Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3639
Anonym bruker
"Nervøs Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dersom du skulle overvåket noen med sporingsbrikke hvor ville du gjemt det?

Jeg mistenker noen har gjemt, men aner ikke hvor jeg skal lete eller hvordan de ser ut. Har sjekka under bilen og så ikke noe mistenkelig.
Anonym bruker
"Nervøs Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Obs glemte å skrive at jeg mente sporingsbrikke gjem i bil!
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kommer helt ann på "sporingsbrikken". Må den ha mobildekning? Må den ha satelittdekning? Lagrer den kun lokalt og bruker egen IMU for å registrere hastighet og retning?
Hva er det som gjør at du mistenker at noen har gjort dette?
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvem skulle gjort det og hvorfor? Med mindre du driver å mekker en bilbo*mbe du har skrytt av på nett, importerer 25 tonn kokain eller har en helt sjukt kontrollerende kjæreste som ikke stoler på deg så er du ganske safe.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det selges slike "RF-scannere" som hvertfall skal gå på skjult overvåkning etc.
Disse selges veldig billig, og jeg er ikke sikker på hvor godt de fungerer.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alt av radioscannere fungerer kun hvis den aktuelle enhet faktisk sender i øyeblikket du sjekker, og slike sporingsenheter bruker normalt å spare batteri ved å samle opp en viss mengde datapunkter før dette sendes via GPRS/NB-IoT/MMS/etc i bolker. Skal du scanne for noe sånt (hvis sporingsbrikken i det hele tatt sender ut slikt) så må du mao scanne over lengre tid. Husk også at alt av GNSS (f.eks. GPS) kun er mottak av mange satelitter i bane, og ingenting som "sporingsbrikken" må sende ut fra seg for å benytte seg av.
Mao, hvis den som sporer vet hva de gjør, så er det ikke så enkelt som å bare scanne etter radiofrekvenser. I dagens samfunn så er det uansett ikke spesielt vanskelig for politi og påtalemyndighet å hente ut bompasseringer og på den måte spore hvor du beveger bilen din rundt omrking.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ifølge noen dokumenter fra en stor sak jeg var involvert i med blant annet kommunikasjonskontroll, var det også en tillatelse fra en dommer til å drive GPS sporing på bilen min. Stod ikke noe mer om hvordan eller hva, men en 1992 bil, så ikke sporing av bilens GPS ihvertfall. Antar en sender.

Fant aldri noe i ettertid.
Kan man ikke evt feste en airtag på noe som vedkommende har på seg eller disponerer mye som sykkel, bil, el-sparkesykkel osv ?

Nå vet jeg ikke hvordan disse airtagsa funker, men regner nesten med at man skal kunne spore disse opp på telefon via en app elle noe i den duren. Batteri kan jo være en utfordring men er jo mulig og erstatte brikken etter en gitt stund.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ifølge noen dokumenter fra en stor sak jeg var involvert i med blant annet kommunikasjonskontroll, var det også en tillatelse fra en dommer til å drive GPS sporing på bilen min. Stod ikke noe mer om hvordan eller hva, men en 1992 bil, så ikke sporing av bilens GPS ihvertfall. Antar en sender.

Fant aldri noe i ettertid.
Vis hele sitatet...
Hadde vært intr om du fant ut mer. Bare å be om saksdokumentene.

Har også vært under kommunikasjonskontroll og spaning men i mitt tilfelle drev de sporing via bomringene og utplassering av spanere og ikke noe tracker.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ville installert det på telefonen din!
Sånne dingser kan være like lite som et knappenålshode så jeg hadde kanskje gjemt det i sømmen på jakka eller i skosålen eller noe
Du klarer dønn ikke finne ut av om den er på bilen et sted, umulig. Men kjøp en sånn receiver som viser alle aktive signaler i området så begynner det å ligne på noe
Anonym bruker
"Nervøs Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Sånne dingser kan være like lite som et knappenålshode så jeg hadde kanskje gjemt det i sømmen på jakka eller i skosålen eller noe
Vis hele sitatet...

Det er en privatperson jeg mistenker bare så det er sagt. Så den dingsen må jo være å få kjøpt på butiker eller nett.

Men jeg vet ikke hvordan en bil skal se ut under. Og inni bilen kan de jo gjemme nesten overalt, hvis de bare klistrer den på et sted.

Kan en sånn dings ligge under i bagasjerommet der trekanten ligger eller vil ikke en sånndings få signaler om den er gjemt under sånt?
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siden det ikke er nevnt enda; Bensinlokket som i Better Call Saul?

Og er sporingsdingsen skikkelig designet så er det ytterst få steder i bilen den ikke ville kunne fange opp gode nok GNSS-signaler (eneste må vel være inni motorblokken eller inni elbilbatteriet etc) til å loggføre dette og også sende dette videre på SMS, MMS, GPRS, 3G, LTE, 5G, NB-IoT etc etc. Men det er strengt tatt også mulig å lage slike enheter som verken kontakter satelitter eller sender ut noe info på radiofrekvenser av noe slag (men de vil normalt veldig raskt bli veldig unøyaktige).