Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2138
Jeg har en venn som sverger til Jack Daniels. Nå har han bursdag snart, og jeg har lyst å utvide whiskey horisonten hans. Jeg vet INGENTING om whisky/whiskey utover at det er et hav av varianter.

Og det er selvfølgelig ikke noe fasitsvart til mitt spørsmål, og det har kanskje ikke noe svar i det hele tatt ? Men har jo ikke lyst å bomme helt heller da, så er det noen whiskey som er mer et sikkert stikk enn andre ? Være seg den ligner på JD eller ikke. Prismessig kan det ligge rundt 600,-.
Hvis han er på Burbounvogna så er jo Jim Beam et godt alternativ, som ligger på ca 400,-. Ellers kan du jo introdusere han for en fin nybegynnerwhisky; Jameson feks.
Jack Daniels er dritt whiskey. Jeg anbefaller mye heller "Tullamore Dew".
Sist endret av Juicekongen; 15. november 2012 kl. 12:00.
Trådstarter
31 0
Hva, er det ikke whiskey han drikker ? Og hva er forskjell på Bourbon og Whiskey ?
JD har en ganske brent, sterk smak. Mange som får den første gang de smaker whisky blir lett skremt.

Hvis du er ute etter en som er lett å drikke og ikke tenker på hvor den kommer fra er Lord Calvert en veldig rund whisky. Attpåtil den billigste på polet.

Chivas Regal har en finere smak, lenge siden jeg drakk den men den er verdt penga. Kjøp 12års-varianten.

Kommer med flere seinere.

Bourbon er whisky brygget på mais. Som JD er.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Når det gjelder Bourbon er Southern Comfort en klar favortitt hos meg, og den er så søt at den er jævla lettdrikkelig
bourbon er whiskey det også, Men for og kalle det bourbon må det være laget på minimum 51% og ikke mer en 79 % indian mais. og være minimum 2 år lagret før det blir solgt.
Det er også kun whiskey/bourbon fra usa og staten Kentucky som kan bruke bourbon navnet på flasken.
så enkelt og greit, alle bourbon er whiskey men ikkje alle whiskey er bourbon.
Jeg ville valgt Ardbeg eller Laphroaige, men de er kanskje for røkte
Hva med Maccallan, Highland Park eller Jhonny Walker, kanskje ikke den billigste, Red label eller den dyreste, Blue label men noe midt imellom
Tipper han er som en kompis jeg har. Signatur drikk "Jack & coke". Da jeg i bursdagen hans og ga en 30 år gammel single malt whisky, blanda han den ut med cola før han drakk den. Så om du skal utvide hans whisky horisont hadde jeg gitt ham et whisky smak kurs eller noe slikt før du waster peng eller god whisky på ham. Roser for svin, osv osv..
Kjør på med Laphroaigh. Den 10 år gamle er det greit pris på og stort sett på lager på de fleste pol. God som faen er den og.
jameson!

Grei pris, god smak
Slashdot har jo skrevet en fin guide til skotske whiskeyer. Nå er jo ikke Jack Daniels skotsk, men tror du kan lære en ting eller to av den tråden.
Jameson er jo en klassiker. Mild er den også, eller, mild til Whiskey å være :P Blander han den ut? Isåfall er Jameson nr 1.
Trådstarter
31 0
@Bodegaman

Ser den, men kan jo alltids "mate" han selv

@bamsegutt

Aner ikke om han blander den ut.

@mandokir

Skal sjekke den linken.
Sitat av Bodegaman Vis innlegg
Tipper han er som en kompis jeg har. Signatur drikk "Jack & coke". Da jeg i bursdagen hans og ga en 30 år gammel single malt whisky, blanda han den ut med cola før han drakk den. Så om du skal utvide hans whisky horisont hadde jeg gitt ham et whisky smak kurs eller noe slikt før du waster peng eller god whisky på ham. Roser for svin, osv osv..
Vis hele sitatet...

Støtter den, JD er ofte noe som foretrekkes av folk som egentlig ikke har dybdekunnskap om whisky men som har vokst opp med amerikanske tv-serier og filmer, ifølge en kompis som er bartender. Selv har jeg ikke veldig god kunnskap om whisky men jeg foretrekker skotsk, kanskje fordi det er dem jeg har mest erfaring med. Er jo kjipt du bruker mye cash på dyr whisky også blir den bare "misbrukt".
Ser ut som de whiskykursene koster ca 10 ganger mer enn du tenkte bruke.

Btw; Perler for svin....
Sist endret av ompapa; 15. november 2012 kl. 12:46.
Er det noe jeg har lært, så er det at mannfolk som sverger til Jack, har en tendens til å ikke like noe annet. Så derfor er det kjekt at JD har flere typer enn den "vanlige" Old No.7.
Hvis jeg først skal drikke Jack Daniel's, foretrekker jeg "Jack Daniel's Single Barrel"
Du har også "Gentleman Jack" og "Tennessee Honey".
Sist endret av Lily Bowen; 15. november 2012 kl. 13:02.