir ødelagt, selv hvis det er en "scratchevennlig" nål.

Kjøp en ny, og se om det hjelper. Hvis det ikke hjelper, har du uansett en frisk nål til dagen den nåværende nåla må skrotes.
Sist endret av immolo; 27. januar 2014 kl. 13:40.
Cheese's Avatar
Trådstarter
Den er jorda i forsterkeren. Vanskelig å forklare skrurringen med ord, men hvis du ser for deg en trommebeat så vil basstrommen være forvrengt hos meg. Grunnen til at jeg mistenker forsterkeren eller preampen er at lyden høres helt fin ut, bare veldig lav på innganger som cd og video, mens den er høy og skurrete på phono.
Sist endret av Cheese; 27. januar 2014 kl. 13:43.
Hmm, ok. Alle platestifter må gjennom en phono-forsterker før eller siden, så du skal bruke phono-inngangen med mindre platespilleren din har en innebygd.

Altså: står det "line out" eller lignende på utgangen fra platespilleren, og/eller lydbildet låter "korrekt" (ikke bass-mangelfullt) når du kobler den til en linjeinngang (cd/video/line-in), så skal du bruke en linjeinngang. Hvis ikke, så skal du bruke phono-inngang.

Hva er merke- og modellnavnet på platespilleren, forresten?
Cheese's Avatar
Trådstarter
Platespilleren har ikke innebygd preamp, det er en pro-ject essential. Du har rett i at lydbildet mangler bass når jeg kobler til noe annet en phono. Forsterkeren er en Vector Research VRX 3500A
Sist endret av Cheese; 27. januar 2014 kl. 14:02.