Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6146
Jeg er personlig avhengig av både Rivotril og Alkohol.
Nå vil jeg bli kvitt avhengigheten min fra spesielt alkoholen, da den nå bare bringer med seg smerter.

Hvordan burde jeg avruse meg?
A: Ved å gå til avrusningsavdelingen på sykehuset eller
B: Ved å gjøre dette selv?

Får man sine faste medisiner der, selv om de er narkotiske?
Sist endret av GangM; 1. juli 2013 kl. 23:25.
Hvor mye drikker du om dagen?
Hvor gammel er du?

Sjekk ut denne linken; http://www.oslo-universitetssykehus....g-alkohol.aspx
Trådstarter
Sitat av joacimz Vis innlegg
Hvor mye drikker du om dagen?
Hvor gammel er du?

Sjekk ut denne linken; http://www.oslo-universitetssykehus....g-alkohol.aspx
Vis hele sitatet...
Fant ikke mitt lokale sykehus på den listen, men jeg er da om noen måneder 20 år gammel, og drikker nesten 2stk 15% Martini flasker om dagen..
Sist endret av GangM; 1. juli 2013 kl. 23:35.
Sitat av GangM Vis innlegg
Jeg er personlig avhengig av både Rivotril og Alkohol.
Nå vil jeg bli kvitt avhengigheten min fra spesielt alkoholen, da den nå bare bringer med seg smerter.

Hvordan burde jeg avruse meg?
A: Ved å gå til avrusningsavdelingen på sykehuset eller
B: Ved å gjøre dette selv?

Får man sine faste medisiner der, selv om de er narkotiske?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gjort noen av delene, men hvis du har viljestyrke og motivasjon er B å anbefale uansett. Alt handler i bunn og grunn om viljestyrke. Jeg har ikke nok av dette selv til å slutte med usunne ting, men det handler mer om mangel på motivasjon enn mangel på viljestyrke. Jeg vet at hvis jeg kunne reddet livet til noen jeg var glad i ved å aldri drikke cola igjen (bare et eksempel på noe usunt) hadde jeg klart det.

Jeg er selv "avhengig" av Rivotril, men av medisinske årsaker. Jeg vet ikke engang om jeg skal sette det i hermetegn, men jeg sjekker en gang i blant at jeg kan gå et par dager uten.

For å komme tilbake til kjernen; jeg mangler fullstendig motivasjon til å slutte med sukker, rivotril, alkohol, nikotin etc. Motivasjon er et ABSOLUTT krav hvis du skal klare det; du må ha et ekte ønske om å nå et mål. Du er klar over at du har et avhengighetsproblem, og du spør om hjelp. Det tyder på at du har motivasjon, men jeg er ikke sikker på om du har nok. Lag en liste over hvordan dette påvirker livet ditt negativt. Vær helt ærlig. Hvis du vil (og tør) kan du poste den her, litt som man gjør i AA. Jeg dømmer deg i alle fall ikke

Ellers:

1) Lag realistiske mål. Er du tilstrekkelig avhengig av alkohol kan abstinensene drepe deg, så du skal ikke gå "cold turkey" og slutte straks.

Et eksempel: kutt forbruket med 10% hver 14. dag til du har nådd målet ditt.

2) Fortell det til noen du stoler på, og som du kan være ærlig med. Du skal ikke skyve problemene over på andre, men det vil nesten garantert gi deg ekstra motivasjon.

Hvor motivert er du?
Trådstarter
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg har ikke gjort noen av delene, men hvis du har viljestyrke og motivasjon er B å anbefale uansett. Alt handler i bunn og grunn om viljestyrke. Jeg har ikke nok av dette selv til å slutte med usunne ting, men det handler mer om mangel på motivasjon enn mangel på viljestyrke. Jeg vet at hvis jeg kunne reddet livet til noen jeg var glad i ved å aldri drikke cola igjen (bare et eksempel på noe usunt) hadde jeg klart det.

Jeg er selv "avhengig" av Rivotril, men av medisinske årsaker. Jeg vet ikke engang om jeg skal sette det i hermetegn, men jeg sjekker en gang i blant at jeg kan gå et par dager uten.

For å komme tilbake til kjernen; jeg mangler fullstendig motivasjon til å slutte med sukker, rivotril, alkohol, nikotin etc. Motivasjon er et ABSOLUTT krav hvis du skal klare det; du må ha et ekte ønske om å nå et mål. Du er klar over at du har et avhengighetsproblem, og du spør om hjelp. Det tyder på at du har motivasjon, men jeg er ikke sikker på om du har nok. Lag en liste over hvordan dette påvirker livet ditt negativt. Vær helt ærlig. Hvis du vil (og tør) kan du poste den her, litt som man gjør i AA. Jeg dømmer deg i alle fall ikke

Ellers:

1) Lag realistiske mål. Er du tilstrekkelig avhengig av alkohol kan abstinensene drepe deg, så du skal ikke gå "cold turkey" og slutte straks.

Et eksempel: kutt forbruket med 10% hver 14. dag til du har nådd målet ditt.

2) Fortell det til noen du stoler på, og som du kan være ærlig med. Du skal ikke skyve problemene over på andre, men det vil nesten garantert gi deg ekstra motivasjon.

Hvor motivert er du?
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk ganske motivert dersom jeg får medisinene mine, siden de holder borte 99% av abstinensen (Rivotril og Nobligan Retard), men om ikke, så er jeg faktisk heller villig til å dø enn å slutte med alkoholen.

Men å klare å slutte på egenhånd tror jeg er nærmest umulig for meg.
Men så er jeg nå blitt blakk, og vil begynne å putte i meg mer og mer piller, og heller bli avhengig av de..
Sitat av GangM Vis innlegg
Jeg er faktisk ganske motivert dersom jeg får medisinene mine, siden de holder borte 99% av abstinensen (Rivotril og Nobligan Retard), men om ikke, så er jeg faktisk heller villig til å dø enn å slutte med alkoholen.

Men å klare å slutte på egenhånd tror jeg er nærmest umulig for meg.
Men så er jeg nå blitt blakk, og vil begynne å putte i meg mer og mer piller, og heller bli avhengig av de..
Vis hele sitatet...
Hvis situasjonen er såpass alvorlig som du skildrer den selv, at du vil ty til annen narkotika hvis du ikke får kjøpt deg alkohol ville jeg virkelig vurdert å søke hjelp hos profesjonelle! Den dagen du innser at du kanskje er kvitt alkoholen, men står igjen med et enda større rusproblem er noe du virkelig vil unngå

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til! Søk hjelp, det er ikke et tegn på svakhet - det ligger styrke i det å innse at du har et problem, og det å søke bistand viser at du er motivert til å havne på rett kjøl igjen!
Sist endret av Tihi; 2. juli 2013 kl. 01:39.
Trådstarter
Sitat av Tihi Vis innlegg
Søk hjelp, det er ikke et tegn på svakhet
Vis hele sitatet...
Det vet jeg
Det med å søke hjelp er litt avansert da mange, inkludert meg selv ikke vet hvor man går for å søke hjelp..
Alkoholabstinenser kan være farlige greier. Og jeg har bestemt inntrykk av at du, GangM, hadde hatt godt av litt terapi også. Å bare slutte uten å jobbe med årsakene til at man må ruse seg er ikke fruktbart. Så jeg synes definitivt du skal få hjelp med avrusing + at du forhåpentligvis kan få noe oppfølging etterpå. Kan være lurt å oppsøke AA også, det er veldig mye støtte å få der!

Ønsker deg alt godt og lykke til!
Trådstarter
Har fortsatt ikke fått svar på spørsmålet om jeg får mine faste medisiner under oppholdet (selv om de er narkotiske (B- preparater)..
Noen som vet noe om dette?
Sist endret av GangM; 2. juli 2013 kl. 03:07.
har jobbet på avrusning, og vet derfra at det ikke er noe fasitsvar på om man få fortsette med b- preparater der. Mange får det, men det vurderes individuelt av den enkelte lege/ behandlingsteam, gjerne etter anbefaling fra din fastlege og dine egne begrunnelser. ut fra det du skriver, høres avrusning ut som veien å gå. Jo før, jo heller. Det er ditt liv det handler om! Lykke til!
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
Alkoholabstinenser kan være farlige greier.!
Vis hele sitatet...

Allikevel afeide fastlegen min meg når jeg ringte legevakten for 1-2 timer siden, og jeg nevnte at jeg har kramper og alkoholabstinens..

Sitat av tøydokke Vis innlegg
har jobbet på avrusning, og vet derfra at det ikke er noe fasitsvar på om man få fortsette med b- preparater der. Mange får det, men det vurderes individuelt av den enkelte lege/ behandlingsteam, gjerne etter anbefaling fra din fastlege og dine egne begrunnelser. ut fra det du skriver, høres avrusning ut som veien å gå. Jo før, jo heller. Det er ditt liv det handler om! Lykke til!
Vis hele sitatet...
Vel, får jeg ikke B-preparatene jeg går på, så kan avrusning bare glemmes..

Jeg skal ikke ligge i en seng med enorme smerter og abstinens bare fordi de ikke vil gi meg medisiner som jeg fast går på.

Fastlegen min har satt meg på disse, men sier ofte at han ikke vil anbefale å gi meg disse, når leger fra sykehus ringer og spør om dette..
Sist endret av GangM; 2. juli 2013 kl. 06:27.
Jeg anbefaler deg absolutt å få hjelp til å gjøre dette. Da får du et apparat som hjelper deg i tunge tider og som sparker deg bak når du stagnerer.

Fattern la seg inn på Valdresklinikken. De bruker 12-trinns-modellen til AA (tror det er den som også kalles Minnesotamodellen, men husker ikke sikkert). Suksessraten der er høy, og du får kontakt også med AA hvor du møter andre i din situasjon. Du kan bli henvist til Valdresklinikken av fastlegen din.
Nå sier du ikke noe spesielt om hvorfor du får rivotril av legen. Det vil nok vurderes grundig oppimot årsaken til hvorfor du får det. Er det for eplepsi f.eks så vil de jo selvsagt ikke ta denne medisinen fra deg. Nå sier du ikke så mye om doseringen av rivotril du går på heller, men ingen avrusningsenhet vil rive fra deg medisinen din fra dag 1, men de vil trappe deg ned med 1-2mg i uken som regel over lengre tid. Har du igrunn lyst til å innfinne deg med å være avhengig av rivotril i en alder av 20(?) - Litt på spissen, dette kommer jo selvsagt an på hvorfor du tar rivotriler, men om det er utifra rusen du får av det så burde du jo kanskje vurdere om ikke nedtrapping mot et mål hvor du klarer å gå uten rivotriler samt alkohol er det beste.

Slik du skildrer problemet så er det alkoholabstinensene som er det virkelige problemet - Så du burde ikke bekymre deg for at de river fra deg medisinen før alkoholabstinensene dine er borte, for så å ta fatt på nedtrapping av medisinen din evt.

Desverre har Norge lange køer på de fleste avrusningsklinikker - Men en av framgangsmåten er at du går til fastlegen din og forklarer problemet og ber han/hun henvise deg videre i systemet.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det virkelige problemet her er vel heller hvorfor det foregår rusmisbruk på det nivået som det har kommet til, hidehout. Det er neppe alkoholabstinens som er årsaken til at rusmisbruket fra alkohol har gått til piller og whatnot, men heller noe underliggendeog noe som bør taes hånd om av profesjonelle personer.

Ser du på posthistorikken til brukeren så er det også totalt åpenbart (jeg sier ikke at du ikke mener det samme) at vedkommede bør ta kontakt med personer som har virkelig peiling på rusmisbruk og dens skadeeffekter i det lange løp. Brukeren bør komme seg til hjelp så fort som mulig ut i fra poster å lese, for uten dette så kommer han eller hun til å rett og slett dø.

De som mener en korrekt vei å møte problemstillingen er å ta dette på egenhånd, kan drite og dra.

Dessuten er jeg lei av å slette poster og tråder som omhandler hans eller hennes misbruk.
Forsåvidt enig - men særs skjeldent at leger skriver ut Rivotriler - Hvertfall til folk under 20 år, så det kan jo tenkest at personen har en diagnose som krever dette legemiddelet. Uansett vil det nok være mer givende/bedre resultat og medisinere seg gjennom alkoholabstinensene for så å ta fatt på nedtrappingen av Rivotril. Det vil nok mest sansynlig være fremgangsmåten til en avrusningsklinikk i dette tilfelle og.
Trådstarter
Jeg går på alkohol for Dystoni og Rivotril går jeg på for det samme.
Nå går det egentlig mest i alkohol, mens det tidligere var motsatt.

Jeg har nå heldigvis fått Nobligan, som virker på begge deler
Det negative er at jeg for bare maks 2 uker siden har begynt å hallusinere, spesielt ved å våkne opp ved å se noen bekjente, og begynner å våkne..
Noen ganger kan jeg bare gå utpå gaten og se en person, la oss si, på toppen av et hustak.

Kan dette komme av at jeg sluttet med alkohol cold turkey?
Vil det gi seg etterhvert?
...Om du ut av det blå ser en person på toppen av et hustak så tror jeg du burde ta en prat med legen som behandler deg istedet for å spør folk som ikke har noen sjangs til å gi deg et svar på internett....
Sitat av GangM Vis innlegg
Jeg går på alkohol for Dystoni og Rivotril går jeg på for det samme.
Nå går det egentlig mest i alkohol, mens det tidligere var motsatt.

Jeg har nå heldigvis fått Nobligan, som virker på begge deler
Det negative er at jeg for bare maks 2 uker siden har begynt å hallusinere, spesielt ved å våkne opp ved å se noen bekjente, og begynner å våkne..
Noen ganger kan jeg bare gå utpå gaten og se en person, la oss si, på toppen av et hustak.

Kan dette komme av at jeg sluttet med alkohol cold turkey?
Vil det gi seg etterhvert?
Vis hele sitatet...

både syns og hørsels hallusinasjoner kan være symptomer på alkohol-delir. I så fall så er det på grunn av at du sluttet "cold turkey" som du sier og det vil gi seg etterhver. sørg for at du får rikelig med søvn og nærling.
Nå er det jo forskjell på hvor man legges inn, og slikt. Men de gangene jeg har hørt at faren min er lagt inn (ønsker ikke nevne hvor) har han fortalt at han har fått litt Sobril samt en ganske gedigen dose Seroquel i depot. Tviler på at de lar deg farte rundt på Rivotril 2mg eller hva enn du skulle føle for. Mulig du får med deg et preparat som gjør at du rett og slett blir dårlig om du drikker alkohol. Det fikk i alle fall han, og da måtte han holde seg unna. Men på akkurat dette stedet fikk jeg inntrykk av at det var litt mer fritt enn andre plasser. Har ikke spurt om tidligere behandlingsplasser av åpenbare grunner. Moren min har jo selv jobbet på en avrusningsklinikk så kan vel spørre henne litt om hvordan det fungerte der.
Klosteret i Lillestrøm har en ganske bra avrusning for det du nevner. Er kun alkohol og medikament avrusning (noe som er ganske greit om det bare er det du sliter med, så du slipper å sitte med folk som har alle mulige abstinenser), å man blir medisinert etter behov/hva man er hekta på, så du slipper hvertfall gå dritdårlig døgnet rundt, noe jeg har opplevd andre steder.
Har vært der 2 ganger selv, å har et par kompiser som har vært der.

http://www.ahus.no/omoss/avdelinger/...ider/side.aspx
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det virkelige problemet her er vel heller hvorfor det foregår rusmisbruk på det nivået som det har kommet til, hidehout. Det er neppe alkoholabstinens som er årsaken til at rusmisbruket fra alkohol har gått til piller og whatnot, men heller noe underliggendeog noe som bør taes hånd om av profesjonelle personer.

Ser du på posthistorikken til brukeren så er det også totalt åpenbart (jeg sier ikke at du ikke mener det samme) at vedkommede bør ta kontakt med personer som har virkelig peiling på rusmisbruk og dens skadeeffekter i det lange løp. Brukeren bør komme seg til hjelp så fort som mulig ut i fra poster å lese, for uten dette så kommer han eller hun til å rett og slett dø.

De som mener en korrekt vei å møte problemstillingen er å ta dette på egenhånd, kan drite og dra.
Vis hele sitatet...
Det begynner å tegne seg opp et bilde av at det i dette tilfellet trengs profesjonell hjelp, men jeg hadde ikke lest tidligere poster da jeg svarte første gang. Generelt mener jeg at man kan kutte ut hva som helst om man klarer å motivere seg og har viljestyrke til å gjennomføre

Når det er sagt er alkohol langt farligere enn rivotril, og hvis du har dystoni er det klart at de ikke kan ta fra deg medisin. I felleskatalogen er 0.2mg/kg/døgn oppgitt som "maksdose", men ikke regn med å få noe mer enn du absolutt trenger.

Uansett, det er IKKE normalt å få slike hallusinasjoner, og dette er et langt mer komplekst problem enn det du beskrev i den første posten. Fortell fastlegen din om alt, og husk at de ikke kan bruke noen form for tvang med mindre du utgjør en fare for deg selv eller andre.

Hvis ikke fastlegen din tar deg alvorlig etter dette foreslår jeg at du bytter fastlege. Som sagt kan du ikke forvente å få med deg rusmidler på avrusning, men det må vel gå an å få til en avtale. Eventuelt kan du frivillig legge deg inn på psykiatrisk, da vil du få en rekke "snarveier" til behandling. De er også mer kompetente enn noen av oss til å avgjøre hva som er den beste løsningen for deg.

Og igjen; husk at de ikke kan tvinge deg til noe med mindre du utgjør en fare for deg selv eller andre.

Uansett hva du gjør; alkoholavhengighet er veldig alvorlig og en av få stoffer som har dødelige abstinenser. Ikke gå "cold turkey", og kom deg inn i helsesystemet. Den raskeste veien er nok en frivillig innleggelse på psykiatrisk mottak.
Kansje dette er nok et ignorant svar siden jeg ikke har tatt meg bryet til å lese alt.
Av personelig oppfattelse ville jeg prøvd vanlig avrusningsbehandling og om det ikke hadde hjulpet så ville jeg reist til en lovlig Ibogain Klinikk.

Dette er kun min personlige oppfattelse/mening, men jeg velger å dele den i håp om å hjelpe.
Trådstarter
Vil ikke akkurat heller dø mens jeg sitter her å drikker heller nei..
Det blir nok fastlegen først, eller sykehuset.
Men dette vil hjelpe swada dersom de ikke kan gjøre noe for at jeg kan få leve et liv med enten like lite dystoni (eller uten) uten alkoholen.
Du vil selvfølgelig få beholde nødvendige medisiner gjennom avrusningen og behandlingen, men det vil måtte være et samarbeid mellom deg, fastlegen og klinikken for å avdekke hvilke medisiner som kan være knyttet til rusproblemet og hvilke medisiner som går på andre forhold.

Samtidig er det slik at dersom du er avhengig av flere ting, f.eks. både piller og alkohol, så vil flere avrusningsmodeller behandle disse en og en. Da fatter var på Valdresklinikken fikk de beskjed nærmest første dag om at 12-trinns-modellen også kan benyttes for å slutte å røyke, men de fikk ikke lov til å forsøke dette før de var godt i gang med å tørrlagte. De ville ha mer enn nok med å slutte å drikke.

@phish; selv om det er fint å kunne si at det bare handler om viljestyrke viser forskning og erfaring at det er en metode med ekstremt lav suksessrate. Å kutte ut etter langvarig alkoholisme handler ikke om å gå 3 måneder uten å drikke, det handler om å leve resten av livet med et annet forhold både til alkohol og seg selv. Det er bare en liten bit av behandlingen som handler om å slutte, det aller meste handler om verktøy for å unngå å begynne igjen. Som fatter også sa, de første ukene var ikke så vanskelige, det var mye verre når han skulle forsøke å gå tilbake til et normalt liv. Det er når du sitter på toget et år senere, der hvor du pleide å ta et par pils i restaurantvogna, at du virkelig begynner å kjenne på hvor god viljestyrke du har.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis du mener at du har ufrivillige muskelsammentrekninger (dystyni) når du ikke drikker så er det vel mer eller mindre klart at det kan ha en sammenheng med abstinens.

Er det dystymy du mener, så kan dette også behandles.