Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3834
Hei! Stadig mer press fra de med handicap om at nettsiden bør bli bedre universell utformet til blinde, synsvake og motorikk.

Blindeforbundet ramser opp krav, men veldig vag

Bruk standard teknologi og WAI - retningslinjene inkludert WCAG 2.0.
Bruk riktig og gyldig HTML og CSS.
Skill mellom innhold og struktur,
Sidene skal være ryddige og oversiktlige.
Ikke lagre tekstbilder som bilder.
Bilder skal ha bildebeskrivelser.
Bruk tekst som alternativ til bilder, video, tale.
Vis hele sitatet...
Om dette skal implineres i Wordpress, hvordan fungere det egentlig?
Kan godt betale en liten honnør for de som vil undervise meg / guide meg i riktig rettning, har generell forståelse for SEO, HTML og WP. Men informasjon om hvordan universell utformet nettside skal holdes, er det lite av.
Trådstarter
31 6
Sitat av Salazar Vis innlegg
Jeg synes de forklarer det godt her: https://www.uutilsynet.no/wcag-stand...-standarden/86
Vis hele sitatet...
Har lest, men hva er nivå A, AA og AAA?
Sitat av bilstream Vis innlegg
Har lest, men hva er nivå A, AA og AAA?
Vis hele sitatet...
Det er forskjellige nivåer av en universell utformet nettside hvor AAA er det høyeste, det vil si at du oppfyller alle krav. Minimumskravet er AA for å være godkjent.
Accessibility eller a11y er et helt eget fagfelt. Det finnes masse informasjon om det, blant annet på w3.org. Her er Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) Overview.

Accessibility handler om alt fra kontrast til at nettsiden skal fungere bra uten bruk av mus. Enkle eksempler på dette er for eksempel hvis du trykker på tab-tasten i det du går inn på vg.no, så vil du få shortcuts til hovedsiden og nyhetsdøgnet. Det må også være logikk i rekkefølgen man tabber i. I tillegg har man andre enkle knep som alt-tekst på bilder, ARIA, roles osv.

I bunn og grunn skal du kunne oppleve nettsiden uten å se på den, eller kunne bruke den hvis du er svaksynt og bruker forstørrelse, se videoer selv om du er døv, og bruke nettsiden uansett hvor mange utfordringer man har.

Du kan bruke lighthouse og andre a11y verktøy for å analysere nettsiden din for feil og å få en liten pekepinn på hva den mangler.
Sist endret av sudo; 18. juni 2021 kl. 22:06.
Trådstarter
31 6
Sitat av Salazar Vis innlegg
Det er forskjellige nivåer av en universell utformet nettside hvor AAA er det høyeste, det vil si at du oppfyller alle krav. Minimumskravet er AA for å være godkjent.
Vis hele sitatet...
Hvordan rangere dem score til A, AA eller AAA? og hvor kan jeg finne de bestemte reglene som må finnes?
Om du ønsker, kan vi godt ta en samtale pr discord eller telefon? Kan gi deg honnør for arbeided.
En universell utformet nettside betyr en som kan besøkes, leses og brukes av alle. Den skal være brukervennlig og enkel å navigere på, med enkle skjemaer som en 80-åring ville klart om noe skal fylles ut av bruker, tekstbilder bør heller stå i bokstavtekst for enklere synstolking med tekst-til-tale apper og ikke på en bildefil som tekst-til-tale appen ikke kan lese, istedet for en knapp i jpg/jpeg fil det står "Kontakt oss" på så bruk bokstavtekst.

Jeg ser bildebeskrivelse blir mer og mer vanlig, også på instagram. Skjønte ikke hvorfor de første gangene, men det er altså at bildet i helhet og detalj beskrives i tekst, slik at blinde kan få synstolke via tekst-til-tale apper.
"Barn på blå sykkel med kurv på styret sykler fra høyre og smiler til annet barn på grønn sykkel med støttehjul. Sol på himmelen. Tre busker til venstre for sykkelstien. Brun hund løper mot barna fritt på grønt og frodig gress med lilla blomster."

"Et meme. Grå katt med tungen ute og teksten "Can I haz cheese".

"Rød buss med unge og eldre passasjerer, sjåføren har hatt på og vinker til seeren, ved siden av står det" Kjøp bussbillett." Logo til Oslo sporveier"

Dette er tekster som skrives i liten bokstavtekst under bilder. En universell brukervennlig nettside vil ikke ha bilder istedet for tekst for å få frem budskap og innhold men heller tekst fremfor eller i tillegg til bilder.

Godt mellomrom mellom linjer og mellom lenker i menyer så de med motoriske problemer ikke har lett for å bomme.
Trådstarter
31 6
Sitat av sudo Vis innlegg
Accessibility eller a11y er et helt eget fagfelt. Det finnes masse informasjon om det, blant annet på w3.org. Her er Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) Overview.

Accessibility handler om alt fra kontrast til at nettsiden skal fungere bra uten bruk av mus. Enkle eksempler på dette er for eksempel hvis du trykker på tab-tasten i det du går inn på vg.no, så vil du få shortcuts til hovedsiden og nyhetsdøgnet. Det må også være logikk i rekkefølgen man tabber i. I tillegg har man andre enkle knep som alt-tekst på bilder, ARIA, roles osv.

I bunn og grunn skal du kunne oppleve nettsiden uten å se på den, eller kunne bruke den hvis du er svaksynt og bruker forstørrelse, se videoer selv om du er døv, og bruke nettsiden uansett hvor mange utfordringer man har.

Du kan bruke lighthouse og andre a11y verktøy for å analysere nettsiden din for feil og å få en liten pekepinn på hva den mangler.
Vis hele sitatet...
uh..
Tusen takk for informasjon, fyfaen dette er litt av en kake og fordøye, men skal prøve mitt beste! Kjempe bra informasjon, tusen takk!!

Sitat av celtseus Vis innlegg
En universell utformet nettside betyr en som kan besøkes, leses og brukes av alle. Den skal være brukervennlig og enkel å navigere på, med enkle skjemaer som en 80-åring ville klart om noe skal fylles ut av bruker, tekstbilder bør heller stå i bokstavtekst for enklere synstolking med tekst-til-tale apper og ikke på en bildefil som tekst-til-tale appen ikke kan lese, istedet for en knapp i jpg/jpeg fil det står "Kontakt oss" på så bruk bokstavtekst.

Jeg ser bildebeskrivelse blir mer og mer vanlig, også på instagram. Skjønte ikke hvorfor de første gangene, men det er altså at bildet i helhet og detalj beskrives i tekst, slik at blinde kan få synstolke via tekst-til-tale apper.
"Barn på blå sykkel med kurv på styret sykler fra høyre og smiler til annet barn på grønn sykkel med støttehjul. Sol på himmelen. Tre busker til venstre for sykkelstien. Brun hund løper mot barna fritt på grønt og frodig gress med lilla blomster."

"Et meme. Grå katt med tungen ute og teksten "Can I haz cheese".

"Rød buss med unge og eldre passasjerer, sjåføren har hatt på og vinker til seeren, ved siden av står det" Kjøp bussbillett." Logo til Oslo sporveier"

Dette er tekster som skrives i liten bokstavtekst under bilder. En universell brukervennlig nettside vil ikke ha bilder istedet for tekst for å få frem budskap og innhold men heller tekst fremfor eller i tillegg til bilder.

Godt mellomrom mellom linjer og mellom lenker i menyer så de med motoriske problemer ikke har lett for å bomme.
Vis hele sitatet...
Kjempe informasjon! Dette er da ALT tekst i wordpress? har inspected blindeforbudet med skjermleser, da leser skjermleseren opp alt textn på bildet som du nevner.

Er ikke motorikk problemer en som navigere nettside med tastatur? Trodde værtfall jeg, men kjempe godt poeng det med godt mellomromm mellom lenker, det tenkte jeg ikke på!
Sist endret av bilstream; 18. juni 2021 kl. 22:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bilstream Vis innlegg
Hvordan rangere dem score til A, AA eller AAA? og hvor kan jeg finne de bestemte reglene som må finnes?
Om du ønsker, kan vi godt ta en samtale pr discord eller telefon? Kan gi deg honnør for arbeided.
Vis hele sitatet...
Jeg kan dessverre ikke nok til å lære bort eller utdype. I den linken jeg la ved kan man trykke på de forskjellige kravene og se forklaringer og forslag til hvordan du implementerer dem på nettsiden din.
Men ser at du har fått andre gode svar her nå.
Det første du må gjøre er å finne et tema som er wcag compliant fra bunnen av.

Men universell utforming er mer enn bare selve koden. Du kan feks ikke bruke bilder av tekst istedefor vanlig tekst.
Bilder må ha alt tag.
Du må ha høy nok kontrast mellom tekst og bakgrunn.
Headinger må følge html standarder.
Nettsiden skal fungere med skjermleser.

Dette er bare 5% av universelnutforming og det er omfattende arbeid om du aldri har hatt fokus på dette, men når det først er gjort så er det enkelt å fortsette å være compliant.

Jeg jobber med denne type testing og kan nok bistå med både testing og opplæring.
Sitat av bilstream Vis innlegg
Er ikke motorikk problemer en som navigere nettside med tastatur? Trodde værtfall jeg, men kjempe godt poeng det med godt mellomromm mellom lenker, det tenkte jeg ikke på!
Vis hele sitatet...
Motorikk er så mangt. Så ta utgangspunkt i at en med Parkinson, skjelving, lammelse eller muskelsykdom skal klare å komme seg rundt på nettsiden din uten at det er for komplisert. Ved bruk av mus, tastatur, munnpinne, pekebrett osv. Stor og tydelig skrift på lenker som skal trykkes på, godt med mellomrom i menyer, enkel navigering osv. Funksjonshemmede vil gjerne klare ting selvstendig som alle oss andre ønsker og ikke måtte behøve hjelp til ting som kunne vært enkle for dem med litt tilrettelegging

Alle ting som å unngå sterke bakgrunnsfarger som forstyrrer tekst for dyslektire og å gjøre innholdet lett å tolke for en med aspergersyndrom er også ting ved en universell utformet brukervennlig side du må tenke over.
Trådstarter
31 6
Men hvordan vil dette påvirke SEO? Som jeg forstått så leser windows skjermleser meta tittelen feks: META TITTLEL * Lastet inn. Dette er da nettisden / page som er lastet inn, men Google har krav til tittel lengde i META, men ha en lang meta tittel i skjermleser for spesifikt lenke er da veldig forvirrende?

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det første du må gjøre er å finne et tema som er wcag compliant fra bunnen av.

Men universell utforming er mer enn bare selve koden. Du kan feks ikke bruke bilder av tekst istedefor vanlig tekst.
Bilder må ha alt tag.
Du må ha høy nok kontrast mellom tekst og bakgrunn.
Headinger må følge html standarder.
Nettsiden skal fungere med skjermleser.

Dette er bare 5% av universelnutforming og det er omfattende arbeid om du aldri har hatt fokus på dette, men når det først er gjort så er det enkelt å fortsette å være compliant.

Jeg jobber med denne type testing og kan nok bistå med både testing og opplæring.
Vis hele sitatet...
Høres veldig interessant ut, sender deg en PM
Sist endret av bilstream; 18. juni 2021 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bilstream Vis innlegg
Men hvordan vil dette påvirke SEO? Som jeg forstått så leser windows skjermleser meta tittelen feks: META TITTLEL * Lastet inn. Dette er da nettisden / page som er lastet inn, men Google har krav til tittel lengde i META, men ha en lang meta tittel i skjermleser for spesifikt lenke er da veldig forvirrende?
Vis hele sitatet...
Har google brydd seg om meta-tagger dei siste ti åra? Er ikkje dei ganske gode på å fange det som er synleg på nettsida, og drite i alt som ikkje er synleg for brukaren?

Det sagt så vil semantisk korrekt nettside score godt hos google og, for det presenterer den faktiske informasjonen på ein måte som er lett å parse for maskiner - inkludert google.