Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2798
Hei, i mai 2011 ble jeg bustet for salg og besittelse av 77 gram hasj, spilte kortene mine veldig riktig og slapp unna med en påtaleunlatelse.
(Dømt, men inngen straff)

Skal på en skoletur til USA i mars og er veldig beskymret angående visum.
Er det noen som har erfaring med lignende saker helst av samme størrelse.

Er usikker på om jeg tørr å nevne det i visumsøknadden i frykt for et avslag.
USA har ikke direkte tilgang på Norske strafferegistere??? Riktig ???
Så det er bare å lyge på skjemaene???
Du kan lyge å håpe på det beste, men hvis de finner ut at du har løyet får du aldri noensinne dra til USA igjen. Og jo, USA har tilgang på slike ting når du vil inn i landet deres. Jeg ville sagt sannheten, de er ikke så strenge som folk skal ha det til.
Ring den Amerikanske ambassaden.

Veit jo om folk med diverse på rullebladet som har vært i USA, hvor "lovlog" det har vært veit jeg ikke. Kjenner hvertfall ingen som har fått problemer.
Sist endret av KjellFresh; 14. november 2012 kl. 05:42. Grunn: gfefewaa
ta kontakt med kriminalomsorgen først, eventuelt amerikanske ambasade. har hørt at mange kommer inn, bare man ikke har MANGE voldssaker eller ALVORLIGE narkotikasaker. noe jeg trur ikke gjelder i ditt tilfelle, men dog usikker. veit heller ikke 100% om det stemmer, da jeg aldri har prøvd=P
Sitat av Stein93 Vis innlegg
Hei, i mai 2011 ble jeg bustet for salg og besittelse av 77 gram hasj, spilte kortene mine veldig riktig og slapp unna med en påtaleunlatelse.
(Dømt, men inngen straff)

Skal på en skoletur til USA i mars og er veldig beskymret angående visum.
Er det noen som har erfaring med lignende saker helst av samme størrelse.

Er usikker på om jeg tørr å nevne det i visumsøknadden i frykt for et avslag.
USA har ikke direkte tilgang på Norske strafferegistere??? Riktig ???
Så det er bare å lyge på skjemaene???
Vis hele sitatet...
jo det er riktig vanskelig...jeg husker en journalist som ikke fikk komme inn engang..pga en DRIT gammel sak...det er VANSKELIG og ja de ser slike ting,spesielt narko

jeg stod bak en type i kø på ambasaden i oslo som stammet frem at han bare hadde prøvd hasj for moro skyld osv...måtte legge seg flat for å få visum..men det er mulig å snakke med dem...så hvis du reiser dit og forklarer situasjonen så kanskje du får lov...

du vil IKKE kjøpe billett,reise over for så å ikke slippe inn...er du busta for drugs slipper du IKKE inn,etter det jeg vet...eneste mulighet er å reise på ambasaden og prøve å snakke med dem..vise trynet ditt..så kan de ordne det om du snakker godt for deg...du får tenke ut noe fint å si

Sitat av lookster Vis innlegg
ta kontakt med kriminalomsorgen først, eventuelt amerikanske ambasade. har hørt at mange kommer inn, bare man ikke har MANGE voldssaker eller ALVORLIGE narkotikasaker. noe jeg trur ikke gjelder i ditt tilfelle, men dog usikker. veit heller ikke 100% om det stemmer, da jeg aldri har prøvd=P
Vis hele sitatet...
jeg slapp SÅVIDT inn med en lusen trafikk sak..hadde mista førerkortet..

fikk masse spm om motparten døde i ulykka osv...noen gang blitt arrestert osv..hvorfor jeg ville til den og den byen osv

en trafikk sak altså...
Sist endret av alanapoli; 14. november 2012 kl. 10:26.
Dersom du har fått påtaleunnlatelse er du ikke dømt, dersom du har fått det vil det si at politiet har droppet å på sak mot deg. Spørsmålet du må svare på online er vel om du har vært arrestert eller dømt så dersom du har fått påtaleunnlatelse uten varetekt kan du vel svare nei uten at det er løgn. Ved påtaleunnlatelse skal det heller ikke være noe synlig på "rullebladet" som immigration folka i USA får se.
Påtaleunnlatelse for 77 gram? Du var kanskje ikke fylt 18 år når du ble tatt?

Men det BaconWeed sier er korrekt. Dog, så tror jeg ikke amerikanske myndigheter har lovlig tilgang til norske registre over norske statsborgere. Her kan du nok trygt svare "nei" på slike spørsmål i søknaden.
Trådstarter
3 1
jo var fylt 18, en betinget påtaleulatelse havner på politiatesten
så er lögn
Jeg lyver ikke, i verste fall kan jeg ha sagt noe feil, men er rimelig sikker på at jeg har rett. Dersom du er over 18 og du har blitt tatt med 77 gram hasj kan jeg aldri se for meg at du har fått en påtaleunnlatelse, kanskje dersom du ar tystet på langeren din, men dersom det ikke er scenarioet kan jeg ikke se for meg at du har rett. Hva er i så fall betingelsen din?

Det du har fått er nok betinget fengsel mot at du ikke blir tatt for noe lignende igjen innen en viss tidsramme. Om du har vært gjennom en rettsak er det nok betinget fengsel du har fått. Hvis politiet har droppet saken er det en påtaleunnlatelse du har fått, men kan ikke se for meg hvorfor du skulle få det.

Om du har fått en påtaleunnlatelse kan du krysse "nei" med god samvittighet, hvis det er betinget fengsel skal du egentlig krysse ja og møte opp personlig på ambassaden, men du kan krysse nei også uten at det nødvendigvis fører til problemer (i følge lignende tråder på freak). Dersom du skulle bli tatt i å lyve på skjemaet vil du nok bli utestengt fra USA for evig, så du får veie opp risikoen mot straffen og se om det er noe du burde gjøre.
Sist endret av BaconWeed; 15. november 2012 kl. 09:18.
Påtaleunnlatelse er nesten kun for lovbrytere under 18, som har begått et mindre lovbrudd, og innrømmer straffeskyld.
Med de nye ESTA reglene så betyr det ikke noe. Søk om å få lov til å reise der og hvis de finner noe så kan du søke om igjen. Tar lenger tid, men du må ha det for å komme ombord på fly til USA i disse dager.

Håper, bare fordi jeg er litt sur pga at jeg måtte søke, at vi i Europa gjør en lignende ordning til sånn at de og ikke bare kan komme hit.
Amerikanske myndigheter har selvfølgelig ikke tilgang til Norske politiregistre. Vet om flere med narkodommer og en med voldsdom og bøter på rullebladet som har kryssa nei og reist likevel. Det har gått helt fint.

Men jeg vil gjette at du får visum også om du bestemmer deg for å være ærlig, og kan avgi ren urinprøve. Var en kjenning av meg som søkte arbeidsvisum etter en narkodom, og han måtte avgi urinprøve 2-3 ganger før han fikk visumet. Vet ikke hvordan det er med turistvisum.
Men om du bestemmer deg for å være ærlig så ville jeg kontakta ambassaden så tidlig som mulig.