Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 5796
Jeg synes sikkerheten på fly er for dårlig. Jeg tok fly i dag fra Budapest til Gardemoen, og jeg fikk både med meg en vannflaske og en cola gjennom security check. (trodde jeg hadde kastet det) :P Det er ulovlig å ta med, og en dame foran meg ble stoppet av en vannflaske. Utrolig dårlig å ikke se at jeg har med to fulle flasker?? Jeg fikk forresten med meg en kniv også, visste ikke at den heller var der...(lå i en lomme på baggen.)
Det er helt klart for dårlig. Du burde egentlig si ifra, slik at de får skjerpet rutinene sine.
Og på Gardermoen får man enkelt tak i kniver på utallige restauranger etter sikkerhetssjekken. Nei og nei, hva har skjedd med verden.

Jeg fikk med meg noen poser med capri-sonne gjennom kontrollen. Ingen som reagerte på det. Men dataen min skulle de gjerne få ta en bedre kikk på ettersom den så spennende ut på scanneren.( hvilken type scanner er det egentlig?)
Sitat av imtheman Vis innlegg
Jeg synes sikkerheten på fly er for dårlig. Jeg tok fly i dag fra Budapest til Gardemoen, og jeg fikk både med meg en vannflaske og en cola gjennom security check. (trodde jeg hadde kastet det) :P Det er ulovlig å ta med, og en dame foran meg ble stoppet av en vannflaske. Utrolig dårlig å ikke se at jeg har med to fulle flasker?? Jeg fikk forresten med meg en kniv også, visste ikke at den heller var der...(lå i en lomme på baggen.)
Vis hele sitatet...
Det er da ikke noe nytt at det er varierende kvalitet på sikkerhetskontrollene rundt omkring i verden?

Når jeg tok fly fra Tunisia satt karen i sikkerhetskontrollen og leste en bok. Han vinket bare folk videre om det pep når de gikk igjennom.

På Schipol i Amsterdam har jeg opplevd at det har stått væpnede soldater ved siden av sikkerhetskontrollen.

Kontroller er dyrt å gjennomføre, det er ikke alle land/flyplasser som ser behovet i å kaste mest mulig penger på dette. Heldigvis.

Ønsker du deg en rektalundersøkelse hver gang du skal ut og fly foreslår jeg at du heller holder deg hjemme.
Har aldri lagt merke til noen form for "sløvhet" i kontrollene.
Bare å ta det helt med ro.
De blir skjerpet etter neste terroraksjon skal du se..
For en stund siden måtte de bombeteste (?) laptopen min og sjekke skoene mine (stakkars fyr). Normal stikkprøve sa de at det var. For min del er sikkerheten grei nok, men så pleier jeg å være ganske påpasselig med å kvitte meg med flasker og annet faenskap som kan gjøre at jeg må tilbringe ekstra tid i sikkerhetskontrollen.
For dårlig sikkerhet sier du? Vannflasker? Hva kunne skjedd, kastet vann i øynene på piloten?

Litt værre med kniven, hva slags kniv var det?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Corre Vis innlegg
For dårlig sikkerhet sier du? Vannflasker? Hva kunne skjedd, kastet vann i øynene på piloten?

Litt værre med kniven, hva slags kniv var det?
Vis hele sitatet...
Ja.. For det er jo bare vann man kan ha i flasker? Syre eller flytende prengstoff kan jo tenkes at noen har i vannflasker?
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Og på Gardermoen får man enkelt tak i kniver på utallige restauranger etter sikkerhetssjekken. Nei og nei, hva har skjedd med verden.

Jeg fikk med meg noen poser med capri-sonne gjennom kontrollen. Ingen som reagerte på det. Men dataen min skulle de gjerne få ta en bedre kikk på ettersom den så spennende ut på scanneren.( hvilken type scanner er det egentlig?)
Vis hele sitatet...
Oh, det hadde jeg ikke tenkt på . Må jo flytte restauranger ut?..

Jeg fikk med meg en vannflaske inn på Flyplassen i Malaga - Spania.. :L
Sitat av Corre Vis innlegg
For dårlig sikkerhet sier du? Vannflasker? Hva kunne skjedd, kastet vann i øynene på piloten?

Litt værre med kniven, hva slags kniv var det?
Vis hele sitatet...
grunnen er at det kan være flytende explosiver..
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Bare å ta det helt med ro.
De blir skjerpet etter neste terroraksjon skal du se..
Vis hele sitatet...
Når skjer det da? Hva om de som mister livene?
Sitat av Corre Vis innlegg
For dårlig sikkerhet sier du? Vannflasker? Hva kunne skjedd, kastet vann i øynene på piloten?

Litt værre med kniven, hva slags kniv var det?
Vis hele sitatet...
Faktisk er det omvendt. Drar du frem en kniv på et fly kan du være ganske sikker på at du blir knust av medpassasjerer. I flasker derimot kan du putte mye gøyalt som hver for seg ikke er så farlig, men blander du det får du nervegass eller ting som sier pang.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Faktisk er det omvendt. Drar du frem en kniv på et fly kan du være ganske sikker på at du blir knust av medpassasjerer. I flasker derimot kan du putte mye gøyalt som hver for seg ikke er så farlig, men blander du det får du nervegass eller ting som sier pang.
Vis hele sitatet...
Poeng til deg marken, en liten god mix i et kaffekrus eller lignende kan gjøre underverket for terrorister!
Av en eller annen dum grunn tror jeg faktisk det er låv med kniver på fly så lenge de er under en viss størelse.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Når skjer det da? Hva om de som mister livene?
Vis hele sitatet...
Det vet da selvfølgelig ikke jeg.
Så klart vil noen miste livet sitt i en terroraksjon. Sikkerhetskontrollene ble iallefall veldig mye sikret etter 11.September
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Av en eller annen dum grunn tror jeg faktisk det er låv med kniver på fly så lenge de er under en viss størelse.
Vis hele sitatet...
Tror det er feil..

Sitat av KevinNice Vis innlegg
Det vet da selvfølgelig ikke jeg.
Så klart vil noen miste livet sitt i en terroraksjon. Sikkerhetskontrollene ble iallefall veldig mye sikret etter 11.September
Vis hele sitatet...
Hmm.. hva om vi får 9//11 i norge og da.. Bare at de krasjer i Sas hotellet i Oslo... oh no: o
Husker at kniver under 6cm er/var lov, men det fikk de i sikkerhetskontrollen bestemme.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Tror det er feil..



Hmm.. hva om vi får 9//11 i norge og da.. Bare at de krasjer i Sas hotellet i Oslo... oh no: o
Vis hele sitatet...
Nop, alt under 6cm er lov, hele kniven altså, ikke bladet. Orker ikke finne kilder atm, nermeste er fattern som sa det. Jobba i politiet.

edit: litt for sein gitt..
Sist endret av Echuz; 20. juli 2011 kl. 23:49.
satt på et fly fra paris en gang, og damen ved siden av meg lekte med zippo-lighteren sin..... 1 år siden
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hmm.. hva om vi får 9//11 i norge og da.. Bare at de krasjer i Sas hotellet i Oslo... oh no: o
Vis hele sitatet...
Ser heller for meg at det vil skje på Oslo S

http://no.wikipedia.org/wiki/Bombeat...p%C3%A5_Oslo_S

http://www.dagbladet.no/nyheter/1997/11/20/40570.html

Når jeg reiste fra flesland for et år siden, glemte jeg å ta ut nøklene mine av lommen. På nøkkelhanken hang det en passe stor lommekniv, som jeg ga til sikkerhetsvakten mens jeg gikk gjennom. Hun ga den gladelig tilbake og ønsket meg en fin tur :-) Litt usikker på størrelsen, men mener den var over 6 cm til sammen.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Tror det er feil..
Vis hele sitatet...
Nei. Du tror feil. Det er lov med kniver som har en bladlengde under 6cm
-> http://www.avinor.no/avinor/bagasjeo...ing/20_Bagasje

Kan forøvrig si at ja, sikkerheten varierer veldig fra land til land. Det er derfor vi feks. her i Norge må ta ny sikkerhetskontroll før passasjerene kan slippes inn i "rød sone" / klarert området etter man ankommer fra spesifikke land (husker ikke disse pr. nå, er noen år siden jeg jobbet med dette). Er et helsikke for både passasjerer og kontrollører i mange tilfeller, men det øker sikkerheten hvertfall


Sitat av dico Vis innlegg
Når jeg reiste fra flesland for et år siden, glemte jeg å ta ut nøklene mine av lommen. På nøkkelhanken hang det en passe stor lommekniv, som jeg ga til sikkerhetsvakten mens jeg gikk gjennom. Hun ga den gladelig tilbake og ønsket meg en fin tur :-) Litt usikker på størrelsen, men mener den var over 6 cm til sammen.
Vis hele sitatet...
Som sagt er det bladlengden det går på, ikke med skaft o.l.
Sist endret av pinkrabbitz; 21. juli 2011 kl. 00:00.
Så ts syntes sikkerheten var for dårlig siden de slapp han gjennom med noen flasker..
Det er da vitterlig ikkje lenge siden flasker var helt ok å ha med seg.

50% av sikkerhetskontrollen i Norge er totalt unødvendig tull som vi har blitt påtvunget etter 9/11

"sikkerheten" i den forstand at det er vanskelig å kapre/sprenge ett fly for dem som går inn for det er latterlig høy i Norge da vi er i praksis uten politi med resurser til å stoppe dem før det skjer. Politiet bruker tiden på helt andre ting.. Noe som dog kan forstås da vi ikke er det mest forhatte landet ennå.

Men den sikkerhetskontrollen på flyplassen er bare tragikomisk.
Sist endret av GrønnUgle; 21. juli 2011 kl. 00:20.
Når jeg tok fly fra Banak (Finnmark) til Kr.sand som har 3 mellom stopp kom jeg igjennom med samekniv jeg hadde kjøpt uten stress. I 2009

Edit: Jeg røyker så jeg gikk ut og inn av sikkerhetskontrollen.
Sist endret av Sparkieville; 21. juli 2011 kl. 10:18.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om sikkerheten er for dårlig? Tjah. Jeg vil si nei. En viss risiko vil det alltid være, og jeg tror ikke det byr på allverdens problemer å få med seg eksplosiver ombord i et fly dersom man virkelig vil det. Selv om sikkerheten skjerpes vesentlig vil man bare finne nye måter å omgå rutinene. Jeg føler derfor dagens system er kurant.

(Litt på sidelinjen, men min far fortalte om en flyvning han var med på en gang for mange år siden. Han hadde vært på jakt, så han hadde med hagla. Da han spurte om hvordan han skulle få den med seg, fikk han beskjed om at han bare kunne ta den inn i kabinen. Tidene har forandret seg noe.)
Det er vel ikke noe problem å ta med væske inn i flyet. Er vel bare å ha plastflaska på kroppen en plass der det ikke er så lett å se at det står en flaske under klærne. Det slår jo ikke ut på metalldetektoren..
Redpilled alfahann
Terrortrusselen satt i perspektiv: http://www.theinsider.org/news/article.asp?id=0472 .
Tror nok du kan da det helt rolig å heller bekymre deg for bilturen fram til flyplassen neste gang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Bare å ta det helt med ro.
De blir skjerpet etter neste terroraksjon skal du se..
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare legge til at jeg ikke visste noe som helst om at det ville skje en terroraksjon bare 2 dager etter at jeg skrev dette...
Det er vel bare Kina som har forbud mot lightere på fly?

Sitat av pyth0n Vis innlegg
satt på et fly fra paris en gang, og damen ved siden av meg lekte med zippo-lighteren sin..... 1 år siden
Vis hele sitatet...
ETA: titegn
En kompis av meg fikk in masse sprøytespisser til LA X fra Heathrow frem og tilbake, ingen spørsmål.
Lavmål.
Sitat av olaPola Vis innlegg
En kompis av meg fikk in masse sprøytespisser til LA X fra Heathrow frem og tilbake, ingen spørsmål.
Lavmål.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være forbudt?
Sitat av thallium Vis innlegg
Hvorfor skulle det være forbudt?
Vis hele sitatet...
Skarp metallgjenstand, ment for stikking? Vet ikke, hvorfor skulle det VÆRT lov?
Poenget var, de lå ganske synlig, og det var ingen spørsmål rundt alle de små skarpe metallgreiene i baggen hans.
Sist endret av olaPola; 2. august 2011 kl. 19:02.
Kom gjennom kontrolleren med fyrstikker og sprayboks, og barberhøvel.. the ultimate weapon.
men i Tromsø mistet jeg alt, ble nesten anus sjekket også pga jeg virke sløv, og dopet ut når jeg går normalt.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Skarp metallgjenstand, ment for stikking? Vet ikke, hvorfor skulle det VÆRT lov?
Vis hele sitatet...
De er neppe mer enn 6 cm lange - og du kan da vitterlig gjøre litt skade med en liten kniv også...
På en flyvning mellom gardermoen og kirkenes var det ikke snakk om at jeg kunne få med fiskestanga mi, det kunne være stikkvåpen. Det jeg heller ikke visste var at det lå 2 haglepatroner i sekken, disse gle tvers igjenom. Det burde de vel klare å se på scanneren?
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=567572
Rart med det igrunn hvordan folk slipper inn med både kniver og lightere som nevnt tidligere, men ikke en uskyldig plast-gjenstand beregnet for små unger.
Sitat av thh Vis innlegg
jeg heller ikke visste var at det lå 2 haglepatroner i sekken, disse gle tvers igjenom. Det burde de vel klare å se på scanneren?
Vis hele sitatet...
Det er veldig vanskelig å analysere en hel bag på 3-5 sekund. Det krever mye erfaring for å se alt på den korte tiden. Nå når der ikke er en standard på vaktholdet i Norge, og kvaliteten på vekterselskapene har gått litt ned de siste 10 årene, så er det vanskelig å opprettholde god kvalitet gjevnt over.

Men at du burde se det, helt klart. Det er direkte innkompetent å la slike ting gå gjennom. Det er skremmende hvor lite og svak opplæring jeg har hørt de får på denne scannemaskinen.

Men så er spørsmålet. Hvor lang tid skal man bruke på hver person? Hvor lenge er du villig til å vente i en slik kø, for å få bedre sikkerhet?

Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=567572
Rart med det igrunn hvordan folk slipper inn med både kniver og lightere som nevnt tidligere, men ikke en uskyldig plast-gjenstand beregnet for små unger.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk der står i reglemanget demmes at alt som er pistol lignende, skal beslaglegges. Så her ble bare prosedyrene følgt.
Det ironiske er at etter du har gått gjennom tollen, så kan du kjøpe 5 nye donal blad på en kiosk og ha 5 nye lekepistoler.
Sitat av Nebulas Vis innlegg
Det er veldig vanskelig å analysere en hel bag på 3-5 sekund. Det krever mye erfaring for å se alt på den korte tiden. Nå når der ikke er en standard på vaktholdet i Norge, og kvaliteten på vekterselskapene har gått litt ned de siste 10 årene, så er det vanskelig å opprettholde god kvalitet gjevnt over.

Men at du burde se det, helt klart. Det er direkte innkompetent å la slike ting gå gjennom. Det er skremmende hvor lite og svak opplæring jeg har hørt de får på denne scannemaskinen.

Men så er spørsmålet. Hvor lang tid skal man bruke på hver person? Hvor lenge er du villig til å vente i en slik kø, for å få bedre sikkerhet?
Vis hele sitatet...
Man kan da ikke prioritere at alle skal komme seg så fort som bare mulig gjennom kontrollen framfor sikkerheten til hundrevis av mennesker.
Sitat av Nebulas Vis innlegg
Tror faktisk der står i reglemanget demmes at alt som er pistol lignende, skal beslaglegges. Så her ble bare prosedyrene følgt.
Det ironiske er at etter du har gått gjennom tollen, så kan du kjøpe 5 nye donal blad på en kiosk og ha 5 nye lekepistoler.
Vis hele sitatet...
Det stemmer som regel. Vet at på den flyplassen jeg jobbet, så fjernet de evt. pistollignende leker fra blader
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Man kan da ikke prioritere at alle skal komme seg så fort som bare mulig gjennom kontrollen framfor sikkerheten til hundrevis av mennesker.
Vis hele sitatet...
Mener ikke at sikkerheten skal svekkes, men at kunnskapen og ferdighetene til vekteren som oppererer maskinen, skal være skikkelig kvalifisert til det. Slik som det er i dag, og har vært veldig lenge, mener jeg at mange ikke er det.
På vei fra Kroatia til Norge la jeg sekken min på security-båndet, med to iPad-er og en full Cola. Ble ikke stoppet, heller ikke bedt om å ta ut noe.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Sitter på flyplassen nå, og lillesøsteren min fikk en Capri Sonne igjennom. Men vi måtte 'overføre' litt vekt fra en koffert til en annen. Hadde 3 Kg for mye, og vi vet jo alle hvordan Norwegian er...
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Man kan da ikke prioritere at alle skal komme seg så fort som bare mulig gjennom kontrollen framfor sikkerheten til hundrevis av mennesker.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg fulgte kjæresten på flyet fra Los Angeles i 2004, da var sikkerhetsnivået orange (nest høyest). Det innebar:
- Væpnede vakter overalt.
- Scanning og mulig åpning av innsjekket bagasje; du fikk ikke forlate innsjekkingsområdet før bagasjen var scannet.
- Utvidet vekt og størrelseskontroll, all bagasje (også carry-on) ble veid og målt.
- På flyplasser i USA ligger mange butikker og restauranter utenfor området som krever sikkerhetssjekk, dette var endret slik at uten boardingkort kom du kun til innsjekkingsområdet.
- Fremmøte 3 timer før gir vanligvis greit med tid til å spise litt og rusle rundt, på dette sikkerhetsnivået rakk vi så vidt en kopp kaffe. Resten av de 3 timene brukte kjæresten i kø. Først til innsjekking, så for å levere bagasje til scanning - med påfølgende venting på at koffertene ble scannet , så sjekk av boardingkort, deretter sikkerhetssjekk og så var det bare å stille seg i kø for boarding.

Skal man holde sikkerheten på et slikt nivå innebærer det i praksis at du må møte opp på flyplassen minst 3 timer før avgang, ønsker du å spise litt og handle tax-free må du legge til nødvendig tid. Å tilbringe 2-3 timer med køståing og venting for at man skal finne en ekstra vannflaske eller to er i mine øyne ikke bare på grensen til paranoia.
Og fortsatt finnes det mengder av muligheter til å få tak i kniver, glassflasker og lignende etter sikkerhetskontrollen...
Jeg ar et lite inspill.. Når du har gått gjennom sikkerhetskontrollen på gardermoen (Hvor de tar fra deg alt ulovlig) kan du gjerne gå å sette deg på en av spiseplassene der (innland eller utland), bestille deg en biff eller noe slikt, og få servert en biffkniv. Jeg mener, Hallo? En biffkniv hvem som helst kan ta med seg på flyet? ;o
Sitat av 4pekatt Vis innlegg
Jeg ar et lite inspill.. Når du har gått gjennom sikkerhetskontrollen på gardermoen (Hvor de tar fra deg alt ulovlig) kan du gjerne gå å sette deg på en av spiseplassene der (innland eller utland), bestille deg en biff eller noe slikt, og få servert en biffkniv. Jeg mener, Hallo? En biffkniv hvem som helst kan ta med seg på flyet? ;o
Vis hele sitatet...
Men liksom, går det an å kapre/styrte ett fly med en kniv? Trokke det...
Sitat av olaPola Vis innlegg
En kompis av meg fikk in masse sprøytespisser til LA X fra Heathrow frem og tilbake, ingen spørsmål.
Lavmål.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt problemet med det? F.eks så er folk med diabetes avhengige av å ha med seg insulinsprøyta på flyet. Og skal nok endel til å drepe noen med en sprøytespiss. Vet om opptil flere andre og mere effektive metoder
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Men liksom, går det an å kapre/styrte ett fly med en kniv? Trokke det...
Vis hele sitatet...
Om du ikke får kapret flyet med en kniv, kan en kniv gjøre vedig stor skade i hendene på feil person.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Bra det ikke er slik!
Ble fratatt neglsaksa under en kontroll på Reykjavik lufthavn. De hadde en hel dunk med små sakser og filer, og jeg har siden hatt ett inntrykk av at kontrollen er streng