Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  301 42960
Sitat av Settoz Vis innlegg
Snakker ikke om bare det, men folk ber om at vi burde få gjøre hva vi vil og ikke bli nektet det. Selve argumentet er bare tull synes jeg.
Vis hele sitatet...
Så du mener det er greit at staten kontrollerer livet ditt, selvom det du måtte velge å gjøre ikke skader andre enn deg selv?
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Lovene er til for å beskytte innbyggerne i samfunnet. Når forbudet mot cannabis virker mot sin hensikt, og skader innbyggerne i samfunnet. Er det ikke da litt spesielt at det er ulovlig? - Noe å tenke over.
Sist endret av Marr; 16. april 2012 kl. 16:41.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det er ikke noe å diskutere engang at den svarte narkotikaøkonomien er enorm, og at disse pengene er som drivstoff for karteller og terrororganisasjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg refererer til trådtittel: "Cannabisdebatten, er du mot en legalisering, tar du utfordringen?"

Du er tydeligvis for legalisering av ALL narkotika, men denne tråden omhandler Cannabis. - Personlig er jeg mot legalisering av begge deler.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg refererer til trådtittel: "Cannabisdebatten, er du mot en legalisering, tar du utfordringen?"

Du er tydeligvis for legalisering av ALL narkotika, men denne tråden omhandler Cannabis. - Personlig er jeg mot legalisering av begge deler.
Vis hele sitatet...
Ok, det er alt du klarer å dra ut av innlegget mitt, flisespikkeri på på at jeg i én setning kommenterte organisert kriminalitet og all narkotika. Jeg refererer til ditt spørsmål:

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Noen som har noen statistikk på at disse tingene og annen organisert kriminalitet har gått ned i land som har legalisert/avkriminalisert?
Vis hele sitatet...
og mitt svar

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Ingen land har legalisert. I Nederland må coffeshopsene kjøpe varene sine ulovlig. Det vil si at det er ikke staten eller legitime, lisensierte dyrkere som står for forsyningen av varene. Avkriminalisering vil bare si at man ikke blir straffet for personlig bruk, du må fortsatt kjøpe varene dine av den lokale dealeren. Altså finnes det ingen slik statistikk, fordi ingen land har foreløpig prøvd legalisering, og avkriminalisering gjør ikke noe med den svarte økonomien.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Don Veto; 16. april 2012 kl. 19:14.
Sitat av slaaen Vis innlegg
En av bivirkningene ved hyppig bruk av cannabis må være legalisering, om man røyker lenge nok virker det som de fleste rammes av denne lidelsen.
Vis hele sitatet...
Mon tro om det ikke bare er en bivirkning, men et virus som angriper den nyere generasjonen, ettersom denne rare effekten påvirker de som ikke engang har inntatt denne farlige substansen. Mr.funny guy
Sist endret av TheGloryHole; 16. april 2012 kl. 19:26.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Ok, det er alt du klarer å dra ut av innlegget mitt, flisespikkeri på på at jeg i én setning kommenterte organisert kriminalitet og all narkotika. Jeg refererer til ditt spørsmål:



og mitt svar
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til at (som jeg vet at du vet) vi faktisk har erfaring med rusmiddel-legalisering: Etter alkohol-forbudet ble dette rusmiddelet (som prinsippielt ikke er annerledes enn noe annet "narkotika") legalisert. Det førte til bedre behandling av avhengige, færre problematiske brukere, ingen eksplosjon i bruk, mye mindre illegal økonomi, og alt det andre vi forventer av en legalisering av andre rusmidler i dagens samfunn.

Vi ser at de landene som har av-/de-kriminalisert går i den retningen vi selv gikk i da vi re-legaliserte alkohol
Sist endret av Vargas; 16. april 2012 kl. 19:40.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg refererer til trådtittel: "Cannabisdebatten, er du mot en legalisering, tar du utfordringen?"

Du er tydeligvis for legalisering av ALL narkotika, men denne tråden omhandler Cannabis. - Personlig er jeg mot legalisering av begge deler.
Vis hele sitatet...
Men hva er den store forskjellen?
Cannabis står for den største markedsanndelen. Du ser ut til å være i mot fornuftig tankegang og intelligens, personlig er jeg for begge. Din ignorante stut, hvorfor ellers skulle du hatt den siignaturen din? Showoff på korstog

Kom igjen, vet du hvor uintelligent og svarthvitt den signaturen din er? Er du ikke litt flau? Du har en sånn korstogsholdning mot en ting du ikke veit det minste om.

Jeg føler jeg rødmer bare jeg tenker på hvor teit dette er.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men hva er den store forskjellen?
Cannabis står for den største markedsanndelen. Du ser ut til å være i mot fornuftig tankegang og intelligens, personlig er jeg for begge. Din ignorante stut, hvorfor ellers skulle du hatt den siignaturen din? Showoff på korstog

Kom igjen, vet du hvor uintelligent og svarthvitt den signaturen din er? Er du ikke litt flau? Du har en sånn korstogsholdning mot en ting du ikke veit det minste om.

Jeg føler jeg rødmer bare jeg tenker på hvor teit dette er.
Vis hele sitatet...
Jeg skal avstå fra personangrep, men det er tydelig at signaturen min treffer et ømt punkt for deg - hva vil du kalle en som regelmessig inntar narkotika?

Nyter du Cannabis, men håndterer ikke det faktum at det faktisk er narkotika, hvilket gjør deg til narkoman? - om ikke "Helge-narkoman"?

Og siden dette kommer til å bli trangsynt argumentert mot meg:
Jeg ville ikke blitt støtt om noen kalte meg helge-alkoholiker, i all hovedsak fordi dette ikke innebærer ulovlige eller narkotiske stoffer.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg skal avstå fra personangrep, men det er tydelig at signaturen min treffer et ømt punkt for deg - hva vil du kalle en som regelmessig inntar narkotika?

Nyter du Cannabis, men håndterer ikke det faktum at det faktisk er narkotika, hvilket gjør deg til narkoman? - om ikke "Helge-narkoman"?

Og siden dette kommer til å bli trangsynt argumentert mot meg:
Jeg ville ikke blitt støtt om noen kalte meg helge-alkoholiker, i all hovedsak fordi dette ikke innebærer ulovlige eller narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Det blir en debatt om definisjoner. Det finnes ikke såkalte helge-alkoholikere, det er kanskje alkohol-likere/nytere. En alkoholiker lider av alkoholisme, invalidiserende avhengighetslidelse.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det blir en debatt om definisjoner. Det finnes ikke såkalte helge-alkoholikere, det er kanskje alkohol-likere/nytere. En alkoholiker lider av alkoholisme, invalidiserende avhengighetslidelse.
Vis hele sitatet...
Det er helt korrekt, og dermed styrker du poenget jeg prøvde å få fram.

Når jeg slenger ut et så absurd begrep som "helge-narkoman" er jeg sikker på at folk som føler seg støtt vil motargumentere med "helge-alkoholiker", ettersom jeg har sett hvordan Freaks snur på det meste som blir sagt i diskusjoner.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det er helt korrekt, og dermed styrker du poenget jeg prøvde å få fram.

Når jeg slenger ut et så absurd begrep som "helge-narkoman" er jeg sikker på at folk som føler seg støtt vil motargumentere med "helge-alkoholiker", ettersom jeg har sett hvordan Freaks snur på det meste som blir sagt i diskusjoner.
Vis hele sitatet...
Hørt om ordet "rusmisbruker" ?
ArbeidsledigProletar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg skal avstå fra personangrep, men det er tydelig at signaturen min treffer et ømt punkt for deg - hva vil du kalle en som regelmessig inntar narkotika?

Nyter du Cannabis, men håndterer ikke det faktum at det faktisk er narkotika, hvilket gjør deg til narkoman? - om ikke "Helge-narkoman"?

Og siden dette kommer til å bli trangsynt argumentert mot meg:
Jeg ville ikke blitt støtt om noen kalte meg helge-alkoholiker, i all hovedsak fordi dette ikke innebærer ulovlige eller narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Du forstår vitterlig ikke hva jeg mener, dette er nesten litt flaut. Du lager deg en signatur som det der, tar på deg din hvite rustning og snakker mot legalisering som om du kan noe om emnet. Hvorfor? Hvilken interesse har du for temaet? Det virker bare som du har et vanvittig behov for oppmerksomhet. Hvorfor ellers setter du opp en såpass trangsynt svart/hvitt påstand for signatur? Jeg for min del nyter cannabis sjeldent.

Hvorfor skal det være et ømt punkt for meg? Det er det jeg lurer på, du tror liksom du skal valse inn med idiotiske påstander og hvis folk ser deg for den du er så skal de være støtt av signaturen din? Nå får du gi deg.
Kanskje om du hadde klart å sett flere nyanser av mennesker og saken du diskuterte så hadde du kanskje ikke blitt satt sånn opp mot veggen.

Du er jo en av de tråden retter seg mot! Forsvar standpunktene dine, fortell "oss" (siden jeg skal visstnok være så støtt av signaturen din at jeg MÅ være en narkoman) hvorfor du skal ri inn på forumet på din høye hest, kalle folk for narkomane enda du ikke kan noe om temaet?

Fortell meg, hvordan reduserer forbudet skadene til samfunnet? Hvordan tjener det samfunnet å skyve de "svakeste" ut? Bøtelegge de så de får en vanskeligere hverdag, komme med trusler istedet for hjelp, og pumpe penger inn i organisert kriminalitet og til slutt sende politiet etter folk som ikke gjør en flue fortred.

Signaturen din har med andre ord, ingenting med debatten å gjøre, men den sier ganske mye om deg.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Du forstår vitterlig ikke hva jeg mener, dette er nesten litt flaut. Du lager deg en signatur som det der, tar på deg din hvite rustning og snakker mot legalisering som om du kan noe om emnet. Hvorfor? Hvilken interesse har du for temaet? Det virker bare som du har et vanvittig behov for oppmerksomhet. Hvorfor ellers setter du opp en såpass trangsynt svart/hvitt påstand for signatur? Jeg for min del nyter cannabis sjeldent.
Vis hele sitatet...
Signaturen min ytrer min subjektive oppfatning av den norske befolkningen, jeg bruker den på ingen måte som argument i noen som helst debatter. Og når da min subjektive mening er inne i bildet tolker jeg din siste setning i avsnittet som at du sjelden tar narkotika, for cannabis er faktisk narkotika. (Kilde på dette i signaturen min.)

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hvorfor skal det være et ømt punkt for meg? Det er det jeg lurer på, du tror liksom du skal valse inn med idiotiske påstander og hvis folk ser deg for den du er så skal de være støtt av signaturen din? Nå får du gi deg.
Kanskje om du hadde klart å sett flere nyanser av mennesker og saken du diskuterte så hadde du kanskje ikke blitt satt sånn opp mot veggen.
Vis hele sitatet...
Jeg trakk konklusjonen med at det er et ømt punkt for deg siden det er tydelig at du blir provosert, ettersom signaturen går ubermerket forbi andre legaliseringsforkjempere.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Du er jo en av de tråden retter seg mot! Forsvar standpunktene dine, fortell "oss" (siden jeg skal visstnok være så støtt av signaturen din at jeg MÅ være en narkoman) hvorfor du skal ri inn på forumet på din høye hest, kalle folk for narkomane enda du ikke kan noe om temaet?
Vis hele sitatet...
I signaturen min generaliserer jeg at folk som tar narkotika er narkomane, man trenger ikke lese seg opp på sånt for å trekke en slik beslutning.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Fortell meg, hvordan reduserer forbudet skadene til samfunnet? Hvordan tjener det samfunnet å skyve de "svakeste" ut? Bøtelegge de så de får en vanskeligere hverdag, komme med trusler istedet for hjelp, og pumpe penger inn i organisert kriminalitet og til slutt sende politiet etter folk som ikke gjør en flue fortred.
Vis hele sitatet...
Min spekulasjon på hvorfor vi har straff for å bryte loven er at det ikke er mye annet som hjelper. Skal vi applaudere alle som følger loven, og heller gi faen i lovbryterne? Nei, synes heller at en ugjerning bør straffes, og disse med "vanskelige" hverdager bør da jævla godt forstå at å bryte loven ikke gjør ting lettere for dem.

Penger blir pumpet inn i organisert kriminalitet fordi det er kriminelle som selger narkotika.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Signaturen din har med andre ord, ingenting med debatten å gjøre, men den sier ganske mye om deg.
Vis hele sitatet...
Det er du som har trukket signaturen min inn i debatten, uten at jeg har sagt at den er relevant til debatten, og jeg mener fortsatt ikke at den er det.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Signaturen min ytrer min subjektive oppfatning av den norske befolkningen, jeg bruker den på ingen måte som argument i noen som helst debatter. Og når da min subjektive mening er inne i bildet tolker jeg din siste setning i avsnittet som at du sjelden tar narkotika, for cannabis er faktisk narkotika. (Kilde på dette i signaturen min.)


Jeg trakk konklusjonen med at det er et ømt punkt for deg siden det er tydelig at du blir provosert, ettersom signaturen går ubermerket forbi andre legaliseringsforkjempere.


I signaturen min generaliserer jeg at folk som tar narkotika er narkomane, man trenger ikke lese seg opp på sånt for å trekke en slik beslutning.


Min spekulasjon på hvorfor vi har straff for å bryte loven er at det ikke er mye annet som hjelper. Skal vi applaudere alle som følger loven, og heller gi faen i lovbryterne? Nei, synes heller at en ugjerning bør straffes, og disse med "vanskelige" hverdager bør da jævla godt forstå at å bryte loven ikke gjør ting lettere for dem.

Penger blir pumpet inn i organisert kriminalitet fordi det er kriminelle som selger narkotika.


Det er du som har trukket signaturen min inn i debatten, uten at jeg har sagt at den er relevant til debatten, og jeg mener fortsatt ikke at den er det.
Vis hele sitatet...
MEN HVORFOR ER DET KRIMINELLE SOM SLEGER NARKOTIKA? Faen, hvor tett er du ? Fordi, når noe er ulovlig så stiger prisen, det er MYE penger å tjene på et produkt som står utenom loven, i tillegg trenger du ikke å skatte.

Hvorfor skal Cannabis være et lovbrudd, det sier du ikke noe om? Du bare sier at sånn er loven og fordi den blir brutt så MÅ vi straffe dem fremfor hjelpe dem. Og HVORFOR har du den signaturen om du ikke vil si noe med den? Det virker bare som en forferdelig teit greie, som jeg har prøvd å fortelle deg flere ganger.

Og argumenter som VI MÅ STRAFFE FOLK FORDI DET ER LOVEN LOL blir så lavpanna og teit.

Cannabisrøykning er en "victimless crime", så jeg spør igjen, HVORFOR skal vi straffe de som bedriver med narkotika? Da nærmere bestemt cannabis, HVORFOR skal vi la det være ulovlig og gjøre livet deres vanskeligere bare fordi de ikke er som deg?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
MEN HVORFOR ER DET KRIMINELLE SOM SLEGER NARKOTIKA?
Vis hele sitatet...
Cannabis = Narkotika
Salg av narkotika = lovbrudd
Lovbrudd = kriminalitet
Lovbrytere = kriminelle

Logikk tilsier at lovlydige borgere ikke selger narkotika, fordi å selge narkotika er en lovbrudd.

Kilde:
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-018.html#162
Ble mektig lei av å røyke weed etter en stund. Trenger det ikke og har ingen behov for det. JA til de som trenger det og til de som opplever positivitet og optimisme av å bruke det! Otherwise, don't use it. It's just stupid spør du meg.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
MEN HVORFOR ER DET KRIMINELLE SOM SLEGER NARKOTIKA? Faen, hvor tett er du ? Fordi, når noe er ulovlig så stiger prisen, det er MYE penger å tjene på et produkt som står utenom loven, i tillegg trenger du ikke å skatte.

Hvorfor skal Cannabis være et lovbrudd, det sier du ikke noe om? Du bare sier at sånn er loven og fordi den blir brutt så MÅ vi straffe dem fremfor hjelpe dem. Og HVORFOR har du den signaturen om du ikke vil si noe med den? Det virker bare som en forferdelig teit greie, som jeg har prøvd å fortelle deg flere ganger.

Og argumenter som VI MÅ STRAFFE FOLK FORDI DET ER LOVEN LOL blir så lavpanna og teit.

Cannabisrøykning er en "victimless crime", så jeg spør igjen, HVORFOR skal vi straffe de som bedriver med narkotika? Da nærmere bestemt cannabis, HVORFOR skal vi la det være ulovlig og gjøre livet deres vanskeligere bare fordi de ikke er som deg?
Vis hele sitatet...
Når du først tyr til person-angrep derretter caps lock, så har du allerede tapt diskusjonen.
Selv om jeg nødvendigvis ikke er helt enig med loven har jo forsåvidt fyren rett. Per i dag er det klassifisert som narkotika og det er ulovlig.
Du motsier også deg selv når du av en eller annen grunn kaller meg ex-narkoman når jeg sa at jeg røyket i ny og ne tidligere i tråden.
Bare gi deg mens leken er god, du driter deg ut.
Sist endret av Cheese; 16. april 2012 kl. 22:00.
Sitat av lurepus Vis innlegg
Først avkriminalisering, så legalisering. Det er den mest realistiske ruten.
Vis hele sitatet...
Hva gjør at cannabis er så bra for deg da?
ArbeidsledigProletar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Cannabis = Narkotika
Salg av narkotika = lovbrudd
Lovbrudd = kriminalitet
Lovbrytere = kriminelle

Logikk tilsier at lovlydige borgere ikke selger narkotika, fordi å selge narkotika er en lovbrudd.

Kilde:
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-018.html#162
Vis hele sitatet...
Det er ikke det som er poenget? Skjønner du ikke det? Det er ikke DEFINISJONEN AV ORDENE JEG MENER. Dette får bli min siste post, jeg er for god for dette.

Det jeg prøver å si til deg i VELDIG enkle ord, HVORFOR skal vi GJØRE CANNABIS TIL ET LOVBRUDD!?
Og igjen, du dro det fram, argumentet ditt for å ha fortsatt forbud var " FOLK FORDI DET ER LOVEN LOL".

Jeg spør deg HVORFOR det skal være sånn, fortell meg hvorfor staten skal bestemme at mennesker ikke skal kunne putte hva de vil i kroppen sin. Spesielt mtp på at ingen andre er skadelidende.

Og igjen, skal spesifisere så du forstår, sånn jeg jeg ikke snakker over hodet på deg. Jeg mener ikke hva betydningen av ordet KRIMINELL eller LOVBRUDD eller NARKOTIKA er, jeg spør HVORFOR det fortsatt skal være mot loven når det klart gagner vårt samfunn og endre LOVENE. Forstår du? Jeg spør her da altså ikke etter definisjoner, jeg spør hvorfor DU mener at loven skal fortsatt være som de er.

Forstår du?
Og CHeese også, referer til denne posten så kanskje du forstår hva jeg spurte etter, ALTSÅ IKKE DEFINISJONEN AV HVA SOM ER NARKOTIKA ELLER ET LOVBRUDD, men hvorfor det er sånn og hvorfor det burde fortsette åšvære sånn.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Hva gjør at cannabis er så bra for deg da?
Vis hele sitatet...
Han har ikke skrevet noe som helst om at han bruker cannabis.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Hva gjør at cannabis er så bra for deg da?
Vis hele sitatet...
Uansett hvordan han reagerer på cannabis, hva slags rett har du til å nekte han å bestemme over sin egen kropp?
Sitat av Cheese Vis innlegg
Når du først tyr til person-angrep derretter caps lock, så har du allerede tapt diskusjonen.
Selv om jeg nødvendigvis ikke er helt enig med loven har jo forsåvidt fyren rett. Per i dag er det klassifisert som narkotika og det er ulovlig.
Du motsier også deg selv når du av en eller annen grunn kaller meg ex-narkoman når jeg sa at jeg røyket i ny og ne tidligere i tråden.
Bare gi deg mens leken er god, du driter deg ut.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at Cannabis står på narkotikalista per dags dato, men hvis alle skulle forholdt seg nøytrale til lovgivningen hadde det jo aldri skjedd forandringer, ergo ville de samme problemene fortsatt å eksistere. Når vi har ett så omfattende og variert miljø rundt Cannabis, ser vi nå (og har sett tidligere) at en så generell lovgivning og håndheving av den, rett og slett ikke fungerer. Dagens Cannabis-politikk og kriminalisering virker mot sin hensikt fordi den bare bidrar til at det fortsetter å være kriminelt. Som kjedereaksjoner rundt dette oppstår en organisert kriminalitet med en enorm, svart, uregulert og uskattet inntektskilde. Når man appåtil får stigmatisering av bruk og kultur rundt det, bidrar det bare til å utstøte og skille ut de som velger å bruke Cannabis. Som en effekt av det så blir det veldig problematisk å være åpen rundt egen helse og rusbruk/misbruk og folk får ikke/ tør ikke oppsøke den hjelpen de trenger. Alt dette fordi hjelpeapparatet (inkludert sosial krets og familie) ikke er vinklet mot en human løsning på problemet som fokuserer på den som trenger hjelp, istedenfor ytterligere sosiale og juridiske/økonomiske sanksjoner. Hvis dere virkelig tror alt er fryd og gammen med lovgivningen og stigmaen rundt den, er jeg skeptisk til at dere har opplevd den personlig. "Men så la være å røyka da for f**n" sier dere kanskje da. Faktum er at mennesket har villet ruse seg fra tidenes morgen, og hvis man virkelig skal forhindre og straffe en menneskelig lyst i så stor grad i ytringsfrihetens Norge, som er såpass utviklet og moderne i forhold til oldtidens stammesamfunn, da er det noe jeg ikke helt forstår. Folk HAR lyst til å ruse seg, og folk liker IKKE at andre straffer en for et valg man tar som primært bare skader seg selv.

God kveld.
Sist endret av Muskatp$ych0; 16. april 2012 kl. 22:22.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er ikke det som er poenget? Skjønner du ikke det? Det er ikke DEFINISJONEN AV ORDENE JEG MENER. Dette får bli min siste post, jeg er for god for dette.

Det jeg prøver å si til deg i VELDIG enkle ord, HVORFOR skal vi GJØRE CANNABIS TIL ET LOVBRUDD!?
Og igjen, du dro det fram, argumentet ditt for å ha fortsatt forbud var " FOLK FORDI DET ER LOVEN LOL".
Vis hele sitatet...
Jeg ser for meg deg som talsperson for å overbevise 2/3 av Stortinget om å legalisere:

Stortinget:
Vi forstår det slik at du ønsker en legalisering av Cannabis. Hvorfor ønsker du dette?

Batabusa:
Hvorfor ikke?

Stortinget:
Batabusa kommer med solide argumenter, grunnlovsendring vedtatt etter enstemmig valg.
---

På den mer seriøse siden, så er det bedre at narkotikaforbrytere bidrar til staten ved hjelp av bøtene de betaler, enn at langtidsskadede av cannabis snylter på trygda.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg ser for meg deg som talsperson for å overbevise 2/3 av Stortinget om å legalisere:

Stortinget:
Vi forstår det slik at du ønsker en legalisering av Cannabis. Hvorfor ønsker du dette?

Batabusa:
Hvorfor ikke?

Stortinget:
Batabusa kommer med solide argumenter, grunnlovsendring vedtatt etter enstemmig valg.
---

På den mer seriøse siden, så er det bedre at narkotikaforbrytere bidrar til staten ved hjelp av bøtene de betaler, enn at langtidsskadede av cannabis snylter på trygda.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg kan ikke la denne gå. Du har enda ikke kommet med ETT eneste argument på hvorfor det skal være ulovlig annet enn at det er bøter som betales og vet du hva? BØter betaler ikke en BRØKDEL av utgiftene politiet har fordi de må jage folk som ikke plager noen. Dette er et diskusjonsforum kjære deg. Jeg, i motsetning til deg har jo kommet med argumenter, så den "metaforen" eller "analogien" du kom med er jo bare bull?

Jeg skal gå ut ifra at du enten bare troller og kødder eller at du er 16 og ikke har sett verden enda.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Hva gjør at cannabis er så bra for deg da?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke prate for lurepus, så her er mitt syn.

Poenget er ikke nødvendigvis at cannabisrus er bra for deg, men at forbud av narkotika ikke fungerer etter hensikten, og vil aldri gjøre det. Som jeg nevnte i den forrige posten min her i tråden, eksploderte markedet for alkohol - rett etter det ble ulovlig på 20-tallet.

Min mening er at det ligger i menneskets natur om ikke å ruse seg, så i hvert fall å være nysgjerrig, blant annet på rusmidler. Jeg mener mennesker burde være fri til selv å velge bort alkohol og sigaretter, legemidler med uforutsigbare bivirkninger o.l. til fordel for cannabis, som kan vokse utendørs over stort sett hele verden, kan bremse avskoging og rense luften, kan (om ikke helt, delvis) erstatte fossilt brensel, fø på sultrammede områder og i det hele og store gjøre verden så mye, mye bedre.

Klart en del vil oppleve negative effekter av cannabis. Men når det er lovlig, er det mulig å få hjelp. Dersom man for eksempel lider av angst eller paranoia som følge av cannabisrus, hjelper det ikke å sitte på glattcelle, i fengsel eller under overvåking. Det hjelper ikke å bli ekskludert fra familie, venner og samfunn.

For å si det på en annen måte - dersom du opplever alvorlige negative effekter av cannabis, hvor kan du henvende deg for å få hjelp?
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Han har ikke skrevet noe som helst om at han bruker cannabis.
Vis hele sitatet...
Har ikke jeg heller.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Uansett hvordan han reagerer på cannabis, hva slags rett har du til å nekte han å bestemme over sin egen kropp?
Vis hele sitatet...
Hva du snakker om? Når nevnte jeg det? Tror du leser setninger i en sarkastisk undertone for mye
Jfr. Paradigm sin signatur føler jeg som både alkoholiker og
narkoman for å legge inn et lite blad i denne debattråden.

Et spørsmål jeg mener er relevant : hvorfor er cannabis ulovlig?

Jeg googlet spørsmålet, og fant en rekke spørre- og diskusjons-
fora der spørsmålet ble stilt, som regel av anonyme brukere av
nevnte stoff. De fleste trådene utvikler seg til debatter som i
karakter er ganske lik denne og andre tilsvarende tråder på
freak.no.

Det nærmeste jeg kom en offisiell definisjon, var svaret som
ble gitt fra "rustelefonen":

[COLOR="Green"]"Hvorfor alkohol er lovlig i Norge, mens hasj ikke er det, kan nok
like gjerne begrunnes ut i fra kultur som ut fra stoffenes virkninger.
Om alkohol hadde blitt innført til Norge først nå, er det stor
sannsynlighet for at det også ville blitt oppført på narkotikalisten."
[/COLOR]

Forøvrig er gjengangeren om "gateway"-effekten tydeligvis det
hyppigst forekommende argumentet for kriminalisering av cannabis.

Det fins helt sikkert noen som er flinkere å søke enn det jeg er, og jeg
etterlyser en mer inngående argumentasjon mot legalisering.

(Kanskje unødvendig å nevne, men jeg er altså for fullstendig legalisering.)
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Forøvrig er gjengangeren om "gateway"-effekten tydeligvis det
hyppigst forekommende argumentet for kriminalisering av cannabis.
Vis hele sitatet...
Tråd fra en halvtime siden, hvor du ser gateway-effekten i praksis her på freak.no.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=218648

Og dette er av vår egen trådstarter, vel og merke.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Tråd fra en halvtime siden, hvor du ser gateway-effekten i praksis her på freak.no.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=218648

Og dette er av vår egen trådstarter, vel og merke.
Vis hele sitatet...
Du forstår ikke gateway teorien.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Tråd fra en halvtime siden, hvor du ser gateway-effekten i praksis her på freak.no.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=218648
Vis hele sitatet...
Nå lo jeg godt

MEN jeg håper da virkelig at du ser hva forbudet gjør med individer som ønsker å bruke illegale rusmidler. For å ta meg selv som et eksempel, så har jeg måttet ty til andre ulovlige rusmidler, nettopp fordi cannabis er illegalt. Hadde cannabis vært lovlig, så ville sannsynligheten for at jeg hadde prøvd andre illegale stoffer vært mye mindre.

Skjønte du? Ikke for å være spydig mot deg, men du har gitt et inntrykk av å være trangsynt tidligere i denne diskusjonen.
hva er det han ikke forstår?

Les også svaret fra luringen i samme tråd.

prøver litt cannabis, som er spennende og positivt. Og vil nå ta steget videre til neste steg og andre stoffer? er ikke dette den klassiske teorien?

Marr, hva mener du med at du har måttet ty til andre ulovlige rusmidler nettopp fordi cannabis er illegalt? Høres jo helt fjernt ut. ett så ufarlig og mildt stoff, også er du såpass avhengig at du må ha rusen så ille at du er villig til å ta andre ting istedet for? eller hva mener du?
Sitat av Marr Vis innlegg
MEN jeg håper da virkelig at du ser hva forbudet gjør med individer som ønsker å bruke illegale rusmidler. For å ta meg selv som et eksempel, så har jeg måttet ty til andre ulovlige rusmidler, nettopp fordi cannabis er illegalt. Hadde cannabis vært lovlig, så ville sannsynligheten for at jeg hadde prøvd andre illegale stoffer vært mye mindre.

Skjønte du? Ikke for å være spydig mot deg, men du har gitt et inntrykk av å være trangsynt tidligere i denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener, men jeg synes at individer, som deg selv, bør oppsøke psykolog eller støttegrupper hvis dere har et behov for å bruke illegale rusmidler. De er der for å hjelpe.

Og ja, jeg forstår at det ligger i menneskers natur å være nysgjerrige, men nysgjerrighet varer ikke over flere år over det samme rusmiddelet. Du har prøvd det en eller to ganger - da er det virkelig ikke behov for mer, og nysgjerrighet på tyngre stoffer får man finne ut av på andre måter enn å prøve dem ut i praksis.

Men kommer ditt behov for å ruse deg av psykiske årsaker/lidelser? Da kan man kanskje tenke etter om det er langtidsvirkningen av cannabis som har utløst psykise problemer. - om ikke bare skade hjernen har påtatt seg pga. av røykskade. Husk at kroppen ikke er laget for å puste røyk, enten det er fra sigaretter eller cannabis.

Grunnen til at flere her ser på meg som trangsynt er pga. signaturen min, og det kan jeg godta, for det endrer ikke min evne til å reflektere over det jeg leser her.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
hva er det han ikke forstår?

Les også svaret fra luringen i samme tråd.

prøver litt cannabis, som er spennende og positivt. Og vil nå ta steget videre til neste steg og andre stoffer? er ikke dette den klassiske teorien?

Marr, hva mener du med at du har måttet ty til andre ulovlige rusmidler nettopp fordi cannabis er illegalt? Høres jo helt fjernt ut. ett så ufarlig og mildt stoff, også er du såpass avhengig at du må ha rusen så ille at du er villig til å ta andre ting istedet for? eller hva mener du?
Vis hele sitatet...
Akkurat nå er jeg i en situasjon hvor kompiser har fått problemer med politiet på grunn av røyking av cannabis. Derfor velger jeg å avstå fra røykingen, fordi jeg ikke er så altfor keen på å bli busta. Cannabis kan bruke mer enn 30 dager for å komme ut av systemet, så det er derfor veldig kjipt å ta seg en spliff og vente i redsel på at purken skal komme å ta deg i en hel månede.

Jeg er ikke avhengig av cannabis. Jeg liker å ta meg en spliff kanskje 2-3 ganger i måneden for å gjøre noe av det jeg liker best, nemlig å høre på musikk. For meg er det en helt annen virkelighet å høre på musikk mens jeg er fjern. Les gjerne den andre tråden jeg postet.

De positive tingene ved cannabis-rus har gjort at jeg har lyst til å prøve andre rusmidler som kanskje kan gjøre dette de også. Såklart er det ikke snakk om å være avhengig av noe stoff, det er det bare idioter som er. Hvorfor ruse seg hele tiden? For meg så gir det meg veldig lite å være ruset ofte. Ingenting å se frem til eller glede seg til. Det handler om å ha et bevisst og sunt forhold til rusmidler. Som jeg har sagt før; alt med måte, så går det ann.

Denne perioden uten cannabis kan jeg jo fint bruke til å finne noe annet, nytt og spennende. De fleste av disse går også kjappt ut av systemet, så er ikke mye å noie for i lang tid. Det er mulig å bruke rusmidler på en helt annen måte enn mange tror, les litt i tråden til mentalmelt om psykelika f.eks
Sist endret av Marr; 17. april 2012 kl. 00:04.
"De positive tingene ved cannabis-rus har gjort at jeg har lyst til å prøve andre rusmidler som kanskje kan gjøre dette de også." -Marr

Men er ikke dette gateway teorien da? jeg skjønner ikke hva gatewayteorien er lenger jeg tror jeg, den har vistnok blitt tilbakevist sier noen her inne andre ganger..
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener, men jeg synes at individer, som deg selv, bør oppsøke psykolog eller støttegrupper hvis dere har et behov for å bruke illegale rusmidler. De er der for å hjelpe.

Og ja, jeg forstår at det ligger i menneskers natur å være nysgjerrige, men nysgjerrighet varer ikke over flere år over det samme rusmiddelet. Du har prøvd det en eller to ganger - da er det virkelig ikke behov for mer, og nysgjerrighet på tyngre stoffer får man finne ut av på andre måter enn å prøve dem ut i praksis.

Men kommer ditt behov for å ruse deg av psykiske årsaker/lidelser? Da kan man kanskje tenke etter om det er langtidsvirkningen av cannabis som har utløst psykise problemer. - om ikke bare skade hjernen har påtatt seg pga. av røykskade. Husk at kroppen ikke er laget for å puste røyk, enten det er fra sigaretter eller cannabis.

Grunnen til at flere her ser på meg som trangsynt er pga. signaturen min, og det kan jeg godta, for det endrer ikke min evne til å reflektere over det jeg leser her.
Vis hele sitatet...
Dette her synes jeg faktisk var ganske festlig å lese, beklager på det dypeste.

Jeg forstår hva du mener, men jeg synes at individer, som deg selv, bør oppsøke psykolog eller støttegrupper hvis dere har et behov for å bruke illegale rusmidler. De er der for å hjelpe.
Vis hele sitatet...
Når forbudet er der er så er det veldig vanskelig å oppsøke psykologer eller støttegrupper, dette fordi samfunnet straffer deg for det du har gjort, og ikke prøver å hjelpe deg. Å gi deg en bot på 5000kr hjelper ikke en dritt, selv ikke om boten hadde vært på 30.000. Det virker som om du generaliserer de narkomane på plata med brukere av rusmidler som meg og utrolig mange andre.

Hvorfor skal det ikke være lov til å utforske litt mer av seg selv og verden? Spesielt når det ikke har noen direkte innvirkning på deg?

Nysgjerrighet på tyngre stoffer får man finne ut av på andre måter enn å prøve dem ut i praksis.
Vis hele sitatet...
Fortell meg en god måte å gjøre dette på, takk

Men kommer ditt behov for å ruse deg av psykiske årsaker/lidelser? Da kan man kanskje tenke etter om det er langtidsvirkningen av cannabis som har utløst psykise problemer. - om ikke bare skade hjernen har påtatt seg pga. av røykskade. Husk at kroppen ikke er laget for å puste røyk, enten det er fra sigaretter eller cannabis.
Vis hele sitatet...
Nei, mitt behov for å ruse meg kommer ikke av psykiske årsaker/lidelser. Det kommer av natur. Du ruser deg du også, det er bare å innse det.

Tror du hadde hatt godt av en spliff sammen med meg og relativt mange andre freaks

Du aner faktisk ikke hva du går glipp av, just sayin'
Marr, du vet at leger, psykologer osv har taushetsplikt? Er det virkelig pga forbudet du ikke tør å oppsøke disse? Hva er det du bekymrer deg for? Brudd på taushetsplikten?
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
"De positive tingene ved cannabis-rus har gjort at jeg har lyst til å prøve andre rusmidler som kanskje kan gjøre dette de også." -Marr

Men er ikke dette gateway teorien da? jeg skjønner ikke hva gatewayteorien er lenger jeg tror jeg, den har vistnok blitt tilbakevist sier noen her inne andre ganger..
Vis hele sitatet...
Jo, dette er gateway teorien. Det handler om å begrense denne teorien da vettu, nettopp ved å legalisere det. Det har jeg også skrevet om tidligere.

Du må ikke glemme at fiskeboller, tobakk, og alkohol fører til "tyngre stoffer".

Fiskeboller smaker jo så jævlig at det fører til pizza, burger, kebab osv.

Nei, vet du hva, nå kom jeg på en genial idè, la oss bare forby alt i hele verden slik at ingen kan gå til noen hardere stoffer uten å bli straffet!

Sitat av seven_up Vis innlegg
Marr, du vet at leger, psykologer osv har taushetsplikt? Er det virkelig pga forbudet du ikke tør å oppsøke disse? Hva er det du bekymrer deg for? Brudd på taushetsplikten?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke på grunn av forbudet jeg ikke tørr å oppsøke disse. Det er på grunn av at jeg ikke har noe rusproblem at jeg ikke ser på det som nødvendig å oppsøke dem.

Problemet er at menneskene som faktisk har problemer med rus ikke tør å gå ut med det, fordi de er redde for å bli straffet pga det. Sender du deg selv på avrusning på grunn av at du har problemer med narkotika, så vil jo dette påvirke deg i stor grad senere i livet.
Skjønner, her må en stor opplysningskamanje til altså. Forklare til nasjonen at leger og psykologer har taushetsplikt.

Hva med en plakataksjon? Aksjonen for opplysning om taushetsplikten?
Sitat av Marr Vis innlegg
Når forbudet er der er så er det veldig vanskelig å oppsøke psykologer eller støttegrupper, dette fordi samfunnet straffer deg for det du har gjort, og ikke prøver å hjelpe deg. Å gi deg en bot på 5000kr hjelper ikke en dritt, selv ikke om boten hadde vært på 30.000. Det virker som om du generaliserer de narkomane på plata med brukere av rusmidler som meg og utrolig mange andre.

Hvorfor skal det ikke være lov til å utforske litt mer av seg selv og verden? Spesielt når det ikke har noen direkte innvirkning på deg?
Vis hele sitatet...
Det var først og fremst ment som et råd til deg, du sier selv at du har blitt tatt, så da er jo det overstått, nå er det bare å få behandlet rusproblemet ditt.

Sitat av Marr Vis innlegg
Fortell meg en god måte å gjøre dette på, takk
Vis hele sitatet...
Det har jeg virkelig ikke satt meg inn i, så det har jeg ingen god løsning på. Skulle trangen bli for stor til å prøve det ut kan du jo dra til et land hvor det er avkriminalisert eller legalisert, så gagner det ikke norsk lov på noen som helst måte, og du slipper straffeforfølgelse.

Sitat av Marr Vis innlegg
Nei, mitt behov for å ruse meg kommer ikke av psykiske årsaker/lidelser. Det kommer av natur. Du ruser deg du også, det er bare å innse det.

Tror du hadde hatt godt av en spliff sammen med meg og relativt mange andre freaks

Du aner faktisk ikke hva du går glipp av, just sayin'
Vis hele sitatet...
Det er riktig at jeg ruser meg, men det er på alkohol i sammenheng med godt selskap. Alkohol er lovlig.

Det kan godt hende jeg går glipp av mye, men å risikere narkotikaforbrytelse på rullebladet svir mer enn det en spliff vil gjøre godt.
Sitat av Marr Vis innlegg
Jo, dette er gateway teorien. Det handler om å begrense denne teorien da vettu, nettopp ved å legalisere det. Det har jeg også skrevet om tidligere.

Du må ikke glemme at fiskeboller, tobakk, og alkohol fører til "tyngre stoffer".

Fiskeboller smaker jo så jævlig at det fører til pizza, burger, kebab osv.

Nei, vet du hva, nå kom jeg på en genial idè, la oss bare forby alt i hele verden slik at ingen kan gå til noen hardere stoffer uten å bli straffet!
Vis hele sitatet...
Du innser vel selv at dette er en veldig tåpelig generalisering. Men selv her er det noe å trekke fram: Fiskeboller->pizza->burger->kebab - alle er lovlige matretter.

Cannabis->tyngre stoffer - begge er ulovlige.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
Skjønner, her må en stor opplysningskamanje til altså. Forklare til nasjonen at leger og psykologer har taushetsplikt.

Hva med en plakataksjon? Aksjonen for opplysning om taushetsplikten?
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så lett som du tror, du kan faktisk bli umyndiggjort for å ha hatt rusproblemer. Tror du folk er redde for å si at de har et rusproblem eller?
Link

Dette er bare et argument for legalisering. Du finner nok av andre argumenter om du søker litt. Men man må jo ikke glemme at det også er negative konsekvenser ved en legalisering. Man må veie opp argumentene mot hverandre, men jeg har fortsatt til gode å se et godt argument for å fortsatt la cannabis være illegalt.
umyndiggjort av cannabisproblemer? for det er vel cannabis denne tråden handler om? Jeg har aldri hørt om det. Men hvorfor skulle man bli det egentlig? Det er jo såpass mildt stoff, og lite avhengighetsskapende.. virker rart. Umyndiggjøring er ganske så drastisk..
ArbeidsledigProletar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener, men jeg synes at individer, som deg selv, bør oppsøke psykolog eller støttegrupper hvis dere har et behov for å bruke illegale rusmidler. De er der for å hjelpe.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å være syk for å ruse seg på andre ting enn alkohol, ei trenge hjelp.

Du er uffatelig arrogant, trangsynt og den type menneske jeg avskyr mest, hadde du i det minste PRØVD å komme med argumenter eller lest deg opp på temaet, men den gang ei.


Jeg tror du bør utvide din sosiale omgangskrets, få deg litt erfaring, se ting fra nye perspektiver, du virker til å ha lite livserfaring eller kanskje du har hatt et veldig skjermet liv hvor du kanskje ikke har sett/møt andre typer mennesker, finnes hjelp for det og
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det var først og fremst ment som et råd til deg, du sier selv at du har blitt tatt, så da er jo det overstått, nå er det bare å få behandlet rusproblemet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke blitt tatt, og det har jeg aldri sagt heller. Det jeg har sagt er at jeg har noen kompiser som har blitt tatt, og jeg kan stå i fare for å bli tatt.

Bare for å si dette en aller siste gang. Jeg har ikke noe rusproblem. Punktum finale.

Du innser vel selv at dette er en veldig tåpelig generalisering. Men selv her er det noe å trekke fram: Fiskeboller->pizza->burger->kebab - alle er lovlige matretter.

Cannabis->tyngre stoffer - begge er ulovlige.
Vis hele sitatet...
Det ser jeg helt klart. Jeg ville bare påpeke at alt det jeg trakk frem fører til bruk av tyngre stoffer.

Cannabis har ikke all skylden for å få folk til å prøve andre rusmidler, tvert imot.
Sitat av Marr Vis innlegg
Bare for å si dette en aller siste gang. Jeg har ikke noe rusproblem. Punktum finale.
Vis hele sitatet...
1. Fornektelse
2. Sinne
3. Sorg
4. Forhandling
5. Aksept

Du vet hvor jeg vil.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
umyndiggjort av cannabisproblemer? for det er vel cannabis denne tråden handler om? Jeg har aldri hørt om det. Men hvorfor skulle man bli det egentlig? Det er jo såpass mildt stoff, og lite avhengighetsskapende.. virker rart. Umyndiggjøring er ganske så drastisk..
Vis hele sitatet...
Ikke av problemer knyttet til cannabis, men jeg ville påpeke at det faktisk kan få veldig store konsekvenser om man går ut med sin bruk av narkotika.

Som du sier selv så er jo cannabis et ganske "mildt" stoff, og lite avhengighetsskapende. Da har du forstått mye mange andre ikke klarer å innse
hvordan er dette relevant til en diskusjon om cannabis om det ikke skjer? Det var jo ditt argument for at cannabismissbrukere ikke tør å oppsøke hjelp? Hva er poenget med å påpeke dette ser jeg ikke.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Paradigm Vis innlegg
1. Fornektelse
2. Sinne
3. Sorg
4. Forhandling
5. Aksept

Du vet hvor jeg vil.
Vis hele sitatet...
Det eneste du vil er å provosere. Du kommer ikke med et eneste saklig argument for å overbevise meg om noe som helst. Kan vi ikke i det minste ha en saklig diskusjon?
Sitat av Marr Vis innlegg
Det eneste du vil er å provosere. Du kommer ikke med et eneste saklig argument for å overbevise meg om noe som helst. Kan vi ikke i det minste ha en saklig diskusjon?
Vis hele sitatet...
Greit, jeg innrømmer at det siste innlegget mitt var litt på kanten, og jeg beklager.

Men tilbake til et av mine tidligere innlegg, så mener jeg fortsatt at cannabis som gateway-drug er blant grunner til at det ikke bør legaliseres.
førstemann på månen
Paradigm: Forstår du ikke at mennesker kan nyte å være rusa? På samme måte som du liker og være påvirka av alkohol... Alkohol er litt spesielt siden man stort sett ikke får noe nevneverdig ut av det i etterkant, men det finnes rusmidler, som feks. sopp, som kan gi store positive endringer i livet ditt. Cannabis kan også brukes til selvutvikling. En person kan også bruke det til å slappe ekstra av, bare ta det helt rolig og chille. Det er ingenting galt i det. Folk burde få gjøre hva dem vil, så lenge det ikke skader andre. Den eneste legitime grunnen til at cannabis skal være ulovlig er at lovlig cannabis koster samfunnet mer penger enn å holde det ulovlig, noe som jeg har store vanskeligheter for å tro på.

Når du begynner å snakke om trappetrinns-teorien forstår du ikke hvordan den egentlig fungerer. Det er ikke selve stoffet i seg selv som gjør at man vil prøve nye og sterkere rusmidler, det er rusmiljøet. Miljøet man må tre inn i får å skaffe seg cannabis. Om du ser på alkohol så slipper man å tre inn i et slikt miljø siden det er lovlig. Kanskje det er vanskelig å forstå, men det er altså sånn det fungerer. Om man gjør cannabis lovlig fjerner man også trappetrinns-teorien.

Her i Norge er det egentlig bare ett rusmiddel som er lovlig, og det er alkohol. Burde man ikke ha litt flere valgmuligheter enn bare det?

Mener du at cannabis skal være ulovlig fordi det er skadelig for samfunnet å legalisere det, eller baserer du det på din egen moral?
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
hvordan er dette relevant til en diskusjon om cannabis om det ikke skjer? Det var jo ditt argument for at cannabismissbrukere ikke tør å oppsøke hjelp? Hva er poenget med å påpeke dette ser jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Siterer Muradi:
"Så lenge cannabis er ulovlig og ikke akseptert, så blir brukerne mer isolerte, og de som faktisk får et problem (ikke bare med cannabis, men med andre stoffer for den saks skyld) tør ikke å søke etter hjelp, i frykt for å bli stemplet som en kriminell narkoman."