Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4486
Hei, har forstått det slik at man kan invistere i kort tid, day-trading, og langsiktige invisteringer. Jeg er ikke interessert i å bruke så mye tid på det, men fant denne siden som kommer med "forecast" på opptil 5år hvor de rangerer ulike aksjer. Regner med det ikke bare er så enkelt at man tar 20% ac formye og fordeler den på de 5 øverste der og venter. Det er noe med at man ikke skal investere i selskaper som tjener penger i dollar når kronen går svakere mot dollar etc. Stemmer dette? Jeg bare fikke en fornemmelse av at Amazon kunne være en god invistering siden USA og Kina knuser på for tiden og det kommer sikkert Amazon, som distribuerer internasjonalt, godt ut av. Disse tjener jo penger i dollar og siden dollaren stiger er dette sikkert også positivt for amazon? Hvor handler man slike aksjer?

siden
https://walletinvestor.com/best-stoc...cent_change_5y
Sist endret av gladlaks; 25. august 2019 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er sant at det er en ulempe å investere i dollar nå, men mest fordi kronen norske kronen er veldig svak nå. Ser man vekk ifra det ville jeg ikke stolt på ett eneste selskap på den listen, da samtlige selskaper tilsynelatende skal oppnå en usannsynlig avkastning.

Medianen for aksjeavkastning har vel ligget på rundt 10% årlig, selv for profesjonelle investorer, så 300-500% er et så høyt tall at alle varselslamper burde ringe.

Med det sagt er det lite skade i å investere penger i et selskap du liker, som for eksempel Amazon, og se hvordan det går. Jevnt over vil de store selskapene bli større over tid, men sjeldent store nok til at du tjener livsendrende summer.
Sitat av gladlaks Vis innlegg
Jeg er ikke interessert i å bruke så mye tid på det
Vis hele sitatet...
Da er det dessverre håpløst, kompis. Stopp mens du enda kan!
Hei!

Dersom du ønsker å handle i amerikanske aksjer, eller utenlandske verdipapirer generelt, kan Nordnet være et greit sted å begynne. De er konkurransedyktige på pris (kurtasje) og har et relativt godt utvalg av tjenester.

Før du kaster deg (og sparepengene dine) inn i aksjemarkedet kan det være lurt å vurdere diverse ting på forhånd. Du sier for eksempel at du ikke ønsker å bruke mye tid på dette. Da kan det være en idé å heller sette pengene sine i fond.

Om du har tro på selskaper basert i USA, så er for eksempel DNB's USA indeks fond et godt alternativ. Eventuelt DNB teknologi, som også har stor eksponering mot selskaper basert i USA.

Når det er sagt, så kan det være greit å ta i betraktning at USA's børser befinner seg i toppskiktet av en ti år lang stigende trend. Det kan som regel fortsette opp opp opp, hele veien til månen, men det kan jo også hende at man skal noe ned (en liten pust i bakken) etter så lang tid. Usikkerheten som råder i markedene nå for tiden taler også for at man bør trå varsomt.

Andre har brukt mye tid på dette. Bruk litt tid på å sette deg inn i andres erfaringer i markedet. Det finnes et hav av informasjon om aksjer og investeringer der ute. Mye er dårlig informasjon, gjerne direkte villedende. Annet er god informasjon, som kan hjelpe deg å tjene (og ikke minst, hjelpe deg å ikke tape) penger.

Et naturlig sted å begynne er på Hegnar forum. Ta informasjon og meninger om enkeltaksjer der med en stor klype salt, men bruk forumet til å spørre og lære om markedet. Nordnet har også en portal som heter Shareville. Det er også en god ressurs for å se og lære av andre.

finansnerden.no er også en god kilde til informasjon. Etter mye hardt arbeid har forfatteren kommet frem til det jeg tror er et viktig stykke selvinnsikt: Det er vanskelig å tjene penger ved å investere i enkeltaksjer. Kjøp fondsandeler i respekterte fond, så har du i det minste en visshet om at de som forvalter pengene dine vet mer om markedet enn det du selv gjør. Globale indeksfond er gjerne det som gir den beste diversifiseringen.

Det er gøy med aksjer, men erfaring i markedet har en stygg tendens til å bli det man på godt norsk kaller dyrekjøpt erfaring (bokstavelig talt).

Gå heller for en jevn og fin (og trygg) avkastning, heller enn å jage etter de ville oppturene. Førstnevnte passer best til deg som ikke ønsker å bruke så mye tid på dette. Sistnevnte passer best til de som ønsker å bruke masse tid (og gjerne masse nerver) fordi de liker å holde på med aksjer og finans.

Lykke til i hvert fall! Og pass på pengene dine. Det tar lengre tid å spare de opp enn det tar å blåse de bort i markedet
Bruk i hvertfall ekstremt mye tid på å sette deg inn i ALT og start med små beløp. Selv leste jeg opp og ned på forumer som tekinvestor og lignende og leste om alle som hadde startet med normale beløp og nå satt på ca en mill i investeringer. Hørtes lett ut, kjørte omtrent alle sparepengene mine inn i to forskjellige aksjer. Tapte 120.000 kr fordi jeg ikke skjønte markedet eller fulgte med godt nok, dessuten ventet jeg at ting skulle snu istedenfor å selge meg ut på nedtur. Dyrekjøpt erfaring kan man si.
For å redusere risikoen bør du ikke sette alt på en enkelt aksje. Sett deg opp en portefølje med flere aksjer du har tro på.

Anbefaler deg å lese deg opp litt på korrelasjon og kausalitet mellom aksjer, for så å sette opp en portefølje basert på den risikoen du ønsker å ta.
Du bør starte med trygge aksjer slik som sparebanker. Det er det enkleste!