Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2066
Hei, skal reise en gjeng til Alanya i sommer!

Så jeg lurte på om noen har erfaringer med Alanya?

Tips til god mat man bør bestille, hvilken drikke anbefales, hvilke attraksjoner bør man være med på, og hvilke uteplasser bør man dra innom?
Alanya er en super by! Nå vet jeg ikke helt hvilke mål du har for turen, men her er noen flotte ting jeg opplevde da jeg var der for noen år siden.

Severdighet:
Alanya Castle
Damlataş Cave
Mandagsmarked (ca lokasjon)
Om fotball er noe for deg kan det hende det er en hjemmekamp med det lokale laget. Det er en real supporter opplevelse, hehe.
Av de to strendene byen har så anbefales vestsiden av borgen, den har dog mer folk.

Mat:
De fleste restauranter er laget for turister, derav en del "normal turist mat". Reiser du lengre innover i byen vil du nok oppleve mer autentisk tyrkisk mat. Her er mine to favoritter:
Ali Baba's
Det ligger en flott restaurant ved havnen som het Police Cafe, men ser ut til å ha byttet navn til Cikla Restaurant

Sidenote:
Om du liker sjakk pleide det å sitte en gjeng gateselgere å spille ca her. Om de enda er aktive vet jeg ikke.
Skal du være lenge i byen, evt besøke den igjen anbefales det å bli kompis med en av taxi sjåførene. Vi hadde en vi kunne ringe til som alltid tok oss rundt til en grei penge og meget god service. Vi ble såpass venn med han at vi fikk besøke han på hans gård et stykke nord for byen, fikk plukke appelsiner etc. Veldig trivelig opplevelse. Flott å oppleve litt utenfor byen. Anbefales å ha minst en ekspedisjon utenfor byen.

Kos deg på tur!
Trådstarter
54 1
Takk for svar!

Vi skal være der i 10 dager, bor like ved kleopatrastranden!

Målet for turen er vel bare å ha det gøy! Skal spise god mat, dra ut på barer og uteplasser på kvelden/natten, prøve paragliding, dra til aquaparken!

Vi vurderer også partybåt, jeep safari, og kanskje skaffe oss en liten tattovering
Robin Hood bar var vi ganske ofte på når jeg var der for noen år siden. 3. etasjer med dansegulv på taket. Paragliding kan man også gjøre der. Og gateselgerne var utrolig slitsomme den gangen iallefall. "Hello my friend, norska, svenska?"
Det kommer til å være helt sykt slitsomt der i år.... De hadde den værste sesongen i fjor der nede, med lite turister, og i år blir det 10x så ille, minst... Terrorfare osv osv. Vært i tyrkia maaange ganger, senest 2 ganger i fjor, men etter siste tur ble det bestemt at man var ferdig med tyrkia for en stund.. favorittrestaurant bombadert av stein å brent opp 1 uke etter vi kom hjem osv... Tyrkia har en STOR jobb å gjøre, som de lyktes med på 90tallet, nå må de i ilden igjen dessverre..
Trådstarter
54 1
Kommer til å være mye turister fra Norge der i år ihvertfall!

Mange charterfly er allerede fulle ned mot antalya!

Robin Hood er kjent for å putte piller i drinker og selge mye dop..
Sist endret av moen94; 2. mai 2016 kl. 20:41.
Vi får se, flyoperatørene har fjernet Tyrkia som destinasjon og kansellert mange fly fra forskjellige byer i Norge, allerede før sesongen er i gang pga elendig salg. Du blir ikke alene der nede, men det kommer til å merkes at turistene forsvinner litt etter litt fra Tyrkia, dessverre. :/
Trådstarter
54 1
Veit! :/

Jaja, drar ikke dit for å møte andre nordmenn uansett!

Kjipt for Tyrkia at Syria ble plassert så nære.. Tyrkia en fin plass, med gode folk!
Sitat av moen94 Vis innlegg
Kjipt for Tyrkia at Syria ble plassert så nære.. Tyrkia en fin plass, med gode folk!
Vis hele sitatet...
Nå er det vel mest PKK som skaper uro i Tyrkia og ikke syriske flyktninger.
Trådstarter
54 1
Tenker ikke på flyktinger når jeg nevner Syria, tenker mer på terroristene som herjer i nabolandet (IS)

IS stod bak bombingen ifjor i hovedstaden Ankara.

Tror nok det er det som nordmenn frykter mest.
Sitat av Erlpil Vis innlegg
Nå er det vel mest PKK som skaper uro i Tyrkia og ikke syriske flyktninger.
Vis hele sitatet...
PKK har ikke skapt problemer for turismen siden tidlig 90tallet. Mye av det som skjer for tiden i tyrkia blir urettmessig PKK gitt skylden for.. Tyrkia bruker IS som unnskyldning for å angripe kurdiske milits osv. Sannheten er at PKK og kurdere kjemper en hard kamp mot IS. Og fjorårets uroligheter i Alanya og Side var det Tyrkiske nasjonalister som stod for, ikke kurdere og PKK.

.

Med nærmere ettertanke har vel aldri PKK noensinne angrepet turister?
Sist endret av ScoopeX; 3. mai 2016 kl. 02:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.