Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3776
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Har lyst til å se om jeg klarer få i gang litt saklig diskusjon rundt dette temaet.

Jeg satt for noen måneder siden og leste en sak om 17. Mai på en nettavis. Husker i skrivende stund ikke hvilken. Da jeg kom til kommentarfeltet ble jeg nesten sjokket over hvor mye hatfullt folk klarte å lire av seg mot sine egne landsmenn. Jeg begynte deretter å tenke tilbake på episoder fra da jeg studerte i en annen by og dette stemte godt overens med hva jeg selv har opplevd.
Kan ta et eksempel der jeg var på fest utenfor mitt nærmiljø og ble truet med juling bare fordi jeg er "bergenser".. Saken er imidlertid den at jeg er fra askøy og blir sett på som en bergenser like mye som et esel er en hest, av bergenserne. Det er også hatforhold mellom tettsteder på askøy. Og jeg mistenker at dette ikke bare gjelder her. Er også klar over at jeg høres i praksis ut som en bergenser, men det er mer prinsippet jeg snakker om her. Så er vi nordmenn bare hatefulle og ondskapsfulle eller er dette bare sunt rivaleri?

Dette var eksempler på litt mer lokale episoder.

I det kommentarfeltet var det i praksis snakk om etnisk rensing, altså øst mot vest mot nord mot sør. Jeg er fullstendig klar over at kommentarfeltet på nettaviser ikke er den mest realistiske indikasjonen på noe som helst annet enn at folk er idioter, men synes likevel dette er en litt interessant tanke.

Jeg er også fullstendig klar over stereotypene, østlendinger er blærete, bergensere er simple , sørlendinger er fanatikere, søringer generelt er pingler, trøndere har alle bart og skinnvest, nordlendinger drikker seg dumme ( og for å være politisk korrekt:samene er snyltere og utakknemlige) for å ta noen.

Tilbake til hovedsaken, er det hatet som utveksles på nettet genuint ? Hater du folk som snakker en annen dialekt og har du en god grunn? Føler du deg redd/nervøs når du er i en annen by og snakker en annen dialekt?

Jeg har kanskje ikke laget en så veldig god startpost, men håper det kommer noen gode innspill som man kan bygge videre på.
Kan ikke forstå at folk er hatefulle på den måten der. Det er bare helt utrolig. Har man ikke større bekymringer så kan det ikke være godt å leve.
Nja, man får noen kommentarer når man er nordlending på vest eller østlandet, men har aldri opplevd noe av det som annet enn forsøk på å være morsome.

Det er derimot ikke like morsomt den 71236217gangen det kommer noen opp til deg, fniser lett og sier "ka farsken!" før de bryter ut i sprutlatter.
Sist endret av Nerdefruen; 15. juli 2011 kl. 09:34.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Her jeg er fra var det rivalisering mellom de små tettstedene helt siden barneskolen, noen hendelser værre enn andre. Jeg aner virkelig ikke hvorfor, men nordmenn er virkelig glad i å hate folk som kommer fra andre steder enn seg selv...
Kan ikke svare på om vest folkestammen, men kan svare litt for Nord-Norge, i mine praktiske hjerne, så har jeg en andels på hvorfor Nordlendinger hater søringer (motsatt).

Nord - Sør

1. Sørlandet er stort, og har altfor mye oppmerksomhet i mediene (klage osv asfalt osv.. det flire vi av)
2. Gutter som bruke sminke er større av der nede (Byer etter byer) både gutter og jenter bruke sminke der
3.

Sør - Nord

1. Vi er samer
2. Bor i lavvo
3. Drikk hjemmebrent til middag
4. Aldri hørt om teknologi
5. Puler rein i hagen til naboen
6. Små dverg
osv...


Derfor har vi hat, dialekten til en Trønder er ganske noob, incl resten av Sør, No ofence, men hater ikke søringer fordi.

Er litt påvirket av den magiske pulveret, så skriveleifer må beklages
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Spørsmålet mitt er også ville dere latt det gå så langt som å fysisk skade noen basert ene og alene på at de er fra en annen del av landet?

Offtopic: Kan bekrefte at jeg ikke bruker sminke
Sist endret av Wiggles; 15. juli 2011 kl. 10:13.
Sitat av Kain Vis innlegg
Kan ikke svare på om vest folkestammen, men kan svare litt for Nord-Norge, i mine praktiske hjerne, så har jeg en andels på hvorfor Nordlendinger hater søringer (motsatt).

......

Derfor har vi hat, dialekten til en Trønder er ganske noob, incl resten av Sør, No ofence, men hater ikke søringer fordi.
Vis hele sitatet...
....what?



Selv har jeg aldri opplevd at nordlendinger har noe form for hat for andre steder i landet. Klart, vi drar spøker på samme måte som alle andre, men å definere noe som hat er alt for sterkt til at jeg vil bruke det om rivalisering mellom landsdeler.

(vet dog at det er et par byer i sør som virkelig "hater" hverandre, noe som startet med fotball men utviklet seg til å bli by-hat. Husker ikke hvilke byer/tettsteder dette var)
Sist endret av Nerdefruen; 15. juli 2011 kl. 10:20.
Sitat av Kain Vis innlegg
Kan ikke svare på om vest folkestammen, men kan svare litt for Nord-Norge, i mine praktiske hjerne, så har jeg en andels på hvorfor Nordlendinger hater søringer (motsatt).

Nord - Sør

1. Sørlandet er stort, og har altfor mye oppmerksomhet i mediene (klage osv asfalt osv.. det flire vi av)
2. Gutter som bruke sminke er større av der nede (Byer etter byer) både gutter og jenter bruke sminke der
3.

Sør - Nord

1. Vi er samer
2. Bor i lavvo
3. Drikk hjemmebrent til middag
4. Aldri hørt om teknologi
5. Puler rein i hagen til naboen
6. Små dverg
osv...


Derfor har vi hat, dialekten til en Trønder er ganske noob, incl resten av Sør, No ofence, men hater ikke søringer fordi.

Er litt påvirket av den magiske pulveret, så skriveleifer må beklages
Vis hele sitatet...
Nettopp det han skulle fram. Du har fordommer!
Sitat av Kain Vis innlegg
dialekten til en Trønder er ganske noob,
Vis hele sitatet...
Kan bli med på mange stereotyper, men trøndere er såpass hyggelige at de er vi snille med. Fy!
Dette er vel aller helst en "barneting"? Husker selv at vi ertet de fra nabobygda med at det var så mange der som gikk med tresko, men det var egentlig alt. Jeg liker fremdeles å snakke litt med tulledialekt (Harald Eia ftw!), men har aldri hatt noe i mot mennesker fra andre deler av landet. Jeg kunne blitt ett offer for "svenskehat" i Danmark en gang, helt inntil de skjønte at vi var norske, og plutselig fant ut at de heller ville ta en drikkelek med oss..

Jeg tror uansett hvor godt du leter at du alltid vil finne noen med slike meninger uansett hvor du går. Men heldigvis så er ikke meningene til slike pøbler delt med det store flertallet
Sist endret av caperno; 15. juli 2011 kl. 11:20.
Det er jo logisk at folk ikke liker de som bor på Herdla! Må jo kjøre i timesvis for å komme til dem

Men jeg tror egentlig ikke det er slikt hat "innerst inne". Jeg tror ofte det er dialekten som spiller en rolle. Slik som f.eks Trøndelag. Jeg skjønner utrolig lite av hva personer derfra sier. (Riktignok fra de verste områdene da)
Da er det lett for å slenge ut en negativ kommentar om Trøndelag, fordi jeg rett og slett skjønner mer hva svensker og dansker sier, enn folk fra trøndelag.

Men det er jo selvfølgelig ikke bare dialekter. Det er også kultur. Nå som jeg har tatt trøndelag som et standpunkt: bart, karsk, traktor. Det er tre ord jeg forbinder med trøndelag. Men det er vel egentlig slik jeg har blitt "fortalt" av media/kjente osv om trøndelag. Derfor ser jeg for meg en trønder som en halvfeit fyr med bart som drikker karsk og kjører traktor. Slike feil-tolkninger er det nok om de fleste stedene i Norge.

(No offence til trøndere, bare brukte dere som eksempel)
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Der jeg bor så er det faktisk også noe av denne rivaliseringen, aner ikke hvorfor tho

Har blitt spurt et par ganger om jeg ikke skulle vere med til **123** fordi det vi fra **321** skulle ta de fra **123**.
Takket selvfølgelig nei takk begge gangene (er det en selvfølge?) Men tuller jo alltid med dialekta til nordlendinger da, det er jo hysterisk
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Det er veldig mange som tar opp stereotyper her, men ikke så mange som faktisk svarer på det jeg spør om.

Jeg laget ikke denne posten fordi jeg blir så såret av at folk snakker stygt om bergensere eller kommer med enkle utspill om hvordan vi er selvgode, arrogante og brautne men samtidig enkle mennesker. (Velger å si vi selv om jeg er fra askøy, skyt meg)

Er det noen som med grunn kan si at de hater f.eks Bergensere/østlendinger/oslofolk osv OG presentere en grunn eller et saklig argument som støtter dette?
Personlig har jeg opplevd en god del av dette, da jeg var et år på Andenes,
Som en Bergenser er jeg vant til at jeg blir motatt med et åpent sinn og en varm hilsen.

I nordland derimot fikk jeg stygge blikk, og hadde ikkeproblemer med å vise at "førbanna søringa kan dra s' tell helvæette heim", mens min vennine fra Mo i Rana ble varmt velkomt og nesten trukket ut fra "blandings gruppen" med makt.

På en annen notis merket jeg også at folk fra Østalnadet ofte ikek var så glad i meg som er en rimelig høylytt og livlig bergenser. Jeg var helt klart ikke deres smak, de viste det ikke direkte, men i en fulle diskusjon fikk jeg frem at de trodde vi ikke likte dem, og at de ikke likte oss.

Men og vi bergensere er rimelig bråkete og prater mye drit, som en generell ting ofc., om det står til smaken til Østlendinger, får det bare være.

Personlig i ettetid har jeg fått virkelig avsmak på Nordlendinger, noen som er så "lukket" fra utgangspunktet til andre landsmenn finner jeg veldig utidig
Skjønner hva du mener

Her hvor jeg bor (Voss) hater absolutt alle bergenserne, nettopp fordi de mener at de kjører for fort, er aggressive og "sniker i køen".
Selv har jeg ikke noe mot folk uansett hvor de er fra
Jeg havna i bråk i bodø bare fordi jeg var sørfra, men det var mp'en som kom også, så det ordna seg fint
Dette bekrefter vel egentlig bare at det finnes idioter strødd utover hele landet vårt.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Nordlendingene i militæret var defacto de mest høylytte, og dominerende.
Folk fra Osloområdet og Vestfold var definitivt de mest blærete.
jobber med telefon som arbeidsverktøy. Prater med folk over hele landet å har gjort det noen år nå.

Er ganske enstemmig blandt kolleger at bergensere er de som er absolutt verst å ha med å gjøre mens norlenningene tar seg selv minst høytidlig å lar ting rulle å gå selv om alt ikke er helt perfekt.
Stereotypene vi har i de forskjellige landsdelene kan være morro og spøke med, men det er da også det hele. Jeg husker da seigmann reklamen gikk med nordlendingen som satt å rev armer og ben av seigmenn gikk. Jeg kommer fra nord og syntes reklamen var kjempemorsom. Men det var noen her oppe som på død og liv skulle ta seg nær av denne reklamen. Man må nesten tåle såpass.

Men det aller aller aller sykeste jeg ser er hoveringen som skjer av Tromsøfolk når vi har godt vær og det er dårlig vær sørpå. Er vi så misunnelige på været til de sørpå at vi må skrive innlegg til avisen om hvor mye de fortjener dårlig vær?

Og klart noen stereotyper stemmer. Men jeg har funnet dette til og være mer tilfeldig en regelen. Jeg hører ofte at sørlendinger ikke kan drikke og vi nordpå drikker sprit i morsmelka. For noe jævla tull, jeg har møtt folk i Oslo som kan drikke meg glatt under bordet og Tromsøfolk som ikke tåler en hel øl.

Men at man skal bli uvenner over disse forskjellene blir bare feil. Skal forhåpentlig vis flytte til Bergen straks og gleder meg til å bo i Bergen sammen med nye folk som snakker og kansje oppfører seg litt annerledes!
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Satt egentlig og håpte dette ikke skulle ende opp som en diskusjon om stereotyper, men litt mer det jeg spør om. Stereotyper er vi da klar over i en stor grad går jeg ut fra?

Tenkte mer på , som jeg sier, om folk her inne sitter med ubegrunnet hat. Som ikke er fotballag-rivaleri for det ser jeg er mer lekent.

Bør jeg være redd for å snakke bergensk om jeg går rundt i Oslo/Mosjøen/Kristiansand? (satt litt på spissen) Og forutsatt at jeg ikke oppfører meg som et dass, men helt normalt.
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Skjønner hva du mener

Her hvor jeg bor (Voss) hater absolutt alle bergenserne, nettopp fordi de mener at de kjører for fort, er aggressive og "sniker i køen".
Selv har jeg ikke noe mot folk uansett hvor de er fra
Vis hele sitatet...

ØØØØY, vil du ha trøkt inn trynæ eller?


Neida, men i all seriøshet, jeg kan forstå at den litt mer agresive sosiale fremtredenen til en bergenser ikke er for alle, men er virkelig en kjørestil nok til å definere en hel by med?

Jeg tror det har med, og dette er noe jeg har tenkt på i mange større og mindre sosiale sammenhenger. At hvis du har en gruppe som samles om et forenelig "hat" som man alltid kan falle tilbake på, som f.eks. hate en annen gruppe eller enkelt person kan skape et miljø der alle kan inkluderes.
Det er kanskje ikke "moralsk" rett, men man kan skape veldig sterke grupper som kan utvikle seg til mer over f.eks. et felles hat for alt fra Jøder til Sokker som klør. Det er veldig rike samtale emner også, spesielt folkeslag, så kan man si, forleden dag så møtte jeg en trønder blababla.

Dette er noe jeg har utført i praksis, og det er veldig greit, om folk er villig til å gi inn. Du kan ta helt tilfeldige mennesker som gjerne ikke har møtt hverandre før som får en åpen diskusjon der man plutselig er en del av en gruppe som er forent. En måte å knuse isen på.

Som siste poeng er det veldig enkelt å gjøre narr av dialekter, og gøy.
: )
Sist endret av googlyeyes; 16. juli 2011 kl. 01:30.
Bor i Nordland, nærmere sagt Helgeland. Dritt lei. Dialekta, damene (no offence) og hvordan nordlænninger oppfører seg. Hvertfall her jeg bor.

Drar jeg til Trondheim er det 0 stress å slå av en prat med noen søte jenter, her blir du sett på med spørrende blikk

EDIT: Ser ut som jeg flytter til Bodø neste år, håper på litt forandring. Beklager for kronglete skrevet, kom nettopp hjem fra tidenes slappeste fest, vet ikke om jeg kan kalle det fest engang. Etter idag kan jeg med hånda på hjerte at ikke alle nordlænninga er født med heimert på smokken.
Sist endret av Kruppy; 16. juli 2011 kl. 03:40.
Tror nok at bergensere blir tatt bedre imot i nordnorge, enn det de fra nord, blir tatt imot i bergen (egne erfaringer igrunn)

Men joda, i fylla så hater gutter alt som kan komme å ta jentene fra di. Bergensjenter har ofte en svakhet for den nordnorske dialekta, slik at bergensgutter gjerne skaper problemer.

Folk fra oslo/akershus i militæret i nord, tror ofte at de er best og kjekkest i hele lokalet på utestedene (i allefall alle jeg har kommet i prat med igjennom tidenes løp) - noe som er ganske så irriterende egentlig, da alle vet at det ikke er sant :P Men flott at de har selvtillitten i orden da =)

Og der folk fra hele landet har vært samlet, har det alltid vært vi fra nord som har pratet og "bråkt" mest. Generelt vi som lager liv, og det liker veldig mange av de fra sør.
Og alle hær kan nå egentlig være enig i at det er bedre med litt liv og prating, enn total stillhet når 100-200 mennesker er samlet? =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Tror nok at bergensere blir tatt bedre imot i nordnorge, enn det de fra nord, blir tatt imot i bergen (egne erfaringer igrunn)
Vis hele sitatet...
Akkurat her i Finnmark drit vi en lang faen i det (Etter min erfaring)
Har aldri hatt noen grunner til og gå bort til en søring og bare "Hei ska vi fan mæ slåss osv..?"
Er mere at man ikke orsk, hvem bryr seg om dialekten egentlig, jeg har kanskje en Finnmark dialekt, og venner av meg kan ha same dialekten, men ingen jeg vet hater noen pga dialekten.
Har selv aldri sett en Finnmarking skal slåss mot en søring pga dialekten, men søringer har en pingel dialekt, som er nesten komisk og høre, men gir ingen grunner, det blir jo sånn og slå ned en komiker (litt synd det da)

men nok om det, jeg har faktisk mere hat mot Nord-lendinger, av grunner,
- Dem skal være så absolutt tøff
- Dem trur alle legg seg flat pga dialekten
- Dem trur dem som bare drikk, pul, spyr og slåss.
- Dem har faktisk selv en pingel dialekt, dem har mere "j" og "sssSS" tonen, som en søring har, (noe dem ikke kan høre)

Osv..
Sist endret av justastonedhuman; 16. juli 2011 kl. 13:13.
Sitat av Kain Vis innlegg
Akkurat her i Finnmark drit vi en lang faen i det (Etter min erfaring)
Har aldri hatt noen grunner til og gå bort til en søring og bare "Hei ska vi fan mæ slåss osv..?"
Er mere at man ikke orsk, hvem bryr seg om dialekten egentlig, jeg har kanskje en Finnmark dialekt, og venner av meg kan ha same dialekten, men ingen jeg vet hater noen pga dialekten.
Har selv aldri sett en Finnmarking skal slåss mot en søring pga dialekten, men søringer har en pingel dialekt, som er nesten komisk og høre, men gir ingen grunner, det blir jo sånn og slå ned en komiker (litt synd det da)

men nok om det, jeg har faktisk mere hat mot Nord-lendinger, av grunner,
- Dem skal være så absolutt tøff
- Dem trur alle legg seg flat pga dialekten
- Dem trur dem som bare drikk, pul, spyr og slåss.
- Dem har faktisk selv en pingel dialekt, dem har mere "j" og "sssSS" tonen, som en søring har, (noe dem ikke kan høre)

Osv..
Vis hele sitatet...
Du er en forferdelig fordomsfull person. Håper det går over når du blir eldre.


Ontopic: Jeg vet folk kan mislike andre grunnet hvilken landsdel de kommer fra, men å betegne det som hat blir litt for drøyt. Dersom noen mot formodning faktisk hater noen av så tåpelige grunner, så sier jo det mer om den personen enn de h*n hater. Man er rett og slett en idiot om man hater noen fra en spesifik landsdel pga enkeltmøter med folk derfra.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Du er en forferdelig fordomsfull person. Håper det går over når du blir eldre.


Ontopic: Jeg vet folk kan mislike andre grunnet hvilken landsdel de kommer fra, men å betegne det som hat blir litt for drøyt. Dersom noen mot formodning faktisk hater noen av så tåpelige grunner, så sier jo det mer om den personen enn de h*n hater. Man er rett og slett en idiot om man hater noen fra en spesifik landsdel pga enkeltmøter med folk derfra.
Vis hele sitatet...
Trur du mist forsto alt, det jeg sier er; bryr meg noe fint lite om dialekten, det er ordene som kommer ut av kjeften.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Jeg er selv veldig glad i nordlenninger, tromsøværinger og finnmarkinger. De jeg kjenner og har studert med er nesten alltid i godt humør og med på noe gøy.

Nerdefruen: Er litt det jeg er ute etter. Folk som holder på sånn er kanskje litt enkle i hodet?
Sitat av Kain Vis innlegg
Trur du mist forsto alt, det jeg sier er; bryr meg noe fint lite om dialekten, det er ordene som kommer ut av kjeften.
Vis hele sitatet...
Du ramser jo opp en hel liste over hvorfor du har hat for nordlendinger. Bryr meg da midt i katten om du har fordommer mot en dialekt eller menneskene selv, fordommene er da like fult der.

Sitat av Wiggles Vis innlegg
Jeg er selv veldig glad i nordlenninger, tromsøværinger og finnmarkinger. De jeg kjenner og har studert med er nesten alltid i godt humør og med på noe gøy.

Nerdefruen: Er litt det jeg er ute etter. Folk som holder på sånn er kanskje litt enkle i hodet?
Vis hele sitatet...

Ja, slike har jeg absolutt null til overs for. Jeg kan godt si "jeg liker ikke Per noe særlig", men jeg er da ikke trang nok i nøtten til å mene "Jeg liker ikke bergensere, for denne ene fyren fra Bergen som heter Per er en idiot".
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Du ramser jo opp en hel liste over hvorfor du har hat for nordlendinger. Bryr meg da midt i katten om du har fordommer mot en dialekt eller menneskene selv, fordommene er da like fult der.
Vis hele sitatet...
Ramser opp en liste med erfaring, bor her oppe tross alt, nei jeg soper ikke alle under 1 kam, sier av egen erfaring, så får unnskylde meg at jeg ikke bor der hvor du er, og hvor alle hopper i en egn, og synger og klemer
Sitat av Kain Vis innlegg
Ramser opp en liste med erfaring, bor her oppe tross alt, nei jeg soper ikke alle under 1 kam, sier av egen erfaring, så får unnskylde meg at jeg ikke bor der hvor du er, og hvor alle hopper i en egn, og synger og klemer
Vis hele sitatet...
Når du sier "jeg har hat mot nordlendinger fordi....", og ramser opp en hel liste med ting, så er det helt klart for alle som leser postene dine at du mener disse tingene du har ramset opp definerer alle nordlendinger. Du er et perfekt eksempel på hva trådstarter vil fram til. Om du ikke mente det slik får være en annen sak, men det er slik du legger det fram.

Jeg har i ialle fall vett nok til å ikke dømme folk ut fra hvor de kommer, og heller som individuelle mennesker med sin egen personlighet, uavhengig av stedstilhørighet.
Sist endret av Nerdefruen; 16. juli 2011 kl. 13:53.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Ikke tenker over det jeg skriver?
Av bekjente her i Bergen vet jeg at det er vanlig å misslike Oslo by av den enkle grunn at de får all mediaoppmerksomhet. Som f.eks. 17.Mai når vi sitter å spiser med hele familien og 17.Mai sendingen går på NRK. Merker sinne i rommet når det KUN vises bilder fra Oslo. Vi Bergensere liker oppmerksomhet. Men kan aldri si jeg har hørt eller sett noe annet som har noe med hat å gjøre bare på grunn av simple dialekter eller hvor man befinner seg i landet.