Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 8183
Ofte er selvskading knyttet til emosjonelle konflikter og det er jo forsåvidt greit det. Men kan det være mulig å skade seg selv uten å være psykisk eller fysisk syk? Hvorfor kan ikke Jeg, du eller hvem som helst få kutte seg selv uten å få stemplet selvskader, emosjonell ustabil eller osv.
Hvis jeg f.eks bestemmer meg for å kutte meg selv, vil det da nødvendigvis si at jeg lider av et eller annet, er psykisk dårlig, eller ønsker oppmerksomhet?

Håper spørsmålet var forståelig.

Spør bare rett og slett fordi jeg vet om mange som kutter seg selv som kun gjør dette av glede.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har laget en del svimerker på meg selv, i fylla.
Men er slett ikke psykisk syk!
Da er de jo ikke syke.

Mange som skader seg selv for gøy, se på jackass.
Men så det store spørsmålet. Hvorfor vill du kutte deg selv?
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Men så det store spørsmålet. Hvorfor vill du kutte deg selv?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?

Neida Kan se for meg at noen liker smerte, til en viss grad. Eller kanskje man kjeder seg veldig.
Lurer litt på det samme som han ovenfor her. Må da være en grunn..?
Om folk gjør det kun for gledens og nytelsens skyld så må jeg si at de for min del ikke høres heeelt friske ut..
Konvertere psykiske plager over til fysisk form er nå det første som dukker opp i mitt hode.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kan vere morro med litt smerte!
Men jeg er for gammel til å holde på sånn nå, men her litt arr her og der, for å si det sånn!
Det finnes mange som får et skikkelig godt rush av å oppleve smerte i mindre former, som f.eks ved å kutte seg. Trenger ikke nødvendigvis å dra den like langt som Jackass og Dirty Sanchez-gutta.

Kan jo bruke folk som nyter den submissive siden av BDSM som eksempel, selv om det kanskje blir en annen form for nytelse enn det TS sikter til. Fetisjisme er en helt normal ting og ikke uvanlig i det hele tatt. Man trenger ikke ha underliggende psykiske problemer selv om man iblant har det kult på sin egen måte.
Mange som driver med selvskading uten å ha psykiske problemer. Vil sammenligne det med å hoppe i fallskjerm. Man utsetter kroppen sin for utfordringer for å føle mestring og kick!

http://www.painsolution.net/
Hvis du skader deg selv må du nesten regne med å bli stemplet som selvskader. Selvskading er et spennende tema, men du spør om man må være psykisk syk eller ha emosjonelle problemer for å gjøe dette. Svaret er vel forsåvidt nei på det spørsmålet. Men gjør du det bare for gøy har du et eller annet som ikke stemmer helt. Oppfatningen av hva som er gøy for eksempel...
I <3 DMT
Trådstarter
Sitat av Gresskari Vis innlegg
Lurer litt på det samme som han ovenfor her. Må da være en grunn..?
Om folk gjør det kun for gledens og nytelsens skyld så må jeg si at de for min del ikke høres heeelt friske ut..
Konvertere psykiske plager over til fysisk form er nå det første som dukker opp i mitt hode.
Vis hele sitatet...
Det er nettop det. Hvorfor høres de ikke helt friske ut, når du som sagt sier det at de kun gjør det for gledens og nytelsens skyld.
Må man nødvendigvis ha en psykisk plage for å kunne nyte selvpåført smerte?

Sitat av Klepto Vis innlegg
Det finnes mange som får et skikkelig godt rush av å oppleve smerte i mindre former, som f.eks ved å kutte seg. Trenger ikke nødvendigvis å dra den like langt som Jackass og Dirty Sanchez-gutta.

Kan jo bruke folk som nyter den submissive siden av BDSM som eksempel, selv om det kanskje blir en annen form for nytelse enn det TS sikter til. Fetisjisme er en helt normal ting og ikke uvanlig i det hele tatt. Man trenger ikke ha underliggende psykiske problemer selv om man iblant har det kult på sin egen måte.
Vis hele sitatet...
Joa, det er i en annen form. Men dette blir ikke sett på som uvanlig i det hele tatt. Ser ikke helt hvorfor vi alltid må knytte psykiske plager eller at det er noe galt med denne personen når han/hun påfører seg selv smerte, for gleden /nytelses skyld. Det er jo nettop det folk som driver med bdsm gjør som du sier.
Finnes mange som liker å utforske ulik smerte (så lenge det er trygt), uten psykiske lidelser. På en episode av Dansken og Fingern tok de litt opp dette teamet, og han ene hang seg selv etter kroker som var festet inn i huden på ryggen. Det var helt trygt, fordi huden der er såpass sterk (vanligvis) at den ikke rivnet, men det gjorde bare jævlig vondt. Finnes folk som betaler for å oppleve slikt.


Edit: Wops, jeg snakket om det å kjenne smerter, ikke helt likt som selvskading men litt det samme tema ehe
Sist endret av Vontalo; 29. desember 2011 kl. 20:08.
skader man seg selv uannsett psyke så er man jo en selvskader?
I <3 DMT
Trådstarter
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Mange som driver med selvskading uten å ha psykiske problemer. Vil sammenligne det med å hoppe i fallskjerm. Man utsetter kroppen sin for utfordringer for å føle mestring og kick!

http://www.painsolution.net/
Vis hele sitatet...
Nettop. Det var de jeg siktet til når jeg lagde denne tråden egentlig.

Sitat av pedagogen Vis innlegg
Hvis du skader deg selv må du nesten regne med å bli stemplet som selvskader. Selvskading er et spennende tema, men du spør om man må være psykisk syk eller ha emosjonelle problemer for å gjøe dette. Svaret er vel forsåvidt nei på det spørsmålet. Men gjør du det bare for gøy har du et eller annet som ikke stemmer helt. Oppfatningen av hva som er gøy for eksempel...
Vis hele sitatet...
Hva er det som ikke stemmer om jeg bestemmer meg for å henge i kroker bare for gøy? Og hvordan skal man definere gøy egentlig?

gøy1
subst. m ubøyelig gøy [gœj] moro
Det hadde ingen nytte, vi gjorde det for gøy.
gøy2
adj. gøy ( a2) [gœj] som er underholdende, morsom
Vis hele sitatet...
I <3 DMT
Trådstarter
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Finnes mange som liker å utforske ulik smerte (så lenge det er trygt), uten psykiske lidelser. På en episode av Dansken og Fingern tok de litt opp dette teamet, og han ene hang seg selv etter kroker som var festet inn i huden på ryggen. Det var helt trygt, fordi huden der er såpass sterk (vanligvis) at den ikke rivnet, men det gjorde bare jævlig vondt. Finnes folk som betaler for å oppleve slikt.


Edit: Wops, jeg snakket om det å kjenne smerter, ikke helt likt som selvskading men litt det samme tema ehe
Vis hele sitatet...
Hvis jeg da i teorien kutter meg selv på en "Trygg" måte, uten psykiske lidelser. Hvorfor vil da jeg bli stemplet som psykisk ustabil eller noe i veien med (Iforhold til det normale).

Jeg er forresten en av de som betaler for å oppleve slikt.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
jeg skal henge meg opp i kropker så fort jeg er i oslo med litt tid til overs..!
Om man driver med selvskading av andre grunner enn å dempe psykiske smerter er man ikke syk imo. Fakirer har jo gjort dette i lang tid i form av spikermatter/glødende kull osv.
Sitat av Klepto Vis innlegg
Fetisjisme er en helt normal ting og ikke uvanlig i det hele tatt. Man trenger ikke ha underliggende psykiske problemer selv om man iblant har det kult på sin egen måte.
Vis hele sitatet...
Ted Bundy deler samme synspunkt som deg!
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Det er nettop det. Hvorfor høres de ikke helt friske ut, når du som sagt sier det at de kun gjør det for gledens og nytelsens skyld.
Må man nødvendigvis ha en psykisk plage for å kunne nyte selvpåført smerte?
Vis hele sitatet...

Ok. Men kan dere som liker detta fortelle hva som er så godt med å påføre seg selv smerte? Får dere utløp for fantasier, hva tenker dere på før/under/etter feks. kutting. Kult å få litt innblikk i åssen dere tenker.

Selv er det nærmeste jeg kommer selvpåført smerte sulting over flere dager grunnet spiseforstyrrelse. Sier ikke at jeg er helt "frisk" jeg heller ^^
Sist endret av random39642; 29. desember 2011 kl. 20:34. Grunn: Surr med quote
Mange ruser seg av kosen, mange ruser seg for å rømme tanker, altså selvskading. samme greia.
I <3 DMT
Trådstarter
Sitat av Gresskari Vis innlegg
Ok. Men kan dere som liker detta fortelle hva som er så godt med å påføre seg selv smerte? Får dere utløp for fantasier, hva tenker dere på før/under/etter feks. kutting. Kult å få litt innblikk i åssen dere tenker.

Selv er det nærmeste jeg kommer selvpåført smerte sulting over flere dager grunnet spiseforstyrrelse. Sier ikke at jeg er helt "frisk" jeg heller ^^
Vis hele sitatet...
Før jeg henger i kroker = Dette blir gøy
Når jeg henger i kroker = Dette var gøy, Behagelig, smertefulltt,avslappende
Etter jeg har hengt i kroker = Det var vondt, behagelig, smertefullt, gøy, avslappende og samtidig sykt euforisk.

Litt vanskelig å forklare da det er så mange ting på engang. Hvorfor jeg velger å gjøre det er vel for å se hva jeg kan mestre. Jeg føler det litt sånn todelt. At kroppen min tåler bare ting til en viss grense (at det ryker f.eks) Men mitt sinn kunne nok klart langt mer.
Dette kan vel ikke forbinnes med fordommer, om du kutter deg selv, uansett grunn, lider du av noe psykisk; ganske enkelt fordi det bryter med alt av natur. Jeg klarer ikke helt å se hvordan ett oppegående menneske kan få noe positivt ut av å ødelegge kroppen sin.
I <3 DMT
Trådstarter
Sitat av heibanan Vis innlegg
Mange ruser seg av kosen, mange ruser seg for å rømme tanker, altså selvskading. samme greia.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis = Selvskading.
Hvis jeg spiser dmt for å "Kose" meg (Nå er det å spise dmt ikke nødvendigvis kos akkurat) men alikevel p.g.a det spirituelle, eller for å oppnå noe. (Styrke meg selv) Er dette da selvskading. Nei

Sitat av 2BIAS Vis innlegg
Dette kan vel ikke forbinnes med fordommer, om du kutter deg selv, uansett grunn, lider du av noe psykisk; ganske enkelt fordi det bryter med alt av natur. Jeg klarer ikke helt å se hvordan ett oppegående menneske kan få noe positivt ut av å ødelegge kroppen sin.
Vis hele sitatet...
Fordi du ikke klarer og se det er det nødvendigvis ikke riktig.
Hvis jeg sier til deg at du er psykisk syk fordi du f.eks driver med kampsport hvor du påfører en annen fysisk smerte, eller eventuelt deg selv ved å drive med sporten. Er du da psykisk syk?
Eller i det hele tatt om noen sier det...

Kroppen gror som sagt igjen, etter å ha kuttet seg selv. Eller eventuelt ved å henge i kroker.
Sist endret av Saint123; 29. desember 2011 kl. 20:54.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Ofte er selvskading knyttet til emosjonelle konflikter og det er jo forsåvidt greit det. Men kan det være mulig å skade seg selv uten å være psykisk eller fysisk syk? Hvorfor kan ikke Jeg, du eller hvem som helst få kutte seg selv uten å få stemplet selvskader, emosjonell ustabil eller osv.
Hvis jeg f.eks bestemmer meg for å kutte meg selv, vil det da nødvendigvis si at jeg lider av et eller annet, er psykisk dårlig, eller ønsker oppmerksomhet?

Håper spørsmålet var forståelig.

Spør bare rett og slett fordi jeg vet om mange som kutter seg selv som kun gjør dette av glede.
Vis hele sitatet...
Homofili ble en gang sett på som en psykisk sykdom. Inntil nylig var sadomasochisme regnet som en psykisk sykdom. Samfunnet har en tendens til å stemple alt som ikke er sosialt akseptert som en psykisk sykdom. Det brukes loop-argumenter: "Du er psykisk syk fordi du kutter deg" <-> "Du kutter deg fordi du er psykisk syk". Slike argumenter gjør oss ikke noe klokere.

Som med så mye annet så tror jeg ikke det er farlig å drive med selvskading, så lenge man begrenser seg, og gjør det riktig. Hvis en kutter seg med en steril kniv en gang i måneden, eller en gang i uken vil jeg ikke klassifisere det som en psykisk sykdom. Det er ikke frekvensen som har noe å si, men ord som "hver" eller "må" er varsellamper. Hvis man kutter seg hver onsdag, eller må kutte seg, da har man et problem. På samme måte som enhver avhengighet fungerer.

Å definere noe som en psykisk sykdom har ingen verdi i seg selv; man må finne årsaken til uønsket adferd og så prøve å løse faktorene som leder til den uønskede adferden. Men så er det jo et problem å finne ut hva uønsket adferd er, da ville jeg brukt samme kriteriene som for spilleavhengighet, eller avhengighet til onani. Mange klarer å gjøre disse tingene om så flere ganger hver dag uten at det blir et problem for å leve et godt liv, mens noen få får problemer å trenger hjelp.
Jeg tror man ikke trenger å være psykisk gal i det hele tatt for å skade seg selv med vilje, men siden det er et av mange tema som er så tabu vil de bli sett på som litt annerledes, eller "ikke helt friske". Folk vil bare ikke snakke om at de skader seg selv, og man tror derfor at det er uvanlig og teit
Jeg er redd for at hvis jeg ikke hadde følt smerte, så hadde jeg skadet meg selv ganske hardt ;<

F.eks. Etter tannlegen, ingen følelse i kinnet, dra rundt på de og alt mulig rart...

I fylla; Ingen følelse i armen, begynte å klippe meg selv med saks..

Men jeg har ingen sykiske problemer som får meg til å ville skade meg selv, nop.
Sist endret av RydEN; 30. desember 2011 kl. 00:12.
siden du sier at du er redd for at du kunne skadet deg hardt, så høres det ikke heelt freskt ut.
Sitat av kukktryne Vis innlegg
siden du sier at du er redd for at du kunne skadet deg hardt, så høres det ikke heelt freskt ut.
Vis hele sitatet...
I Jackass skader de seg jo ganske hardt. Det var slik jeg så på det.

De er jo litt syke i hodet, men kanskje ikke på samme måten som emosjonelle..
Personlig anser jeg adferd som ikke forekommer andre steder i naturen, som unaturlig. Finnes det dyr som skader seg selv med vilje/ har et behov for smerte? Nei. Altså tror jeg det er et behov bare vi mennesker har utviklet, muligens på grunnlag av en mangel på noe vi ikke får pga. unturlig livsstil.

Ved fysisk smerte utskiller hjernen flere typer endorfiner og enkefaliner, som kan være med på å gjøre opplevelsen mer positiv for noen (smerteimpulsene blir hindret fra å bevege seg fra en celle til en annen). I tillegg (så vidt jeg har oppfattet) vil det ved fysisk smerte utløses et middel, et type adrenalin som gir en pumpende effekt, ettersom smerte ofte forekommer i forbinnelse med kamp (naturlig). Adrenalin oppleves også positivt. Adrenalinet, endorfinene og enkefalinene fører til at kampen kan gjennomføres til tross for pådratte skader. Derfor vil jeg gå utifra at selvskading utløser i allefall et bitte lite adrenlinrush og kanskje litt endorfiner. Mennesker har en tendens til å like det. Kampdagene er over, og vi må rett og slett påføre smerten sjæl om vi ønsker rushet. Eller kjøpe dop.

Altså behøver man ikke være psykisk syk mener jeg å kunne lese utifra dette. Alle liker det når disse hormonene utløses, f.eks ved orgasme. Jeg mener nytelse av orgasme ikke er et tegn på psykisk sykdom. Men det er derimot en akseptert form for nytelse av hormoner, i motsetning til smerte.
I &lt;3 DMT
Trådstarter
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Personlig anser jeg adferd som ikke forekommer andre steder i naturen, som unaturlig. Finnes det dyr som skader seg selv med vilje/ har et behov for smerte? Nei. Altså tror jeg det er et behov bare vi mennesker har utviklet, muligens på grunnlag av en mangel på noe vi ikke får pga. unturlig livsstil.

Ved fysisk smerte utskiller hjernen flere typer endorfiner og enkefaliner, som kan være med på å gjøre opplevelsen mer positiv for noen (smerteimpulsene blir hindret fra å bevege seg fra en celle til en annen). I tillegg (så vidt jeg har oppfattet) vil det ved fysisk smerte utløses et middel, et type adrenalin som gir en pumpende effekt, ettersom smerte ofte forekommer i forbinnelse med kamp (naturlig). Adrenalin oppleves også positivt. Adrenalinet, endorfinene og enkefalinene fører til at kampen kan gjennomføres til tross for pådratte skader. Derfor vil jeg gå utifra at selvskading utløser i allefall et bitte lite adrenlinrush og kanskje litt endorfiner. Mennesker har en tendens til å like det. Kampdagene er over, og vi må rett og slett påføre smerten sjæl om vi ønsker rushet. Eller kjøpe dop.

Altså behøver man ikke være psykisk syk mener jeg å kunne lese utifra dette. Alle liker det når disse hormonene utløses, f.eks ved orgasme. Jeg mener nytelse av orgasme ikke er et tegn på psykisk sykdom. Men det er derimot en akseptert form for nytelse av hormoner, i motsetning til smerte.
Vis hele sitatet...

Det er ikke nødvendigvis sånn at de har et behov for smerte, men det finnes da tilfeller på dyr som også har begått selvmord. Nå er selvmord og selvskading to forskjellige ting, og skading av seg selv uten psykiske problemer i bakgrunnen versus det å ha psykiske problemer og skade seg selv er to forskjellige ting.

Some animals, such as birds and mammals display obvious signs of emotions such as happiness, excitement but also sadness, depression, and loneliness. When driven to extremes animals will terminate their own lives be it by starvation, suffocation, or blunt force trauma. The most common type of animal self-termination is that in which an animal (like a dog) forms a very strong bond with either a human being or another an animal and then loses that significant other. Many intelligent animals form such bonds and they engage in a broad array of behaviors indicating that they are aware of the absence of their companion. For example, dogs in such situations sometimes go into depression and reject food and attention until they eventually die. The inactivity caused by depression is not the same as suicide, even though it may lead to death. If dogs were to actively engage in behavior that would obviously lead to their own demise, like throwing themselves under cars or running off cliffs, then this could indicate awareness of death and thus be considered suicide. A much more plausible explanation for the fatal inactivity of dogs and other intelligent mammals is that they are paralyzed by feelings of grief and loss. Observed behavior does not suggest that they know that their lives will cease.

Tarsiers have been known to intentionally injure or kill themselves due to unhappiness or stress of being in an enclosure. Because of this reason they are not in zoos. In captivity, the tarsier can be so extremely distressed it may die of psychological trauma and have even been reported to smash their heads against objects resulting in fatality.

Some zoologists have noted that African Elephants deliberately pick up and scatter the bones of deceased elephants. This could be taken as a sign that they are aware of their own mortality, but elephants do not engage in nearly the range of behaviors we would expect if they were truly aware that they could die. The bone scattering could be explained in a variety of other ways. It could, for example, be a simple survival behavior that hides their migration routes or feeding patterns.

As opposed to elephants, all known human cultures indicate their awareness of death in many different ways. Even though the world's cultures have tremendously different ideas about what happens to an individual after life ends, they all agree that some dramatic change of state occurs at the moment of death. Moreover, each culture indicates its awareness of mortality through a combination of rituals, taboos, myths, and linguistic expressions. In order to conclude that a species is aware of either life or death, it should also exhibit a broad range of indicative behaviors. No known animal engages in a sufficiently wide range behaviors that could exhibit awareness of either life or death. Without such an awareness, animals cannot be said to commit suicide even though they may inadvertently kill themselves.

It has also been observed that, under the right circumstances, scorpions
will commit suicide by repeatedly stinging themselves in the head. These circumstances generally involving very high temperature situations. This behavior is likely an attempt by the scorpion to use its neural toxin to alleviate its current discomfort. Because scorpions show no other signs of being aware that such a thing as death exists, we have no reason to call this suicide.

Some animals die because of their own actions but it is difficult to classify that as Suicide. When certain bees sting or mate, they lose their stinger and die from that injury. There is little evidence suggesting that bees know that the use of their stinger will result in their own death.

The same occurs when some types of spiders mate. The male is sometimes eaten by the female shortly after the copulate. Then in other situations the female has her eggs hatch within herself so they can have a nutritious meal as they eat their way out. The same is the case with Praying Mantises. Either after (or DURING) the mating process, the female eats the males head and eventually the rest of his body.

All of these examples suggest that animals can kill themselves under certain circumstances but that they do so inadvertently. Even depressed animals who are clearly suffering great emotional pain, do not seem to be aware that their inactivity will lead to their own death.

Lemmings also are said to take their own lives. Seeing as these fat little rodents can't swim, they sink. So when they leap into the water -forgot why the heck they do- they sink.


Read more: http://wiki.answers.com/Q/Do_any_ani...#ixzz1hyOTomoh
Vis hele sitatet...
Videre vil jeg si meg enig med deg, uansett så tror jeg faktisk vi var det i utgangspunktet.
Sist endret av Saint123; 30. desember 2011 kl. 01:29.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Føler det er mange som kutter seg selv for å få oppmerksomhet. Det er jo mange unge som gjennomgår en fase i livet og kanskje føler seg utstøtt av alle andre og ved å kutte seg selv så får man oppmerksomhet. Jeg syns det er en latterlig måte å prøve å bli "godkjent" av andre. Og unge gutter og jenter gir jo det individet stemplingen "emo" med en gang. Det at man blir utstøtt og påfører seg selv skade, for så å få stempelet "emo" gjør jo også at personen kan utvikle en psykisk sykdom og bli "fulltids" selvskade pga problemer som bygges opp av det samfunnet vi lever i idag.

Ungdommen kan være rasshøl.
Sitat av Hauken91 Vis innlegg
Føler det er mange som kutter seg selv for å få oppmerksomhet. Det er jo mange unge som gjennomgår en fase i livet og kanskje føler seg utstøtt av alle andre og ved å kutte seg selv så får man oppmerksomhet. Jeg syns det er en latterlig måte å prøve å bli "godkjent" av andre. Og unge gutter og jenter gir jo det individet stemplingen "emo" med en gang. Det at man blir utstøtt og påfører seg selv skade, for så å få stempelet "emo" gjør jo også at personen kan utvikle en psykisk sykdom og bli "fulltids" selvskade pga problemer som bygges opp av det samfunnet vi lever i idag.

Ungdommen kan være rasshøl.
Vis hele sitatet...
Veldig kynisk av deg å si. Det du sier om at selvskading skaper psykiske problemer er feil fordi veldig ofte så er selvskading en reaksjon på psykiske problemer, ikke motsatt. Disse personene sliter allerede veldig mye i hverdagen og denne selvskadingen er heller en måte å få igjen kontroll i hverdagen sin.
Det kan sees på som en bearbeiding og mestring av vanskelige følelser, minner og situasjoner. Mennesker som skader seg selv sier ofte at den selvpåført smerte er konkret og kontrollerbart, og at den overdøver og er å foretrekke i forhold til følelsesmessig overveldelse og kaos.

En stor del av de som driver med selvskading har opplevd sterkt traumatiske hendelser eller psykiske lidelser og det å skade seg selv er en måte å utrykke seg på. Selvskading kan forstås som et «språk», der sårene gir uttrykk for personens indre tilstand. Jeg personlig synes det er noe positivt med denne selvskadingen, fordi det vil gjøre det lettere å oppdage psykiske lidelser som ellers ville vært veldig vanskelig å fange opp før det vil vært for seint.
Det blir jo på en måte å ruse seg da med selvskading, ettersom kroppen utløser div. kjemikalier for å hjelpe kroppen mot smertene, skadene. Er også folk som kutter seg for å få tankene bort fra andre problemer. Selve psykologien bak selvskading er vanskelig, ettersom det er forskjellig fra de fleste personer. Jeg har selv lært at man ikke skal uttale seg om hva som foregår i tanke til andre, siden det er det kun de som vet.

Men jeg vil og si at selvskading avviker fra det som er naturlig. Vi mennesker er også "dyr" som egentlig kun har et formål, leve. Alt som går imot overlevelsesinnstinktet ser jeg på som unaturlig. Homofili - Hindring av reproduksjon (unaturlig) Selvskading - Svekkelse av eget legeme (unaturlig).

Hva som er sosialt godtatt er noe helt annet, nettop fordi vi mennesker ikke er spesielt avhengig av overlevelsesinnstinktet lenger fordi vi er på toppen av næringskjeden.
I det siste har jeg kuttet meg når jeg ikke har hatt røyk. Det er den ene eller den andre.
Med tanke på at jeg er 20 er det ikke akkurat hele underarmen som tar støyten, gjør det kun så andre ikke ser det.
Personlig har jeg hørt at det er vanligst at mennesker skader seg selv for å få fokuset over på smertene kuttingen gir ved å flukte fra en annen plage. Jeg vil si at konteksten selvskadingen er i har mye og si om hvor ille det er. Skal man henge seg i sånnne kroker festet på ryggen fordi man får å få et rush så ser jeg ikke noe problem så lenge man ikke gjør det fordi man for eksempel trenger noe annet å føle enn tomhet i livet.

For min del dømmer jeg ikke selvskadere fordi det ikke er min sak. Men det må da finnes penere måter å skade seg selv enn å skjære gjennom huden?
Sitat av olaPola Vis innlegg
I det siste har jeg kuttet meg når jeg ikke har hatt røyk. Det er den ene eller den andre.
Med tanke på at jeg er 20 er det ikke akkurat hele underarmen som tar støyten, gjør det kun så andre ikke ser det.
Vis hele sitatet...
Så du skader deg for å glemme røyksuget? Du bør virkelig prøve en sunnere løsning...
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Så du skader deg for å glemme røyksuget? Du bør virkelig prøve en sunnere løsning...
Vis hele sitatet...
Det har bare vært i det siste. Har skadet meg siden jeg var 13 eller noe.
Er 20 nå. Skal prøve medisiner rundt mars, håper på et litt mer gledelig liv etter det.
I &lt;3 DMT
Trådstarter
Har faktisk lest en del av hva hun har skrevet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
For å si det på en lett måte.

Nei, du trenger ikke være psykisk syk for å kutte / skade deg selv. Stempelet andre setter på deg hvis de observerer arr eller sår er noe helt annet, dette varierer veldig ut ifra hvilke erfaringer personen som ser har fra før.

Noen liker smerte kun fordi det ikke er så veldig mye som skiller smerte og nytelse, andre gjør det for å slippe den psykiske smerten de føler mens noen gjør slikt for å få oppmerksomhet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ser dette er en gammel tråd, men temaet selvskading er like aktuelt den dag i dag. Først; selvskading er ikke bare kutting. Det fins maaange måter å skade deg på, f.eks kutting, brenning, dra håret av deg, pille deg sår, slå deg selv osv osv. Gjør man det en gang så er man ikke nødvendigvis en selvskader, gjør man det tre ganger så er man heller ikke nødvendigvis en selvskader, blir det en del av hverdagen din så er du blitt en selvskader.

Det er mange grunner til at mennesker velger å skade seg selv. Jeg har selv vært selvskader i 7 år. Og startet i en alder av 11 år. Det er en ung alder ja? Jeg startet da en i familien tok livet sitt. Jeg klarte ikke å snakke om følelser og jeg stengte meg inne. Det var tilfeldig at jeg en kveld rispet meg og ble overrasket over at det var godt. Så nå sitter jeg her nesten 8 år senere, med armene dekt. Jeg gjorde det aldri for at jeg kjedet meg eller bare for å gjøre det. Jeg gjorde det for å ha kontroll på en smerte som jeg selv påførte meg. Det er ikke lett å sette seg inn i hvordan det er å være selvskader eller hvorfor noen gjør det, men en ting er iallefall sikkert - det hjelper ikke at det er gitt for lite informasjon om selvskading til alle. Selvskading er blitt så vanlig at det burde vært skolepensum på barneskolen.
Underholdning. Har optil flere ganger tatt hull i øra i fylla- med div objekter. en gang med en paraply fra en paraplydrink... man får oppmerksomhet når man gjør sånt. tror vel det var litt "kult".
lærte fort dagen etterpå at øl ikke kan brukes som sterilisering. faktorer kan nok være underholdnig, opmerksomhet, og et ønske om å gjøre noe "uten om det vanlige"
I perioder nekter jeg meg selv mat. Jeg tror jeg gjør dette for å kjenne at jeg har kontroll. Det skjer i perioder der mye runt meg er ukontrolerbart. Dette er ikke en tråd for å få helsehjelp eller en diagnose. Heller et forsøk på å belyse ulike sider av det å skade seg selv. Jeg tror at de færreste gjør det for å få oppmerksomhet, men det er en måte å kommunisere at en ikke har det så bra. Så å si at selvskadere er 100 prosent friske er feil etter min mening. I forbindelse med sykehusinnleggelser har jeg møtt flere forholdsvis unge mennesker med store problemer. Det gjord dypt inntrykk på meg å møte en skjønn jente med hundrevis av arr på armene og i ansiktet. Jeg pratet en hel del med henne, hun hadde holdt på med kuttingen siden hun var 13 år gammel, og ingen hadde klart å hjelpe henne, veldig trist.
Å ta hull i ørene i fylla kan vel neppe kalles selvskading, høres mer ut som vanlig dumhet, og jeg har gjort mye dumt i fylla selv
Tar gjerne i mot ros og ris for mine meninger.
Klem fra Betty