Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  584 92072
Jeg har en kanskje vill teori som jeg ikke har noe å backe opp med, men jeg har tenkt at idét man dør så vil opplevelsen av tid bli helt forvridd, og dine siste sekunder vil oppleves som evige, slik at den døende "aldri" føler den dør, selv om tiden de levende opplever går videre.

Dette er vel en slags religiøs kvasivitenskap men jeg har fundert litt på det :-)
Sitat av elektronisk Vis innlegg
Dokumenter det.

Til Reven: http://www.youtube.com/watch?v=f6iHe0ra_UM

Sammendrag: Alt ved deg og din personlighet kan skades ved å skade hjernen. Skades et område mister vi evnen til å gjenkjenne ansiket, skades et annet område mister vi evnen til å prate osv. Det alternativ-folkene vil ha oss til å tro er at når hele hjernen skades ved død, så skiller sinnet/sjelen seg fra hjernen med alle funksjoner intakte.
Vis hele sitatet...

Ja men kan det ikkje da være mulig at sinnet/sjelen skiller seg fra hjernen UTEN at alle funksjoner forblir intakte? kanskje ingen funksjoner forblir intakte?

folk som har vært "døde" for så å komme til bevissthet igjen forteller at de hadde en følelse av absolutt tilstedeværelse uten noe form for kropp eller medium som på noen måte hindret dem.

Personlig liker eg å tro at det ikkje bare er niks mer pus etter døden, men kan jo ta feil.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Sikker på at du ikke kan backe opp teorien din med noe fakta?
Vis hele sitatet...
Det nærmeste vil bare være såkalt "nær døden-opplevelser".

Vil tro disse tilstandene messer en del med tidsoppfatninga di. Noe merkelig skjer i hvert fall i hjernens biokjemi.
Vet ikke om dette er tatt opp i denne tråden enda. Men til dere som synes temaet er interesant, anbefales dere og se filmen "Mr Nobody" selv om jeg selv synes det var en kjedelig film, vil jeg si at denne endret meg!
Sist endret av TheSunshine; 7. august 2011 kl. 04:48.
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
Jeg må si at jeg skjønner veldig godt deres irritasjon Provo og Slashdot, men de argumentene dere kommer med om at f eks homøopati ikke kan bevises vitenskapelig er nok nokså like som motargumentene til effekten til kiropraktikk på rundt om kring 70-tallet.
Vis hele sitatet...
Vel, nei.

Det er veldig lite håndfast bevis for at kiropraktikk faktisk fungerer. Forskningen er mildt sagt motstridende. Men det finnes i det minste noe som tyder på at de kan ha en viss positiv effekt på en liten håndfull ting.

Homeopati, derimot, er motbevist gang på gang på gang på gang. Ikke bare viser gjentatte studier at det ikke har noen effekt, men enkelte viser til en forverring! Dessuten strider selve grunnlaget for homeopati med kjente og solide naturlover.

Sitat av Reven9000 Vis innlegg
Det er jo ikkje snakk om noko evig liv, men kanskje forskjellige "former" for liv. Ein ganske kjent lov er jo at energi kan verken forsvinne eller oppstå bare gå over til andre former. Menneske innehar jo en del energi som ikke bare kan forsvinne.
Vis hele sitatet...
Energi er ikke liv.

Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Vet ikke om dette er tatt opp i denne tråden enda. Men til dere som synes temaet er interesant, anbefales dere og se filmen "Mr Nobody" selv om jeg selv synes det var en kjedelig film, vil jeg si at denne endret meg!
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?
Sitat av heartslava Vis innlegg
Hvordan skal jeg dokumentere det? Dokumenter at det skjer ingenting med kroppen etter man går vekk da? Jeg tror, du tror annerledes enn meg. Noe mer?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått at ingenting skjer med kroppen når man går vekk. Hjertet stopper å slå, pusten stopper og kroppen blir... livløs. Alle disse er målbare og skjer jevnlig i sykehus. Vi vet at egenskapene til en bevissthet er direkte avhengig av en fungerende hjerne. Du påstår det motsatte, men nekter å dokumentere det. Du gidder ikke engang å forsøke å begrunne det. Hvorfor poster du i forskning/vitenskapsavdelingen av diskusjonsforumet når du ikke vil dokumentere, begrunne eller diskutere påstandene dine?

Sitat av Reven9000
Ja men kan det ikkje da være mulig at sinnet/sjelen skiller seg fra hjernen UTEN at alle funksjoner forblir intakte? kanskje ingen funksjoner forblir intakte?
Vis hele sitatet...
Ved død og ødeleggelse av hjernen vil jo bevisstheten miste /alle/ funksjoner. Hvis du tror en separat sjel eksisterer, og at denne sjelens egenskaper er avhengig av bevisstheten, vil den jo sjelen også slutte å fungere ved død. Da virker det for meg som sjelbegrepet unødvendig ettersom det ikke er forskjellig fra det vi allerede kjenner til fysisk. Unødvendig på samme måte som å si at evolusjon drives av en Gud, eller at ting faller til jorden fordi engler trekker på dem.

Sitat av Reven9000
folk som har vært "døde" for så å komme til bevissthet igjen forteller at de hadde en følelse av absolutt tilstedeværelse uten noe form for kropp eller medium som på noen måte hindret dem.
Vis hele sitatet...
Opplevelsene motsier ikke med det at vi har en bevissthet skapt av en fysisk hjerne. Mangel på oksygen (nær død), fysiske sjokk (bilulykker) og kjemikalier (dop) kan forvrenge virkelighetsoppfattelsen vår ved å påvirke hjernen. Forvrengningene kan påvirke syn og hørsel (hallusinasjoner), tidsoppfattelsen og mer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
her er en grei liten dokumentar .....tror nok det er noe etter...

http://www.youtube.com/watch?v=u1vWoUoiaP4
Sitat av null Vis innlegg
(råtner du før du dør da? bad ide)!
Vis hele sitatet...
Men gjør vel på en måte det. Hvis ikke hadde man vært like sprek som 80-åring.
Jeg er faktisk 90% sikker på at ingenting skjer, som nevnt tidligere.

Bare tanken på at alt vil være ''svart'' for alltid er ganske skremmende. Du vil aldri kunne bevege deg, tenke gjøre noe som helst. Bare ligge der, se svart. Selvom du ikke faktisk opplever det så er det ganske skremmende.
Sitat av Jugax2 Vis innlegg
Jeg er faktisk 90% sikker på at ingenting skjer, som nevnt tidligere.

Bare tanken på at alt vil være ''svart'' for alltid er ganske skremmende. Du vil aldri kunne bevege deg, tenke gjøre noe som helst. Bare ligge der, se svart. Selvom du ikke faktisk opplever det så er det ganske skremmende.
Vis hele sitatet...
du sier det selv, man opplever det ikke, så hvorfor skal det være skremmende?

er man død, så er men død. er vel som når man sover, bare at man ikke våkner igjen. sånn er det med den saken.
Da blir du kremert eller begravet, ferdig med det.
Man har ikke full kontroll over kroppen.
Enkelte ting kan man styre, enkelte ting kan man ikke styre.

Jeg tror derfor OG håper meg personlig ikke har en død
Nada. Legemet råtner - ingen bevissthet, ingenting. Ganske så sikker på det. Og deilig høres det ut. Hadde grua meg til å dø om jeg trodde det var mer etter døden.
Hva som skjer etter døden? Du våkner opp i en annen verden, uten noe univers og det er weed-planter over alt, det vokser risslaer på trær og lightere i busker.

Foreløpig er det to alternativer på hva som skjer etter døden:
1. Ingenting. Hjernen dør og du eksisterer ikke lenger.

eller

2. Den religiøse døde;
- Buddhister sier de enten blir gjenfødt og de eksemplariske kommer til nirvana.
- Hinduister blir gjenfødt utifra karmaen sin.
- Jødedom/Kristendom/Islam.
Helvete/Paradis.
- UFO-religionene
Du havner et eller annet sted i verdensrommet.
Mitt ressonement er som følger. Bevisstheten sitter i hjernen. Hjernen er et fysisk organ med elektriske impulser og kjemiske reaksjoner. Av dette følger det at bevisstheten opphører å eksistere samtidig med at disse reaksjonene opphører å eksistere i hjernen. Denne kjennsgjerningen er jo trist og oppløftende på samme tid, avhengig av hvordan man velger å se det. På den ene siden er det trist at vi en vakker dag forsvinner for alltid. På den andre siden gir det en viss trygghet og likegyldig holdning til livet at det vi sier og gjør i dette livet, fra et subjektivt standpunkt, ikke har noe å si i den store sammenhengen. Du får gjøre ut av livet det du selv ønsker. Man kan ikke gjøre stort mer enn det. Her har dere noen videoer av mennesker som frivillig har valgt å gå døden i møte pga alvorlig sykdom.

http://www.youtube.com/watch?v=SVQv8...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=V-lga...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=l-_uE...eature=related
Sist endret av homoludens; 27. august 2011 kl. 18:25.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Mitt ressonement er som følger. Bevisstheten sitter i hjernen. Hjernen er et fysisk organ med elektriske impulser og kjemiske reaksjoner. Av dette følger det at bevisstheten opphører å eksistere samtidig med at disse reaksjonene opphører å eksistere i hjernen. Denne kjennsgjerningen er jo trist og oppløftende på samme tid.
Vis hele sitatet...
Så, hvordan kan personer oppleve "nær døden opplevelser?" for forskningen viser at hjernen ikke er aktiv når disse intreffer. altså, personene som opplever det er 100% død.

Vi er så mye, mye mer enn bare kjemiske reaksjoner i hjernen.
hva skjer etter døden? hva skjer før fødselen?
det skjer akkurat det samme tror jeg.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Så, hvordan kan personer oppleve "nær døden opplevelser?" for forskningen viser at hjernen ikke er aktiv når disse intreffer. altså, personene som opplever det er 100% død.

Vi er så mye, mye mer enn bare kjemiske reaksjoner i hjernen.
Vis hele sitatet...
Når vi er nær døden frigis diverse kjemiske stoffer som framkaller hallusinasjoner. Deriblant et stoff som ligner på DMT (dimetyltryptamin). Burde jo være et kjent stoff for mange på dette forumet Vi vet ikke alt om dette fenomenet, og det er sikkert mye interessant forskning man kan gjøre på dette som også er relevant for resten av hjerneforskningen. Det å gå fra å forklare fenomenet med naturlige prosesser som skjer i kroppen når vi er døden nær, til å forklare dette med at det finnes et liv "på den andre siden", framstår mer som ønsketenkning for meg enn som et uttrykk for en seriøs og realistisk søken etter sannheten. Det er ikke farlig å dø, men jeg sier som Woody Allen. Jeg frykter ikke døden, men jeg vil helst ikke være der selv når det skjer
Sitat av homoludens Vis innlegg
Det er ikke farlig å dø
Vis hele sitatet...
Du har en virkelig rar definisjon på hva som er farlig...
vi er en enorm konstruksjon hvis du zoomer inn på alt som finnes, dannet av ufattelige små byggeklosser kalt atomer. Atomer finnes på flere steder samtidig, og holdes sammen av en usynlig kraft. På en eller annen måte, etter en eksplosjon/inflasjon for mange milliarder år siden, så har naturen klart uten noen form for hjelp fra noe vi vet, klart å lage seg selv inn til mennesker, dyr, alt. Menneskene har utrolig sterke følelser, enormt intellekt og et super ego. Vi er universet som opplever seg selv. Uansett hvordan du ser på materien i vitenskapen og forstår på en måte hvordan ting henger sammen, er det store bildet usynlig for oss.

Hvorfor skjedde alt dette i begynnelsen? Og hvordan/hvorfor kan man noe så fantastisk som et menneske oppstå, ut av en diger eksplosjon. Det er noe mer, det må det nesten være.
Sitat av DingoXo Vis innlegg
hva skjer etter døden? hva skjer før fødselen?
det skjer akkurat det samme tror jeg.
Vis hele sitatet...
så du tror man blir en sædcelle etter døden?
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Du har en virkelig rar definisjon på hva som er farlig...
Vis hele sitatet...
Har et annet sitat til deg. Alt er relativt
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
ut av en diger eksplosjon. Det er noe mer, det må det nesten være.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være at denne "siste" eksplosjonen er i en rekke av andre eksplosjoner..
Eller at universet IKKE ble til ved en bigbang, men ble til ved andre måter.

Who knows? Det jobbes og forskes hardt i allefall med greiene, både hos CERN og NASA..
Sitat av homoludens Vis innlegg
Når vi er nær døden frigis diverse kjemiske stoffer som framkaller hallusinasjoner. Deriblant et stoff som ligner på DMT (dimetyltryptamin). Burde jo være et kjent stoff for mange på dette forumet Vi vet ikke alt om dette fenomenet, og det er sikkert mye interessant forskning man kan gjøre på dette som også er relevant for resten av hjerneforskningen. Det å gå fra å forklare fenomenet med naturlige prosesser som skjer i kroppen når vi er døden nær, til å forklare dette med at det finnes et liv "på den andre siden", framstår mer som ønsketenkning for meg enn som et uttrykk for en seriøs og realistisk søken etter sannheten. Det er ikke farlig å dø, men jeg sier som Woody Allen. Jeg frykter ikke døden, men jeg vil helst ikke være der selv når det skjer
Vis hele sitatet...
Den forklaringen din vedrørende DMT er vel ikke ett etablert faktum i vitenskapen? DMT er blitt ignorert og nermest tabubelakt innen vitenskapen, det er altfor lite forskning på det.

Konsekvensen er at hva DMT gjør i nær døden opplevelser er det bare en forsker som har spekulert litt i i den kjente boken "DMT the spirit molecule". Dette er vel fortsatt bare en hypotese. (venligst korrekt meg om eg tar feil)

Anyway, Absolutt alt i denne verden eksisterer bare i ditt eget hode/bevisthet. Oppfattelsen om at PC`en du skriver på står foran deg er bare en illusjon. Alt skjer i bevistheten din.
Så når alt i denne verden bare er en illusjon.. Så må jo døden også være en illusjon, eventuelt er det slutten på illusjonen, og du entrer en Høyere bevisthet.. Menmen, vi vil aldri vite før dagen er der..
Har hatt tanken mange ganger selv, men for å være på den sikre siden, så skal jeg kremeres når jeg dør, ikke noe spor av hjernen min skal være igjen. Paranoia? Mulig, men det er den jeg er...!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Så, hvordan kan personer oppleve "nær døden opplevelser?" for forskningen viser at hjernen ikke er aktiv når disse intreffer. altså, personene som opplever det er 100% død.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til kjelder på det utsagnet? Om hjernen er død, altså har slutta all signaleringstrafikk, er det så vidt meg bekjent så massive hjerneskader ute å gå at du i det minste vil vere totalt ute av stand til å formidle det du måtte oppleve, og sannsynlegvis totalt ute av stand til å i heile teke leve. Påstanden krasjer altså ganske solid med seg sjølv.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Vi er så mye, mye mer enn bare kjemiske reaksjoner i hjernen.
Vis hele sitatet...
Er vi? Har du noko som underbygger påstanden.
Jeg - som flere her ser jeg - har en mening om at det er 2 mulige scenarioer...

1: Alt er tilknyttet materien, og når hjertet stopper er det slutt..

2: Helt klart mindre sannsynlig, men uten tvil mye mer spennende All energi har alltid eksistert, og ingen energi vil noen sinne forsvinne, men heller endre form..
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jeg - som flere her ser jeg - har en mening om at det er 2 mulige scenarioer...

1: Alt er tilknyttet materien, og når hjertet stopper er det slutt..

2: Helt klart mindre sannsynlig, men uten tvil mye mer spennende All energi har alltid eksistert, og ingen energi vil noen sinne forsvinne, men heller endre form..
Vis hele sitatet...
Hvordan er ditt alternativ 1 forskjellig fra 2?
Sitat av slashdot Vis innlegg

Er vi? Har du noko som underbygger påstanden.
Vis hele sitatet...
Vet den er sinnsykt far off, men kan jeg få svare: Alt tomrommet mellom alle molekylene og atomene..Sett fra mikro perspektiv, er det like stort mellomrom mellom våre atomer i kroppen som det er tomrom mellom stjernen i universet...
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Vet den er sinnsykt far off, men kan jeg få svare: Alt tomrommet mellom alle molekylene og atomene..Sett fra mikro perspektiv, er det like stort mellomrom mellom våre atomer i kroppen som det er tomrom mellom stjernen i universet...
Vis hele sitatet...
Hva i all verden har det med spørsmålet til slash å gjøre?
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvordan er ditt alternativ 1 forskjellig fra 2?
Vis hele sitatet...
Om alt er 1 eller ikke..

Sitat av Grix Vis innlegg
Hva i all verden har det med spørsmålet til slash å gjøre?
Vis hele sitatet...
Slash spurte om vi var noe mer enn de kjemiske reaksjonene i vår hjerne, jeg svart at vi også er tomrommet mellom alle atomene..Syns du det var vanskelig å forstå?

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Om alt er 1 eller ikke..
Vis hele sitatet...
Om det hjleper kan jeg si at for meg spiller det en veldig stor rolle om alle våre atomer og molekyler danner en form for symbiose som lager en energi som ikke finnes andre steder...


Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Slash spurte om vi var noe mer enn de kjemiske reaksjonene i vår hjerne, jeg svart at vi også er tomrommet mellom alle atomene..Syns du det var vanskelig å forstå?
Vis hele sitatet...
Om det hjelper kan jeg si at for meg spiller det en stor rolle om jeg også kan "tune" inn på "energien" av hele meg og ikke bare materien..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Slash spurte om vi var noe mer enn de kjemiske reaksjonene i vår hjerne, jeg svart at vi også er tomrommet mellom alle atomene..Syns du det var vanskelig å forstå?
Vis hele sitatet...
Du er så langt over på spekulasjoner da at det er nytteløst å føre en debatt om det. Det er nytteløs, idiotisk synsing, som strir mot alt vi veit om atoma si oppbygging.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du er så langt over på spekulasjoner da at det er nytteløst å føre en debatt om det. Det er nytteløs, idiotisk synsing, som strir mot alt vi veit om atoma si oppbygging.
Vis hele sitatet...
Godtatt..Mente bare at det er energien vi lager som kanskje er verdt mer enn at vi eksisterer i seg selv..Sorry
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Godtatt..Mente bare at det er energien vi lager som kanskje er verdt mer enn at vi eksisterer i seg selv..Sorry
Vis hele sitatet...
Kva energi er det du prater om? Korleis manifesterer denne energien seg? Skil den seg frå det fysiske begrepet energi? Har du forslag til måter å kvantifisere energien du snakker om?
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Om det hjelper kan jeg si at for meg spiller det en stor rolle om jeg også kan "tune" inn på "energien" av hele meg og ikke bare materien..
Vis hele sitatet...
Du er 99% vakuum. Du kan ikke gjøre dette til en energi som du har lyst på... Vakuum er ingenting.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du vise til kjelder på det utsagnet? Om hjernen er død, altså har slutta all signaleringstrafikk, er det så vidt meg bekjent så massive hjerneskader ute å gå at du i det minste vil vere totalt ute av stand til å formidle det du måtte oppleve, og sannsynlegvis totalt ute av stand til å i heile teke leve. Påstanden krasjer altså ganske solid med seg sjølv.
Vis hele sitatet...


Først leste eg det i en bok som omhandla diverse merkelige fenomen og mysterier. De henviser til ett forsøk i England, men eg finner ikke kildene til boken.. så usikker på hvorvidt jeg skal ta med den..
Men i programmet "sjæl og vitenskab" som ble send via schrødingers katt i Norge så sa en forsker der at forskningen hadde vist at det ikke var noen form for aktivitet i hjernen til de personene som hadde komt til live igjen og forklart sine opplevelser.

Er vi? Har du noko som underbygger påstanden.
Vis hele sitatet...
Nope :P
Når alt kommer til alt, så vet vi ingenting om noe som helst.. det handler bare om å velge hva man vil tro på
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva energi er det du prater om? Korleis manifesterer denne energien seg? Skil den seg frå det fysiske begrepet energi? Har du forslag til måter å kvantifisere energien du snakker om?
Vis hele sitatet...
Jeg er for simpel til å kunne utrykke med på en tilfredstillende måte for deg, men jeg gjør et forsøk...Om den kjemiske reaksjonen som oppstår når man føler "kjærlighet" har en viss "energi frekvens?" og vi mennesker er de eneste vesene som kan "produsere" denne energien, må den da være relevant for universet og ikke bare for individet og de påvirkende rundt? Jeg mener, tror du at i et univers med evig tid og rom at alle handlinger og situasjoner MÅ utspille seg på et eller annet tidspunkt? Istedet for at ting er tilfeldig, så er de uunngåelig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jeg er for simpel til å kunne utrykke med på en tilfredstillende måte for deg, men jeg gjør et forsøk...Om den kjemiske reaksjonen som oppstår når man føler "kjærlighet" har en viss "energi frekvens?" og vi mennesker er de eneste vesene som kan "produsere" denne energien, må den da være relevant for universet og ikke bare for individet og de påvirkende rundt? Jeg mener, tror du at i et univers med evig tid og rom at alle handlinger og situasjoner MÅ utspille seg på et eller annet tidspunkt? Istedet for at ting er tilfeldig, så er de uunngåelig?
Vis hele sitatet...
Du prater diverre bizzwords. Kjemiske reaksjonen har en viss energifrekvens? Frekvens vil sei tal svinginger per sekund, og energi er evna til å påverke miljøet grovt sagt. Energifrekvens blir meiningslaust. Ein kan sei at eit foton har ein viss frekvens, og at det seier noko om energien til fotonet. Det du seier er med andre ord ingenting, bare med fine ord. Det du seier bryt totalt med evolusjonsteori og fysikk. Menneske er ikkje spesielle. Vi er dyr, som alle andre dyr på jorda. Vi har ingen utvalt plass.

Bruk mindre tid på new age, og meir tid på ekte forskning.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Du er 99% vakuum. Du kan ikke gjøre dette til en energi som du har lyst på... Vakuum er ingenting.
Vis hele sitatet...
Mener du da at jeg er 99% komprimert? Jeg ser ikke helt hva du mener, det jeg prøver å poengtere her et dette: Magnet, de lager forskjellig energi når de går sammen og når de frastøter hverandre? Det må finnes en verdi i begge utspillene?

Og om du vil bli filosofisk, hva er ingenting mister?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Mener du da at jeg er 99% komprimert? Jeg ser ikke helt hva du mener, det jeg prøver å poengtere her et dette: Magnet, de lager forskjellig energi når de går sammen og når de frastøter hverandre? Det må finnes en verdi i begge utspillene?
Vis hele sitatet...
Nei, poenget er at tomrommet i atoma er tomrom. Mesteparten av atoma er tomrom, mesteparten av deg er tomrom. Det er ingenting der - det er eit perfekt vakuum. Og når du drar inn magneter, så er det ei relativt godt forstått kraft, og ikkje energi. Magneter har eit konservativt kraftfelt, og ikkje ein energi. Dei kan imidlertid representere potensiell energi, eller nyttast som energiberar.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det kan godt være at denne "siste" eksplosjonen er i en rekke av andre eksplosjoner..
Eller at universet IKKE ble til ved en bigbang, men ble til ved andre måter.

Who knows? Det jobbes og forskes hardt i allefall med greiene, både hos CERN og NASA..
Vis hele sitatet...
"en rekke andre eksplosjoner" som har skjedd hele tiden, for alltids? For hvis man tenker etter så er jo tid bare et begrep. Hadde det ikke vært for tiden hadde alt skjedd på en gang. OG hva om det er sånn at tiden er en illusjon

(uten jordens rotasjon hadde vi ikke hatt natt og dag, og dermed ikke opplevelsen av tiden som går. Hadde vel og vært minimalt med liv, men det er en annen tråd for en annen tid:P)

Hvordan vil da implosjonsteorien se ut? Snakker man om Big Bang teorien så vil det si at man må medregne en start, og dermed at tiden er en reel faktor?( tenker ikke på tid i forhold til fart, men tiden ) Så hva om tiden er en illusjon??

Klarer ikke akkurat se hvilken relevans dette innlegget har til selve trådens emne, men har blitt litt fascinert av tiden i det siste. Mye av skylden tillegger jeg denne auto-tune sangen:P Samt aeon_illuminate sitt inlegg..

http://www.youtube.com/watch?v=6AuQP...eature=related
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du prater diverre bizzwords. Kjemiske reaksjonen har en viss energifrekvens? Frekvens vil sei tal svinginger per sekund, og energi er evna til å påverke miljøet grovt sagt. Energifrekvens blir meiningslaust. Ein kan sei at eit foton har ein viss frekvens, og at det seier noko om energien til fotonet. Det du seier er med andre ord ingenting, bare med fine ord. Det du seier bryt totalt med evolusjonsteori og fysikk. Menneske er ikkje spesielle. Vi er dyr, som alle andre dyr på jorda. Vi har ingen utvalt plass.

Bruk mindre tid på new age, og meir tid på ekte forskning.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri lest new age i mitt liv, ikke en spøk mann, du er enig i at enhver reaksjon har en motreaksjon? i Såfall burde du skjønne hva jeg mener uansett om jeg er elendig i ord og formulering av sådan=D

Jeg tror ikke vi er mer spesielle enn noe annet, men alt kommer fra noe annet?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, poenget er at tomrommet i atoma er tomrom. Mesteparten av atoma er tomrom, mesteparten av deg er tomrom. Det er ingenting der - det er eit perfekt vakuum. Og når du drar inn magneter, så er det ei relativt godt forstått kraft, og ikkje energi. Magneter har eit konservativt kraftfelt, og ikkje ein energi. Dei kan imidlertid representere potensiell energi, eller nyttast som energiberar.
Vis hele sitatet...
Akkurat, men jeg snakker om tomrommet mellom atomene, det er en eller annen energi, whatever begrep som holder meg sammen.. og det er relevant for meg..
Det er ikke nødvendigvis et tomrom mellom atomene bare fordi at vi ikke kan detektere hva som er der...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis et tomrom mellom atomene bare fordi at vi ikke kan detektere hva som er der...
Vis hele sitatet...
Nei, men når all anna fysikk tilseier at det er eit tomrom, og den fysikken stemmer med det vi observerer er det rimelig greit utgangspunkt at det er eit tomrom. Om vi ser ting som tilseier at det ikkje er tomrom, så er det verdt å sjå etter alternative forklaringer. Men å anta at det er noko der innfører ein ukjent komponent utan nytteverdi.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis et tomrom mellom atomene bare fordi at vi ikke kan detektere hva som er der...
Vis hele sitatet...
Det er jo litt av poenget mitt, selv om vi bruker ordet atom som betyr udelelig, betyr ikke det at det ikke består av mange flere deler/egenskaper enn vi kan måle..
Sist endret av Zarathustra; 28. august 2011 kl. 03:32.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Den forklaringen din vedrørende DMT er vel ikke ett etablert faktum i vitenskapen? DMT er blitt ignorert og nermest tabubelakt innen vitenskapen, det er altfor lite forskning på det.

Konsekvensen er at hva DMT gjør i nær døden opplevelser er det bare en forsker som har spekulert litt i i den kjente boken "DMT the spirit molecule". Dette er vel fortsatt bare en hypotese. (venligst korrekt meg om eg tar feil)
Vis hele sitatet...
Er ikke ekspert på nær døden opplevelser, vet bare at dette er en av flere hypoteser som tar sikte på å forklare dette fenomenet. Du må da uansett medgi at det virker mer sannsynlig at nær døden opplevelser kommer av hallusinasjoner i en døende hjerne og ikke av noe overnaturlig?

http://en.wikipedia.org/wiki/Near_de...s_and_theories

Anyway, Absolutt alt i denne verden eksisterer bare i ditt eget hode/bevisthet. Oppfattelsen om at PC`en du skriver på står foran deg er bare en illusjon. Alt skjer i bevistheten din.
Så når alt i denne verden bare er en illusjon.. Så må jo døden også være en illusjon, eventuelt er det slutten på illusjonen, og du entrer en Høyere bevisthet.. Menmen, vi vil aldri vite før dagen er der..
Vis hele sitatet...
Den fysiske verden er da ikke en illusjon? Du har rett i at det eneste vi kan være sikre på er at vi eksisterer, cogito ergo sum osv, men å si at vi ikke kan være rimelig sikre på noe som helst blir litt søkt etter min oppfatning.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Er ikke ekspert på nær døden opplevelser, vet bare at dette er en av flere hypoteser som tar sikte på å forklare dette fenomenet. Du må da uansett medgi at det virker mer sannsynlig at nær døden opplevelser kommer av hallusinasjoner i en døende hjerne og ikke av noe overnaturlig?
Vis hele sitatet...
Helt klart, men hva er grunnen til at hjernen gir det den gir i akkurat dette øyeblikket?

http://en.wikipedia.org/wiki/Near_de...s_and_theories


Sitat av homoludens Vis innlegg
Den fysiske verden er da ikke en illusjon? Du har rett i at det eneste vi kan være sikre på er at vi eksisterer, cogito ergo sum osv, men å si at vi ikke kan være rimelig sikre på noe som helst blir litt søkt etter min oppfatning.
Vis hele sitatet...
Det er en illusjon på det plan at selv om du og jeg opplever det samme er det ingen garanti for at mine og dine sanser gjengir et korrekt bilde av det som er utenfor hodet...Tipper jeg
Sist endret av Zarathustra; 28. august 2011 kl. 03:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Det er jo litt av poenget mitt, selv om vi bruker ordet atom som betyr udelelig, betyr ikke det at det ikke består av mange flere deler/egenskaper enn vi kan måle..
Vis hele sitatet...
At atom er delelege er bevist for lenge sidan, men delinga er bevist eksprimentelt. Å innføre noko som vi ikkje kan påvise, eller ikkje har behov for er å komplisere teorien utan at vi får noko nytte utav det. Det er konterproduktivt, all den tid det ikkje er noko som tilseier at det er noko anna enn tomrom.

Å anta ting bare for å anta det er ikkje produktivt. Om du derimot finn ein eigenskap som tilseier at det ikkje kan vere bare tomrom der vi trur det er tomrom i dag, så har du eit utgangspunkt for å revurdere det.
faen skumle saker og lese dette her før man skal legge seg å såve..... likte ikke helt tanken på "ingenting"
Sitat av slashdot Vis innlegg
At atom er delelege er bevist for lenge sidan, men delinga er bevist eksprimentelt. Å innføre noko som vi ikkje kan påvise, eller ikkje har behov for er å komplisere teorien utan at vi får noko nytte utav det. Det er konterproduktivt, all den tid det ikkje er noko som tilseier at det er noko anna enn tomrom.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at de ikke er delelege, jeg sa:
Atom Fra Wikipedia, den frie encyklopedi:

Innen kjemi og fysikk er et atom en submikroskopisk struktur som ikke kan deles i mindre elementer via kjemiske reaksjoner og beholde sine kjemiske egenskaper. Atomer er bestanddeler i molekyler (kjemiske stoffer). Ordet atom kommer fra det greske ordet atomos som betyr udelelig.

Mine ord: Jeg vet det er mulig å dele et opp et atom, men måten vi deler det opp i dag, er ikke nødvendigvis slik vi deler det opp om 10 år... Vitenskap er kjempefint, men en ting vil jeg si, det forklarer en handling, men ikke hvorfor handlingen skjer...Sånn har det alltid vært... Ja vi kommer fra apene, joda, men hvorfor? Jeg kjøper ikke en dritt med mindre det gir mening, jeg leser nesten ingenting, Jeg driter i hva du tror fortell meg hva du vet.. Jeg snakker om hva jeg har opplevd ikke hva jeg tror..


Sitat av slashdot Vis innlegg
Å anta ting bare for å anta det er ikkje produktivt. Om du derimot finn ein eigenskap som tilseier at det ikkje kan vere bare tomrom der vi trur det er tomrom i dag, så har du eit utgangspunkt for å revurdere det.
Vis hele sitatet...
Jeg er mest opptatt å være produktiv, men for meg.. Dette er et forum med stort sett anomyne brukere, jeg er her for min forståelse først og fremst ja.. Har ingen ambisjoner om å være produktiv..

Jeg har ikke noe annet utgangspunkt enn at jeg kan føle det..Altså verdt null i vitenskapens øyne..Jeg leter like mye etter en mening som resten av dere..