Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6804
Hei, var ute og gikk i Mo i rana da jeg kom over denne steinen. Plukket den bare med meg for og spørre dere av rein fantasi hvilken stein det er?

http://imageshack.us/g/690/imag0205j.jpg/
Ser ut som kråkesølv spør du meg....
enig, kråkesølv=]
Hvor mye er kråkesølv verdt?
*ser for seg at trådstarter vil tjene millioner på denne steinen*
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Hvor mye er kråkesølv verdt?
*ser for seg at trådstarter vil tjene millioner på denne steinen*
Vis hele sitatet...
like mye som gråstein..
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Hvor mye er kråkesølv verdt?
*ser for seg at trådstarter vil tjene millioner på denne steinen*
Vis hele sitatet...
Det finner du overalt.. Så er ikke verdt noe som helst.
Okei.. Takk for svar Jeg lurte egentlig bare på hva det var. Tenkte kansje det kunne være svovelkis. Hadde ikke tenkt jeg kom til og få penger ut av dette. Men igjen takk for alle svar
Første jeg tenkte på var antrasitt, men det kan vel også være en form for glimmer, særlig hvis strukturen er veldig flakete. Det kan jo være mye rart for så vidt, men det er ihvertfall to muligheter.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Første jeg tenkte på var antrasitt, men det kan vel også være en form for glimmer, særlig hvis strukturen er veldig flakete. Det kan jo være mye rart for så vidt, men det er ihvertfall to muligheter.
Vis hele sitatet...
Så du mener dette ikke er Kråkesølv? Om det er noe av det du nevner. Har den noen form for verdi da?
Kråkesølv er bare folkemunne for glimmer. Verken glimmer eller antrasitt har noen som helst verdi i de mengdene du besitter.
Glimmer (også kalt kråkesølv) er en gruppe mineraler som vanligvis opptrer i tynne flak. De har særegne kløvegenskaper, og kan lett deles opp i enda tynnere og tynnere flak. Dette er sjiktsilikater. Kråkesølv er ingen krystall, det er bare en bergart.

Glimmer er mye mykere enn kvarts og feltspat. Sammen utgjør disse mineralene bestanddeler av granitt. De to vanligste glimmermineralene er muskovitt og biotitt.

De brukes ofte i ovner og brødristere osv da de tåler rimelig høye temperaturer. Isolerer vist også godt ifølge wikipedia.
Det er null og niks verdt desværre. Du finner det overalt.
den kan brukes som... elektrisk isolasjon! gratulerer! [pat on the shoulder]

du kan besvare deg mot elektriskzombier med den, om de kommer til å angrepe menneskeheten!
True phreak.
Jeg vil tro dette er glimmerskifer, som mange andre her. Det er vanskelig å si uten å kjenne hardhet, kornstørrelse mm.


Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Okei.. Takk for svar Jeg lurte egentlig bare på hva det var. Tenkte kansje det kunne være svovelkis. Hadde ikke tenkt jeg kom til og få penger ut av dette. Men igjen takk for alle svar
Vis hele sitatet...
Svovelkis er det definitivt ikke.
Sist endret av Orph; 24. august 2011 kl. 11:20.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis den er så sort som bildene viser så er det biotitt. Du kan sjekke dette ved å prøve å risse i kobber med denne steinen, kobber og Biotitt har samme hardhet, så hvis du klarer å lage et merke i kobber med denne steinen så er det biotitt. Og desverre, den er ikke verdt noe særlig.
Sitat av Sapplin Vis innlegg
Hvis den er så sort som bildene viser så er det biotitt. Du kan sjekke dette ved å prøve å risse i kobber med denne steinen, kobber og Biotitt har samme hardhet, så hvis du klarer å lage et merke i kobber med denne steinen så er det biotitt. Og desverre, den er ikke verdt noe særlig.
Vis hele sitatet...
Biotitt var ikke det første som slo meg, da jeg ikke ser noe særlig av strukturen som kjennetegner den bergarten. Nå er det en stund siden jeg har hatt steinprøver og slikt, riktignok...
Larvikite ser det ut som syns jeg
det er en bit fra en meteor
Ser mer ut som en gammel Kryptonitt spør du meg ..
Sitat av Orph Vis innlegg
Biotitt var ikke det første som slo meg, da jeg ikke ser noe særlig av strukturen som kjennetegner den bergarten. Nå er det en stund siden jeg har hatt steinprøver og slikt, riktignok...
Vis hele sitatet...
Det er helt klart en glimmer stein, og da er det ikke så mange alternativer igjen. Kyanitt er det ikke, heller ikke muskovitt. Fargen viser at dette er biotitt
Sitat av Sapplin Vis innlegg
Det er helt klart en glimmer stein, og da er det ikke så mange alternativer igjen. Kyanitt er det ikke, heller ikke muskovitt. Fargen viser at dette er biotitt
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg vet ikke helt om jeg er enig i det resonnementet, men det får nå være så

Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Larvikite ser det ut som syns jeg
Vis hele sitatet...
Larvikitt er det nå definitivt ikke. Det finner man bare i Osloriften.
Jeg tror de fleste her er enig i at det er kråkesølv eller glimmer alt ettersom hva man vil kalle det.
Det har like mye verdi som grusen du strør på veiene...