Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4894
Greia e at æ og en kompis av meg drikker oss full 3-4ganger i uka og merker sterkt suget etter alkohol allerede 2 dager etter en god helg. Låner penger for å kjøpe drikka. Planlegger alltid å ta en "fri" helg men klarer ikke å lavære å ikke feste så mye som vi gjør på grunnav suget. Dette er et tema som vi begge og andre folk rundt oss bekymrer seg for.

Er dette starten på alkoholisme?

Vi e foresten 19år
Ja, men veien er enda lang til dere er alkoholikere. Stopp i tide
Sist endret av stagg; 18. oktober 2011 kl. 18:07.
Start? Hvis det er noe man ikke kan ta pause fra er det vel en avhengighet(?)
Jeg har samme problemet. Er 19 år selv. Og har allerede innsett att jeg har ett alkoholproblem. Jeg har dog visse grenser jeg setter meg. Men det hender att det jeg skæjer ut. F.eks si tidlig på kvelden att jeg ikke skal bli så full, men så ender jeg opp med å tømme flaska alikevel.

Prøv å sett dere grenser, følg dem sammen og støtt hverandre. Når dere bryter grensene deres flere ganger, burde dere bekymre dere.

Det jeg bekymrer meg mest over er att jeg er så ung og jeg vet at alkohol er ekstra farlig mens du skal vokse til å bli mann/kvinne. Bekymrer meg også litt for hvordan folk ser på meg og om andre skjønner att jeg har ett problem.

Lykke til, prøv å hold dere til pils, uansett hvor mange, fortsatt bedre enn spritfylla.
Festet selv like hardt som dere om ikke verre, i tilegg til å ha full jobb.

Idag drikker jeg sjelden. (Thank u Mary-Jane).

Fest og kos dere, men prøv å hold dere til helger, da smaker det mye bedre og hele fylla blir bedre fordi man er mer uthvilt osv enn om man fester i ukedagene også.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Jeg har samme problemet. Er 19 år selv. Og har allerede innsett att jeg har ett alkoholproblem. Jeg har dog visse grenser jeg setter meg. Men det hender att det jeg skæjer ut. F.eks si tidlig på kvelden att jeg ikke skal bli så full, men så ender jeg opp med å tømme flaska alikevel.

Prøv å sett dere grenser, følg dem sammen og støtt hverandre. Når dere bryter grensene deres flere ganger, burde dere bekymre dere.

Det jeg bekymrer meg mest over er att jeg er så ung og jeg vet at alkohol er ekstra farlig mens du skal vokse til å bli mann/kvinne. Bekymrer meg også litt for hvordan folk ser på meg og om andre skjønner att jeg har ett problem.

Lykke til, prøv å hold dere til pils, uansett hvor mange, fortsatt bedre enn spritfylla.
Vis hele sitatet...
Er alltid sånn at jeg sier at jeg skal bare ta en rolig kveld og ikke bli så full. Ender alltid med at noe fuckd up skjer sånn som å havne på sykehuset, våkne på en tilfeldig båt, våkne i minibanken, på fjellet etc.

Tok det ganske rolig idag. Kjøpte bare 5øl hver. Vanligvis kjøper vi 12øl hver midt i uka. Holder meg vanligvis til bare øl, men ender alltid opp med å få sprit og tømmer enda en flaske
Sitat av slurpings Vis innlegg
Er alltid sånn at jeg sier at jeg skal bare ta en rolig kveld og ikke bli så full. Ender alltid med at noe fuckd up skjer sånn som å havne på sykehuset, våkne på en tilfeldig båt, våkne i minibanken, på fjellet etc.

Tok det ganske rolig idag. Kjøpte bare 5øl hver. Vanligvis kjøper vi 12øl hver midt i uka. Holder meg vanligvis til bare øl, men ender alltid opp med å få sprit og tømmer enda en flaske
Vis hele sitatet...
Såpass ja. Du burde holde deg langt unna sprit høres det ut som.
Jeg var akkurat som dere fra 14års alder frem til juni i år... Pluttselig ble jeg litt lei av alkohol. Jeg var overbevist om at jeg var alkoholiker siden jeg ofte drakk før jeg la meg også. Det skal mye til for å bli alkoholiker... Men ta det med ro. Men jeg tror dere er i den typiske alderen nå. Det er sinnsykt mange 18-25 åringer med akkurat samme mønster som dere. Det roer seg nok av seg selv om noen år
Hadde også mye av det samme der tidligere, men har roet seg endel siste året. Men det viktigste for meg var ikke nødvendigvis alkoholen men den sosiale biten. Det skjedde for eksempel aldri at jeg satt hjemme alene og drakk.
Det er jo ikke en ukjent faktor at ungdommen i dag drikker mye.

Neste gang dere skal drikke, kjøp whisky og pælj nedpå.. Dagen etterpå burde være nok til å få dere til å tenke litt. høhø.
Jeg drakk en helflaske whisky på fredag. Fortsatt like mye lyst til å drikke til helga. Sist lørdag derimot.. Men det er slikt man kommer over når helga møter deg i trynet igjen.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Det er jo ikke en ukjent faktor at ungdommen i dag drikker mye.

Neste gang dere skal drikke, kjøp whisky og pælj nedpå.. Dagen etterpå burde være nok til å få dere til å tenke litt. høhø.
Vis hele sitatet...
tenker litt etter hver helg uansett hva jeg drikker, men blir alltid sånn som ZionRoad nettop nevnte
Symptomene har du, men 19 år og helgefylla er jo relativt normalt! Mange som kjører på med både 2 og 3 dagers.

Når dere drikker virker det som at det er pga av ren festing og det å ha det gøy! Men vær forsiktig hvis dere gjør dette over en lengre periode(år), da dere vil bli slitne.

Drikker dere bare sammen med andre? Hender det at du drikker deg full alene? Reparerer du? Drikker du før du legger deg? Alkohol i ukedager?
Hender jeg drikker alene, da jeg koser meg veldig i eget selskap med noen øl. Men jeg har tatt litt tak i det nå. Drikker som regel kun alene om jeg kommer hjem sent etter byen eller fest og har lyst på en nightcap. Lenge siden jeg har drukket meg full alene nå, men det var endel av det før. Veldig sjeldent jeg reparerer. Men det kan også skje om jeg våkner veldig fyllesjuk og det står alkohol tilgjengelig på stuebordet etc. Men jeg drar ikke å kjøper alkohol kun for å reparere.

Ja hender det blir 2 øl til maten innimellom. Noen ganger drikker jeg meg full i en ukedag også. Før drakk jeg vel minimum 3-4 dager i uken og det er ikke inkludert søndager.

Men nå ser ting litt lysere ut. Vurderer å begynne å røyke litt cannabis igjen også for å kvitte meg med det værste alkoholsuget.
hva er du "avhengig" av? den sosiale biten av festing, eller selve alkoholrusen? om det er det sosiale, har du nok ikke noe og bekymre deg for.. men om det derimot er alkoholen, kan du begynne å vurdere en pause
Ettersom du faktisk lager denne posten vil jeg tro at det er et tegn. Dette er noe som plager deg, og derfor syns jeg du skal ta tak i det så fort som mulig. Man kan selvfølgelig late som ingenting og bare fortsette selv om det gnager deg i sjelen som en blemme fra en vond sko. Men da lurer du ingen andre enn deg selv, som regel. Jeg har sett hvordan livet som alkoholiker er på nært holdt, og det er ikke et pent syn. Ikke bare er det vanskelig å leve slik men det er også utrolig vondt for de rundt deg.
Det at du lager en post om temaet her bekrefter jo at du ennå er "bevisst" på hva som er problemet (og det er bra). Har selv brukt alkohol for å få sove og døyve sosialangst. 2 dager blir til 3, som igjen blir til 4 osv...Prøv å analyser deg selv og still deg spørsmål som hvorfor du drikker? kansje det kan ha rot i underliggende problemer fra fortiden etc. som gjør til at du føler dette suget for å drikke? Min erfaring: har man gode venner trenger man ikke masse alkohol for å ha det gøy/føle seg komfortabel!
Du er alkoholiker om du ikke klarer å fungere normalt i hverdagen uten å ta deg en dram. Du er alkoholiker om du føler du må skjule drikkemønsteret ditt for andre. Du er alkoholiker om du drikker i skjul. Du er alkoholiker om du våkner opp klokken 4 på natta for å ta deg en dram og ringe halve telefonlisten din for å fortelle de hvor glad du er i de alle sammen, evnt. hvor mye du hater de. Du er alkoholiker om du ikke klarer å kontrollere alkoholkonsumet ditt.
Den dagen man begynner å reparere kl 10 på morran er det fare på ferde.
Sitat av marrlex Vis innlegg
hva er du "avhengig" av? den sosiale biten av festing, eller selve alkoholrusen? om det er det sosiale, har du nok ikke noe og bekymre deg for.. men om det derimot er alkoholen, kan du begynne å vurdere en pause
Vis hele sitatet...
Jeg selv må nok si begge ting. Alkohol trenger ikke alltid være det sosiale for meg.

Sitat av crazyFox Vis innlegg
Den dagen man begynner å reparere kl 10 på morran er det fare på ferde.
Vis hele sitatet...
Mange som gjør dette og som ikke drikker på en måned etterpå da. Men ja er forsåvidt enig.
Mange som gjør dette og som ikke drikker på en måned etterpå da. Men ja er forsåvidt enig.[/quote]

Skal rette på meg selv litt.selvfølgelig går det bra innimellom,men når man har nerver i høyspenn og ikke får av korken fort nok.Man drikker seg frisk fra nerver med andre ord.Da blir det fort ett mønster i det og da er det fare på ferde.
Jeg er 24. Drikker ca. 3-4 dager per uke, 2 av disse er helgedager. Dersom det står seks pils i kjøleskapet på en ukedag, blir de borte.
Jeg bruker det for å slappe av, koble ut osv. fordi jeg har en hektisk jobb med mye ansvar. Ruser meg ikke på noe annet, med unntak av små mengder kokain. Høyst ett par ganger i året.
Jeg føler ikke at det å ta seg noen øl i ukedager, samt flatfylla i helger er alkoholisme. Men dersom det derimot går utover arbeid og sosialt liv, mener jeg det er grunn til bekymring.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Har temmelig likt problem selv, men jeg kan sjeldent drikke i ukedagene, da jeg ikke liker å komme full på jobb. Men mitt drikkemønster er som oftest:

Fredag: Begynner å drikke stort sett med en gang jeg kommer fra jobb, tar et par pils hjemme før jeg får noen kompiser over og fyker på byen. Drikker 6-10 halvlitere i løpet av kvelden. Blir dritings temmelig kjapt og blacker ut.

Lørdag: Våkner opp i 11-12tida uansett når jeg legger meg, spiser litt mat og åpner opp ei pils. Stikker på butikken hvis jeg ikke har nok til dagen og kjøper mer øl. Får kompiser over i 6-7tida og vorser. Stikker på byen. Blir dritings kjapt og blacker ut. Halvlitere iløpet av dagen er rundt 15-20.

Søndag: Våkner opp til et rent helvette av angst, nervøsitet, risting og fysisk ubehag. Enten reparerer jeg frem til jeg legger meg på kvelden, ellers tar jeg det som en mann og driter i det.

Dette er stort sett hver helg, men såklart ikke hver eneste. Jeg KAN drikke uten å blacke ut, feks til middager, eller hvis jeg skal ta noen pils med en kompis.
Men skal jeg på fest/byen blacker jeg alltid ut, og det er temmelig kjipt egentlig. Har prøvd å kutte ned på helgefylla utallige ganger, men har bare klart det i perioder. Er vel neppe en alkoholiker akkurat, da (som sagt) stort sett alle på min alder (18-20) drikker 2-3 dager i uken. Men jeg føler vel at jeg drikker litt mye for min alder, særlig det at jeg blir så utrolig sinnsykt fyllesyk, og de fleste jeg kjenner blir ikke fyllesyk i det heletatt (har hørt at det er et tidlig tegn på alkoholisme eller noe sånt).

Så, er det bare jeg som føler at jeg er for hard på flaska, eller høres dette ille ut?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
og de fleste jeg kjenner blir ikke fyllesyk i det heletatt (har hørt at det er et tidlig tegn på alkoholisme eller noe sånt).
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på, jeg dikker ca. annenhver helg og jeg har ikke vært fyllesjuk på 2 år.

Av det meste du skriver vil jeg ikke kalle deg alkoholiker, bortsett fra søndag, den så ikke så bra ut. Jeg ville nok roa ned litt.

edit: Kan da umulig være noe du vil fortsette med hvis du blacker ut hele tiden?
Sist endret av Membranplan; 18. oktober 2011 kl. 21:48.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Det tviler jeg sterkt på, jeg dikker ca. annenhver helg og jeg har ikke vært fyllesjuk på 2 år.

Av det meste du skriver vil jeg ikke kalle deg alkoholiker, bortsett fra søndag, den så ikke så bra ut. Jeg ville nok roa ned litt.

edit: Kan da umulig være noe du vil fortsette med hvis du blacker ut hele tiden?
Vis hele sitatet...
Mente altså at om man blir så sinnsykt fyllesyk som meg i en ung alder så er det et tidlig tegn på alkoholisme, ikke det motsatte

Søndag er sjeldent da, stort sett bare hvis jeg kræsjer hos en kompis eller lignende og det er pils som må bli drukket opp.

Nja, å blacke ut er gørrkjedelig. Vet at mange syns det er gøy å huske lite av kvelden og måtte høre med kompiser hva som faktisk skjedde, men når det skjer nesten hver eneste gang man drikker så er det temmelig kjipt. Bruker også ofte å bli sinnsykt trøtt når jeg drikker, og sovner ofte på taxiturn hjem.
Tror kanskje det hadde vært lurt å ta seg et stort glass vann iblant når jeg drikker, og å prøve å fokusere litt og se etter hvor jeg er og sånt.
Drikke kulturen i Norge er jo latterlig. Istedenfor å drikke på byen, drikker vi oss som regel hamra på vors fordi det er mer økonomisk. Pluss at det er ingen som frynser på nesa når noen er møkings på byen.
Jeg var der fra 17 til 21.
Hver jævla helg, gjerne to ganger i uka å.
Og hvis det var juleferie, sommerferie, påskeferie ble det gjerne 3 og 4 dagers..
Jeg ekke noe øl mann, så det gikk mye i sprit, ble gjerne spying før byen, ikke no stress.
Pusse tenna og drikke mer.
Kom som regel aldri noe godt ut av det heller.

Uten at dette er noe glorifiserings innlegg, vil jeg si weeden skjerpa meg.
Ga meg et sunnere forhold til alkohol, uten at det kanskje ga meg et sunnere forhold til rus.
Men det hjalp på alkoholen, nå kan jeg lett gå ut små stein og ta et par drinker, og være kjempefornøyd med det!

1 bra tips jeg fikk på slutten av drikke perioden min.
Med engang du begynner å kjenne at du blir full på vors, drikk et glass vann.
Funker, det er bedre å være godfull enn å ikke huske noenting.
Sist endret av Navnl0s; 19. oktober 2011 kl. 00:27.
ArbeidsledigProletar
Sitat av jackandcoke Vis innlegg
Jeg er 24. Drikker ca. 3-4 dager per uke, 2 av disse er helgedager. Dersom det står seks pils i kjøleskapet på en ukedag, blir de borte.
Jeg bruker det for å slappe av, koble ut osv. fordi jeg har en hektisk jobb med mye ansvar. Ruser meg ikke på noe annet, med unntak av små mengder kokain. Høyst ett par ganger i året.
Jeg føler ikke at det å ta seg noen øl i ukedager, samt flatfylla i helger er alkoholisme. Men dersom det derimot går utover arbeid og sosialt liv, mener jeg det er grunn til bekymring.
Vis hele sitatet...
Uansett hvor avhengig man er eller ikke så er et sånt drikkemønster høyt skadelig for kroppen.
Det høres ut som om dere drikker en del.. men en plan kunne jo vært å legge av x antall kroner i uka til fyll.. Si du har en vanlig lommebok med penger til alt annet, også legger du ca 200-400 kr i en boks hver uke til fyll. Nå vet ikke jeg om du drar mye på byen og puncher på med pils (noe som ikke er økonomisk lurt) eller om du er mest på hjemmefester, lokalfester og drikker egen drikke fra butikken.

Men uansett hvilket forbruk du skulle ha av penger til alkohol, så kunne det vært lurt å velge et beløp du bruker i uka. I tillegg til at det fører til at du ikke drikker så mye, så sparer du også en del penger.

Hvis du bruker ca 200-300 kr på drikke (litt mer enn 2x sixpacker), også legger du til 100 kr til transport, inngang osv. Vet ikke om du har regna på det før, men når man drikker så mye som det virker som du gjør, så flyr høvdingene fort unna. Selvom du dobler det beløpet jeg foreslo, tror jeg det fortsatt blir mindre drikke og mer penger på deg
Sitat av marrlex Vis innlegg
hva er du "avhengig" av? den sosiale biten av festing, eller selve alkoholrusen? om det er det sosiale, har du nok ikke noe og bekymre deg for.. men om det derimot er alkoholen, kan du begynne å vurdere en pause
Vis hele sitatet...
Både og. Idag og igår så var det hverfall selve alkoholrusen.
Trappet ned til bare 2x idag for å kanskje sovne litt tidligere og for å bli kvitt suget som alltid.