Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 10194
Lurer ganske fælt på hvordan rus har forrandret personer, for jeg vet selv at jeg ikke er samme person jeg er nå som jeg var før jeg begynte å røyke hasj og teste ut psykadeliske saker. Nå snakker jeg ikke om hvordan det forrandrer deg når du er ruset, men når man er edru/sluttet.


Jeg kan si at jeg har blitt mer selvsikker etter å ha røyket i noen år. Hvorfor? Er ikke helt sikker, men har en anelse at det kan være fordi jeg lærte å takle å være drit høy i sosiale settinger uten at andre var det, og det har hjulpet meg å takle tanker/usikkerhet når jeg er ikke er rusa generelt. Fordi det er kun deg som gjør deg selv usikker, bare gjør det du vil utenom å tenke for mye over det, er alltid tankene som stopper deg i å gjøre ting, er det ikke?


Har blitt mindre følsom når det kommer til mennesker generelt, gir litt faen egentlig. Føler ting, men ikke i like stor grad som før. Er jo selvfølgelig glad i familien min, men ellers føler jeg ikke så veldig mye...


Blitt mer sosial har jeg, har møtt mange forskjellige mennesker, stonere eller ikke. Har lært veldig mye om mennesker generelt, og de er ikke så farlige som vi tror Lærte meg å forholde meg til forskjellige mennesker, i forskjellige kulturer og dette har jeg tatt med meg.


Har fått ett veldig skrudd bilde av den verden vi lever i, som jeg ikke fikk før jeg ble 21 år, er nå 22 år. Røyket en del alene, kun meg og tankene for meg selv, har sitti å fundert på livet og lignende. Syns den verden/systemet vi lever i har veldig mye bra å by på, men også veldig mye som ikke gir mening. Som f.eks å jobbe fra 08:00 - 16:00 fem dager i uken kun fordi du MÅ ha de pengene for å bruke det på ting og tang sånn at andre også tjener penger.
Dette har fått meg til å avsky penger, og gjør det fortsatt. Penger betyr ganske lite for meg. Var ganske glad i penger før jeg testet ut rusmidler.
Dette er kun noe av alt jeg har på hjertet vell å merke.


Om ting gir mer eller mindre mening er litt vanskelig spørrsmål egentlig, for hva er det som virkelig gir mening? Det går begge veier for meg. Jeg vil si at mitt liv gir mening for meg, jeg har satt livet høyest oppe på listen over ting, før det å få seg en bra jobb, tjene godt osv. Det å gjøre hva man vil, opplevelser, minner har høyest betydning for meg har jeg funnet ut. Jeg er en utforsker, partyløve, en som elsker å møte nye mennesker og bli kjent. Man skaper en ny virkelighet hver gang man går ut døra og snakker med noen eller gjør noe, ganske så facinerende. Derfor gir livet ganske mye mening for meg, selvom det er verdens størrste mysterium.

Tankene mine har forrandret seg en del også, men jeg vet ikke om dette er pga. rusing eller alder egentlig. Man får vel annerledes tanker jo eldre man blir, alle spørrsmålene men ingen svar. Det er på en måte som om når man har fått ett svar, er det kun ett skritt av alle skrittene du må ta for å gå rundt hele jorden en gang.


Når det kommer til om rus har lært meg noe, så har det lært meg en hel god god del. Man skal ha stor respekt for alle rusmidler, uansett om det er alkohol eller amfetamin. Jeg føler også at mitt rusproblem er en bra lærepenge jeg kan ta med meg senere i livet når jeg forhåpentligvis får meg barn, hvordan jeg skal takle det hvis ungen min prøver ut ting og er nyskjerrig.
Psykadeliske midler har lært meg mye om mennesker, hvor lett det er å gjennomskue en person som ikke har det bra med seg selv og prøver å skjule dette, eller prøver å være noe h*n ikke er. Jeg dømmer ikke personer overhode lenger, noe jeg gjorde før, er også mye mer åpen som person. Har ikke de store tykke betong veggene folk må ignennom før jeg sier sannheten osv.

Nå har jeg skrevet litt om meg selv, jeg ikke orker å skrive side ned og side opp om hva som har blitt forrandret med meg og "min" verden.


1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?

3. Mer asosial/sosial?

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker

5. Gir livet mer eller mindre mening?

6. Har rus lært deg noe?
Fet post!

Jeg var mer eller mindre følelseløs før, mine tanker var rett, og jeg var til tider ganske deppa!
etter jeg begynte med weed å den slags har jeg blitt kjent med følelsene mine, blitt super reflektert, kan lett si at jeg har tatt feil, selvom det gjør vondt på egoet
Vi deler samme syn på penger, det er ganske kult! Penger suger...

Jeg har aldri vært forelsket før nå, å jeg er så glad for at jeg kan føle ordentlig at jeg er glad i jenta mi!

Hadde ett opphold på 3 uker uten weed, å jeg merket forskjell følelsene er garantert forsterket når man er baked!

Er blitt mer sosial!
Det med meningen med livet endrer seg jo hele tia, men det er jo kult å vertfall prøve å finne en mening! ingen vet :/
Rus har lært meg å respektere rus.
har også lært at verden er ikke slik den ser ut, det er garantert mye bestikking og korrupsjon som vi ikke ser i media.
Er blitt sykt mye mer selvsikker !
Sist endret av RandomNatural; 16. november 2011 kl. 14:59. Grunn: adde litt info yo
Spennende tråd!

1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?
Jeg har blitt mer selvsikker, rett og slett fordi jeg har sett meg selv i et nytt lys og sett at ikke alt ved den "gamle" jeg ikke var like bra som jeg trodde..

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?
Er vel en av de som fikk stoner deperesjonen, men har nå sluttet og følelslivet er så og si normalt.

3. Mer asosial/sosial?
Man kan vel si at jeg har blitt mer asosial, men jeg vil heller si at jeg er mer kresen på hvem jeg er med. Folk uten fordommer og folk som ikke er så høy på pæra elsker jeg å være med. Men jeg kommer fra et utrolig sært ungdomsmiljø der kul og ikke kul har alt å si og andersledesheter er tabu. Men når jeg er med folk og steder der alle er forskjellige og ingen har problemer med det, liker jeg meg veldig godt!

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker
Før så jeg ikke på verden, enkelt og greit. Nå ser jeg så mye, og jeg elsker det! Elsker ikke hele verden, men elsker at jeg ser den. Trenger ikke sosiologi, trenger bare psykedelia! hehe.

5. Gir livet mer eller mindre mening?
Meningen for meg er vel selvutvikling. Utivde horisontene og bli et større menneske. Og dere har jo nevnt penger, som jeg så på som det viktigste før, det er nå ganske uviktig med tanke på suksess. Vil ikke si jeg hater penger, men synes det er dumt at pengene blir brukt uten å tenke av veldig mange og at mange tror penger er lykken. Jeg sparer nå opp penger til å reise i Sør-Amerika, og jeg liker jo at jeg har muligheten til det, selvom jeg har denne muligheten pga. den super skjeve verden som jeg egentlig synes er urettferdig. (Mista litt tråden der)
6. Har rus lært deg noe?
Rus har lært meg uendelig mye, det er det ingen tvil om. Men det blir også umulig for meg å sette fingern på det nå på sparket. Det jeg lærer blir fort "glemt", men så blir jeg ofte overasket over meg selv i forskjellige diskusjoner der jeg plutselig drar frem gamle tankerekker fra tidligere psykedeliaturer og cannabisrus. Men verdenssynet, menneskesynet og mitt politiske ståsted stammer helt klart fra rus (blandet med meg og mine erfaringer, selvfølgelig).
Sist endret av Isbjørnen; 16. november 2011 kl. 18:45.
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv? | Nei egentlig ikke. Jeg sliter litt med angst noen ganger, da er jeg selvfølgelig litt usikker. Angsten stammer fra all rusen.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs? | Blitt mye mere følsom. Men jeg har også stunder hvor jeg kan være en litt kald person.

3. Mer asosial/sosial? | Må nok si mer asosial ja. Men det går veldig opp og ned. Men det finnes tider hvor jeg ikke drar ut på 3 dager eller mer. Ellers hjelper alkohol om jeg virkelig trenger en sosialboost. Er faktisk veldig sosial på fylla.

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker | Dette blir jo litt som å spørre en nesten voksen person hvordan han så på verden som 15-16 åring. Men jeg så veldig forskjellig på verden før jeg begynte å ruse meg. Jeg var ikke så skeptisk, så klinisk, så konsentrert om livet og døden, mindre problemer med å knytte meg til personer. Rett og slett litt mere naiv og ignorant. I tillegg hadde jeg det mye lettere for å dømme personer eller ha fordommer mot folk.

5. Gir livet mer eller mindre mening? | Det er ligger omtrent på samme nivå. Men jeg merker dessverre att livet synes å ha mindre mening de ukene jeg ikke ruser meg i det hele tatt.

6. Har rus lært deg noe? Utrolig masse, ufattelig masse. Er som å studere medisin og psykologi i 5 år.

Ellers går det meste bra med meg. Jeg har havnet litt uten for samfundet og jeg ruser meg høyt over det som er sosialt akseptert, men sinnet mitt er fortsatt på bølgelengde med omverden. Jeg kommer meg fortsatt ut og har daglige gjøremål. Jeg driver dog å prøve å redusere forbruket. Jeg bruker kun cannabis og alkohol nå idag, men mye av begge ofte.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Man forandrer seg over tid både med rus og uten, ikke glem det
Selvfølgelig, og det er vanskelig å skille hva som er hva. Men at rus endrer deg i en viss grad er det ingen tvil om.
Ganske spennende tråd. Poster mine erfaringer også.

1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?
Jeg har definitivt blitt mye mer selvsikker de siste årene. Men det skyldes nok trening, alder, kjærlighet og erfaringer i like stor grad som rus.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?
Har blitt mye mer følsom. Var en ganske kynisk og kald person før jeg startet å røyke. Nå har jeg mye mer følelser og respekt for andre mennesker. Føler meg mye friskere og raskere til sinns også.

3. Mer asosial/sosial?
Mer velfungerende sosialt, men bruker mindre tid på det. Er kanskje anderledes når du er i et fast forhold. Da blir trangen til å sosialisere mye mindre, iallefall for meg.

Har en ganske godt etablert sosial maske. Personen jeg er i en sosial setting er på mange måter forskjellig fra den jeg er alene eller sammen med min samboer. Slik har alltid vært, men rus har helt klart vært med å forsterke den. Jeg er avhengig av å opprettholde en tilpasset og perfeksjonert versjon av meg selv i sosiale sammenhenger, da jeg ikke er interessert i stigmatiseringen som ofte følger dersom det kommer ut at du bruker "narkotika". Er forsåvidt ganske åpen om marijuana i sosiale sammenhenger med venner, men mine psykedeliske eventyr er forbeholdt en svært lukket sirkel.

Jeg har tidligere studert mote og har opparbeidet meg en ganske formidabel garderobe som skriker alt annet enn stoner. I etterkant har min interesse for dyre klær og high fashion gradvis blitt mindre. Jeg setter enda stor pris på den kreative driven bak klær og mote, men har i innsett den negative påvirkningen bransjen har hatt på samfunnet de siste årene. Klarer ikke å stå inne for mye av det bransjen står for. Jeg er derimot svært glad jeg har klærene mine, da jeg har lært masse om hvordan folk dømmer deg og du dømmer andre utifra hvordan man klær seg. Det er meget fascinerende og studere hvordan du blir behandlet anderledes utifra hva du har på deg. Selv om du tror klær og mote er bullshit vil du blir svært overasket og selvsikkerheten det gir deg når folk plutselig begynner å behandle deg helt anderledes. If you can't beat 'em join 'em.

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker.
Før var målet å tjene penger. Enkelt og greit. Jeg så på verden som en kald plass hvor det gjaldt å være så utspekulert og kynisk som mulig for å komme seg opp å frem. 48 Laws of Power var bibelen.

Nå ser jeg på livet som en verden full av muligheter. Jeg har fått en interesse for naturen, elsker planter og dyr. Studerer i kreativ retning og jobber mye film, foto og design. Jeg har gått fra å være en trangsynt kapitalist til en små liberalistisk sosialist.

5. Gir livet mer eller mindre mening?
På mange måter ja. Jeg har gått fra å være ateist til agnostiker. Jeg elsker å fundere over universet og hvor ufattelig små og ubetydelige vi er som en rase, ja selv en planet. Samtidig har jeg et driv til å gjøre det beste utav situasjonen vi er i. En astronom sa en gang vi måtte feire vårt korte øyeblikk i solen og det er akkurat det jeg vil gjøre. Leve livet til det fulle. Oppleve så mye som mulig.

6. Har rus lært deg noe?
Rus har lært meg masse. Har som barn vokst opp med å se effektene av heroin, amfetamin, kokain og legemiddeldop på kloss hold, og har ingen interesse av å bevege meg i den retningen. Men jeg er ufattelig glad for at jeg valgte å prøve marijuana og i senere tid psykedelia. Marijuana har lært meg å opprettholde en skepsis til media og autroriteter. Jeg baserer mine holdninger på fakta og er ikke redd for å innrømme feil om jeg forsker på emnet å finner logikkbrister i min tankegang.

Det er svært vanskelig å sette ord på hva jeg har lært fra psykadelia, men jeg kan trygt si jeg ikke hadde vært der jeg er i dag om jeg aldri hadde begitt meg ut på det eventyret. Det har i stor grad åpnet sinnet mitt. Mine kreative egenskaper har blitt sterkt preget i positiv retning. Mitt forhold til venner og familie har blomstret. Samfunnet har vist sine svakeste, men samtidig også sine sterkeste sider. Jeg føler meg mer reflektert og tilfreds. Ja, jeg føler meg rikere i ordets rette betydning.
Sist endret av skytouch; 16. november 2011 kl. 23:01. Grunn: Satt spørsmålene i "bold" for å gjøre det lettere å lese.
Er jo ikke alltid man forblir slik man har blitt etter mye rus. Noen ganger blir man seg selv igjen eller utvikler seg i en mer positiv rettning.
Jeg røyket weed hver helg i to år, og i perioder enda mer enn det også. Etterhvert begynte jeg å føle at det hadde endret meg, og at jeg hadde blitt mer glemsom/sløv, gitt mer faen i ting og mer deprimert, og at det skulle dritmye til for at jeg klarte å ha det gøy i edru tilstand.
Jeg sluttet og har nå gått 5 mnd uten, og jeg merker egentlig ikke så mange vesentlige forskjeller, annet enn at jeg ikke lenger har et "sug" etter å røyke. Jeg trodde at tingene skulle forandre seg, mend et skjedde i liten grad.
Jeg merker at jeg har det mer gøy og ler mer ihvertfall da! og det var en positiv effekt av å slutte, men ellers syntes jeg ikke hasjrøykingen preget meg noe særlig. Hadde akkurat samme tanker om verden før og etter, fordi jeg er veldig interessert i sosiologi og samfunnsfag etc.
Jeg har funnet ut at Haters gonna hate.
Godt spørsmål det der. Vet ikke hvordan alkohol har forandra meg så mye. Hadde sikkert vært sunnere og i bedre form om jeg ikke drakk. Drikker bare i helgene og ofte veldig lite før jeg sovner.

Men tror egentlig det bare er sunt. Er viktig å få glemt alt for en periode, få slappa av skikkelig. La hjernen hvile.

Så igjen, da rømmer man jo bare fra problemene. Mange måter å se ting på.
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?

Jeg har blitt mer sikker på min egen usikkerhet, om man kan si det.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?

Vel, dette er vanskelig å svare på. Jeg har alltid vært ganske følsom, og det er jeg fortsatt. Jeg er mer kontrollert nå enn hva jeg kanskje var tidligere, men jeg vil ikke si at jeg er hverken mindre eller mer følsom. Tror dette handler mer om at jeg har blitt eldere.

3. Mer asosial/sosial?

Helt klart mer sosial, men dette handler mer om at livssituasjonen min drastisk endret seg i det jeg begynte å ruse meg på et jevnlig basis.

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker

Vanskelig å huske hvordan verdensbildet mitt var før jeg begynte med cannabis. Jeg begynte å røyke da jeg var 16 år gammel. Alt for ung, når jeg ser tilbake på det, men gjort er gjort. Så vidt jeg kan huske hadde jeg et større hat mot verden, mennesker med ulike meninger enn meg, autoriteter osv. osv. Jeg forstår mer nå, hvorfor mennesker er som de er, og hvorfor samfunnet vårt fungerer som det gjør. Jeg liker det ikke nødvendigvis noe bedre, men jeg aksepterer det i større grad. Filosofisk sett har jeg utviklet meg enormt, men dette kan (igjen) handle om at jeg har blitt eldere. Dog har nok rusmidler hatt sin innvirkning her.

5. Gir livet mer eller mindre mening?

Det gir nok mer mening, jeg tror jeg er gladere i hvert fall. Men jeg trives generelt sett bedre med tilværelsen min nå, enn hva jeg gjorde før.

6. Har rus lært deg noe?

Ja, helt klart. Rus har lært meg masse om meg selv, min tilværelse og naturen. Men mest av alt har det lært meg mye om samfunnet, og hvor kaldt det til tider kan være her.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 17. november 2011 kl. 00:18.
fth
Trådstarter
kult at folk har svart

Vet at man forrandrer seg med tiden også uten rus. Men rus kan være såpass at det kan forandre en persons syns på det meste, og ikke minst kroppen og dens univers.

Jeg har alltid lurt på når jeg står å røyker en bønne, om hvordan jeg som person eller mitt liv hadde vært hvis jeg ikke hadde startet med å teste ut rusmidler Jeg tror faktisk at jeg hadde vært mer dumsnill enn det jeg er nå¨, ikke helt sett at alle mennesker som regel spiller et skuespill ovenfor andre de ikke kjenner veldig godt, og ikke minst det med fasaden. For det er et veldig stort fåtall i verden som lever ut sitt virkelige jeg(?)
I Norge har jeg ikke lov å leve som mitt virkelige meg.
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?
Har blitt mer selvsikker, men ikke utrolig mye.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?
Føler at jeg har fått mer medfølelse for folk, samt at jeg ikke er like mye matrialist som før, så jeg deler lettere tingene mine med folk nå enn før.

3. Mer asosial/sosial?
Mer sosial, har fått en del venner i/pga miljøet!

4. Hvordan ser du på den verden du lever i?
Jeg synes at verden suger mer, har lest mer om menneskerett og blitt mer politiskt aktiv, noe som har fått meg til å åpne øynene og se hvor urettferdig ting er.

5. Gir livet mer eller mindre mening?
Mer mening.

6. Har rus lært deg noe?
Har vell lært meg mye om rus, men det har ikke lært meg mye, kanskje litt, kan ikke huske noe.
Og verden suger, burde vært mer liberalt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av RandomNatural Vis innlegg
Fet post!

Jeg var mer eller mindre følelseløs før, mine tanker var rett, og jeg var til tider ganske deppa!
etter jeg begynte med weed å den slags har jeg blitt kjent med følelsene mine, blitt super reflektert, kan lett si at jeg har tatt feil, selvom det gjør vondt på egoet
Vi deler samme syn på penger, det er ganske kult! Penger suger...

Jeg har aldri vært forelsket før nå, å jeg er så glad for at jeg kan føle ordentlig at jeg er glad i jenta mi!

Hadde ett opphold på 3 uker uten weed, å jeg merket forskjell følelsene er garantert forsterket når man er baked!

Er blitt mer sosial!
Det med meningen med livet endrer seg jo hele tia, men det er jo kult å vertfall prøve å finne en mening! ingen vet :/
Rus har lært meg å respektere rus.
har også lært at verden er ikke slik den ser ut, det er garantert mye bestikking og korrupsjon som vi ikke ser i media.
Er blitt sykt mye mer selvsikker !
Vis hele sitatet...
Hei! Håper jeg gjør dette riktig, første gang jeg skriver selv her, selv om jeg har vært på besøk mange ganger. Jeg må si at etter å ha lest de to innleggene her, ble jeg faktisk litt sjokkert.. Vi mennesker er jammen forskjellig.. Eller så er det rett og slett med alder, erfaring og flere turer til og fra HELVETE. Jeg er 35 år og har ruset meg siden jeg var tidlig i tenårene. Den vanlige ruta; hasj, speed, heroin, hyppere - og noen år senere startet jeg hver dag med en cocktail som jeg injiserte; heroin (for å i det hele tatt klare å fungere/ikke være syk), speed (for å klare å komme meg opp av senga, underernært og jævlig) og til slutt rohypnol - som man virkelig blir "kokt" av etter en stunds bruk..

Hvis jeg tenker etter, kan jeg også huske mine første år som rus-"tester" (ikke avhengig). Og det er sant, forelskelsene var sterkere, sexen bedre, dårlig tenårings-selvtillit ble forsterket (ikke av hasj men av speed).

I utgangspunktet (med fare for å høre klysete ut) var jeg en meget intelligent tenåring, kun toppkarakterer, akkurat som mine (anti-dop) søsken. Jeg var lillesøstra, på vei til å bli familiens svarte får.

MEN HØR GUTTER!! Har dere noen gang hørt om vellykkede rusmisbrukere? Ikke misforstå, jeg er ikke helt omvendt - min avhengighet ble så sterk at selv etter å ha snudd livet mitt totalt i forhold til sosial status, så har jeg fortsatt sug og problemer i etterkant av alt jeg har gjort og det mennesket jeg ble, gradvis..

For å si det sånn, før jeg var 30 hadde jeg sittet 3 år i fengsel, økonomien som jeg alltid hadde klart å holde på stell (ved salg etc) ble stadig dårligere når jeg måtte begynne på nytt hver gang jeg gikk ut porten med bagen min.

Jeg veide under 40 kg. Jeg mistet en tann. Jeg så ut som en narkoman og samfunnet behandlet meg deretter. Og visa versa. Selv moder Theresa ville gjort fæle ting i ren desperasjon - for når du er hekta, ja da er det faktisk kun det neste skuddet som betyr noe. Man er "snill og grei" når man kan slappe av og vite at man HAR for noen dager, men så snart siste dosen er tatt, kommer noe helt annet fram - en desperasjon som overgår alt, selv dine aller nærmeste..

Dette ble langt, men jeg føler bare at jeg må advare dere!! Hold dere i det minste til hasjen, vet faktisk en god del folk som klarer å leve helt normalt på det. Men PLEASE ikke lek med pulver.. Det er IKKE noe som skjer med andre, ALLE vil bli hekta før eller siden, spesielt ved bruk av sprøyter.

Og ja, man kan komme seg ut av det - "hele" 1 av 10 gjennomgår vellykkede rehabiliteringer - sist jeg sjekket (dette var før LAR- legemiddelassistert rusbehandling) Så-- sjansen er stor for at du heller er en av de ni som kravler lavest på samfunnets stige. Og DA - betyr penger ALT (drit i hvor de kommer fra, ikke sant?)

Mener ikke å være stygg, men er så engasjert for etter å ha vært nykter i 8 år har jeg nylig hatt en sprekk og risikerer nå å miste alt jeg har bygd opp. Imidlertid vil jeg ikke la det skje og etter å ha "tent av" (slutte med opiater) utallige ganger tidligere, visste jeg at det er ikke no vei utenom enn å bare pine seg gjennom det. Dvs et par uker hvor du er så dårlig og abstinent at alt er bare svart - ingenting føles verdt noe, du klarer ikke å se glede i noe.

Så nå ligger jeg hjemme med "virus", er begynt å bli bedre, men det er kun sterk psyke og dårlig tilgjengelighet som har gjort at det nå har gått 14 dager uten, og de fysiske plagene begynner å avta. De psykiske sitter i lenger (på en måte resten av livet, -hvis man har et snev av samvittighet etter alt det gale man gjør som narkoman) og det er kanskje det som gjør at man alltid vil ha en viss risiko for "sprekk".

Når jeg er akkurat passe rusa (dvs at jeg kjenner meg på topp, men ingen andre merker noe) da er livet sånn jeg skulle ønske det alltid var. Men livet skal ikke være sånn! Da hadde vel heroinen vokst på trær..Og "passe rusa" klarer man etterhvert bare ikke å være, rett og slett pga stadig dårligere helse, fysisk og psykisk.

Vær forsiktig! Og er det noen der som prøver å slutte med opiater, kanskje for første gang - så vil jeg si at det går over! Ja, det er en periode hvor det er så jævlig at man har ikke ett minutts fred. Selv når du sover - ja, kanskje verre, mareritt som fra en grøsser. MEN DET GÅR OVER!! Livsgleden kommer tilbake og folk har mer tilgivelse i seg enn man skulle tro. Det er du selv som kommer til å slite med å kunne tilgi deg selv..
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?

Mye mer selvsikker både da jeg begynte med alkohol og brunt

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?

Kan bli veldig følsom om jeg er veldig full og noe som går inn på meg skjer, ellers så er ikke mye forandret

3. Mer asosial/sosial?

Definetivt mer sosial etter som jeg kun sitter og spiller ellers

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker

Ser på Norge som en trangsynt plass og bo, men jeg er glad for de godene jeg har, resten av verden ser jeg enten på som Ok eller korrupte, noen plasser vil jeg heller kunne tenke meg og bo en her i norge

5. Gir livet mer eller mindre mening?

Gir like mye mening, litt mer kansje siden jeg fikk nye venner etter jeg begynte med rus

6. Har rus lært deg noe?

Ikke drikk for mye
Ikke røyk for mye det ender med at jeg angrer veldig

man kan forandre syn på ting om man bare gidder og skille seg ut i fra normer og tenke lenger en hva politikere/reklame/sammfun presse i hode ditt.
Sitat av ane-rikke Vis innlegg
MEN HØR GUTTER!! Har dere noen gang hørt om vellykkede rusmisbrukere?
Vis hele sitatet...

Jeg har hørt om vellykkede rusbrukere.
Vellykkede rusmisbrukere vet jeg ikke om, men siden så å si alt av narkotika er ulovlig i Norge får vi aldri høre om glade rus historier. Folk tør jo bare å innrømme rusbruk når de har faila og vil komme på rett vei igjen.
Sitat av ane-rikke Vis innlegg
MEN HØR GUTTER!! Har dere noen gang hørt om vellykkede rusmisbrukere? Ikke misforstå, jeg er ikke helt omvendt - min avhengighet ble så sterk at selv etter å ha snudd livet mitt totalt i forhold til sosial status, så har jeg fortsatt sug og problemer i etterkant av alt jeg har gjort og det mennesket jeg ble, gradvis..
Vis hele sitatet...
Det er bra du har gjort noe med problemet ditt, på samme måte som at det er bra at grotesk overvektige har slanket seg eller spillavhengige slutter å spille.

Det som derimot ikke er bra er det tilsynelatende uendelige antallet x-missbrukere som tror det gikk som det gikk pga rusen i seg selv. Stoffmissbrukerne er ansett som ofre, og mange drar strikken så langt som å kalle det en sykdom. Jeg personlig er ihvertfall drittlei dette tøvet. At DU ikke klarte å ha et modent og balansert forhold til rusmidler betyr på ingen måte at ingen klarer det. Men skjønner at du oppfatter det slik, siden referanserammene dine tilsynelatende har vært tunge narkomane miljøer. Litt som å ta en intervjurunde i anonyme alkoholikere for å konkludere med at 10 av 10 som drikker alkohol blir alkoholikere.

Jeg kjenner mange, inkludert meg selv, som klarer å balansere inntaket av rusmidler med jobb, trening, studier og et normalt sosialt liv. Vi som klarer dette forblir "usynlige" brukere for samfunnet, fordi vi ikke er ragmagre, mangler tenner, rundstjeler lokalmiljøet eller tigger. En studie fra Australia viste at av 120 000 som brukte heroin regelmessig var 70 000 avhengige (>1 gang i uken). Dette var altså for heroin, og som du sikkert skjønner er forholdet langt lavere for alle andre rusmidler.

Igjen, all respekt til deg for at du klarte å rydde opp i livet ditt. Men vær så snill å spar oss for x-addict-pekefingen. Tror jeg snakker for flere enn meg selv når jeg sier at jeg er drittlei det.

EDIT: Glemte helt å svare på topic: Hvordan i alle dager skal man kunne si noe om hvordan rusmidler påvirket en? Om man plutselig har drastiske forandringer på punktene du nevner etter en periode med mye rus, la gå. Men for de aller fleste er tidsperspektivet såpass stort at den normale endringen på nevnte punkter like gjerne kan komme fra andre faktorer, særlig modning siden brukerne her er relativt unge.
Sist endret av Tøffetom; 26. november 2011 kl. 14:02.
min erfaring over tid er at folk som ruser seg mye/hver dag på en måte stopper opp i modning, kjenner mange tenåringer i 50 åra og det er trist å se at i utgangspunktet snille og intelligente mennesker stopper i menneskelig modning, mens andre mindre nysgjerrige folk utvikler seg til å bli hele,gode, tenksomme og velmenende mennesker. Det gjelder også meg men føler at alt går mye bedre nå når jeg kun røyker litt 1 eller 2 ganger i uka. En annen fordel med å ikke røyke hver dag er jo at man blir stein når man røyker.
kentoo: - Sant. Ved (mis)bruk er det også vanlig å ta med seg de tankerekkene som rusen har forårsaket i ettertid av evt. slutt. De kan være både postive og negative. Særlig ved bruk av hallusinogen.
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?
Jeg var vel før jeg startet med rusmidler relativt selvsikker fra før av og ekstremt, nesten til de grader kvalmt fornøyd med meg selv.  Har på noen måter blitt mer selvsikker, men vet ikke om jeg vil skylde på bare rusen her, eller “Etter” rusen for den saks skyld. Det kan ha vært andre påvirkninger utenfor denne verdenen som har gjort meg mer selvsikker. For eksempel erfaringer i ulike situasjoner, ruset eller ei.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?
Igjen, Rus er ikke nødvendigvis en faktor i forhold til dette, dog er det sånn at jeg ikke med sikkerhet kan vite hva som har latt meg påvirke. Jeg vil si at jeg med tiden som jeg har blitt eldre har lært meg og vise mer medfølelse for mennesker, men samtidig har jeg også lært meg og blokkere ut mennesker som ikke fortjener denne empatien. Noen ville sagt jeg er empati løs og lider av det, mens andre ser på meg som den mest brysomme personen i verdenen. Jeg er vel det jeg trenger å være i gitte situasjoner, og reagerer som folk flest på ting som gjør en glad, sur, lei seg, osv.

Det finnes mange episoder jeg kan tenke tilbake på hvor jeg har vært for “Kald” dog er det grunner til det. Andre ganger skulle jeg kanskje handlet annerledes og kanskje vært mer følsom mot menneskene i miljøet jeg “Var” en del av, dog var det den tid, den sorg – Eller for å si det lettere, Per i dag hadde jeg nok brydd meg litt mer om folk jeg er glad i, om de hadde sitti der med en sprøyte i armen, per fortid… var det vel mer …. Meg meg meg.. og samma faen hva som skjer med de rundt meg. Samtidig som jeg brydde meg om de jeg var “absolutt” glad i, og ikke ville ha inn i visse situasjoner. Jeg var vel både følelsesløs og er det + var det, samtidig som jeg er følsom & var.

3. Mer asosial/sosial?
Har alltid vært sosial av meg, og egentlig bare på virkelig kola nedturer jeg har vært til de grader asosial. 

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker
Før så jeg vel på verden i 8bit, mens nå er det mer 32? ..
Nei, vet ikke. Hadde en formening om hva virkeligheten var, verden vi lever i osv. Og den er vel i konstant endring ettersom nye inntrykk kommer inn. Samtidig kvitter jeg meg med gamle “Syn” og husker på dem.

Har vel blitt mer åpen til ting.

5. Gir livet mer eller mindre mening?
Det gir mening til den som ser etter en mening, for den som ikke søker en mening er det vel ingen mening.
Før handlet verden mer om det matrielle, per i dag bryr jeg meg mer om mennesker enn ting. Vi skal alle dø, så vet ikke hvor mye mening jeg skal legge i livet, jeg prøver dog leve livet så fantastisk som overhode mulig, og unner alle jeg er glad i, det samme.

6. Har rus lært deg noe?

Altfor mye, altfor lite. Jeg vet ikke. Både ja og nei. Kommer ann på åssen jeg reflekterer over det. Det har dog lært meg og reflektere over virkeligheten et par ganger. Samt det å ikke tenke i sperrer og bare og with the flow.
Peace
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?
ja, har blant annet mistet venner noe jeg tror kommer av at jeg er mer selvsikker og ikke like mye tullete som før.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?
følelsesløs ja, men kan ha noe med drama i det siste, som jeg ikke har opplevd ellers

3. Mer asosial/sosial?
asosial er en som ikke "tjener" samfunnet, en "outcast", har ikke vært så sosial i det siste, pga mw3, men har jo møtt noen nye personer i det siste, litt fester her og der

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker
full av hemmeligheter

5. Gir livet mer eller mindre mening?
ateist, idc
6. Har rus lært deg noe?
ja, det suger å kræsje! hehe
Spennende tråd! Skal jo sies at mitt rusforhold har vært relativt kortvarig så langt, fikk først smaken på hasj tidlig i Juni i år. Men merker allerede at det gir visse effekter på hvordan jeg er om dagen, da dette er noe jeg har en åpen dialog om med ganske mange sentrale personer.

Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?
Denne er jeg veldig usikker på. Har brukt mye av energien min på personlig vekst dette året, som har styrket selvtilliten min noe enormt etter hvert som jeg har fått et sosialt nettverk osv.. Har gått fra å leve et angsthelvete til å føle meg 'fri' på et år, og dette er ikke noe jeg vil gi hasjen æren av. Noe mer laid-back har jeg definitivt blitt, da dette er noe jeg stadig vekk får høre av venner som ikke vet at jeg fyrer.

Har du blitt mer følsom/følelsesløs?
Har blitt mye mer følsom ovenfor ting som har noe å si for meg. Ting som på sett og vis er uvesentlige har jeg nok heller blitt mer kald ovenfor, men det plager meg ikke. Etter et par røykeseanser hvor jeg ble veldig tankefull har jeg innsett mer hvor glad jeg er i enkelte ting og folk, og etter en helg på MDMA som ikke ble inntatt i "partystemning", men helt vanlig kosekveld-stemning har dette inntrykket blitt enda mer forsterka. Forholdet til familien har for eksempel blitt mye bedre, i motsetning til hva man ofte hører

Er generelt sett kompis med de fleste, men jeg tar meg selv ofte i å oppføre meg følelsesløst og kaldt mot de få menneskene jeg absolutt ikke har noe interesse av å kjenne. Dette er ikke noe som går inn på meg. Føler at det er mer riktig enn å være falsk og 'grei'.

Mer asosial/sosial?
Mer sosial. Om det er i riktig miljø kan dog diskuteres.

Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker
Har alltid tenkt at vår verden og hva vi tenker om den er noe som forandrer seg hele tiden. Sånn er jeg vel fremdeles, men vil nok si at jeg er mer åpen for å motta og vurdere andre synspunkter enn mine egne nå, enn det jeg var før. Ikke fullt så firkanta lenger, og dermed har jeg jo også blitt mer politisk aktiv og samfunnsbevisst, ting som politikk og samfunn var ikke-temaer for et halvt års tid siden. Tenker mer.

Gir livet mer eller mindre mening?
Livet er mye mer nyansert nå enn det var før. Om det gir mer mening er jeg ikke sikker på, men jeg har mye lettere for å nyte det.

Har rus lært deg noe?
Nja. Så langt har det å klare å slappe av og følge stien dit den tar meg gitt meg mange goder. Dette har jeg jo vært klar over i lang tid, men å faktisk klare å gjøre det har jeg ikke gjort før nå i det siste.


Jeg liker ikke å gi hasj og psykedelika æren for store endringer som skjer med meg, men noe gjør det jo med en, selvfølgelig.
utelukkende negativt!
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?

Jeg har blitt mye mer selvsikker, ja.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?

Har ikke merket noen endring her.

3. Mer asosial/sosial?

Mer sosial, definitivt. Men det kommer vel helt an på hva du bruker, og hvordan du bruker det.

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker


Det kommer helt an på humøret mitt den dagen, for å være ærlig. Men jeg mener at det er utrolig mye ved verden som de fleste mennesker ikke har åpnet øynene sine for. De er trangsynte og fordomsfulle.

5. Gir livet mer eller mindre mening?

Mer. Helt klart.

6. Har rus lært deg noe?

Absolutt. Men dette er noe man må erfare selv for å kunne forstå, etter min mening. Dette er et veldig omfattende tema det kan være vanskelig å sette fingeren på.
Sist endret av Lucy In The Sky; 6. desember 2011 kl. 12:29.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?

Jeg har blitt mer direkte, og selvsikker. Driter mer i hva andre syns om meg.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?

Har alltid vært ganske innestengt og kynisk. Det er jeg fortsatt, men slepper meg lettere ut, ler mer og trives bedre i sosiale settinger.

3. Mer asosial/sosial?

Har alltid vært eksepsjonelt asosial. Kan gå uker mellom hver gang jeg gjør noe sosialt. Trives dog med det, og dette har vært sånn før jeg begynte med cannabis. Har perioder der jeg er veldig mye sammen med venner som enten drikker eller røyker, så joda, har vell igrunn blitt mer sosial.

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker

Jeg føler jeg ser et større bilde, jeg er blitt mer reflektert.

5. Gir livet mer eller mindre mening?

Som den kynikeren jeg er, har jeg aldri sett noen spesiell mening med livet. Så lenge jeg får kose meg litt av og til er jeg fornøyd.

6. Har rus lært deg noe?

Ja. Jeg er ikke så frekk som jeg var før. Hadde alltid en skarp tone.
Sist endret av TheGloryHole; 28. mars 2012 kl. 18:39.
Føler jeg har blitt mer lik meg selv i ruset tilstand. Har vært ruset konstant i 2-3 år (hovedsaklig cannabis). Har lagt rusen på hylla, og blir mer kjent med meg selv for hver dag som går.
Mer asosial, mye roligere (var ganske problematisk i mine yngre dager før jeg begynte ruse meg) , mye mer følsom, ikke at jeg griner om jeg ser en trist film, mer på det som går på det personelig. Mye mer paranoid, ganske ekstremt til tider! Det mest negative jeg har opplevd med rusbruket mitt er at jeg nesten ikke klarer forlate leiligheten min uten å være småfull. Det positive, i mine og andres øyne, er at jeg har blitt en mye roligere person, noe jeg regner med kommer av hasjen, selvom jeg har hatt problemer med de fleste rusmidler i perioder.
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?

Har garantert blitt mye mer selvsikker på meg selv, om dette har kommet naturlig som en følge av mer livserfaring opp gjennom årene eller på grunn av rusmiddelet kan jeg dog ikke si noe om, men jeg ble en god del mer selvsikker ganske raskt etter at jeg begynte med cannabis.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?

Vil si jeg har blitt litt mer følsom, har alltid vært veldig kynisk av meg, men i de siste årene har jeg opplevd at følelsene mine har blitt litt mer involvert i ting.

3. Mer asosial/sosial?

På grunn av min økte selvsikkerhet så har jeg blitt mer sosial av meg.

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker

Her har det ikke vært store endringene, jeg har alltid vært en person som har likt å tenkt på stort sett alt i verden, fra fysikk til politikk. Har alltid vært kritisk til veldig mye, og kan ikke påpeke noen store endringer her.

5. Gir livet mer eller mindre mening?

Ingen bemerkelsesverdig endring her.

6. Har rus lært deg noe?

Det har vel hovedsaklig lært meg en ting som jeg kommer på nå: Ta vare på de nærmeste.
paranoia,følelseløs,kynisk er vel hovedtrekka, skyldest sikkert like mye om ikke mer omgivelsene man tar innover seg i rus/kriminelle miljø tho
Sitat av hideout Vis innlegg
paranoia,følelseløs,kynisk er vel hovedtrekka, skyldest sikkert like mye om ikke mer omgivelsene man tar innover seg i rus/kriminelle miljø tho
Vis hele sitatet...
Indeed, tenkt mye på akkurat det der. Når du inntar ulovlig rus, er det alltid en sjanse for stigmatisering, eller å bli tatt av politiet. Du vet aldri akkurat hva du får i deg heller. Kan liksom aldri være helt trygg.

Det er også veldig lett å bli kynisk, og begynne å se ned på andre mennesker som ikke har samme synet på rusmidler som deg. Alle mot deg på en måte. Et tydelig tegn på det er jo det faktum at få år etter rusmidler ble ulovlig i Norge, dannet det seg store rusbaserte grupper over hele Norge. Hippier som satt i parker og rusa seg konstant. Og rusproblemer gikk opp i taket.
liker tråden må jeg si
1. Jeg har blitt mye mer selvsikker på meg selv og hvor jeg står. og vil egentlig si at rusen har åpnet en helt ny verden for meg på en måte eller en ny måte og se ting på et nytt perpektiv.

2. Jeg har blitt ikke blitt noe mer følsom ikke etter hva jeg merker selv..

3. Jeg har blitt mye mer sosial og har lært meg og ha det gøy rundt andre. er ikke så redd for hva andre mener og tror lenger. nå er jeg ute for at jeg skal ha det gøy

4. Verden før rusen og etter er som natt og dag.. Før var allt nytt skummelt og forbunnet med fare. Nå derimot er nye ting en utfordring og bare man gidder og sette seg inn i hva det er man driver med så kan det bli spennende.

5. Nei kan ikke si livet gir mer mening men det er mye mer gøy og leve

6. Rusen har lært meg at det du har rundt deg kommer ikke gratis. og det som er gøy i dag er også gøy i morgen om man tar vare på det man har rundt seg
Om man hadde avkriminalisert Hasj så tror jeg mange hadde kommet ut av noia "redet" sitt :P Politi og ulovlighter= NOIA i mange stonere sitt hode.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?
Usikker, fordi jeg vet ikke hva folk som vet at jeg ruser meg tenker om meg.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?
Usikker, alle har perioder med masse følelser og andre perioder med mindre.

3. Mer asosial/sosial?
Vanskelig å si. Har gått glipp av en god del sosiale sammenkomster fordi jeg heller vil røyke med kamerater, så har sikkert gått glipp av mange nye og spennende mennesker. Men har blitt kjent med en god del mennesker i rusmiljøet, å vi kan andre ting enn å ruse oss sammen

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker
Føler mer og mer at staten prøver å styre livet til nordmenn og at verden er urettferdig. Tror ikke dette har med mitt rusbruk å gjøre, heller at jeg har blitt eldre og ser ting klarere enn når jeg var yngre.

5. Gir livet mer eller mindre mening?
Hmmm

6. Har rus lært deg noe?
At ting absolutt ikke trenger å være slik du hører/leser om, f.eks masse av skremselspropagandaen du får servert på ungdomsskolen.
Alkohol = Gitt meg dårlig rykte, forverret sosialangst.
Cannabis = Hjelper mot sosialangst, dårlig matlyst, søvnvansker, moderate smerter, kvalme og aggresjon. Men det er også ulovlig, så jeg har også fått "hasjrøyker" stemplet her i strøket.
Psykadelika = Gjort meg sterkere psykisk, men har aldri fått sjansen til å utnytte disse stoffene maksimalt, pga omgivelser (bor hjemme hos mor).
Det jeg tenker om rus er at det kan gi en opplevelser som forandrer en. Derfor kan det bli vanskeligere å passe inn i samfunnet du har vokst opp i fordi du ser det fra nye perspektiver. Man kan oppleve mye rart som gjør at man ikke får tid til det jordnære livet, men istedet må sitte å tenke og gruble, som igjen fører til tap av venner, jobb, familie. Jeg vil ikke anbefale NOEN å prøve rusmidler før de er godt voksne og har full støtte fra sine nærmeste til det. Det kan føre til så uendelig mye drit, selvom det virker kult der og da. Etter mange år kommer det kanskje langtidsvirkninger du ikke hadde forutsett. En løsning er at man kan flytte til et samfunn som har akseptert rusmidler, men da må man si farvel til familien og vennene der du er.
Sist endret av Decapitated; 2. april 2012 kl. 14:18.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?

I cannabis rus opplever jeg at jeg ikke lenger klarer å vurdere hvordan andre oppfatter meg. (det gjør meg paranoid)

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?

Nei, men følelsene ble forstærket under rus, jeg ble oftest veldig munter og latterfull.

3. Mer asosial/sosial?

det kommer helt an på, noen ganger likte jeg å sitte alene å slappe av og fyre, andre ganger være med venner og lage god mat og se på film osv..

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker

På samme måte som før, Denne verden er styrt av satan og demoner, men gud vil en dag gripe inn.
å jeg synes verdens befolkning er veldig overfladiske og gjør seg store anstrengelser for bare å finne tomhet.

5. Gir livet mer eller mindre mening?

Ingen endring her heller.

6. Har rus lært deg noe?

Ja, at det er en nytelse jeg lett kan falle for, å jeg er mer forsiktig fordi jeg er klar over dette.
rusen lærte meg også å reflektere bedre og resonnere dypere enn tidligere, og jeg mistet litt smaken på alkohol etter å ha prøvd cannabis.
Veldig begrenset rusbruk. Cannabis 5-10 ganger i året den siste tiden, samt én tur på fleinsopp.

1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?
Mer selvsikker, om noe. Ingen stor forandring der, men turen på fleinsopp ga meg nytt perspektiv på mange områder, som jeg nå føler meg sikrere på.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?
Absolutt mer følsom for den tenkende, spirituelle delen av meg selv, og de viktigste verdiene mine. Jeg klarer i mye større grad å uttrykke hvor glad jeg er i familien min, gjennom f eks klemmer og ord. Igjen et resultat av flein-turen.

3. Mer asosial/sosial?
Ingen virkning.

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker
Jeg har nok ikke forandret mitt syn på verden, men jeg føler jeg tar imot info og følelser og inntrykk på en bedre måte nå.

5. Gir livet mer eller mindre mening?
Flein-turen ga meg nytt perspektiv på de viktigste områdene i livet mitt. Forholdet mitt med kjæresten ble solid som stein etter dette, hvor mye familien min betyr for meg står mye klarere nå, og jeg har klart å takle og konfrontere vanskelige situasjoner og perioder i etterkant på en måte jeg aldri ville klart tidligere.

6. Har rus lært deg noe?
Å uttrykke kjærlighet til kjæreste og familie, både fysisk og verbalt. Å si unnskyld og innrømme feil, noe jeg alltid har slitt med. Tiltroen til den psykiske delen av menneskesinnet er mye større. Jeg sette ufattelig mye mer pris på naturen.
Kan vell bare kort si at jeg ikke lengere vet/er usikker hva som egentlig er virkeligheten.
Ofte så er jeg veldig sikker på at jeg bare drømmer, eller at verden jeg er i, ikke er virkelig.
Litt sånn som matrix. Jeg blir redd med tanken på alt som finnes der ute i universet, og jeg blir redd for at jeg aldri blir å finne ut av det. Det plager meg så utrolig mye. Og når jeg da igjen tenker på hvor stort alt er, så får jeg en tanke om at mennesker bare er et prosjekt/prototype for noe mye større.
Stjerner og alt det vi ser på himmelen finnes egentlig ikke, men er bare der i bakgrunn som du ser på tv-spill osv. Sånn som på et skytespill, du ser at det er fjell i bakgrunn, men du kan ikke komme deg dit.
Jeg har fått så mange forskjellige syke tanker, noe som har påvirket mye av følelsan mine. Jeg er glad i familien min, og selv om jeg f.eks blir forelsket i en jente, så tenker jeg fortsatt at livet jeg lever er ikke det ekte livet, så det spiller ingen rolle.

Høres rimelig sykt ut, jeg vet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
fth
Trådstarter
Sitat av Cats Vis innlegg
Kan vell bare kort si at jeg ikke lengere vet/er usikker hva som egentlig er virkeligheten.
Ofte så er jeg veldig sikker på at jeg bare drømmer, eller at verden jeg er i, ikke er virkelig.
Litt sånn som matrix. Jeg blir redd med tanken på alt som finnes der ute i universet, og jeg blir redd for at jeg aldri blir å finne ut av det. Det plager meg så utrolig mye. Og når jeg da igjen tenker på hvor stort alt er, så får jeg en tanke om at mennesker bare er et prosjekt/prototype for noe mye større.
Stjerner og alt det vi ser på himmelen finnes egentlig ikke, men er bare der i bakgrunn som du ser på tv-spill osv. Sånn som på et skytespill, du ser at det er fjell i bakgrunn, men du kan ikke komme deg dit.
Jeg har fått så mange forskjellige syke tanker, noe som har påvirket mye av følelsan mine. Jeg er glad i familien min, og selv om jeg f.eks blir forelsket i en jente, så tenker jeg fortsatt at livet jeg lever er ikke det ekte livet, så det spiller ingen rolle.

Høres rimelig sykt ut, jeg vet.
Vis hele sitatet...
vet hvordan du føler der ja. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Filosoferte mye om universet og livet generelt over en lengre periode med rusbruk. Ble vell så og si små gal i hode etter hvert :P
Blitt mer positiv og glad. Jeg føler meg egentlig mye bedre, og har det bedre med venner som både røyker og ikke røyker, familie og skolekamerater. Har hatt kontroll, så det har ikke ødelagt noe for meg. Sett grenser for deg selv, så går det som regel greit. Peace 9gga
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?

Jeg klarer nok ikke å sette ord på dette. Jeg har kanskje bygget opp en smule mer angst, men samtidig så tror jeg mer på meg selv nå enn jeg en gang gjorde. Kanskje fordi jeg er smartere nå enn før, men også kanskje fordi rusen har brakt frem mine gode egenskaper og lært meg at jeg virkelig er god til det og det.

2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?

Som liten var jeg alltid følsom men samtidig sterk. Med årene har jeg utviklet meg til å være mer mann enn jeg har vært før, samtidig så har jeg mer sympati for andre mennesker, så på noen områder er jeg mer emosjonell.

3. Mer asosial/sosial?

Asosial tror jeg. Jeg har lært meg å kose meg i mitt eget selskap, noe jeg ser på som et gigantisk pluss. Takker alkoholen for sosialiseringen da.

4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker

Før brydde jeg meg ikke så masse. Ting var som det var. Nå kan jeg sette meg helt i tredje-person og se på alle mennesker som lever livet uten å tenke over hva som egentlig skjer, som om dem er roboter. Jeg tenker og filosoferer noe enormt.

5. Gir livet mer eller mindre mening?

Jeg tror livet gir mer mening nå. Jeg har fått svar på diverse spørsmål og vet mer om fremtiden min enn jeg en gang gjorde.

6. Har rus lært deg noe?

Som en annen nevnte tidligere så er det som å studere psykologi og medisin i flere år. Jeg har virkelig lært mye, ikke bare om stoffer eller forskjellen på bra og dårlig sh*t, men generelt mye om hva som foregår i hodet på folk. Jeg har lært masse om meg selv også.
Jeg er faktisk overasket over hva stoffer kan gjøre med deg, på en positiv måte!
Spesielt psykedeliske stoffer!
Kort og enkelt sagt føler jeg har endret meg på en veldig bra måte, er blitt mer forståelsesfull for ting rundt meg, og blitt mer takknemlig for at ting er som de er. Jeg setter mye mer pris på livet og er blitt en generelt mer positiv person! Føler også jeg har blitt mer "kjent" med meg selv, fått mer selvtillit, lært å like og akseptere meg selv for den jeg er.
Er blitt en mer åpen person og mer glad i personene rundt meg. Dømmer ikke personer lengre, og er alltid åpen til å høre andres meninger. Føler hele tankegangen min har endra seg veldig positivt! :3

Synd ikke folk skjønner hvor hvor fantastisk enkelte stoffer faktisk kan være så lenge man bruker de riktig
Sist endret av Bekki; 5. november 2012 kl. 04:57.
abstinens faenskap i 16 mnd and counting...syk hele tia..imunforsvaret er ræva

håper jeg bare ikke har fucka opp noe for godt...min frykt
1. Har du blitt mer selvsikker/usikker på deg selv?
Nei, jeg har bestandig vært selvsikker, aldri slitt nevneverdig med usikkerhet.
2. Har du blitt mer følsom/følelsesløs?
Nei, jeg har alltid vært forholdsvis følelsesløs, men alle har sine svakheter.
3. Mer asosial/sosial?
Alltid vært en sosial person, dog har jeg tidvis distansert meg noe fra omverden under de største rusprosjektene mine.
4. Hvordan ser du på den verden du lever i? Før og etter hvis du husker
Verden er og blir slik den alltid har vært. Tidene forandrer seg, teknologien utvikler seg, kynismen lyser, og tiden går.
5. Gir livet mer eller mindre mening?
Livet mitt har alltid gitt mening, mye mening faktisk. Jeg har gode venner, fin familie, interessante hobbyer, og god helse.
6. Har rus lært deg noe?
Selve rusopplevelsen; nei! Men jeg har brukt mye tid på å fundere over mine rusprosjekter. Min subjektive mening er at folk som benytter rus ved hyppige anledninger har dårligere hukommelse, svekket kreativitet, blir i dårligere fysisk forfatning, mister realitetsfølelsen, blir svekket sosialt, og generelt kjedelige. Dette kan alle dagsrusere kverulere på til det gror bark på dere, dette er kun min subjektive mening.
Min subjektive mening er at folk som benytter rus ved hyppige anledninger har dårligere hukommelse, svekket kreativitet, blir i dårligere fysisk forfatning, mister realitetsfølelsen, blir svekket sosialt, og generelt kjedelige. Dette kan alle dagsrusere kverulere på til det gror bark på dere, dette er kun min subjektive mening.
Vis hele sitatet...
Er delvis enig, kreativiteten kan også øke til en viss grad. Det at man bli generelt kjedelige er jeg enig i, særlig dagelige røykere har en tendens til å bli kjedelige i lengden.
Ja, dette er veldig trist. Jeg har flere gode venner som jeg faktisk synets var mye mere spennende før, nå har de mistet mye av "gnisten". Trist, men sant.
Sykt bra post!
Etter at jeg begynte med hasj/weed for ca 2 år siden, har jeg blitt mer åpen for å høre å prate med folk.
Men samtidig har jeg slette litt med depresjoner, ikke ille i det heletatt forhold til mange andre, men fortsatt følt meg nedenfor og ikke ville se ut romvindue.
Lever et ganske stressa liv til å være så ung som jeg er nå, føler hvertfall jeg. Har aldri hatt jobb eller noe sånn, men det sosiale sliter meg ut, å da er det ingenting i hele verden som er bedre enn en spliff, føler jeg mestrer meg sjøl bedre da.
Har alltid prøvd å vært den ''kule'' gutten med di kuleste DC skoa, men etter at jeg bynte å røyke hasj/weed ga jeg meg mer og mer faen i hele opplegget med og være ''kul''. Vi alle er verdt like mye, dc sko eller støvler (dårlig eksempel, men uansett)
Va ganske rasistisk før for ingen spesiell grunn, men det er jeg blitt kvitt nå, kanskje pga at jeg har vokst mer eller at jeg har blitt mer realistisk som sagt etter jeg bynte og røyke.
Alt i alt vil jeg si at weed og hasj har hjulpet meg veldig mye gjennom årene.
Jeg trodde vel kanskje at det forandret meg mye i en del år, men nå er jeg ikke så sikker på det mer. Tror nok at jeg ville blitt som jeg har blitt uansett. Men jeg har noen erfaringer som jeg ikke ville vært foruten!